Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter

MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg anbefaler alle som snart reiser hjem til Norge om å starte å pakke tidligere enn kvelden før du reiser. Jeg har tydeligvis kjøpt en god del mer enn jeg trodde... For her lukter det overvekt med god margin. Har 2 bagger, en på 28kg og en annen på 26kg. Max per bag er 23kg. Håndbagasjen er også stappfull :hmm:

Kvantefysikk: Det hørtes for meg litt bortkastet ut. 1500 pund er jo mer enn hva det koster for lappen i Norge.

Lenke til kommentar

Hmmm. Tror jeg har et lite problem nå angående Lånekassen søknaden min.

Var hos rådgiveren i dag, og spurte om å få et dokument hvor det forhåndsgodkjennes at jeg skal gjennomføre VG2 opplæring.

Problemet er at hun nektet å gi meg det, fordi hun sa at de godkjente ikke på forhånd. Dette måtte jeg komme tilbake å få etterpå. Men jeg skal jo ha stipendet NÅ! Den eneste som kunne gjøre noe var rektor, sa hun. Så jeg må vel ta turen til rektors kontor da (grøss, vonde minner). Men er det flere som har vært borti dette?

Lenke til kommentar

Jeg fikk et brev hvor det stod at jeg planla å ta året i utlandet, og at forutsetningen for å få reservert plass sisteåret (og dermed få godkjent), var at jeg fikk rett antall timer i fagene jeg skulle ha. "Vanligvis er godkjenningen uproblematisk".

De sier at de "godkjenner" året ditt i utgangspunktet, men om du ikke oppfyller kravene kan de vel trekke tilbake godkjenningen.

Endret av Attityd
Lenke til kommentar

Hei :cool:

Jeg tenker veldig mye på det å reise til USA høst 2011, men jeg greier ikke å bestemme meg hvilken organisasjon jeg skal velge.Hvilke har det beste opplegget før ankomst? Hørt negativt og positivt om alle egentlig. Har søkt rundt i tråden men finner ikke noe. Noen som har erfaringer? Hvilken region er det høyest levekår? Vil helst ikke bo på gård, eller ut på landet om dere skjønner. Driver mye med sport så venner bli nok ikke noe problem. Noe annet praktisk jeg burde vite? Er veldlig nysjerrig, så hadde vært perfekt om noen kunne tatt seg tid et godt svar :)

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler alle som snart reiser hjem til Norge om å starte å pakke tidligere enn kvelden før du reiser. Jeg har tydeligvis kjøpt en god del mer enn jeg trodde... For her lukter det overvekt med god margin. Har 2 bagger, en på 28kg og en annen på 26kg. Max per bag er 23kg. Håndbagasjen er også stappfull :hmm:

Kvantefysikk: Det hørtes for meg litt bortkastet ut. 1500 pund er jo mer enn hva det koster for lappen i Norge.

Tok noen kjøretimer i Norge før jeg dro til England, fikk beskjed om at med mine "ferdigheter" kom det til å koste rundt 25-30.000 + at jeg måtte kjøre mye hjemme (+ må kjøre opp etter fylte 18)

I England kjørte jeg opp mens jeg enda var 17, hvilket betyr at jeg kan kjøre i Norge på 18-årsdagen, + hadde rundt 50 timer med kjørelærer (profesjonell). Vil si at det absolutt var verddet da kjørelærerne er veldig flinke til å se hva du trenger hjelp med og tror jeg fikk mer ut av det enn 50 timer kjøring med mamma.

Det største argumentet var nok at jeg får førerkortet i Norge den dagen jeg er 18. Siden jeg reiser hjem fra England neste uke og 18 års dagen min er en uke etter det hadde jeg ikke rukket å kjøre opp i Norge før tidligst til høsten. :)

Og ja, RedLegend; trengte noen ekstra timer + hadde 3 oppkjøringer som kostet rundt 100 pund hver (fee til sensor + et par kjøreetimer før testen) da jeg ikke var så stødig i starten, hehe.... Men, bestått er bestått :-)

EDIT: Med dagens kurs er 1500 pund rundt 14000 kroner forresten...

Endret av kvantefysikk
Lenke til kommentar

hadde rundt 50 timer med kjørelærer (profesjonell).

50 timer er ekstremt mye. Jeg tok lappen på 2 måneder i fjor høst (i Norge) og jeg hadde 8 dobbeltimer som var vanlige kjøretimer. Vet ikke hva som er vanlig jeg, men det burde være mulig å klare det på under 50 kjøretimer for de aller fleste :)

Nei, med dagens kurs fra Norges Bank så er 1500 pund, 14 460 Norske kroner med kursen 9,640. Jqrg1 hadde ganske så rett han. Kilde: http://www.norges-bank.no/templates/article____26808.aspx

Lenke til kommentar

STS ringte meg i dag! Jeg har fått plass til å dra på utveksling skoleåret 2011/2012. Jeg må riktignok holde alle karakterene mine over 3 og ikke ha for mye fravær, men I'm going! :D

Gratulerer så mye, når det kommer til karakterer så står alle fagene på engelsk, så noen av dem kan være vanskelig å vite hva man skal skrive, jeg har jobba med søknaden i nesten 9 dager, men er nok en del igjen enda.. - den tar lengre tid enn man skulle tro. ;)

Lenke til kommentar

hadde rundt 50 timer med kjørelærer (profesjonell).

50 timer er ekstremt mye. Jeg tok lappen på 2 måneder i fjor høst (i Norge) og jeg hadde 8 dobbeltimer som var vanlige kjøretimer. Vet ikke hva som er vanlig jeg, men det burde være mulig å klare det på under 50 kjøretimer for de aller fleste :)

Nei, med dagens kurs fra Norges Bank så er 1500 pund, 14 460 Norske kroner med kursen 9,640. Jqrg1 hadde ganske så rett han. Kilde: http://www.norges-bank.no/templates/article____26808.aspx

Så ikke at han hadde skrevet hvor mye det var så tenkte jeg skulle skrive hvor mye det var siden det er enklere å tenke i kroner enn i pund :-)

Jeg hadde rundt 50 kjøretimer. Før jeg dro til England hadde jeg ikke kjørt særlig mye, og jeg kjørte ingenting utenom kjøretimene, fordi det er så sykt dyrt å forsikre seg på biler i England. Vil også bare legge til at man kjører faktisk på den andre siden av veien i England, så veldig mye å venne seg til, tror det var derfor jeg måtte ha såppass mange timer. Du kjørte kanskje med foreldrene dine utenom kjøretimene? Isåfall er jeg enig i at 50 kjøretimer er altfor mye, men somsagt så kjørte jeg ikke noe utenom.

Lenke til kommentar

Nei, jeg kjørte ikke noe med foreldre, bortsett fra kanskje totalt 2 timer med automatbiler, som hjelper lite når jeg skulle lære å kjøre manuell :p Har full forståelse for at folk bruker forskjellig antall kjøretimer, og spesielt når man kjører på den andre siden av veien. Mitt poeng var egentlig mer at man må basere seg på å ha 50 kjøretimer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...