Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fysøren jeg missuner deg :p Jeg skal 2011/2012 :p Har du fått vite mye om dem? Hvordan familien or, og om de har barn og sånnt? :)

 

Jeg har ikke fått vite så mye om dem enda, men det er et eldre ektepar født 1940 og 1941. De har tre sønner, men de har selvfølgelig flyttet ut. Hvis jeg skal dømme de etter aktivitetene de har listet opp, så passer de vel egentlig perfekt til meg. Jeg er litt spent på om det er de jeg ender opp med å bo hos eller om EF finner en annen familie til meg i området. Velkomstfamilien bo i hvert fall i Iowa City, og skolen virker kjempe bra ut i fra informasjonen jeg har fått :)

Lenke til kommentar
Nicla: Men er det ikke litt dumt å søke allerede nå, sånn med tanke på rådgiveren på vgs. Men ser poenget med å være tidlig ute ja;)
Absolutt IKKE dumt å søke nå. Nesten alle underskriftene du trenger må du ha fra folk fra ungdomsskolen. Du skal ha underskrift fra en lærer som har hatt deg i mer enn 1,5 år og det samme med engelsklærer. I tillegg er det karakterene fra ungdomsskolen du skal sende inn, og først ettersende fra vgs. Dessuten blir du blant de første som får vertsfamilier, så du får i januar/februar i steden for en uke før du drar :) Det er foresten begrenset anntal plasser også.I tillegg trenger du masse tid til forberedelser! Det er vaksiner å ta som skal tas over flere måneder (Hepatitt A og B, og B har tre doser som har par måneders mellomrom), MASSE papirer som skal fylles ut, visum som skal søkes om og intervju som skal møtes på. Alt i alt: masse jobb med søkingen, og det er lurt å starte tidelig. Det sa de faktisk på tlf ti meg når de ringte meg om at de hadde fått søknaden min. Større sjangse for å bli godtatt i utvekslingsprogrammet, og jeg står i første rekke når vertsfamilier skal velge studenter :)

Okei, du har nok rett, men tror jeg venter til høsten siden jeg er såpass usikker, og må få lov av foreldrene mine først:P Men jeg sliter litt om engelsklæreren vår skal ha hatt oss så lenge siden klassen har fått ny engelsklærer hvert år på uskolen XP Jaja, du er i alle fall heldig som kommer til å få familie så tidelig!:)

Lenke til kommentar

Er ikke sikkert at man får familie tidligere. Mange som var ferdige med alle papirer lenge før jul (AFS var f. eks. allerede utsolgt), jeg leverte i Februar, ble kontinuerlig maset på osv. Likevel var jeg YFUs første til å få vertsfamilie i år.

 

Spørst velig på organisasjonene tror jeg, men i hvertfall så får STS studenter i januar/februar om de søker tidlig, og resten får i løpet av våren. EF er verstinger på det har jeg hørt, for det er veldig mange som får vertsfamilie kun dager før avreise. Men ikke vet jeg :) Jeg vil i hvertfall ha vertsfamilie så tidlig som mulig, og bli ferdig med papirer og vaksiner og hele det sirkuset :D

 

Nicla: Men er det ikke litt dumt å søke allerede nå, sånn med tanke på rådgiveren på vgs. Men ser poenget med å være tidlig ute ja;)
Absolutt IKKE dumt å søke nå. Nesten alle underskriftene du trenger må du ha fra folk fra ungdomsskolen. Du skal ha underskrift fra en lærer som har hatt deg i mer enn 1,5 år og det samme med engelsklærer. I tillegg er det karakterene fra ungdomsskolen du skal sende inn, og først ettersende fra vgs. Dessuten blir du blant de første som får vertsfamilier, så du får i januar/februar i steden for en uke før du drar :) Det er foresten begrenset anntal plasser også.I tillegg trenger du masse tid til forberedelser! Det er vaksiner å ta som skal tas over flere måneder (Hepatitt A og B, og B har tre doser som har par måneders mellomrom), MASSE papirer som skal fylles ut, visum som skal søkes om og intervju som skal møtes på. Alt i alt: masse jobb med søkingen, og det er lurt å starte tidelig. Det sa de faktisk på tlf ti meg når de ringte meg om at de hadde fått søknaden min. Større sjangse for å bli godtatt i utvekslingsprogrammet, og jeg står i første rekke når vertsfamilier skal velge studenter :)

Okei, du har nok rett, men tror jeg venter til høsten siden jeg er såpass usikker, og må få lov av foreldrene mine først:P Men jeg sliter litt om engelsklæreren vår skal ha hatt oss så lenge siden klassen har fått ny engelsklærer hvert år på uskolen XP Jaja, du er i alle fall heldig som kommer til å få familie så tidelig!:)

 

De godar det nok dersom dere har skiftet engelsklærer så mye :p Men de vil i utgangspunktet ha lærere som kjenner deg som person som vet du er den riktige for utveksling. Og å få lov først høres ut som en lur plan ;)

Lenke til kommentar

Man får ikke vertsfamilie fra utifra hvor tidlig man søker, men når organsiasjonen har funnet en som passer akkurat for deg. De fleste som det tar lang tid med, er elever med stat og regionvalg, for da blir det vanskeligere å finne en bra familie i akkuratt de områdene du vil. Stiller du deg åpen og vil ikke ha statsvalg eller noe, så er sjansen større for å få vertsfamilie tidligere. Det gjorde jeg, og vet nå at skolen min starter 18 august og har snakket med vertsfamilien min en del allerede.

Lenke til kommentar

Man får ikke vertsfamilie fra utifra hvor tidlig man søker, men når organsiasjonen har funnet en som passer akkurat for deg. De fleste som det tar lang tid med, er elever med stat og regionvalg, for da blir det vanskeligere å finne en bra familie i akkuratt de områdene du vil. Stiller du deg åpen og vil ikke ha statsvalg eller noe, så er sjansen større for å få vertsfamilie tidligere. Det gjorde jeg, og vet nå at skolen min starter 18 august og har snakket med vertsfamilien min en del allerede.

 

Det har seg faktisk slik at STS sa til meg at når jeg søker tidelig så er det stor sjangse for å få familie raskere, fordi da er alle papirer utfyllt, og de kan raskere sende de ut til vertsfamiliene så de kan velge deg. Og dermed er det også større sjangse for å få familie raskere :)

Lenke til kommentar

Hei, jeg fikk tilsendt den slep-testen i posten for litt over en uke siden (kanskje 2, husker ikke helt). Det sto at jeg måtte ta den hjemme fordi det var noen som var interessert i å hoste meg. Er det noen andre som har tatt denne testen hjemme? Pleier det å ta lang tid før du får vite noe mer om familien? Jeg måtte ta den fordi skolen trengte slep-scoren for å sikre skoleplass. Er det sånn med alle skoler?

Lenke til kommentar

Snakker med vertsmor på facechat nå også sier hun at skolen jeg skal gå på (North Gwinnett High School) ikke lar utvekslingsstudenter bli junior eller senior, men at jeg kunne være sophmore. hahaha. Jeg bare begynte å le egentlig, men er det noen som vet hva det har å si for meg? Er det noe jeg kan og ikke kan gjøre f. eks? Jeg kan jo velge hvilke fag jeg vil altså både senior og junior classes.

Lenke til kommentar

Snakker med vertsmor på facechat nå også sier hun at skolen jeg skal gå på (North Gwinnett High School) ikke lar utvekslingsstudenter bli junior eller senior, men at jeg kunne være sophmore. hahaha. Jeg bare begynte å le egentlig, men er det noen som vet hva det har å si for meg? Er det noe jeg kan og ikke kan gjøre f. eks? Jeg kan jo velge hvilke fag jeg vil altså både senior og junior classes.

 

Vet ikke noe annet utenom dt at du ikke får "graduation" og senior trip. Men ellers er det vel ganske mye det samme?

Lenke til kommentar

Noen som har begynt å søke om stipend?

 

Vet dere om man får det i en stor betaling eller flere delbetalinger?

 

Og hvilket stipend er det man søker og når og hvordan?

 

Jeg vet det sikkert har vært spurt om dette hundre ganger før i denne tråden men... :p

 

Ser du har fått svar, men det er forresten veldig godt beskrevet her:HERe

 

Og her er det støttekalkulator hvor du kan regne ut ca hvor mye du får: HER

Lenke til kommentar

Jeg har fått velkomstfamilie i Iowa :D

 

Gratulerer! :D

Jeg leste det som stod i bloggen din også, og jeg syntes du var kjempe heldig med tanke på familien og plasseringen! :)

 

Tusen takk ;) Jeg er kjempe fornøyd med stedet og håper virkelig at jeg skal gå på skolen jeg er blitt tildelt og bo i samme området. Slik det er nå skal jeg bo fire minutter fra skolen og ni minutter (med bil) fra det som regnes som downtown på google map. Det er ikke åker på åker rundt huset, men hus på rekke og rad bortover. I tillegg er det en college by med mange (sykt fine) sorority hus i området (ikke det at det har den største betydningen, men det er litt gøy :p ) :D

Lenke til kommentar

Jeg har fått velkomstfamilie i Iowa :D

 

Gratulerer! :D

Jeg leste det som stod i bloggen din også, og jeg syntes du var kjempe heldig med tanke på familien og plasseringen! :)

 

Tusen takk ;) Jeg er kjempe fornøyd med stedet og håper virkelig at jeg skal gå på skolen jeg er blitt tildelt og bo i samme området. Slik det er nå skal jeg bo fire minutter fra skolen og ni minutter (med bil) fra det som regnes som downtown på google map. Det er ikke åker på åker rundt huset, men hus på rekke og rad bortover. I tillegg er det en college by med mange (sykt fine) sorority hus i området (ikke det at det har den største betydningen, men det er litt gøy :p ) :D

 

Ah, skjønner, skjønner. Høres ut som om du har vært kjempe heldig iallefall! :D Titta litt på stedet jeg også, på google maps, og det ser ut som et kjempe fint og koselig sted!

Igjen, Gratulerer! :thumbup:

Lenke til kommentar

Snakker med vertsmor på facechat nå også sier hun at skolen jeg skal gå på (North Gwinnett High School) ikke lar utvekslingsstudenter bli junior eller senior, men at jeg kunne være sophmore. hahaha. Jeg bare begynte å le egentlig, men er det noen som vet hva det har å si for meg? Er det noe jeg kan og ikke kan gjøre f. eks? Jeg kan jo velge hvilke fag jeg vil altså både senior og junior classes.

 

Ah, kjipt å ikke bli senior ELLER junior da, men til trøst så er det få, har jeg skjønt, som faktisk blir senior. Jeg blir junior forresten.

Nå skal ikke jeg si meg 100 % sikker i det jeg sier, men jeg tror at forskjellen mellom trinnene ikke er så veldig stor faktisk. Den største forskjellen, og nesten den eneste, er vel da Graduation...

 

Jeg veit ikke om du har tenkt å drive med sport, men jeg veit at mange skoler ikke tar hensyn til trinnene når de velger ut lag. Det er som regel flere lag med da de beste på 1. laget, nest beste på 2. laget, osv... Og da blir det en slags blanding av elever i alle aldre på de forskjellige laga. Jeg veit skola jeg skal til, og mange andre, er sånn, men om din er det veit jeg ikke. Og sånn som jeg har skjønt det, så er det sånn du sier at du kan velge både junior og senior classes. Hvis det er noen her som veit noe mer så er det bare å å korrigere meg, for som sagt er jeg ikke 100 % sikker :)

 

Håper det hjalp litt!

 

Edit: Jeg titta litt på hjemmesida til skola di, og jeg var å kikka på guttelaget i Soccer, og som du kan se, så er det en mix-up av forskellige alderstrinn. Klikk her for å se!

Endret av Joakim-M
Lenke til kommentar

Jeg testet den kalkulatoren og der stod det at jeg ville få ca 10 000 bare?!

Men jeg kunne få opp til 90 000 i lån da...

 

Husket du å klikke på "Annen utdanning" først, og "Gå videre" etter den første kalkulasjonen? Da får du nemlig spørsmål om inntekt og om du satser på å få året bestått :) Da skyter nemlig stipendet i været etter du har fyllt ut :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...