Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Saann! Da er jeg i USA! Les her forresten http://www.jonrobin.blogg.no

Jeg var litt sytete, ja.. Men det er bare enda mer kluss naa!

Skulle egentlig paa Somerset Area Senior High School, men naa skal jeg paa privatskole og maa gaa i uniform (se i bloggen hva jeg sier). Det er ikke det som er ille, men at jeg faar telefon igjen paa flyplassen at jeg har blitt omplassert enda en gang! De styrer med vertsfamilie naa, men det foerste tilbudet inkluderte at jeg maatte stoette familien med penger.. Uaktuelt! Til og med moren til en paa football-laget ble sur paa familien, fordi hu kjenner dem og vet de har nok penger...

 

Men uansett. Akkurat naa er jeg i Martinsburg som ligger i/rett ved Altoona, hvor jeg skal gaa paa skole.. Rundt 50 000 innbyggere! Grei by, saa det er ikke noe problem.. Eneste problemet er at jeg maate paa privatskole og gaa i uniform... Hvis jeg altsaa maa betale for aa gaa der selv, saa er det UAKTUELT! Har betalt en sum til EF og that's it! Skal ikke betale for skolen, naar de skulle hatt det i orden. Men uansett.. Er visst en kjempebra skole! saa haper det blir bra aa gaa der!

 

Maa forresten spoerre ang. fagvalg siden raadgiveren min i Norge er til 0 hjelp!! Frustrert paa han, ble jeg..

 

I norge skulle jeg hatt: r1, fy1, oekonomistyring, bedriftsutvikling, samfunnsoekonomi. Hva jeg kan velge av som er i samme gate er: i matte; ap calculus eller pre-calculus. Science; physics, environmental science 2, honors chemistry. Er physics som Fy1? Saa har vi valgfag.. Jeg skal da ha business fagene som nevnt. helst saa like som mulig. Har mulighet til aa velge 4 fag fra en liste her, men ett av dem blir physical educ 12 (gym/loefte vekter), saa jeg har 3 fag aa velge.. Ramser opp noen businessfag; accounting 1/2, adv microcomputer, c++ programming, visual basic prog, personal finance, govt./economics.

 

Spurte som sagt raadgiveren om dette, men dette fikk jeg i svar; Hei, dette kan vi egentlig ikke svare klart paa. vi trenger en kopi av laereplanen + en bestaatt karakter i faget. Fag som ligner blir ofte godkjent. Men da er jo mitt spoersmaal... HVILKE AV FAGENE LIGNER? Jeg kommer ingen vei med det liksom.. Vaer saa snill, noen.. Hjelp om dere vet noe. Har ikke akkurat tilgang til aa finne det ut heller, for det er ikke alle nettsider som funker paa denne pc-en jeg bruker her og nettet er EKSTREMT tregt!

 

Det siste jeg vil er aa gaa opp igjen 2. aaret nar jeg egentlig skulle gaatt 3. allerede, men siden jeg tok omvalg i fjor, saa blir det 2. i aar..

 

Hadde satt utrolig stor pris paa om noen kunne hjulpet meg!

Endret av robbern9292
Lenke til kommentar

Det med fagvalg, du går inn på UDIR og finner læreplanmålene for de valgfagene du nevnte og skriver ut disse på engelsk, tar de med til skolen og spørr hvilke fag som tilbyr de læremålene. Så spørr du om læreplanmålene til de engelske fagene og sender denne tilbake til rådgiveren din i Norge (som han spurte om) og da får du vite om de blir godkjent.

 

 

----

 

Første uke på skolen ferdig! Herregud så vanskelig det er å huske navnet på alle, konge har det vært og jeg håper det fortsetter sånn! :D

Lenke til kommentar

Er de testene man må ta for å studere i et engelskspråkelig land vanskelig å ta? Noen som har erfaring med dette.

 

God helg.

 

Alle amerikanske skoler forventer at du tar en SLEP test som er utrolig enkel, liksom hva ser du på bildet, en mann og en jente, 2 gutter eller 2 jenter. Utrolig enkelt, på engelsk selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Skoleuniform funker for meg! Dessuten er det en skikkelig bra skole visstnok! Slipper aa tenke paa hva man skal gaa i.. ;p Og at de er litt kristne er egentlig kult! skikkelig taler i kamper og de ber boenn og saant foer og etter kamper/treninger. Er litt som paa tv liksom. Veldig fett! De andre tingene skjoenner jeg ikke selv! Er veldig mye surr her naa ;s Men det ordner seg! Er fornoyd med plassen og skolen.. Folka er veldig koselige!

 

Og takk! skal se hva jeg finner paa udir!

 

Forresten.. Hva velger de fleste som skal ha r1 og fysikk1 ? Physics og pre-calculus?

Endret av robbern9292
Lenke til kommentar

Skoleuniform funker for meg! Dessuten er det en skikkelig bra skole visstnok! Slipper aa tenke paa hva man skal gaa i.. ;p Og at de er litt kristne er egentlig kult! skikkelig taler i kamper og de ber boenn og saant foer og etter kamper/treninger. Er litt som paa tv liksom. Veldig fett! De andre tingene skjoenner jeg ikke selv! Er veldig mye surr her naa ;s Men det ordner seg! Er fornoyd med plassen og skolen.. Folka er veldig koselige!

 

Og takk! skal se hva jeg finner paa udir!

 

Forresten.. Hva velger de fleste som skal ha r1 og fysikk1 ? Physics og pre-calculus?

 

Det jeg har hørt at folk har fått godkjent, jeg har selv valgt Physics og pre-cal, sender læreplanene i disse fagene til rådgiveren på den norske skolen min i helgen. Så blir det sett over og jeg får beskjed om det godkjennes, hvis ikke må jo bytte fag. Sans til AP eller pre-AP, ( Advanced Placement)

Trur det skal ordne seg. Første skoleuke har vært så overvelmende at jeg ikke har fått til å tenke så mye. Nå er det helg og kan slappe av og tenke :D

Lenke til kommentar

Alle amerikanske skoler forventer at du tar en SLEP test som er utrolig enkel, liksom hva ser du på bildet, en mann og en jente, 2 gutter eller 2 jenter. Utrolig enkelt, på engelsk selvfølgelig.

Takk for svar. Jeg tenkte mer på en TOEFL-test (Test of English as a Foreign Language). Noen som har erfaring med denne?

Lenke til kommentar

Alle amerikanske skoler forventer at du tar en SLEP test som er utrolig enkel, liksom hva ser du på bildet, en mann og en jente, 2 gutter eller 2 jenter. Utrolig enkelt, på engelsk selvfølgelig.

Takk for svar. Jeg tenkte mer på en TOEFL-test (Test of English as a Foreign Language). Noen som har erfaring med denne?

Har jeg ikke hørt om, hvilket land har du tenkt deg til?

Lenke til kommentar

Tviler på at det er så veldig vanskelig... SLEP-testen for å dra til USA var i allefall kjempeenkel! :)

 

Og litt av poenget er jo at du skal lære språket mens du er der. Ei jeg kjenner, dro til Frankrike på utveksling. Hun kunne ikke noe fransk, bare småord. Når hun hadde bodd der i ett halvt år snakket hun flytende. Hun fikk ikke med seg noe av det de lærte bort på skolen, altså, av innhold. Men hun lærte språket! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei..

 

Jeg skal egentlig ha Kommunikasjon og kultur og Reiseliv og språk, men aner ikke hva som tilsvarer det her i usa.. : S

Hva tilsvarer Historie og filosofi, IT .. ++ ? Noen som vet om noe som er enkelt å få godkjent?! hufff..

 

Engelsk er enkelt å få godkjent, S1, t2 eller p2 er også enkelt å få godkjent. Er litt værre med R1, ellers er vell fysikk også ganske enkelt å få godkjent. kan tenke meg det samme med kjemi/biologi.

Lenke til kommentar

Jeg fikk kommunikasjon og kultur godkjent bare ved å reise, haha.

 

Seriøst?: o wow : P Hvilke andre fag hadde du her da?

Første halvår hadde jeg Tv-produksjon(var på skoletv og sa nyhetene), tysk, government, engelsk, study hall, sports entertainment marketing og Algebra 2.

Andre halvår hadde jeg en enkel dataklasse, tysk, government, engelsk, lokalhistorie, business og algebra 2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...