Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann.

 

Jeg fikk vite i går at jeg har kommet inn på en skole i London det kommende skoleåret. Dette gleder jeg meg naturligvis veldig til, men tenkte jeg kunne dempe litt spenning ved å stille noen spørsmål her som jeg håper noen har noen svar på.

 

Kan noen si noe om hvordan arbeidsmengden er på et universitet der borte (jeg skal gå på London Met)? Jeg så det sto i søknadspapirene at det engelske skolesystemet i stor grad er basert på selvstudier, men det er det for så vidt i Norge også, men i mangel på sammenligningsgrunnlag så lurte jeg på om noen kunne si noe om det.

 

Hvordan er det med tanke på å skaffe seg jobb ved siden av studiene der borte? Er det mange om beinet? Vil man i det hele tatt få deltidsjobb om man ikke er fra landet (altså at man blir nedprioritert ovenfor andre søkere)?

Det spørst veldig hva du skal studere, alle studier er mer eller mindre 35 timer/uke studier. Hvis du har timer 9-5 hver dag så er det minimalt med arbeid du har å gjøre utenfor forelesningene, mens jeg, som går historie, har bare 5 timer i uken men har store mengder informasjon å gå gjennom. Den mengden informasjon jeg har å fordøye utgjør omtrent 30 timers jobbing i uka. Selvsagt, hvis du studerer noe som ikke krever at du er på så mange forelesninger, så er det lett å la arbeid ligge, men det vises veldig godt på karakterer om du har jobbet gjennom året eller ikke (fordi det er så mye informasjon å ta inn).

 

Ikke umulig å få deltidsjobb, veldig mange sitter i kassa på ASDA eller står på pub, som begge er veldig dårlig betalt. Men så betaler du minimalt med skatt så alt du har går rett i lommen. Vet ikke hvordan dette er i London, men det burde ikke være umulig i mine øyne :)

 

så da, første forelesning siden tidlig mars nå! :) skal og veldge moduler til neste år, spennende!

Lenke til kommentar

Hva slags type visum du har står jo selvfølgelig på visumet.

 

Det har forresten skjedd noe av det samme her. En spansk utv.student ble sendt hjem pga. at han hadde kjøpt, solgt og brukt marijuana. EF's hovedkontor ringte faktisk skolen han gikk på og ordnet med å få han skrevet ut av skolesystemet. Ikke at jeg vet alt i detaljer, men visumet hans var i hvert fall ikke lenger gyldig.

Lenke til kommentar

Aspect sier at jeg ikke kan fortsette skolen selv om jeg blir sendt hjem, for de skal kansellere visumet mitt. jeg har enda ikke fått hjemreisedato, og tror den blir neste uke, men likevel sier de at jeg ikke kan dra på prom, fordi jeg er dismissed fra programmet.. hvordan vet jeg åssen visum jeg har?

Ingen organisasjoner gjør sånn uten videre, det skjønner du og. Har du et J1-visa, og går på en vanlig skole, så har de ingen grunn til å gjøre det du sier nå. Noe annet som står bak?

 

Det har forresten skjedd noe av det samme her. En spansk utv.student ble sendt hjem pga. at han hadde kjøpt, solgt og brukt marijuana. EF's hovedkontor ringte faktisk skolen han gikk på og ordnet med å få han skrevet ut av skolesystemet. Ikke at jeg vet alt i detaljer, men visumet hans var i hvert fall ikke lenger gyldig.

Der er jo saken ganske klar da. Når man er på et utdanningsvisum, og gjør lovbrudd, så sier det seg selv at visumet kan bli trukket tilbake.

Lenke til kommentar

er det mulig å fortsette skolen selv om jeg er tatt ut fra programmet? reiser med aspect.. og dem sier at jeg kan ikke fortsette fordi de tar visumet mitt eller noe.. IKKE ta aspect.. for dem er jævlig irriterene

Ja, men ikke sånn uten videre. Hvis visumet ditt ikke er gyldig lenger må du returnere hjem, ellers er du ulovlig i USA, og det vil straffe seg å bli tvangsendt hjem til Norge. Ikke bare i USA, men i andre land også.

 

Hvis du får plass på skolen neste semester, kan du søke om visum, men du må betale for kostnaden for å ha deg på skolen. Du kan da være i USA i et år på en statlig skole. Det blir nok enklere om du finner en privat skole i området fordi og da kan du bli med vertsfamilien og det er ingen restriksjoner.

 

Hvis du ønsker å bli den siste tiden, må du overtale de i programmet ditt til å ikke trekke deg ut av programmet. Ellers må du ut. Ihvertfall har du vært i USA mesteparten av tiden.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Nå har jeg endelig satt i gang søknadsprosessen etter å ha hatt lyst å dra på utveksling siden 6. klasse så vidt jeg husker. Etter å ha lest nettsidene og katalogene (og kontaktet de fleste) som lånekassen.no godkjenner har jeg omsider valgt STS. Føler det er de som har et opplegg som passer for meg, og har flest fornøyde studenter :) Venter nå på at papirene mine skal komme (STS ringte og sa de kommer i Mai), og så blir det utfylling av papirer, intervju, vaksiner og hele den pakka :)

 

Tror jeg har vert lur som søker allerede nå. Over et år i forveien, men jeg har jo større sjangsr for å få en vertsfamilie som passer akkuratt for meg ved å være "først til mølla".

 

Flere som skal dra til USA skoleåret 2011/2012? Tell me about it :D Jeg vil vite alt

Lenke til kommentar

Fuck.. Så i dag er det akkurat 2 mnd til jeg tar turen over atlanteren, igjen. Skulle ønske jeg ikke måtte. Denne gangen er turen over atlanteren en dårlig ting. Det var det ikke 4. August 2009. Jeg har ikke lyst til å dra herfra i det hele tatt. I dagfikk jeg tårer i øynene når jeg tenkte på det. Skulle ønske jeg var en Junior og kunne bli et år til. Men det går jo ikke da. Jeg har noen helt utrolig vennskap her, som jeg aldri har hatt i Norge, og ingen kommer til å bli som disse vennskapene. Og familien. De har gjort så himla mye for meg. Altid stilt opp for meg. Jeg har virkelig ikke lyst å reise. Det er masse som er bra med Norge, men akkurat nå foretrekker jeg Vegas. Selvfølgelig savner jeg venner og familie i Norge kjempe masse. Gleder meg masse til å se de igjen, men skulle ønske det bare var sommerferie i Norge for så å gå senior year her, Igjen. Jeg føler at jeg svikter for hjemme og Norge når jeg sier det, men sånn er det. Jeg savner mamma og pappa og hele familien, så det jeg føler nå er utrolig rart. Dette har vært det beste året I mitt liv. Det er noe av det mest utrolige jeg noen gang har gjort. Og igjen, kan ikke beskrive følelsen jeg sitter med nå. Prom var helt fantastisk. Hadde det utrolig gøy. Annie musikalen jobber vi med nå. Har planer hver eneste helg i en mnd nå. nesten litt dobbelt opp.. Vennskap som jeg faktisk skulle ønske ble til noe mer, men har trekt meg litt tilabke pga jeg drar om TO MÅNEDER.. Sykt

 

 

Jeg vil bare si, lurer du på om du skal dra eller ikke. DRA.. Det er verdt å ta sjansjen, så kanskje ditt år blir like flott som mitt. Bedre blir det ikke, men du kan kommer like høyt opp. For bedre enn dette kan det ikke bli!

 

Takk for meg.. hehe..

Lenke til kommentar

Da har jeg fått vertsfamilie igjen :-D

Vet ingenting om de enda da.. Bortsett fra at de bor i Georgia.

 

Martin, du vet vel ikke noe om Gwinnett County, Georgia? (Andre må gjerne svare på det, om det er noe de vet. Spør bare Martin fordi jeg vet han har vært i Georgia)

Lenke til kommentar

^

Ja, jeg har faktisk fått vite mer gjennom SMG-profilen min. Har ikke snakket med de personlig enda. Skal bo hos familien Wihite som består av Far (53), mor (44)og en søster på 17 år. Familien bor i Sugar hill som ligger 25 miles unna Atlanta. Skal gå på North gwinnett high school. Det er en stor skole med 3338 elever. Jeg er kjempe fornøyd med familien og gleder meg til å ta kontakt med de, eller til de eventuelt tar kontakt med deg. Jeg har bare et telefon nr, burde jeg ringe de? Eller vente litt og se om jeg får en mail eller en venneforespørsel på facebook?

Endret av Mamie
Lenke til kommentar

Det spørs jo helt hva du selv vil gjøre. Jeg hadde aldri ville ringe familien sånn uten videre :p Jeg kommuniserte kun via mail før jeg kom dit.

 

North Gwinnett er en stor skole, og en skole de aller fleste har hørt om. Jeg vet de er gode i football, volleyball (jenter) og basket for både gutter og jenter.

Lenke til kommentar

:) Hei.

 

Jeg går i tiende nå, og har veldig lyst til å dra... Jeg fikk lov da jeg spurte for 2 mnd siden, men nå sier mor og far at det er for dyrt. Hadde tenkte å reise med explorius for de er billigst. Da hadde det blitt 60 000 og 40 000 i stipend. Far innbiller seg at slik koster 80 000, han har "sjekket" på nettet..

 

Poenget mitt, jeg har sinnsykt himla lyst, og får jeg ikke dra kommer jeg til å savne det og drømme om det forever.

 

Noen argumenter jeg kan bruke/ tips til hva jeg kan gjøre? Føler meg litt stuck i en vanskelig situasjon :(

 

Takk på forhånd ^^

Lenke til kommentar

Du har et år på deg til å spare. Det kan også være at faren din har rett, for lommepenger osv kommer i tillegg. Dessuten kan det fort komme flere avgifter osv enn hva som er inkludert i programavgiften. Men om dette betyr ekstremt mye for deg må du få foreldrene dine til å innse det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...