Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter

MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jeg veldig ille ute med tanke på at jeg ikke har søkt skole enda og ikke har MinId?

Jeg er helt sikker på at jeg skal dra, med mindre det skjer noe uforventet.

Men jeg mener, må jeg ha søkt skole i andre klasse for å gå i tredje? Er det noen som har reist ut uten å søke skole og likevel kommet inn i tredje? Vet ikke om det er forståelig det jeg spør om, men jeg lurer liksom på om året mitt "forsvinner" ut av systemet?

Håper på raskt svar jeg tror jeg har 24 timer på å fikse det her, om jeg ikke tar helt feil!

Hei,

Nei du skal ikke søke på Vigo. Du søker neste år, og sender vitnemålet fra utlandet til skolen for å få det godkjent. Frist for det er 1.juli.

Med vennlig hilsen

Rogaland fylkeskommune

seksjon for inntak og yrkesveiledning

Tlf.51516900

Lenke til kommentar

Er jeg veldig ille ute med tanke på at jeg ikke har søkt skole enda og ikke har MinId?

Jeg er helt sikker på at jeg skal dra, med mindre det skjer noe uforventet.

Men jeg mener, må jeg ha søkt skole i andre klasse for å gå i tredje? Er det noen som har reist ut uten å søke skole og likevel kommet inn i tredje? Vet ikke om det er forståelig det jeg spør om, men jeg lurer liksom på om året mitt "forsvinner" ut av systemet?

Håper på raskt svar jeg tror jeg har 24 timer på å fikse det her, om jeg ikke tar helt feil!

Hei,

Nei du skal ikke søke på Vigo. Du søker neste år, og sender vitnemålet fra utlandet til skolen for å få det godkjent. Frist for det er 1.juli.

Med vennlig hilsen

Rogaland fylkeskommune

seksjon for inntak og yrkesveiledning

Tlf.51516900

Hvorfor det?

Om et eller annet skulle skje som gjør at man ikke får reist avgårde til USA er det jo teit å ikke ha skoleplass i Norge. Jeg mener, hvorfor ikke søke?

Ikke det at jeg har så mye peiling på det, men jeg synes da det virker ganske logisk. Når man får tilbud om skoleplass i Norge rundt sommertider har man ofte fått vertsfamilie og alt er i orden... Da kan man jo bare takke nei til plassen man har fått i Norge.

Lenke til kommentar

Ja, men problemet er bare at jeg ikke hadde MinId tilgjengelig, jeg hadde altså ikke det jeg trengte for å søke om offentlig skoleplass. Så problemet var bare at om jeg ikke søkte nå, om det ville skape noen problemer for meg når jeg skulle søke om plass i tredje :)

Lenke til kommentar

Jeg tror du få realfagspoengene hvis du fortsetter i tredjeklasse med de samme fagene. For eksemepel tar du matten der borte og kommer hjem til Norge og fortsetter med matten her får du 1,5 poeng. Tror i alle fall det er sånn på min skole... vet ikke om alle har likt

Lenke til kommentar

Noen som vet om det strider mot reglene å dra utenlands etter skolen men før man reiser hjem til Norge?

Tenker på å utsette flybilletten min og stikke ut av USA på ferie, før jeg kommer tilbake og reiser hjem til Norge, siden jeg er såpass nærme nå (Hong Kong hvis du lurte).

Burde gå greit med visum? Eneste jeg kan tenke meg er noen av de teite reglene til Aspect, men ... f*ck dem :p.

Lenke til kommentar

Noen som vet om det strider mot reglene å dra utenlands etter skolen men før man reiser hjem til Norge?

Tenker på å utsette flybilletten min og stikke ut av USA på ferie, før jeg kommer tilbake og reiser hjem til Norge, siden jeg er såpass nærme nå (Hong Kong hvis du lurte).

Burde gå greit med visum? Eneste jeg kan tenke meg er noen av de teite reglene til Aspect, men ... f*ck dem :p.

Går helt fint med visum det ja, jeg skal ned til Karibien for Spring Break så og det var ikke noe problem med Visum. Du må kanskje forlenge visumet, jeg gjør det i sommer siden jeg skal dra rundt om i US en del før jeg drar hjem så visumet mitt ville normalt sett vært utgått, men var ikke noe problem å få det forlenget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...