Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Går på service og samferdsel VG1 for øyeblikket. Har tenkt meg påbygg 3. året, så fullføre fagbrevet etter. Når for meg er det da mulig å være utveklingsstudent? Hvis det er det?

Jeg gikk to år på Service og Samferdsel og reiste til USA etterpå. Du får ikke noe stipend, men du kan absolutt være utvekslingsstudent :) Jeg går påbygning VG3 nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikler litt på utvekslingsår selv. Hvis jeg kommer inn på almenn til høsten og jeg kan få det godkjent og mamma og pappa er positive til det, kunne jeg tenkt meg et år i Australia eller Usa. Australia frister mest, men det er jo så dyrt. Koster jo over 100000 kr i programavgift. Hos AFS kostet det 69000 det er vel det billigste. Noen som har reist med AFS? Eller i det hele tatt til Australia?

Lenke til kommentar

Sikler litt på utvekslingsår selv. Hvis jeg kommer inn på almenn til høsten og jeg kan få det godkjent og mamma og pappa er positive til det, kunne jeg tenkt meg et år i Australia eller Usa. Australia frister mest, men det er jo så dyrt. Koster jo over 100000 kr i programavgift. Hos AFS kostet det 69000 det er vel det billigste. Noen som har reist med AFS? Eller i det hele tatt til Australia?

 

Jeg skal til Australia. Reiser mest sannsynlig i slutten av januar/februar med STS :D Afs er billigst men hvis du skal reise med AFS til Australia er det et par ting du burde vite:

- De har avreise i februar, og KUN februar fordi det er da det Australske skoleåret begynner

- De har mellom 1-3 plasser hvert år fordi Australia ikke tar inn fler utvekslingsstudenter enn de sender ut, så skal du reise med AFS til vinteren er det nok fullt allerede, ;)

 

Andre ting du burde vite om Australia generelt:

- Søk tidlig, det er FÅ plasser

- Det blir en del ekstra arbeid p.g.a. skoleåret

- Det er ikke sikkert at du får året ditt godkjent (snakk med rådgiveren på skolen din)

- Mange skoler praktiserer skoleuniform

- Store deler av Australia er ørken, og du kan havne midt uti bushen på en ranch

- STS har muligens ledige plasser til vinteren enda

- Reiser du på sommeren får du omtrent ikke sommerferie her hjemme fordi du må reise helt i begynnelsen av juli

- Få organisasjoner praktiserer statvalg, så du kan havne hvor som helst (noe som slettes ikke trener å være en ulempe)

 

Det var det jeg kunne komme i farta, bare si ifra hvis du lurer på noe. ;D

Lenke til kommentar

Ok, så skoleåret begynner i januar/februar. Får man det godkjent? Hvis dette er noe jeg i det hele tatt skal vurdere må jeg få det godkjent pga stippend. Er jo dritdyrt. Kommer jo masse ekstrautgifter i tilleg til programavgiften.

 

Jeg får mitt skoleår godkjent, men som sagt er det en del ekstra arbeid. Hvis du søker med AFS er det ikke så dyrt, bortsett fra det ville jeg ha sjekket alle organisasjonene først med tanke på pris. Du har helt rett det er ganske dyrt, men siden vi skal være vertsfamilie får jeg 10 000,- i rabatt hos STS, i tillegg til at man får 7 000,- i rabatt der hvis man søker nå + stipend, så da er det plutselig ikke så sykt dyrt lengre. ;)

Lenke til kommentar

Ok, hvor mye fikk du i stipend og hvor mye lommepenger regner du med å trenge?

 

Som sagt har jeg ikke reist enda, og jeg har heller ikke søkt om stipend enda, men regner med at jeg kommer til å få rundt 40 000,-. Bare søk nedi feltet, tror det ligger en link til en slags stipend kalkulator/beregner et sted her. ;)

Når det kommer til lommepenger varierer det veldig fra person til person hvor mye man bruker, men de fleste organisasjoner anbefaler å ha 2000-3000,- hver måned. Selv skal jeg prøve å spare opp til ca. 30 000 med litt hard jobbing i sommer. ;P

Lenke til kommentar

Hei.

 

Går på service og samferdsel VG1 for øyeblikket. Har tenkt meg påbygg 3. året, så fullføre fagbrevet etter. Når for meg er det da mulig å være utveklingsstudent? Hvis det er det?

 

Jeg har ikke PEILING på noe, men venninna mi som går design og håndverk, eller formgiving eller hva det nå enn kalles for tiden, kom ikke til å få noe stipend om hun reiste. Men rådgiveren hennes sa det var mulig uansett da, men året kom ikke til å bli godkjent, så det kan jo bety at du må gå andre året på nytt igjen hjemme? :s Tror alle slike 'andre' linjer enn almenn er på lik linje slikt sett..

 

Men fikk også vite at det ikke går an å ta tredjeåret som utvekslingsstudent, det er noe med at man liksom skal komme tilbake til Norge og fullføre eller noe sånn. Off, som jeg babler. Får du noe utav det? (a)

 

Ok. Jeg vet svært lite om det her, så jeg må forhøre meg litt videre. Takk for svar. :)

 

Eg går media og kommunikasjon i år og vil få året godkjent. Rådgiveren min på skola sier det går greit så lenge de har noen fag på skolen i USA som kan tilsvare mediefagene på MK2 og de fagene jeg ikke får, som norsk og samfunnsfag tar jeg privatisteksamen i når jeg kommer tilbake. kansje trenger jeg det også i engelsk, men regner med det blir null stress :)

Lenke til kommentar

Noen som skal på ambassaden i morgen? Vet dere når vi skal møte utenfor? pls svar :p ty

 

jeg skal den 4.juni fikk beskjed om å møte utenfor 08:00, men folk anbefaler å møte enda tidligere, si 07:30 da, pga veeeeldig lang kø.

Ok tusen takk

Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke fått avreise dato enda, selv om jeg fikk vertsfamilie i mars. Heldigvis er sjefen så grei at jeg skulle få fri tidligere, for skolen i USA starter 18. august og er ferdig på jobb 15. Da kan det bli litt travelt å rekke tre dagers camp i NYC, så utifra de avreise datoene vi har fått fra explorius tror jeg at jeg reiser rundt den 10 :D

 

Så spennende! :) Hvor kommer familien fra? Er du fornøyd? Jeg er syykt sjalu!

Skal til en liten plass som heter Oregon i Illinois ca 90 min fra Chicago, å det virker som om familien passer meg veldig bra, så nå gleder jeg meg veldig! :D

Lenke til kommentar

Noen som skal på ambassaden i morgen? Vet dere når vi skal møte utenfor? pls svar :p ty

 

jeg skal den 4.juni fikk beskjed om å møte utenfor 08:00, men folk anbefaler å møte enda tidligere, si 07:30 da, pga veeeeldig lang kø.

 

 

Jeg skal også til ambassaden 4 juni. lander på gardermoen klokken 8, så er nok ikke på ambassaden før halv 9- 9 så det blir nok en del venting på meg...

Lenke til kommentar

jeg skal den 4.juni fikk beskjed om å møte utenfor 08:00, men folk anbefaler å møte enda tidligere, si 07:30 da, pga veeeeldig lang kø.

 

 

Jeg skal også til ambassaden 4 juni. lander på gardermoen klokken 8, så er nok ikke på ambassaden før halv 9- 9 så det blir nok en del venting på meg...

 

hehe, lander dagen før jeg, men blir nokk en del venting på meg og, og alle andre som også skal. vet du hvor lenge intervjuet på ambasaden varer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...