Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter

MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joakim-M: 1300 innbyggere skal ikke nødvendigvis være noe problem. Det jeg muligens hadde vært litt skeptisk til er størrelsen på skolen og det at du må bo sammen med andre utvekslingsstudenter. Du kommer sikkert til å få et godt forholdt med de, men passe for all del på å bli kjent med anndre folk også. På min skole har vi nå flere utvekslingsstudenter fra forskjellige land, og 2 av dem bor sammen. Jeg har i hvert fall fått intrykk av at de er mest med hverandre og er lite sosiale med andre folk. I hvertfall bra at det ikke er tyskere... De har jeg lite til overs for. Hehe.

Uansett, jeg var i hvertfall rimelig sikker på at du ikke bare kunne bli plassert med noen andre utvekslingsstudenter uten din godkjennelse. Sjekk opp det. Personlig hadde jeg byttet pga. det at du må bo med andre studenter, men det må du jo gjøre opp din egen mening om.

Lenke til kommentar

Mariuslk:

Jeg er egentlig fornøyd med selve stedet og innbyggertallet, men det er akkurat som du sier. Jeg er ikke fornøyd med at vi er 4 utvekslingstudenter i samme familie. Og fordi skola også er så liten er jeg redd jeg kommer til å være mer sosial med de enn de amerikanske elevene. Det viser seg at ca 75 stk av alle de som går der, spiller amerikansk fotball på topp nivå. Skolelaget har ikke tapt en eneste kamp siden 1998 og er statens beste lag, så jeg føler det her er en skole som bare satser på nettopp dette, Amerikansk fotball, og derfor syntes jeg det er vanskelig å komme dit uten å ha spilt det i det hele tatt.

Når jeg fylte ut søknaden blei jeg spurt om "Can you share home with another exchange student?" Jeg svarte ja, men hadde aldri trodd vi kom til å bli 4 stk i samme familie!

Forresten, tusen takk for alle gode svar. De hjelper mye! :)

Lenke til kommentar

Jeg har også havnet på et lite sted, Lawton, MI med rundt 1800 innbyggere. Skolen har ca. 600 elever, noe jeg synes er et perfekt tall. Jeg tror ikke ting hadde vært så mye bedre om jeg bodde i en by med 4.000.000 innbyggere, da ting blir altfor stort for min del. Greit å bli kjent med stedet og folkene, og ikke bare en brøkdel av det.

Til gjengjeld tror jeg ikke at jeg kunne ha vært mer fornøyd med vertsfamilien. Jeg har ikke møtt dem enda, selvsagt, men jeg har pratet mye med både far og sønn på facebook. Sønnen er et år yngre enn meg, og de elsker soccer. De virker veldig oppegående og gleder seg til å ta meg i mot.

Men uansett hvor man havner, så kan ting vise seg å bli veldig bra. Mitt tips er å gi det en sjanse, og heller bytte hvis skrekken stemmer.

-Edvind

Lenke til kommentar

Jeg har også havnet på et lite sted, Lawton, MI med rundt 1800 innbyggere. Skolen har ca. 600 elever, noe jeg synes er et perfekt tall. Jeg tror ikke ting hadde vært så mye bedre om jeg bodde i en by med 4.000.000 innbyggere, da ting blir altfor stort for min del.

Nå er den en vesentlig forskjell på 1800 og 4 millionr da. Selv bodde jeg i en by med 30 000 innbygere og tre skoler på over 1000 elever. For min del var det perfekt, men det er vel litt med hva man er vandt med fra Norge også.

Lenke til kommentar

Har lest om endel som har fått familie. Men jeg lurte på om det var noen fra aspect som hadde? Har fått inntrykk av at de kanskje er litt trege? Eller tar jeg feil?

Fant forresten profilen min på hjemmesidene deres igår, men når jeg skulle vise den til en venninne som også skal med aspect var den ikke der? Clue??

Lenke til kommentar

det er vell ikke en religion, er som frimurerene tror jeg, en liten klan på en måte ja ;S de fleste mormonere er kristen bare med litt spesielle regler å slikt

Ikke uttal deg om ting du ikke kan. :) Mormonisme er en religion, ikke noe frimurere. Mormonerne er konservative kristne, som følger Bibelen og Book of Mormons. De lever på en spesiell måte, uten at jeg skal si for mye om det. Møtte ei norsk jente i New York som bodde hos mormonere og det gikk visst fint, men hun var litt lei. Selv hadde jeg aldri villet bo hos mormonere.

Men jeg lurte på om det var noen fra aspect som hadde? Har fått inntrykk av at de kanskje er litt trege? Eller tar jeg feil?

Du tar feil. Greia er at de aller fleste vertsfamiliene er tidligere familier, hvor mange har studenter boende hos seg nå. De vil ikke ta et valg om de vil ha en ny med en gang, og dermed først søker til sommeren når studenten har reist. Slapp av folkens, det kommer familie, og det er HELT normalt å få familie i løpet av juni, juli, august.

At kaffe er forbudt ;)

Tull. Er ikke forbudt, men mange vil holde seg unda koffein.

Lenke til kommentar

Men jeg lurte på om det var noen fra aspect som hadde? Har fått inntrykk av at de kanskje er litt trege? Eller tar jeg feil?

Du tar feil. Greia er at de aller fleste vertsfamiliene er tidligere familier, hvor mange har studenter boende hos seg nå. De vil ikke ta et valg om de vil ha en ny med en gang, og dermed først søker til sommeren når studenten har reist. Slapp av folkens, det kommer familie, og det er HELT normalt å få familie i løpet av juni, juli, august.

Mente ikke at det var stressa pga. ikke å ha fått familie. Men jeg har hørt om mange som har fått det, og ingen fra aspect. :)

Lenke til kommentar

Joakim-M: Kunne du tenkt deg å prøvd deg på fotball selv da? Om deres fotball lag er så gode som du beskriver kan det nok være vrient å komme inn der, om du ikke er et talent. Men du får kanskje muligheten til å prøve deg på deres junior varsity lag, om du ønsker det... Det bør være mer overkommelig i hvert fall.

Men om du synes det kan bli et problem å bo med så mange andre studenter så synes jeg du skal ta en telefon til explorius asap. Selv om du svarte ja på det, 3 andre studenter er jo en vesentlig forskjell enn en ekstra liksom. Jeg nekter å tro at de ikke kan ordne en annen familie for deg. Lykke til :)

Føler jeg også kunne svare på det med å bo med mormonere. Synes ikke du skal være så veldig nærvøs på grunn av det. Min vertsfamile er mormonere og jeg kan helt ærlig si at jeg merker minimalt til det. De går i kirken på søndager, som jeg ikke er med på da jeg føler jeg ikke har så mye der å gjøre. Mormonere skal vistnok være veldig imot alkohol... Vet ikke jeg, vertsfar tar seg i hvertfall noen øl nå og da. De respekterer også mitt valg om å ikke være så mye med på deres aktiviteter mtp. religionen osv. Jeg drar på fester i helgene og har ingen innetid. De ber meg i grunn bare om å ikke havne i trøbbel, og har som regel lagt seg før jeg kommer meg hjem.

Så jeg skjønner absolutt ikke bakdelen med å leve med mormonere fremfor noen andre folk. Det er klart at noen er mer religiøse enn andre, men sånn er det i alle religioner. Så vær forsiktig med å generalisere.

Nå skal jeg ut å grille med fotballaget :) Ha en fin helg!

Endret av Mariuslk
Lenke til kommentar

Joakim-M: Kunne du tenkt deg å prøvd deg på fotball selv da? Om deres fotball lag er så gode som du beskriver kan det nok være vrient å komme inn der, om du ikke er et talent. Men du får kanskje muligheten til å prøve deg på deres junior varsity lag, om du ønsker det... Det bør være mer overkommelig i hvert fall.

Men om du synes det kan bli et problem å bo med så mange andre studenter så synes jeg du skal ta en telefon til explorius asap. Selv om du svarte ja på det, 3 andre studenter er jo en vesentlig forskjell enn en ekstra liksom. Jeg nekter å tro at de ikke kan ordne en annen familie for deg. Lykke til :)

Tusen takk for flotte svar, Marius! :D Ja, jeg kunne egentlig godt tenkt meg å prøve litt amerikansk fotball, men da vil jeg helst ikke starte på et lag som har et såppass høyt nivå som disse tydeligvis har.

Fikk famile på torsdag, og snakket med explorius allerede igår, og da fikk jeg en mail litt seinere på dagen der det stod ting som:

"Vi har kommet fram til at det beste er å IKKE bytte familie. Det som er, er at organisasjonen nok ikke helt vil forstå problemet ditt. Det er også veldig lite populært å takke nei til en plassering. OM du så skulle få lov til å takke nei til plasseringen, så vil du måtte stille deg bakerst i køen igjen og det er jo ingen garanti at du kommer til å like den familien du da vil få tildelt noe bedre heller."

Men jeg har nå gått å gledet meg siden slutten av 9. klasse, og nå kjenner jeg at jeg ikke gleder meg lenger og vurderer å la være å dra.

Endret av Joakim-M
Lenke til kommentar

De formulerer seg utrolig dumt da. "Vi har kommet fram til at det beste er å IKKE bytte familie.". De har et poeng at du havner bakerst i køen igjen, men av prinsipp så ville jeg stått på mitt, og takket nei. FIRE utv. studenter i en famlie er etter min mening, ALT for mye. En hadde til nød gått, men at en familie skal hoste fire stykk? Nei, du får ta valget selv, men det høres litt håpløst ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...