Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Okei, jeg vet det har vært spurt om stipend en del ganger og at info ligger på www.utveksling.com,

men hva menes med at det står at jeg får 35 600 som stipend etter kontrollert eksamen?

(Det er det som står ført under stipend på lånekalkulatoren)

 

Vil dette si at jeg ikke får stipendet før etter eksamenstider eller vil det si at jeg først må ta opp lån på ca 35 600 og så vil dette bli gjort om til stipend etter året?

 

Hvordan har dere som reiser nå hatt det med utbetalinger(når og hvor mye og slikt) og lån/stipend-sakene?

 

EDIT: Skriveleif

Endret av Bluebeard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hoho, jobba som bare det i det siste. Helg er ikke synonymt med avslapning lenger.. :p Men mai er en fin måned da, med tanke på røddager og helligdagstillegg.. :)

 

Men synes det er litt trist at alle pengene forsvinner så fort da.. :p

 

Det er nok verdt det skal du se ;)

 

Hvilken organisasjon reiser du med?

 

Ellers anbefaler jeg alle å ta en titt på forumet; www.utvekslingsstudent.com - et forum for nåværende, kommende og tidligere uitvekslinsstudenter som martinF på dette forumet har laget. Kjempetrivelig lite forum der man kan prate litt mere detaljert!

Regner nok med at det er verdt det ja! :D

 

Reiser med Explorius, og fikk nettopp mail om visumsøknad. Jaja.. :p

Lenke til kommentar

Okei, jeg vet det har vært spurt om stipend en del ganger og at info ligger på www.utveksling.com,

men hva menes med at det står at jeg får 35 600 som stipend etter kontrollert eksamen?

(Det er det som står ført under stipend på lånekalkulatoren)

 

Vil dette si at jeg ikke får stipendet før etter eksamenstider eller vil det si at jeg først må ta opp lån på ca 35 600 og så vil dette bli gjort om til stipend etter året?

 

Hvordan har dere som reiser nå hatt det med utbetalinger(når og hvor mye og slikt) og lån/stipend-sakene?

 

EDIT: Skriveleif

 

 

Du får pengene (usikker på når, men før eksamenstiden i USA), men jeg tror det betyr at om du skulle stryke på skolen i USA, og må gå om igjen, så blir stipendet gjort om til lån.

Lenke til kommentar

Stipendet deles i 2. Første delen får du rundt høsten og andre delen får du om våren. Har du ikke søkt om lån så får du heller ikke noe lån. Dersom du ikke får godkjent når du kommer hjem til Norge blir stipendet gjort om til lån. Så enkelt er det.

Her ligger det mye info om lånekassen. Mer straightforward kan du ikke få det.

Lenke til kommentar

Fikk brev fra Explorius i dag, og prisen blir en del tusen høyere enn det man skulle tro. Synes egentlig at de skulle hatt de ekstra avgiftene lett tilgjengelig fra hjemmesiden sin. Men det går vel.. :p

 

Fikk også ark med regler på. Det meste hørtes ganske overdrevet ut, er de veldig strenge? Spesielt det siste punktet synes jeg var merkelig: "Studenter kan ikke ha seksuell omgang i løpet av programmet." Hvordan skal de overvåke dette? ;p

Lenke til kommentar

Fikk brev fra Explorius i dag, og prisen blir en del tusen høyere enn det man skulle tro. Synes egentlig at de skulle hatt de ekstra avgiftene lett tilgjengelig fra hjemmesiden sin. Men det går vel.. :p

 

Fikk også ark med regler på. Det meste hørtes ganske overdrevet ut, er de veldig strenge? Spesielt det siste punktet synes jeg var merkelig: "Studenter kan ikke ha seksuell omgang i løpet av programmet." Hvordan skal de overvåke dette? ;p

 

Jeg fikk også noen ekstraavgifter før jeg dro. Litt rart nå da, mtp. at euroen er så lav...

 

Jøss, ikke lov til å ha sex? Her fikk vi beskjed med en gang om at det var ikke noe som var helt greit og skjedde hvert år. :p

Tror nok det skal litt til for at dem skal finne det ut, så det er nok ikke så stor grunn for bekymring. Men mange regler er jo ganske like sånn sett, ikke store sjansene for at de finner ut hva du har/har ikke gjort.

Alt i alt, ikke ta så alt for store sjanser, men husk å ha det morsomt samtidig. :D

Lenke til kommentar

Det er mer en norm enn en regel.

 

En norm som er internert blant amerikanske ungdommer? Det håper jeg virkelig ikke. :dontgetit:

 

Det er en kjent sak at "abstinence" blir pushet for harde livet i amerikanske skoler. I hvor stor grad ungdommene lytter til dette, varierer fra område til område.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Ja jævla trege folk. De kan jo ikke bare håpe på at det bli sendt fra USA. Men hva skjer om vi ikke får det i tide, må vi ta ambassademøtet en annen dag?

 

Ja, jeg vekslet mailer med Leonie i går, og hun sa det var muligheter for det ja. Såfremt det kommer innen tirsdag.

Lenke til kommentar

Nybb, forklar!

 

DS 160 kan ikke fylles ut før man har DS 2019.

 

Det vil si at den norske ambassaden vil ikke ta i mot studenter som ikke har fylt ut sitt hele DS 160. Dvs at hvis ikke DS 2019 kommer innen tirsdag... så blir ambassadebesøket mest sannsynlig utsatt.

 

:no:

 

Dette pratet jeg med Leonie om i går. Hun forklarte a det var den amerikanske ambassadens feil fordi de hadde vært treige med å sende det.

Men hun sa også at Explorius ikke hadde vært streng nok hos ambassaden da liksom.. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det..

 

Synd er det i allefall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...