Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare for å bytte tema over til noe helt fullstendig annet: Vi skal være vertsfamilie et semester for en tysker. Er det noen som har vært vertsfamilie før, og som vet litt om hva vi har i vente? Jeg gleder meg virkelig, men vet jo ikke helt hvordan ting kommer til å bli. :p

Lenke til kommentar

Wow, her går det virkelig hett for seg! Det er liksom 5 sider med krangling... Haha, jeg som trodde det var ille nok når jeg og MartinF hadde litt diskusjon! :p

Jaja, kanskje vi bare alle skal se på denne

og le! :thumbup:

 

Yeah, yeah, men jeg har et spørsmål også. Hva er og hvordan foregår disse "Explore America" turene?

Lenke til kommentar

Greit at han kanskje prøver å fylle hullene, men da kan man gjøre det på en annen måte som ikke blir tolket som frekk. Uansett, ferdig med det dær.

 

Hvordan klasse starter man i hvis man er ferdig med 1. på VGS? Starter man i 11. eller 12. klasse?

Lenke til kommentar

Hva er og hvordan foregår disse "Explore America" turene?

Explore America er et "reisebyrå" som har spesialisert seg på turer for utvekslingsstudenter. De er uavhengige, og det spiller ingen rolle hvilken organisasjon du reiser med (Bortsett fra de som ikke lar studenter reise på egenhånd, aner ikke hvilke organisasjoner det er). Jeg reiste med Explore America til New York City i desember 2008, sammen med en hel haug andre nordmenn. Beste som skjedde i utvekslingsåret etter min mening. Du kan lese mer på nettsiden deres http://www.explore-america.com/

 

Hvordan klasse starter man i hvis man er ferdig med 1. på VGS? Starter man i 11. eller 12. klasse?

Det er opp til skolen din å bestemme. Du kan bli både junior og senior, og jeg hørte visst om noen her som havnet på en skole som ikke lot utv.studenter være noe annet enn sophmores, men det var litt vel ekstremt. Sats på å bli junior, men senior om du er "heldig".

Lenke til kommentar

I USA mener du? Det er helt opp til skolen egentlig, men forskjellen er ofte om de vil la deg graduate eller ikke. Jeg fikk valget enten å gå i 11. klasse og ta bare valgfag/fag som jeg ville ta, eller bli senior (12.), få graduate men måtte ta alle fagene staten PA krevde.

Lenke til kommentar

Hva er hovedforskjellene på junior og senior?

og hvor gamle er de ca som går i junior og senior da? er det slik at om man er 16 når man drar er det større sjans for å havne "bare" i junior eller har det noe å si?

Hovedforskjellen er vel at seniorer gjerne får litt mer frihet, litt annen "status", litt flere fordeler. Fks. etter jul så ville jeg ha web design 2, men klassen var full. Men da sa rådgiveren at han ville prioritere seniorene sine, så jeg fikk plass i den klassen likevel. I tillegg har seniorer ofte endel events (ihvertfall på min skole) hvor vi hadde møte med rektor, som ville skryte av oss og se frem mot graduation.

 

Alder kan jo ha noe å si, men igjen, det er helt opp til skolen å bestemme hvilket klassetrinn du ender opp i.

 

Hvilke forskjeller er det du tenker på da? :p Er det med tanke på idretter o.l.?

Se over. I idrett kan det også være fordeler for seniorer ja, men det vet jeg ikke så mye om, så skal ikke si noe mer enn det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til neste skoleår, (2010-2011), hvilket kull vil være seniorer/juniorer hvis de har gått en "normal" utdanning i USA?

Altså, lurer på om junior er 94 eller 93?

 

Selv fikk jeg vite i går at jeg kommer til å bli junior. Håper det blir bra :D

Spørs hvordan skolen deler det opp, men sannsynligvis 93 og 94.

Lenke til kommentar

Så er det noen mulighet for å skaffe seg annet betalingskort enn Electron?

Det bør det være! Prøv Skandiabanken! Fikk Visa Classic der når jeg var 16. Jeg registrerte meg der, og legitimerte meg med BankID fra den andre banken min, etter en uke hadde jeg et flunkende nytt Visa Classic i hånden! :)

 

Sparebanken derimot, nektet å gi ut Visa Classic før jeg var 18. Det hjalp ikke om foreldre skrev under, det hjalp heller ikke at jeg har en stabil og god inntekt. Så de tjener ikke penger på meg lengre for å si det sånn! ;)

 

Bare for å bytte tema over til noe helt fullstendig annet: Vi skal være vertsfamilie et semester for en tysker. Er det noen som har vært vertsfamilie før, og som vet litt om hva vi har i vente? Jeg gleder meg virkelig, men vet jo ikke helt hvordan ting kommer til å bli. :p

Vertsfamilie og vertsfamilie, har da hatt litt erfaring! :p Hadde besøk av ei jente fra Nederland i ei lita uke i vinter. Dette var gjennom skolen. Det var veldig hyggelig, vi hadde felles musikksmak, og hun fortalte meg om hva hun gjorde hjemme, hva som var spesielt med landet hennes ogsåvidere. Hun var her bare i ei lita uke, som sagt, og det blir sikkert noe helt annet å ha besøk i et helt år. Men uansett, det å få besøk fra utlandet er noe som er veldig lærerikt!

Lenke til kommentar

Til neste skoleår, (2010-2011), hvilket kull vil være seniorer/juniorer hvis de har gått en "normal" utdanning i USA?

Altså, lurer på om junior er 94 eller 93?

 

Selv fikk jeg vite i går at jeg kommer til å bli junior. Håper det blir bra :D

Spørs hvordan skolen deler det opp, men sannsynligvis 93 og 94.

hvordan deler de det opp der da? er det ikke etter årstall som i norge? vet du hvorfor? :p

Lenke til kommentar

Nei, noen skoler deler opp etter når du er født på året. Slik at de som er født på høsten 93 kan gå i klasse med de som er født våren 94. Forstå det den som vil. Du kan tror jeg ble forvirret når jeg gikk i klasse med både 90 og 91 årgangen når jeg er 90 selv og regnet med jeg ville være blant de eldste. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...