Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan anbefale swedishsnus.com for dere som trenger snus mens dere er over there...

Jeg brukte disse under hele mitt opphold, og må si leveringstid, kvalitet på snus og ikke minst pris var fantastisk bra. Man betaler vel ca 230-250 nok for en rull løs-snus ETTER frakt.

 

Og nei. Postmannen som kommer med snusen på døra til deg hver uke spør IKKE om legimitasjon.

Lenke til kommentar

Hei , jeg lurer på om jeg skal gå 2. året på vgs i usa.

Men jeg har ikke så mye peiling på hvilke byrå som er best å reise med.

Har noen av dere noen annbefalinger på hvem som er best eller er de noen vi ikke

burde reise med ?

 

Lurer også litt på hvor lang tid i forveien de annbefales å søke, jeg går i 10ende klasse nå.

 

- Lisa

Lenke til kommentar

Hei , jeg lurer på om jeg skal gå 2. året på vgs i usa.

Men jeg har ikke så mye peiling på hvilke byrå som er best å reise med.

Har noen av dere noen annbefalinger på hvem som er best eller er de noen vi ikke

burde reise med ?

 

Lurer også litt på hvor lang tid i forveien de annbefales å søke, jeg går i 10ende klasse nå.

 

- Lisa

Velkommen til forumet:) Jeg var i Ohio ett år med AFS, så vil selvsagt anbefale AFS, som er en stor, erfaren og trygg organisasjon, men er mange andre bra også.

 

I begynnelsen av førsteåret på vgs er det lurest å begynne å søke. da får du god nok tid til hele prosessen. Jeg vet om folk som har søkt i februar-mars det året de reiser. men det kan fort bli stress.

Lenke til kommentar

Hei , jeg lurer på om jeg skal gå 2. året på vgs i usa.

Men jeg har ikke så mye peiling på hvilke byrå som er best å reise med.

Har noen av dere noen annbefalinger på hvem som er best eller er de noen vi ikke

burde reise med ?

 

Lurer også litt på hvor lang tid i forveien de annbefales å søke, jeg går i 10ende klasse nå.

 

- Lisa

 

Sammenlign organisasjonene og ta den du har best inntrykk av. For meg var den avgjørende faktor for eksempel at AFS og YFU er frivillige organisasjoner.

Lenke til kommentar

Det er sikkert mange som har spurt om det her før.

Jeg lurer litt på det dere med året godkjent å hvilke fag som er obligatoriske for oss i Norge, eller hvilke fag er obligatoriske på vgs 2 ? Er det noen fag jeg må ta opp igjen når jeg kommer tilbake ? :)

 

Kommer helt an på din videregående skole. Jeg trenger bare å ha nok timer i to valgfag (eks matte og fysikk)til at jeg kan fortsette med dem i VG3. For noen er det ikke like enkelt.

Lenke til kommentar

Gavehjelp!

 

Familien består av

 

Mor (49år)

Stor sønn (25år +kjæreste)

Litt stor sønn: (16år)

Stor datter: (23år)

Barnebarn 3år

hund xår.

 

Til mora har jeg kjøpt osthøvel og Ett stearinlys formet som ett norsk troll, er dette greit?

 

Stor sønn: Stearinlys formet som norsk troll til dama og

Litt stor sønn: Har ikke kjøpt enda.. hva tror dere?

Barnebarn: En norsk melkesjokolade? dette er vell nokk?

Hund: griseører.

 

Noen som kan liste opp litt forskjellig til de ulike aldrene ^^? drar på torsdag, trenger svar fort :innocent:

Lenke til kommentar

Don93, egentlig vil jeg tro det hadde holdt å kjøpe noe til HELE familien ;) Jeg kjøpte dette; HAPÅ (hamarpålegget, som er lokalt her i Hamar..), brunost og høvel kokebok på engelsk, 2 melkesjokoladeplater. Tror det skal holde for hele familien ;) Så kan jo foreldre alltids ettersende noe snadder om det trengs :)

 

Må si jeg er meget skuffet over EF, nå... Les hva som har skjedd; http://jonrobin.blogg.no/1282687516_ehh_h_hhhmmm_h.html

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en bok om Norge + noe andre greier. Tror bøker er et vinnertriks, de varer lenge. Men for all del, sleng med noe annet, sjokolade eller fareskilt med elg på.

 

edit: Haha, robbern, syltynt opplegg.

 

Ja, det er tragisk! Og nå fikk jeg vite at jeg skal bo hos noen andre igjen til jeg får permanent familie.. Har ikke funnet ut helt hvor i PA, men OM det er det stedet jeg fant.. Da er det å klage med en gang! For jeg har funnet ut masse om den byen jeg skulle bo i og hadde kommet til å stortrives med all idretten, men i den lille nye byen (hvis jeg fant riktig), har de såvidt ting å drive med.. 2000 innbyggere liksom. Så EF gjør ikke helt jobben sin...

 

Ting forandres heeele tiden liksom, og det skjer masse tull! At det går an? Hvis jeg blir hentet på flyplassen og blir kjørt til den lille byen, er det facepalm med en gang.. Dro ikke til USA for KUN å gjøre lekser og sitte på rommet liksom. Og det står RIMELIG klart i søknaden at jeg TRENGER vinter og vintersporter for å kunne trives.

 

Kanskje jeg er kravstor, men fortell en unge at han/hun skal til disneyworld, for deretter dagen før avreise fortelle at nei, det blir en tur på et lokalt tivoli. EF skuffer meg..

Lenke til kommentar

Ja, det er tragisk! Og nå fikk jeg vite at jeg skal bo hos noen andre igjen til jeg får permanent familie.. Har ikke funnet ut helt hvor i PA, men OM det er det stedet jeg fant.. Da er det å klage med en gang! For jeg har funnet ut masse om den byen jeg skulle bo i og hadde kommet til å stortrives med all idretten, men i den lille nye byen (hvis jeg fant riktig), har de såvidt ting å drive med.. 2000 innbyggere liksom. Så EF gjør ikke helt jobben sin...

Først så syns jeg EF rotet litt her, men nå syns jeg du bare syter. Du har fortsatt ikke reist, du har ikke begynt på skolen, og siden du tydeligvis hadde temp familie allerede, så kan denne endre seg. Og hva faen er du til å si at EF ikke gjør jobben sin hvis byen kun har 2000 innbyggere? Skjerp deg! Du vet like godt som alle andre at det er et akademisk år, og det er første pri.

 

Se nå først hvor du får perm familie, før du begynner å klage.

 

EDIT: Og ja, jeg ser frustrasjonen, men du må se det fra org. sin side også. :)

Endret av MartinF
Lenke til kommentar

Utrolig skuffa akkurat nå. Skulle egentlig reise til Australia i slutten av januar, men etter en samtale med rådgiver skjønte m&p plutselig at karakterene mine kom til å synke veldig når jeg kom tilbake (mest sannsynligvis), i tillegg til at det blir masse ekstra jobb (som jeg var innstilt på å gjøre).. Derfor ringte de til STS og fikk bytta meg over til USA, så nå reiser jeg til USA høsten 2011. Ikke det at det er noe galt i å reise til USA, men nå var jeg så utrolig innstilt på et år i Australia at jeg ikke klarer å bli annet enn utrolig skuffa.. :(

Lenke til kommentar

Usikker om dette er rett tråd egentlig, men skal studere i Sydney ved semesterstart i februar 2011! Er interessert i å komme i kontakt med andre som kanskje skal det samme =) Isåfall, ta kontakt! Det er altså snakk om å studere ved universitet i Sydney, og ikke 1 år som utveklingstudent i VGS! =)

Lenke til kommentar

Hmm, begynner å nærme seg 31. august nå, og jeg har enda ikke fått familie.. Begynner å bli litt småstressa nå.. :p

 

Heldigvis er jeg klar til avreise, straks jeg får vite hvor og når jeg drar, kofferten står ferdig pakket! :)

 

I morgen har jeg også min siste dag på jobb, før jeg drar. Gruer meg litt til det, har jobbet der fast i over 3 og et halvt år nå, blir rart å ikke få møte kollegaene sine på lang, lang tid.. :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...