Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

8-9 mnd for hele vaksinasjonsprogrammet? Tok min første vaksine 1. Des, min andre skulle tas en mdn etterpå og den siste skulle tas 5 mnd etterpå. Tok den sistesprøyta 1. Mai, som vil si det at det tar 6mnd.

 

Jeg har snakket med lege og helsesøster, og ja, det tar 8-9 måneder

Lenke til kommentar

Jeg har gjenomgått prosessen, og nei, det tar ikke 8-9 mnd, og ja, det tar 6 mnd!

 

Vell, mulig det er individuellt. Men jeg har snakket med både lege og helsesøster så jeg velger å tro på dem fremfor noen på et forum. De har erfaringen og utdannelsen til å uttale seg om saken.

Lenke til kommentar

Ja, vi hører du sier det. Men for oss andre så tok det 6 mnd. At du må bruke 8-9 mnd spiller ingen rolle. Tar man Twinrix-vaksinen som beskytter for Hepatitt A og B, så skal det gå 4 uker (1 mnd) mellom den første og andre dosen, og 5 mnd mellom andre og tredje.

 

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=663&Itemid=106

 

Det trengs to doser med fire ukers mellomrom for å få kortvarig beskyttelse (ett år) mot hepatitt A og delvis beskyttelse mot hepatitt B.

 

Etter den tredje dosen får de fleste langvarig beskyttelse mot begge sykdommer.

 

Det skal gå minst fem måneder mellom andre og tredje dose.

Lenke til kommentar

Ja, vi hører du sier det. Men for oss andre så tok det 6 mnd. At du må bruke 8-9 mnd spiller ingen rolle. Tar man Twinrix-vaksinen som beskytter for Hepatitt A og B, så skal det gå 4 uker (1 mnd) mellom den første og andre dosen, og 5 mnd mellom andre og tredje.

 

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=663&Itemid=106

 

Det trengs to doser med fire ukers mellomrom for å få kortvarig beskyttelse (ett år) mot hepatitt A og delvis beskyttelse mot hepatitt B.

 

Etter den tredje dosen får de fleste langvarig beskyttelse mot begge sykdommer.

 

Det skal gå minst fem måneder mellom andre og tredje dose.

 

Ser du skriver det, men har større tro på dem som vet hva de snakker om. Dessuten så er det bare Hepatitt B jeg skal ha. Har allerede A. Og det står MINST der. De annbefalte meg 6

 

Gidder btw ikke denne diskusjonen lenger. Så hva om vi har ulik lang tid på å få vaksinene! Ingen forskjell i resultatet

Endret av Nicla
Lenke til kommentar

Lol. Jeg skal ta siste dose snart, og til meg tar det ca 5-6 måneder. Og jeg velger å tro at fastleger og folk på helsestasjonen vet hva de snakker om. 8 måneder høres helt på jordet ut.

 

Nå kan det jo være at det er forskjell på A og B individuelt, eller Twinrix som dekker begge. Det vet jeg ikke noe om.

Endret av Attityd
Lenke til kommentar

Hva faen skjer med å krangle rundt noe så latterlig? Det er vel bare forskjell på A, B og Twinrix eller noe, da. Eller forskjell på hvordan de forskjellige legene velger å gjøre det. Er vel ikke verre enn at både Nicla og resten kan ha rett?

 

Er det mulig..

Lenke til kommentar

Ro ned nå folkens, trenger ikke krangle sånn. Twinrix-vaksinen tar 6 mnd, enkelt og greit. Hvis du har et vaksineprogram på 8-9 mnd som du trives med, vel da får du ta det. Du er ihvertfall en skikkelig kverrulant, og du har tydeligvis problemer med å tro/stole på oss som HAR vært igjennom det.

Lenke til kommentar

Hva faen skjer med å krangle rundt noe så latterlig? Det er vel bare forskjell på A, B og Twinrix eller noe, da. Eller forskjell på hvordan de forskjellige legene velger å gjøre det. Er vel ikke verre enn at både Nicla og resten kan ha rett?

 

Er det mulig..

 

Endelig noen som snakker fornuft her :) Tror nok vi begge har rett. Jeg skal ta bare for B, og kanskje den for begge tar kortere tid. Forum er egentlig et grusomt sted. Bringer frem det verste i folk

Lenke til kommentar

Forum er egentlig et grusomt sted. Bringer frem det verste i folk

Tull. Hadde du sagt fra starten av at du kun skal ta vaksine mot Hepatitt B, så hadde det ikke blitt noen diskusjon. Du startet diskusjonen. De aller fleste utvekslingsstudentene har vaksine mot både Heptatitt A og B, og da er Twinrix-vaksinen den som gjelder. :)

Endret av MartinF
Lenke til kommentar

Nicla, ser ut som om du er utstemt! Uffda..

 

Jeg er så glad jeg i motsettning til deg har et liv utenom forumet her. Så jeg forsetter med mitt 8 måneders vaksinasjonsprogram :)

 

Jasså, du er en skikkelig menneskekjenner du? Ikke nok med at du er en kverulant, du vet tilogmed at jeg ikke har ett liv. Syntes du starter å være ganske så barnslig nå. Og når vi snakker om liv, leste på bloggen din. Ganske emosjonell. Lei av å være andres andrevalg og nesten ingen venner og alt er bare leit. Huffda, bedre og ha "ingen liv" enn å ha ett trist og alene liv!

Lenke til kommentar

Nicla, no offence, men i blant kan det være en idé å ta det andre sier til vurdering før du hevder at du VET hva som er rett.

 

Tidligere å tråden her VISSTE du at på Lånekassen sine hjememsider, i støttekalkulatoren, så skulle man velge "annen utdanning" og ikke "Videregående utdanning", dette var helt feil. Når du sier at du VET noe, så kan dette få følger for andre mennesker som er usikre og leter på et forum hvor mye god informasjon blir delt, da folk interesserer seg for emnet og enkelte allerede har vært igjennom det hele.

 

Når Jqrg1 skriver "8-9 mnd for hele vaksinasjonsprogrammet? Tok min første vaksine 1. Des, min andre skulle tas en mdn etterpå og den siste skulle tas 5 mnd etterpå. Tok den sistesprøyta 1. Mai, som vil si det at det tar 6mnd."

 

Og du svarer med "Jeg har snakket med lege og helsesøster, og ja, det tar 8-9 måneder"

 

Da antas det at du snakker om det samme vaksinasjonsprogrammet som de fleste andre tar. Fint at du er interessert og velger å være tidlig ute, men for mange av oss nærmer utvekslingsåret seg med stormskritt, og usikkerhet angående vaksinasjon og stipend er ikke veldig ønskelig nå.

 

Poenget er at det ikke er noe galt i en diskusjon, men kanskje greit å roe seg et par hakk? Ihvertfall ikke hevd at du er 100% sikker på ting som ikke stemmer :)

 

-Edvind

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...