Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange av dere som reiser på utveksling 10/11 som har laget blogg enda? :)

Hva er lurest å gjøre når det gjelder bankkort og liknende i USA?

Jeg reiser 2011, og har begynt å blogge. Gå inn på http://www.minutveksling.blogspot.com , har mange linker til andre som også reiser. Når det kommer til bankkort så er det bare å søke. Har blitt skrevet om i detalj tidligere i forumet (Nei, jeg har kanskje ikke begynt å kommentere her selv før nå, MEN jeg har lest HELE forumet - creds til meg. xD)

Lenke til kommentar

Huff tja, har selv lyst og ta et utvekslingsår i 2011. Får vell høre med gamlingene - så søke denne måneden kanskje.

Skal du til USA er du ute i god tid, skal du til Australia er jeg redd for at du kommer til å få det tøft med å finne plass - særlig hvis du skal reise i januar. Du har nok en god sjanse hvis du skal reise på høsten, men uansett når du skal til Australia burde du være klar over at det er en del dyrere enn USA, og du burde også snakke med rådgiveren din fordi et skoleår i Australia kan være vanskeligere å få godkjent pg.a. skolesystet der. ;)

Lenke til kommentar

USA er dit jeg skal - om jeg skal dra ;) Problemet er vell egentlig pengene.

Siden du skal til USA (og jeg regner med at det er andre året det er snakk om) vil du få det godkjent, og du vil da få et stipend (størrelsen avhenger av flere faktorer). Jeg vil tippe at med stipendet blir det da mellom ca.20 000 og 40 000 igjen å betale. Det er vel i hvert fall så mye du antageligvis ville brukt av dine foreldres penger hjemme på ting som mat, klær osv. Jeg kan forstå at det kan være vanskelig å be om såpass mye penger, for det høres mye ut, og det er mye å legge ut, MEN hvis du tenker saklig på det så kan det faktisk være at dine foreldre ikke betaler så mye for et år i USA som det ser ut som. ;)

Lenke til kommentar

Quakecry har vel tidligere i tråden sagt at han har søkt elektro, og vil sannsynligvis ikke få året godkjent og dermed ingen stipend.

Ahh. Det glemte jeg helt *slår seg selv i hodet* :p Da får du nok ikke stipend nei, og da skjønner jeg veldig godt økonomi-greiene. ;)

Lenke til kommentar

Mange av dere som reiser på utveksling 10/11 som har laget blogg enda? :)

Hva er lurest å gjøre når det gjelder bankkort og liknende i USA?

Jeg reiser 2011, og har begynt å blogge. Gå inn på http://www.minutveksling.blogspot.com , har mange linker til andre som også reiser. Når det kommer til bankkort så er det bare å søke. Har blitt skrevet om i detalj tidligere i forumet (Nei, jeg har kanskje ikke begynt å kommentere her selv før nå, MEN jeg har lest HELE forumet - creds til meg. xD)

 

Glemte å skrive min egen: akluzi.blogg.no :)

Lenke til kommentar

Hei duds!

 

Jeg kommer etter alt sannsynlighet å reise til usa 11/12.

Er ikke særlig stressa med noen ting egentlig, bare nysjerrig.

Noe av det jeg synes høres morsomt ut er sportene, og lidenskapen for nettopp din skole.I og med at jeg takler de fleste sporter med glans ser jeg på dette med noe som kan fylle hverdagen min og skaffe meg venner og kontakter på.

Det jeg lurer på er:

- Hvilke stater som de forskjellige sportene er mest populære?

- Jeg har spilt soccer hele livet og kommer nok til å gjøre det der også. Men hvordan er sesonginndelinga i usa, og hva gjør man utenom sesong?

- Am. fotball høres også veldig morsomt ut, men det er vel ikke noen mulighet til både å være med på football-teamet og soccer-teamet? Evt. kombinere 2 andre sporter?

 

Thanks folks! ;) Mvh stekar1

Lenke til kommentar

Intervjuet mitt gikk kjempebra btw! Intervjueren var kjempehyggelig, og jeg kunne svare skikkelig på alt han spurte om. Han sa han kommer til å annbefale meg på det sterkeste :D Jeg får vell vite om jeg er med eller ikke i løpet av de neste 10 dagene eller noe? Tror det er det STS tar utgangspunkt i ihvertfall :)

 

Ja, det er i hvert fall det de har skrevet på hjemmesidene. De tok kontakt med meg etter åtte dager, så det er ikke noe å bekymre seg over. ;) Det du der i mot har å bekymre deg over er den gigantiske bunken med papirer som kommer til å dale ned i postkassen din etter en liten stund (etter at STS har ringt). Den er STOR! ^^,

 

Sikkert super-rar eller noe, men å fylle ut papirer er morsomt :) Snart 1 uke siden intervuet og har ikke hørt noe. Har forsatt god tid. Er det etter de ringer at de sender alt som skal fylles ut av lege og slikt? Hvilke andre papirer må jeg fylle ut?

 

Omg... Jeg er nervøs for hele lege.greia nå. Hvordan gikk det med dere da dere skulle få fylt ut de greiene hos legen? Undersøkelser? Tell me about it :)

Lenke til kommentar

- Am. fotball høres også veldig morsomt ut, men det er vel ikke noen mulighet til både å være med på football-teamet og soccer-teamet? Evt. kombinere 2 andre sporter?

På min skole var am. fotball på høsten og soccer på våren, men i stater hvor det er vinter, så er gjerne am. fotball og soccer-sesongen samtidig, og da kan man selvfølgelig ikke være med på begge to :)

Lenke til kommentar

Sikkert super-rar eller noe, men å fylle ut papirer er morsomt :) Snart 1 uke siden intervuet og har ikke hørt noe. Har forsatt god tid. Er det etter de ringer at de sender alt som skal fylles ut av lege og slikt? Hvilke andre papirer må jeg fylle ut?

 

Omg... Jeg er nervøs for hele lege.greia nå. Hvordan gikk det med dere da dere skulle få fylt ut de greiene hos legen? Undersøkelser? Tell me about it :)

 

Ok, for det første - papirer er greit nok å fylle ut så lenge du vet HVA du skal fylle ut - på STS sine papirer er det en del spm. man må gruble litt over før man skjønner. :p I tillegg så er det en stor bunke, der du egentlig bare skal fylle ut kjedelige ting (i hvert fall nesten bare kjdelige ting). Som sagt kontaktet de ikke meg før etter 8 dager, og det står CA.10, så slapp av - de ringer deg. ;)

Etter at de har ringt og sagt at du er godkjent sender de bunken med papirer. Den kommer til deg noen dager senere. ;)

Det du må fylle ut er: Studen Application, Certificate of Health, Immunization Certificate, School Record Transcript, Student Letter, Family Letter, Birth Certificate og norsk fødselsattest + kopi av pass og photo album - Med andre ord en del arbeid som tar MYE tid. :p

 

Når det kommer til lege-greia så er det bare et skjema du tar med til legen, og ber han fylle ut. Du må sikkert få målt blodtrykket og sånne ting, men ingen skumle greier. Jo forresten, du må jo så klart ta vaksinenene som er påkrevd (glemte det nesten, skal ikke ta noen selv. :p)

Lenke til kommentar

Sikkert super-rar eller noe, men å fylle ut papirer er morsomt :) Snart 1 uke siden intervuet og har ikke hørt noe. Har forsatt god tid. Er det etter de ringer at de sender alt som skal fylles ut av lege og slikt? Hvilke andre papirer må jeg fylle ut?

 

Omg... Jeg er nervøs for hele lege.greia nå. Hvordan gikk det med dere da dere skulle få fylt ut de greiene hos legen? Undersøkelser? Tell me about it :)

 

Ok, for det første - papirer er greit nok å fylle ut så lenge du vet HVA du skal fylle ut - på STS sine papirer er det en del spm. man må gruble litt over før man skjønner. :p I tillegg så er det en stor bunke, der du egentlig bare skal fylle ut kjedelige ting (i hvert fall nesten bare kjdelige ting). Som sagt kontaktet de ikke meg før etter 8 dager, og det står CA.10, så slapp av - de ringer deg. ;)

Etter at de har ringt og sagt at du er godkjent sender de bunken med papirer. Den kommer til deg noen dager senere. ;)

Det du må fylle ut er: Studen Application, Certificate of Health, Immunization Certificate, School Record Transcript, Student Letter, Family Letter, Birth Certificate og norsk fødselsattest + kopi av pass og photo album - Med andre ord en del arbeid som tar MYE tid. :p

 

Når det kommer til lege-greia så er det bare et skjema du tar med til legen, og ber han fylle ut. Du må sikkert få målt blodtrykket og sånne ting, men ingen skumle greier. Jo forresten, du må jo så klart ta vaksinenene som er påkrevd (glemte det nesten, skal ikke ta noen selv. :p)

 

Ok :) Det høres jo kanske harmløst ut :D Jeg er i gang med vaksinene forresten. Har tatt den første dosen, skal ta neste om 1-2uker tror jeg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...