Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter

MartinF

Anbefalte innlegg

Da har jeg fått vertsfamilie. Rewey, Wisconsin. Sitter med helt utrolig blandete følelser med mest vekt på en dårlig en. Vet att alle sier at uansett hvor lite sted man kommer til så er de taltids en by med grei størelse i nærheten. Det var det ikke i mitt tilfelle. 280innbyggere med en highschool på 200elver fra et helt distrikt. Jeg er en veldig urban unge som har godtat at jeg muligens kommer til et lite sted. Men så lite som 290? med potensielle venner spredt i et STORT distrikt? : (

Vertsfamilien så ikke ut til å ha for mange felles intresser som meg. Rather tvert imot. En alene mor med 4unger. En jevnalder vertsbror.

vet ærligtalt ikke va jeg tenker. Hadde så forsjellige "forhåpninger" og stuff så er litt paff atm...

Hadde litt samme følelser som du egentlig, bare at jeg skal til et sted med 5000 innbyggere. Famen liker basketball og friidrett, noe jeg har null interresse for, men de virker kjempe hyggelige, og så lenge du bare prøver så blir det nok bra. Blir også lettere å komme seg rundt med en vertsbror på din alder ;)

Btw ifølge google maps bor vi et 2-3 timer unna hverandre :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde litt samme følelser som du egentlig, bare at jeg skal til et sted med 5000 innbyggere. Famen liker basketball og friidrett, noe jeg har null interresse for, men de virker kjempe hyggelige, og så lenge du bare prøver så blir det nok bra. Blir også lettere å komme seg rundt med en vertsbror på din alder ;)

Btw ifølge google maps bor vi et 2-3 timer unna hverandre :p

hehe, Jeg har tenkt å ta det hele med ett smil å tenke at det afktisk var de som ville ha meg og da er de sikkert intresert å gjøre året så fint som mulig for meg. Jeg skal slutte å lete etter negative ting og fokusere på det positive. : ) 2-3timer ja, hvilekn by komm du til?

Lenke til kommentar

Nå har jeg endelig fått noen mailer fra Speak om potensiell skole.

Potensiell skole? Jeg har ikke fått noen vertfamilie, bare at det er en miniliten skole som er interessert i meg. Den ligger i Idaho, og er kjempeliten. Bare 86 elever ved hele greia, og så vidt jeg forsto var det fra barneskole og oppover. Jeg føler meg.. Dårlig :(

De spurte heldigvis om jeg var interessert, men jeg sa jeg ikke var det. For jeg føler det blir litt feil å først finne en skole til meg, for så å måtte lete etter en familie i et veldig lite område? Mulig jeg oppfører meg bortskjemt, men jeg har ikke lyst å måtte reise til en så liten skole, som visstnok skulle passe spesielt for meg, når synet jeg har på USA er at jeg skal komme på en vanlig skole hvor alle utfordringer er.

De beskrev den som å være flot fordi alle kunne bli med på det de ville av sport - jeg liker konkurranse! Hva syns dere? :s Dessuten skulle syv andre studentes i samme område, og jeg er redd det blir slik at kun "vi" kommer til å holde sammen, og da blir det ikke mye av en Amerikansk opplevelse.

Hørt om noe lignende før noen av dere?

Lenke til kommentar

ett spørsmål angående lappen i usa. Jeg reiser med explorius og i reglene der står det at det ikke er lov å kjøre motoriserte kjøretøy. Betyr det da at jeg ikke en gang kan kjøre opp med en kjørelærer og ta lappen i USA?

Joda, det har vi lov til ;)

Lenke til kommentar

Vi som reiser med explorius har kun lov til å kjøre med kjørelærer. Selv om vi tar lappen der, kan vi ikke kjøre bil etter det. Som vi fikk høre på infomøtet er jo dette med tanke på sikkerhet og visst det skulle skje at du blir beskylt for å ha kresja inn i noen o.l. blir det jo da muligens styr med advokater, noe som sikkert er kjempe gøy :p

Lenke til kommentar

OK, så jeg har fått plass og alt er bra. Men foreldrene mine ber meg om å sette opp et regnskap over hvor mye jeg kommer til å bruke på forskjellige ting når jeg er i USA, slik at vi vet sånn ca. hvor mye lommepenger jeg trenger i måneden. Så det jeg trenger hjelp til: Hvilke utgifter må jeg regne med å ha på utvekslingsåret? :)

Lenke til kommentar

Ca. 3000,- i mnd. 30 000,- på ti mnd er det som blir anbefalt. Noen bruker mer, mange bruker mindre.

Men de mente jeg skulle sette opp punktvis hvor mye på hva. Ellers så hadde det jo ikke vert noe problem at all.

Lenke til kommentar

Det er jo umulig for oss å vite. Hva bruker du penger på? Jeg bruker fks. mye mer penger på teknologi, enn på sko fks. Dette er noe du selv må finne ut. I tillegg er det vanskelig å vite hvor mye penger du fks. må bruke på mat. Selv så fikk jeg $2 til skolemat hver dag, og slapp å betale middag når vi var ute.

Lenke til kommentar

vi har vell lov til å kjøre om vi har en annen voksen person i bilen (sånn som i Norge). Tror jeg da.

Forresten, familien min har snøscootere, 4 hjulinger og vannscootere osv. Har jeg lov å kjøre det?:D

Skal ikke være alt for påståelig nå, men jeg er veldig sikkert på at du ikke kan kjøre noe av dette ettersom du er utv.student. Desverre.

Hvis man blir tatt for dette blir man nok sendt hjem, tror faktisk dette er strengere alkohol :ph34r:

Det er iallefall dette jeg har fått beskjed om, hvis jeg ikke husker alt for feil i farta :!: .

Rimelig kjipt hvis det stemmer, ja!.

Lenke til kommentar

Helt på trynet. Det er da ikke grunn nok til å bli sendt hjem. Også står det nederst "Rotary i Trondheim har bestemt at Louise skal få 15.000 kroner som et plaster på såret." Da har jo Rotary tydeligvis skjønt at de har driti seg bra ut... Det hjelper ikke å få noe som plaster på såret da. De har ødelagt hele utvekslingsåret.

Lenke til kommentar

Rotarykontoret i Tr.heim vil gi henne et plaster på såret ja. Rotary i Vermont eller hvor hun bodde nekter jo å si et ord om saken, det er latterlig.

(Rotary er jo ikke en utv.org i utgangspunktet, men en frivillig organisasjon)

Endret av MartinF
Lenke til kommentar

Ja, så den saken kizzza. Rotary bryter jo sine egne regler så til de grader, så det er bare latterlig. Helt håpløst å sende henne hjem, syns jeg, men sånn skjer.

\

\

\--- Helt enig, det er rett og slett helt på tryne!

Jeg har prøvd å søke opp på forum matte som tilsvarer S1 i Norge. Vet dere noe som sikkert ikke er helt det samme med noenlunde på samme nivå? Dette tilbyr skolen:

-Calculus

-Pre calculus

-Algebra 1

-Algebra 2

-Probability and statistics

Vertsmor sa at jeg måtte gjennomføre en sommer assignment før jeg begynte på skolen. Jippi!

noen andre som måtte dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...