Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter

MartinF

Anbefalte innlegg

Åhhh, dere er så heldige som drar allerede nå! Skulle ønske jeg bare kunne dratt om noen dager jeg også, men dessverre må jeg vente noen uker til.

Men jeg lurer på en ting: hva er det dere gleder dere mest til med å dra? Og hva er det dere gruer dere mest til?

9318854[/snapback]

Ja, jeg er egentlig enig med mye av dere sier. Men jeg føler at det er en ting som dere kanskje burde nevnt, og det er språket! Har dere ikke noen mening om hvordan det blir å prate engelsk med alle og måtte bruke det hele tiden? Eller tenker dere ikke så mye på det pga. at dere kan ganske mye fra før, sånn at det kommer til å gå greit uansett? Personlig er språket det jeg både gleder meg mest til - og gruer meg mest til. Jeg gleder meg sinnsykt til å kunne beherske spansk og bare sitte og prate og diskutere på spansk med andre, men samtidig vet jeg at det kommer til å ta tid å lære det, og at det vil by på enkelte problemer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En venninne av meg er i Argentina nå. Hun har hatt ett år med spansk, men i løpet av den første uken har hun knapt fått snakked med familien; fordi de ikke snakker engelsk og fordi omveltningen fra norsk til spansk er så stor.

Men det går bedre for hver dag som går sier hun, og sånn tror jeg det kommer til å være for oss alle. Spesielt for de som skal til spanskspråklige land. :)

Endret av pinnsvin
Lenke til kommentar
En venninne av meg er i Argentina nå. Hun har hatt ett år med spansk, men i løpet av den første uken har hun knapt fått snakked med familien; fordi de ikke snakker engelsk og fordi omveltningen fra norsk til spansk er så stor.

Men det går bedre for hver dag som går sier hun, og sånn tror jeg det kommer til å være for oss alle. Spesielt for de som skal til spanskspråklige land. :)

9318935[/snapback]

Ja, du har nok rett i det. Men angående det om venninnen din, så syns jeg det blir litt feil måte å takle situasjonen på. For hvis du ikke kan så mye av språket, så hjelper det ikke mye å unngå å prate spansk med familien osv. For å lære språket så kjapt som mulig, så burde man prøve å prate så mye som mulig. Derfor har jeg som presonlig mål å prate så mye med familien som overhodet mulig, så lenge de har tålmodighet til å prate med meg da :D

Lenke til kommentar
Ååå, ja jeg mente det ikke sånn. De prøver, og det går bedre for hver eneste dag mente jeg å si ;)

9318962[/snapback]

Åja, dåsa hehe. Da blir jo saken litt annerledes. Men jeg syns at det er det som er noe av poenget med hele turen, nemlig å lære et nesten helt nytt språk. Og jeg innbiller med at følelsen av å ha lært et nytt språk og å klare å kommunisere problemfritt med andre lokale må være en fantastisk følelse.

Men det kommer jo an på hvor store forkunnskaper man har også. Hvis man bare har lært spansk ett år på skolen, og ikke jobbet så mye med det ellers, så har man ikke så veldig stort grunnlag, og det er nok ganske vanskelig. Men det er egentlig ganske bra at så få prater engelsk også, for det gjør at man blir tvunget til å prøve å forklare seg på spansk og man har liksom ingen annen utvei.

Lenke til kommentar

Ja jeg er helt enig i det du sier. Skulle ønske jeg også kunne dratt til en spranskspråklig land. Det var det jeg egentlig ville.

For meg er en veldig stor del av poenget med og reise er å lære seg et nytt (eller evnt. lære seg engelsk bedre i min situasjon ;)) språk

Lenke til kommentar
Ja jeg er helt enig i det du sier. Skulle ønske jeg også kunne dratt til en spranskspråklig land. Det var det jeg egentlig ville.

For meg er en veldig stor del av poenget med og reise er å lære seg et nytt (eller evnt. lære seg engelsk bedre i min situasjon ;)) språk

9318998[/snapback]

Ja, det er mitt hovedmål også. Og siden jeg har tenkt til å studere eller noe sånn i Spania seinere også, så er det jo perfekt å ta et slikt utvekslingsår først.

Men siden du skulle ønske å dra til et spansktalende land, hvorfor gjorde du det ikke da? Jeg har følelsen av at de fleste som drar til USA/andre engelskspråklige land egentlig også har lyst til å reise til et annet land for å lære et nytt språk, men at det virker litt skummelt sånn at de velger det trygge i stedet. Jeg kjenner to andre som har dratt til Australia og England, og begge misunner meg veldig for at jeg kommer til å lære spansk flytende.

Lenke til kommentar
Fordi jeg går media og kommunikasjon, og for å få året godkjent måtte jeg til USA :) Ikke at det gjør noe nå da...

Du får ha lykke til med språket i hvert fall, det går nok helt sikkert bra. Og som du sier; helt sikkert kjempe verdifullt senere i livet

9319048[/snapback]

Jo, takk for det. Jeg regner vel egentlig med at det går greit, selv om man alltid må regne med noen misforståelser og problemer. Men jeg prøver i hvert fall å forberede med best mulig før jeg drar...

Du får ha lykke til med ditt år også, og jeg tror ikke du skal angre på at det ble USA på deg! Jeg vurderte USA jeg også, men pga. stor interesse av spansk og fotball ble USA utelukket.

God tur i morra!

Lenke til kommentar

Må bare skyte inn at det er skikkelig kjipt å sitte her å lese om alle som gleder seg til å dra, og har bare noen dager ventetid igjen, mens jeg har et helt år igjen :(:p

Neida, men vil ønske alle som reiser lykke til!

Er det forresten noen andre her på forumet som reiser til neste år?

Til slutt... SimenSH, har du tenkt å lage noen blogg gjennom året? Hadde vært spennende å sett hvordan det går med språket og slikt :)

Lenke til kommentar

En venninne av meg gikk over fra brasiliansk (portugisisk) til tysk på 6 mnd. Ikke flytende, men hun kunne helt fint føre samtaler forståelig. Hun flyttet til tyskland for å bo med kjæresten, en tysker, et par år.

Så kom jeg nedover på besøk (kunne jo aldri besøke henne i Brasil, forståelig nok), og da var det JEG som måtte mase på dem om å prate engelsk :p

Den beste måten å lære språk på er å være rundt folk som snakker det til daglig, i tillegg til skoletimer såklart.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
SimenSH, du kommer til å lære språket utrolig fort.

Allikevel er det utrolig tøft gjort av deg.  :)

9319076[/snapback]

Takk for det, men egentlig tror jeg det ikke er så mye tøffere enn å dra til f. eks. USA. Jeg tror nok at Spania på mange måter er mer likt Norge, og i tillegg er det mye nærmere. Og siden jeg kan en del spansk fra før, så håper jeg det ikke blir sååå tøft...

Pinnsvin: du spiller fotball du også? Da er nok ikke USA det perfekt land, selv om fotball, eller soccer som det heter der, er på vei framover. Det hjelper i hvert fall med internett hvis du skal følge med på fotball da. Men der har jeg et lite problem, for familien min i Spania har verken internett, data eller e-mail(!) Jeg håper det er en internettkafé eller noe i nærheten, men det blir nok litt rart å nesten ikke kunne ha tilgang til internett på 10 måneder.

Lenke til kommentar
Må bare skyte inn at det er skikkelig kjipt å sitte her å lese om alle som gleder seg til å dra, og har bare noen dager ventetid igjen, mens jeg har et helt år igjen :(:p

Neida, men vil ønske alle som reiser lykke til!

Er det forresten noen andre her på forumet som reiser til neste år?

Til slutt... SimenSH, har du tenkt å lage noen blogg gjennom året? Hadde vært spennende å sett hvordan det går med språket og slikt :)

9319090[/snapback]

Ettersom jeg sannsynligvis ikke vil ha tilgang til internett, som nevnt ovenfor, så blir nok det litt vanskelig. Men når jeg kommer hjem igjen så vil jeg nok lage et reisebrev eller noe og fortelle litt om hvordan det gikk med året.

Lenke til kommentar
Oi, så ikke at du antakelig ikke vil ha tilgang til internet :p Lykke til uansett!

BTW, Jeg hadde aldri klart meg uten internett i 10 måneder  :!:

9319128[/snapback]

Nei, jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal klare det heller! Men jeg satser på at det er internett på skolen, blir kjent med noen som har det eller at det finnes en internettkafé i nærheten. Så helt avskjermet fra omverdenen blir jeg nok ikke, selv om det blir annerledes å ikke ha tilgang til internett når jeg vil.

Lenke til kommentar

Naa har jeg vaert med vertsfamilien i en uke. Jeg vil ikke begynne aa klage og syte for tidlig, men jeg maa innromme at jeg er skeptisk allerede. Desverre.

Jeg vil jo gjerne lage litt venner her paa skolen og jeg forsoker aa vaere sosial og positiv. I en av klassene kom jeg i prat med noen og de lurte paa om jeg ville vaere med dem ut slik at de kunne vise meg smaabyen jeg bor i. Det hortes ut som en fin ting aa gjore etter trening og skole. Da jeg kom hjem og fortalte moren i huset saa var hun mer skeptisk til det. Jeg sa jeg hadde tenkt aa mote noen i morgen kveld, men da sa hun at jeg ikke fikk gaa ut med venner foer om en uke. Hun mente at tidsforskjellen var i kroppen min enda. Saa hun at hun mente jeg bare kunne treffe venner i hvoedsak paa sondager, fordi da var det ikke trening og lekser. Jeg sa til henne at om jeg var ferdig med lekser og trening om jeg da kunne treffe folk i hverdagene?

Nei, det ble vanskelig for jeg MAATTE vaere hjemme til middag klokka 18 hver dag. Dette var house rules. Da jeg horte dette ble jeg ganske skuffa, om jeg hadde en utvekslingsstuden ville jeg oppmuntret han/henne til aa moete andre og stifte venner. Men ikke her nei. Moren i huset er veldig overbeskyttende og streng. Jeg og de andre barna faar f. eks ikke lov aa sitte paa pc paa hverdager saa lenge det ikke er skolearbeid.

Jeg foler at for hver gang jeg maa si nei til folk saa avskriver de meg. Allerede saa sitter jeg alene i luch kantina paa skolen. Ikke morro. Jeg har jo lyst til aa bli kjent med folk her borte og oppleve deres ungdomskultur. Naa om dagen sitter jeg som utvekslingsstudent og kjeder meg paa rommet mitt. Litt motsatt avv det jeg hadde tenkt, fordi jeg foler at moren i huset motarbeider meg i at jeg skal faa nok frihet. Jeg er jo ikke en som ville lopt ned paa hjornet for aa royke weed hvis hun lot meg gaa ut og treffe venner.

Jeg har tenkt til aa sporre representanten min her om det er vanlig at jeg maa vaere saa mye inne paa fritiden min og at jeg blir saa strengt passa paa. Foreldrene mine synes jeg bor bytte familie. Kanskje er ikke gresset gronnere?

Er ganske frustrert om dagen desverre, men vil ikke hjem. Haaper andre har det bedre her i USA.

Jeg er i Arizona btw og reiser med EF.

Lenke til kommentar

Høres ikke særlig morsomt ut nei. Prøvd å diskutere med mor i huset eller lar det seg ikke gjøre? Høres da ikke normalt å holde deg inne.

Anyways, jeg sitter forsatt å venter på telefon fra Speak. Ble litt mer forhåpningsfull idag, da jeg fant ut at jeg ble tatt av lista for ledige studenter på Aspect sine sider for noen dager siden. Tror jeg da, siden jeg fant ut om siden idag, men fikk høre det av en annen kar. Håper det kommer noe i morgen:)

Edit: Fant ut at jeg sto under "The following students are already committed to specific communities." Noen som vet hva dvs?

Endret av sigz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...