Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skolen begynner 7.september og jeg drar på forkurs 25. august :) Er hos familien den 28. Får ca. en uke der før skolen begynner, er det normalt å ha mer tid?

 

Forresten, dere som maser om vertsfamilie, vertsmor fortalte meg at hun plukket meg ut og skrev under på papirene i januar, mens jeg ikke fikk vite det før ca. uti mai. Ting tar tid :)

Lenke til kommentar

Hei!

Gratulerer til alle som har fått vertsfamilie. :D

Jeg har selv vært på intervju hos STS for en uke siden, ang. plass til Australia vår 2011. Går bare rundt og tripper mens jeg venter på godkjenning. :p :S :D

(Er forresten Me&I på www.utvekslingsstudent.com)

 

- Stina

Lenke til kommentar

Årh, dere er heldige som får så mye tid hos vertsfamilien før skolen begynner! Jeg reiser på en onsdag, og så er første skoledag på mandagen etter.. Det er heldigvis ikke noen lang camp ved ankomst da, kun et informasjonsmøte, men det tar vel litt tid det også.

Reiser med AFS, forresten, og de sender alle studenter fra Norge samtidig, derfor kan jeg ikke dra tidligere : ) Men det er litt greit også da, siden man slipper å reise alene og blir møtt på alle flyplasser osv.

 

Hadde uansett vært greit å ha litt tid der borte, spesielt når jeg ser at skolen min i USA har en "jump back day" før jeg er der, som alle studenter MÅ være med på. Og der skal de få skolebøker, ta årbok-bilde, skole-ID osv.. Vertsmor skal kontakte skolen i løpet av denne uka, så det får jeg vel ordnet på en eller annen måte! (:

Lenke til kommentar

^

Det er ikke sikkert at det er så dumt å komme såpass sent heller. Hvis du skal se på den positive siden med det så får du sikkert venner ganske raskt siden skolen starter fort. Du kommer raskt inn i de hverdagslige rutinene, og begynner evnt. raskt på en aktivitet.

 

Det er jo veldig bra at du reiser sammen med flere andre da, og det med jump back day løser seg helt sikkert. ;)

Lenke til kommentar

Okei. Jeg søkte litt etter fristen... Eller.. Fikk sendt inn den store mappa med papirer rett etter fristen pga læreren hadde glemt å stemple noe, så jeg måtte vente på det, og EF sa det gikk HELT greit! Fikk tilbakemelding om at jeg er tatt med i programmet og at de leter etter familie, men er det noen som har opplevd å ikke få familie?

 

Vet det er teit av meg å bekymre meg så mye, men jeg er utrolig spent :p Har IKKE lyst til å komme til stykket hvor de fleste drar, så får jeg tilbakemelding; "vi kunne ikke finne familie til deg."

 

Trenger jeg å bekymre meg?

Lenke til kommentar

^

Det er ikke sikkert at det er så dumt å komme såpass sent heller. Hvis du skal se på den positive siden med det så får du sikkert venner ganske raskt siden skolen starter fort. Du kommer raskt inn i de hverdagslige rutinene, og begynner evnt. raskt på en aktivitet.

 

Det er jo veldig bra at du reiser sammen med flere andre da, og det med jump back day løser seg helt sikkert. ;)

Det er sant det du sier : ) Får tenke på det positive! Har uansett fått ordnet med en del ting allerede, bl.a. prata mye med cross country coachen, så jeg får begynt på det med en gang jeg kommer dit.

 

 

 

Og så lurte jeg på en ting: Er det noen av dere i USA som må ta faget Student Government? Eller i det hele tatt hva det går ut på? Ei jeg prata med som kommer til å være senior sammen med meg, sa at hun trodde jeg måtte ha det. Kan være hun har blanda det med US Gov.. Skal uansett snakke med skolen denne uka, så finner det vel ut da (:

Lenke til kommentar

Okei. Jeg søkte litt etter fristen... Eller.. Fikk sendt inn den store mappa med papirer rett etter fristen pga læreren hadde glemt å stemple noe, så jeg måtte vente på det, og EF sa det gikk HELT greit! Fikk tilbakemelding om at jeg er tatt med i programmet og at de leter etter familie, men er det noen som har opplevd å ikke få familie?

 

Vet det er teit av meg å bekymre meg så mye, men jeg er utrolig spent :p Har IKKE lyst til å komme til stykket hvor de fleste drar, så får jeg tilbakemelding; "vi kunne ikke finne familie til deg."

 

Trenger jeg å bekymre meg?

 

Ingenting å bekymre deg for. De tar ikke inn studenter uten å ha en familie som kan ta i mot deg. Slapp helt av, dette ordner seg ;)

Lenke til kommentar

Over til noe litt annet. Hvordan er det med bruk av bankkort der borte? Jeg har et VISA electron eller postbanken "leve ung" som det også kalles. og da kan jeg jo feks ikke bruke det på nettet. Men kan jeg bruke det i USA? Eller trenger jeg et annet kort?

Jeg kan visst ikke få et vanlig VISA hos postbanken før jeg blir 20, men er det mulig hos en annen bank kanskje?

Lenke til kommentar

Okei. Jeg søkte litt etter fristen... Eller.. Fikk sendt inn den store mappa med papirer rett etter fristen pga læreren hadde glemt å stemple noe, så jeg måtte vente på det, og EF sa det gikk HELT greit! Fikk tilbakemelding om at jeg er tatt med i programmet og at de leter etter familie, men er det noen som har opplevd å ikke få familie?

 

Vet det er teit av meg å bekymre meg så mye, men jeg er utrolig spent :p Har IKKE lyst til å komme til stykket hvor de fleste drar, så får jeg tilbakemelding; "vi kunne ikke finne familie til deg."

 

Trenger jeg å bekymre meg?

 

Ingenting å bekymre deg for. De tar ikke inn studenter uten å ha en familie som kan ta i mot deg. Slapp helt av, dette ordner seg ;)

 

Aaah! Herlig! *med smil om munnen* :D Takk :)

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe ting på nettet med paypal hooked up med visa electron. Men jeg anbefaler deg å ta ut penger kunn en gang i mnd. Ta ut så mye du får bruke i mnd, fordi hver gang du drar kortet i USA kommer det et ekstragebyr som kan bli dyrt etter hvert!

 

EDIT: Hvordan klasse starter man i når man kommer til USA? Jeg drar til USA nå i sommer når jeg er ferdig med 1.året/11.klasse. Starter jeg i 11 elller 12 klasse når jeg kommer til USA?

Endret av Jqrg1
Lenke til kommentar

Over til noe litt annet. Hvordan er det med bruk av bankkort der borte? Jeg har et VISA electron eller postbanken "leve ung" som det også kalles. og da kan jeg jo feks ikke bruke det på nettet. Men kan jeg bruke det i USA? Eller trenger jeg et annet kort?

Jeg kan visst ikke få et vanlig VISA hos postbanken før jeg blir 20, men er det mulig hos en annen bank kanskje?

Du KAN bruke Electron i USA også, men du kan ikke vært garantert at det fungerer overalt. Selv var jeg over 18, så hadde eget VISA-kort, men de jeg snakket med som brukte VISA Electron hadde problemer innimellom, og måtte belage seg på å alltid ha cash i bakhånda, sånn i tilfelle.

 

Om Postbanken ikke gir VISA før du er 20, så hadde jeg byttet bank på dagen, for det er bare tull. Sikker på at det ikke er kredittkort det er snakk om? Du kan høre med andre banker om de vil gi deg VISA, med dine foreldre som sikkerhet, men det er utrolig vanskelig, og bankene er lite samarbeidsvillige, som regel.

 

Du kan kjøpe ting på nettet med paypal hooked up med visa electron. Men jeg anbefaler deg å ta ut penger kunn en gang i mnd. Ta ut så mye du får bruke i mnd, fordi hver gang du drar kortet i USA kommer det et ekstragebyr som kan bli dyrt etter hvert!

Du svarer ofte som du allerede har vært i USA, det irriterer meg litt, for du har utrolig mye feilinformasjon. For det første, så er det ikke alle nettbutikker som bruker PayPal som betalingsløsning. Ja, mange godtar det, men ikke på langt nær så mange som nødvendig for å kunne bruke PayPal som hovedløsning for betaling på nett.

 

Å ta ut penger kun en gang i mnd er også litt bullshit. Dette avhenger VELDIG av banken din i Norge. Min bank, SpareBank-1 har for eksempel fjernet alle gebyrer på BRUK i utlandet, men det som vil skje er at ATMene kan ha gebyr på uttak. Sånn rundt $2.50 ved uttak på $20 eller mer. Men igjen, sjekk gebyrene til banken din, evt. bytt bank om de har høye gebyrer. Det er et tegn på at de henger langt etter.

Lenke til kommentar
Du svarer ofte som du allerede har vært i USA, det irriterer meg litt, for du har utrolig mye feilinformasjon.
Hvem sier at jeg ikke har vært i USA. Jeg sa heller ikke at paypal kan brukes på alle netbutikkene. Jeg sa heller ikke at alle tar gebyr, jeg sa at med visa electron så kommer det gebyr. Vær så snill å ikke hakk ned på alt jeg sier. Hvis jeg hadde hatt feilinformasjon, greit. Når jeg ikke har det så ser jeg ikke vitsen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem sier at jeg ikke har vært i USA.

Du vet godt hvor jeg ville med den setningen. Du har ikke vært utvekslingsstudent, men svarer ofte som det er tilfelle.

 

Jeg sa heller ikke at paypal kan brukes på alle netbutikkene.

Joda, du sier at;

Du kan kjøpe ting på nettet med paypal hooked up med visa electron

Det tar jeg som at du kan bruke PayPal overalt.

 

Jeg sa heller ikke at alle tar gebyr, jeg sa at med visa electron så kommer det gebyr.

Neida, du spesifiserte ikke VISA Electron i det hele tatt.

Endret av MartinF
Lenke til kommentar

Spørs hvor godt forhold du har med banken. Noen banker kan utstede VISA-kort til personer under 18 år, hvor en eller begge foreldre står med sikkerheten og har ansvaret. Men dette har jeg hørt blir værre og værre, og nå er det nesten slik at man må ha et kjempeforhold til banken for at noen skal utstede VISA til personer under 18 år.

Lenke til kommentar

Martin, når jeg snakker til marita som bruker electron, så er det jo en selvfølge at jeg snakker om visa electron. Hvis jeg hadde ment alle nettbutikkene, så hadde jeg sagt det.

 

Har du noe i mot meg? Uansett hva jeg sier så sitter du klar bak tastaturet til å rakke ned på meg.

Lenke til kommentar

Spørs hvor godt forhold du har med banken. Noen banker kan utstede VISA-kort til personer under 18 år, hvor en eller begge foreldre står med sikkerheten og har ansvaret. Men dette har jeg hørt blir værre og værre, og nå er det nesten slik at man må ha et kjempeforhold til banken for at noen skal utstede VISA til personer under 18 år.

 

Bullshit, jeg har hatt Visa Classic i både lokalbank og Storebrand. Bytta nylig til Storebrand da de er gebyrfrie i utlandet. Så lenge begge foreldrene dine signerer på at det er greit, så utsteder de fleste banker. Hvis banken din trenger et "kjempeforhold" til deg for å utstede et Visa Classic, ville jeg byttet bank på sekundet.

 

Selvom f.eks Storebrand er gebyrfrie, så vil det pålegges valutagebyr hver gang man tar ut penger, pluss evt. tillegg i ATM, noe som gjør at man ikke burde ta ut penger i hytt og pine.

 

Ikke for å starte en krangel her MartinF, men i blant kan det virke som om du eier tråden her. Skal du hakke på småting må du ta en støyt selv i blant også.

 

-Edvind

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...