Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Wow. Jeg fikk utkalkulert 56000 :D

 

Så har jeg 4 søsken og da ;)

 

Det er da ingen spm. om søsken der da? Det er et spørsmål om DU har barn da, på det spm om barn under 16 år. Viss du leser "hjelp" så ser du at de mener egne barn, og ikke generellt sett barn som i søsken :)

 

Btw: Du må gå på "annen utdanning" når du regner utvekslingsår :)

Endret av Nicla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss si jeg kommer til en familie med noen barn under 16 feks trillinger på 12år eller noe, kan jeg da skrive at jeg lever med barn under 16 år xD? gjør jo det under utvekslingsåret :S eller? Og hva skal jeg søke om? kan noen nevne alle stipend ?

 

Barn under 16 år gjelder bare viss du er forelder til dem. Hadde dere lest "hjelp" atmed der s hadde dere forstått hele opplegget :) Og på stipend går du inn på "Utdanning i utlandet" og utveksling videregående. Der får du alt forklart, og det er en stipendkalkulator på høyre side der. Da må du huske å lese godt, og utdanning i utlandet går under "annen utdanning" der, og ikke glem å "gå videre" tter første kalkulasjon :)

Lenke til kommentar

Står 11000 på reisestipend og 35000 på stipend til meg. Ganske bra, men det står at reisestipendet ikke avgjøres av bestått eksamen. Betyr det at jeg får 11000 uten å få det godkjent?

 

Ja, det er fordi det liksom er til reise fra/til vertslandet i løpet av undervisningsåret selv om praktisk talt ingen bruker det til det. Så selv om du ikke går det godkjennt (hvilket jeg håper du gjør!) så får du de pengene, og slipper å få de omgjort til lån :)

Lenke til kommentar

Så, i støttekalkulatoren for utveksling, så bør egentlig alle vi få det samme beløpet?

 

Siden verken antall søsken, foreldres inntekt eller noe slikt spiller noen rolle?

 

Alle som skal være 10 mnd i utlandet og ikke har egne barn under 16 skal altså da få det samme beløpet?

Eller er det en variabel jeg har glemt?

Lenke til kommentar

Så, i støttekalkulatoren for utveksling, så bør egentlig alle vi få det samme beløpet?

 

Siden verken antall søsken, foreldres inntekt eller noe slikt spiller noen rolle?

 

Alle som skal være 10 mnd i utlandet og ikke har egne barn under 16 skal altså da få det samme beløpet?

Eller er det en variabel jeg har glemt?

 

Er nok ikke noe du har glemt viss du husket å klikke "gå videre" etter første kalkulasjonen, og du har fyllt inn riktig viss du tjener noe eller får trygd osv. :) Men i utgangspunktet, så skal vi nok få ca. det samme alle som drar til USA :)

Lenke til kommentar

Er dere helt sikre på at man skal velge "annen utdanning"?

 

På siden for utveksling på Lånekassen.no står det:

 

Dette kan du få

 

 

Utenfor Norden:

 

Utenfor Norden kan du få

 

* grunnstipend på inntil 1 900 kroner per måned og lån på inntil 1 320 kroner per måned for borteboere og inntil 2 640 kroner for hjemmeboere, som er det samme som for elever i Norge

* bostipend på 3 770 kroner. Du kan ikke få bostipend dersom du bor sammen med foreldrene/forsørgerne dine der du går på skole

* reisestøtte. Hvor mye du får, avhenger av hvor du skal reise. Du trenger ikke søke spesielt om reisestøtte, Lånekassen gir deg det du har rett til. Du kan få tilskudd til to reiser tur-retur i året mellom bostedet i Norge og regionen lærestedet ligger i

* utstyrsstipend etter satsen for det utdanningsprogrammet du følger i Norge

 

På "annen utdanning" får man ikke spørsmål om hvilken yrkesretning du skal gå, som er avhengig for å regne ut utstyrsstipend. Det blir heller ikke spurt om foreldres inntekt eller sivil status, som kalkulerer grunnstipendet.

 

Dette er jo strengt tatt et "vanlig" videregående år, da vi kjører samme løp som de som tar VG2 i Norge.

 

Jeg trodde "annen utdanning" var for de som skal studere etter VGS i utlandet og gå på folkehøgskoler osv.

 

EDIT: Det står også i kalkulatoren:

 

Det er viktig at du velger riktig alternativ, fordi det bestemmer hvor mye du kan få.

 

* Vanlig videregående opplæring - når du har rett til videregående opplæring etter opplæringslova § 3-1.

 

Dette gjelder oss.

Endret av Edvind
Lenke til kommentar

Er dere helt sikre på at man skal velge "annen utdanning"?

 

På siden for utveksling på Lånekassen.no står det:

 

Dette kan du få

 

 

Utenfor Norden:

 

Utenfor Norden kan du få

 

* grunnstipend på inntil 1 900 kroner per måned og lån på inntil 1 320 kroner per måned for borteboere og inntil 2 640 kroner for hjemmeboere, som er det samme som for elever i Norge

* bostipend på 3 770 kroner. Du kan ikke få bostipend dersom du bor sammen med foreldrene/forsørgerne dine der du går på skole

* reisestøtte. Hvor mye du får, avhenger av hvor du skal reise. Du trenger ikke søke spesielt om reisestøtte, Lånekassen gir deg det du har rett til. Du kan få tilskudd til to reiser tur-retur i året mellom bostedet i Norge og regionen lærestedet ligger i

* utstyrsstipend etter satsen for det utdanningsprogrammet du følger i Norge

 

På "annen utdanning" får man ikke spørsmål om hvilken yrkesretning du skal gå, som er avhengig for å regne ut utstyrsstipend. Det blir heller ikke spurt om foreldres inntekt eller sivil status, som kalkulerer grunnstipendet.

 

Dette er jo strengt tatt et "vanlig" videregående år, da vi kjører samme løp som de som tar VG2 i Norge.

 

Jeg trodde "annen utdanning" var for de som skal studere etter VGS i utlandet og gå på folkehøgskoler osv.

 

EDIT: Det står også i kalkulatoren:

 

Det er viktig at du velger riktig alternativ, fordi det bestemmer hvor mye du kan få.

 

* Vanlig videregående opplæring - når du har rett til videregående opplæring etter opplæringslova § 3-1.

 

Dette gjelder oss.

 

Beklager, men det gjør nok ikke det. På vanlig vgs utdanning så står det ingen ting om hvilket land du skal være i og slikt. Vet det er rart, men selv om det er et år på vgs så skal det være "annen utdanning" siden det er i utlandet.

Lenke til kommentar

Er dere helt sikre på at man skal velge "annen utdanning"?

 

På siden for utveksling på Lånekassen.no står det:

 

Dette kan du få

 

 

Utenfor Norden:

 

Utenfor Norden kan du få

 

* grunnstipend på inntil 1 900 kroner per måned og lån på inntil 1 320 kroner per måned for borteboere og inntil 2 640 kroner for hjemmeboere, som er det samme som for elever i Norge

* bostipend på 3 770 kroner. Du kan ikke få bostipend dersom du bor sammen med foreldrene/forsørgerne dine der du går på skole

* reisestøtte. Hvor mye du får, avhenger av hvor du skal reise. Du trenger ikke søke spesielt om reisestøtte, Lånekassen gir deg det du har rett til. Du kan få tilskudd til to reiser tur-retur i året mellom bostedet i Norge og regionen lærestedet ligger i

* utstyrsstipend etter satsen for det utdanningsprogrammet du følger i Norge

 

På "annen utdanning" får man ikke spørsmål om hvilken yrkesretning du skal gå, som er avhengig for å regne ut utstyrsstipend. Det blir heller ikke spurt om foreldres inntekt eller sivil status, som kalkulerer grunnstipendet.

 

Dette er jo strengt tatt et "vanlig" videregående år, da vi kjører samme løp som de som tar VG2 i Norge.

 

Jeg trodde "annen utdanning" var for de som skal studere etter VGS i utlandet og gå på folkehøgskoler osv.

 

EDIT: Det står også i kalkulatoren:

 

Det er viktig at du velger riktig alternativ, fordi det bestemmer hvor mye du kan få.

 

* Vanlig videregående opplæring - når du har rett til videregående opplæring etter opplæringslova § 3-1.

 

Dette gjelder oss.

 

Beklager, men det gjør nok ikke det. På vanlig vgs utdanning så står det ingen ting om hvilket land du skal være i og slikt. Vet det er rart, men selv om det er et år på vgs så skal det være "annen utdanning" siden det er i utlandet.

 

 

Når du får utregnet totalsum står det under at reisestipend også kan være aktuelt. Regner med at de regner ut dette når du søker, da du må legge ved bekreftelse fra organisasjonen om hvor du skal.

 

Er temmelig sikker på at det er sånn det skal gjøres. Kan noen fra 92-kullet fortelle hva de gjorde?

 

EDIT: Du vet det at på lånekassen sine sider, står utveksling under kategorien "vanlig videregående opplæring" og ikke "høyere og annen utdanning"? ( http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/vg/Utveksling-i-videregaende-opplaring/)

 

"Når du tar videregående opplæring UTEN rett

 

Hvis du tar videregående utdanning uten å fylle betingelsene under "Rett til videregående opplæring - ungdomsrett" i avsnittet over, gjelder andre vilkår for stipend og lån. Det samme gjelder dersom du tar en videregående utdanning ved for eksempel folkehøgskoler og IT-skoler.

 

Da er det reglene under høyere og annen utdanning som gjelder."

 

Videregående skole kalles opplæring og ikke utdanning, derfor passer ikke kategorien "annen utdanning" for oss som går under " * Vanlig videregående opplæring - når du har rett til videregående opplæring etter opplæringslova § 3-1. "

 

Reglene om at lån blir gjort om til stipend gjelder ikke på VGS og derfor skal vi søke "vanlig videregående opplæring"

Endret av Edvind
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...