Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter

MartinF

Anbefalte innlegg

social science yes

oki takk ^^ ,en karakter oversettelsen? er det riktig? noen som sa det var slik

Ser ganske riktig ut, jeg fikk oversettelsen av rådgiveren på skolen min jeg :-)

Med mindre du må ha det ASAP hadde jeg nok spurt rådgiver bare for å være helt sikker, men om du ikke har mulighet til det ser ikke det der helt feil ut. Ikke så ille at det skal spille noen rolle tror jeg.

--------

Er det noen som har erfaringer med forsikringer?

Pappa har funnet en forsikring som heter ANSA eller noe sånt, og vil at jeg skal bruke den forsikringen. Er det lov?

Kan explorius si at jeg må bruke deres forsikring, som i tillegg er dobbelt så dyr ..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er riktig oversetting ja :) F = 1 eller fail, skolen min brukte ikke E i alle fall :)

social science yes

oki takk ^^ ,en karakter oversettelsen? er det riktig? noen som sa det var slik

Ser ganske riktig ut, jeg fikk oversettelsen av rådgiveren på skolen min jeg :-)

Med mindre du må ha det ASAP hadde jeg nok spurt rådgiver bare for å være helt sikker, men om du ikke har mulighet til det ser ikke det der helt feil ut. Ikke så ille at det skal spille noen rolle tror jeg.

--------

Er det noen som har erfaringer med forsikringer?

Pappa har funnet en forsikring som heter ANSA eller noe sånt, og vil at jeg skal bruke den forsikringen. Er det lov?

Kan explorius si at jeg må bruke deres forsikring, som i tillegg er dobbelt så dyr ..

ANSA sin er veldig god ja, og er laget spesifikt for norske studenter i utlandet :) Vet ikke om du MÅ bruke deres, godt å se hva de inneholder, men ANSA sin er som sagt spikret sammen for å passe studenter.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om noen har spurt om dette tidligere, men fant ikke noe her på de siste sidene.. Uansett, jeg lurte på hva jeg bør gjøre nå som jeg er i USA og skal søke meg inn på 3 året til høsten ? Skjønner ikke helt, for man får passord fra vigo på mobilen for å kunne logge inn, men de sender vel ikke meldingen til mobilen min her i usa? Så hvordan skal jeg få de da?

Forresten, jeg har det fint her i USA, man lærer utrolig mye om seg selv og andre mens man er her. Jeg vil anbefale det veldig. Men jeg vil også nevne at utveksling ikke er for alle. Til tider så kan det være veldig tøft, og man må gi veldig mye av seg selv. Så for de som tenker på å gjøre dette så vil jeg bare råde dere til å tenke dere godt om før dere bestemmer dere. Hvis det er noen spørsmål så er det bare å spørre her eller på PM. :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg vil også si at det ikke passer for alle, men igjen så må jeg si, at hvis du tar sjansen så er det nok for deg. Men om du er utrolig bekjeden er det nok ikke så mye for deg. Man må i hvertfall være meldig åpen for masse. men samtidig være ansvarsfull.

Jeg har også lært utrolig mye mens jeg har vært her nede. Aller mest om meg selv, vil jeg nok si. Hvordan jeg er i forskjellige situasjoner, hvordan jeg takler ting, og hvilke folk jeg liker å omgås med. Man filosoferer også en del når man her her. Jeg vet ikke, men noen ganger, så har man tid til å tenke over ting. Alt mulig egentlig. Men finner ut av masse rart. Dette året vil hjelpe deg masse. på en måte. Sikkert mange som vil mot si meg der, Men det er sånn jeg ser på det.

Å bo i en familie som ikke har de samme reglene som deg, det samme synet på ting og tang, det kan være helt feil for deg, men helt riktig for dem osv. Det er veldig annerledes.

Jeg har lært så utrolig mye, bare på de 6 mnd jeg har vært her, om alt mulig vil nå jeg si.

Jeg har faktisk vært her i 6 mnd, og de månedene har gått raskt. Syykt raskt. Nesten litt for fort. Men jeg digger det.

Møtt fantastiske folk, lærere, elever, familie, venner, naboer osv. Alle med sin historie å fortelle. Jeg føler meg ikke så utenlending som jeg følte meg i begynnelsen av året. Føler meg egentlig litt som en amerikaner. Jeg føler jeg aldri har lyst til å forlate dette stedet, disse folka før jeg er klar for det. Selvfølgelig savner jeg familie og venner hjemme, men ingen forhold hjemme i norge, er som de forholdene jeg har her. Ingen i norge deler mine opplevelser som jeg har hatt her.

Jeg har på en måte bygd min egen lille verden. Min verden. En liten verden som jeg har bygd, JEG kan gjøre året super bra. Annas lille verden, som egentlig ikke så liten lengre, men som bare blir større og større for hvert skritt jeg tar, for hver person jeg møter, for hvert eneste ord jeg lærer.

Du venter kanskje 1-2 år på å dra, og når det endelig kommer, føler du tida har gått alt for fort, og når jula kommer, tenker du mye på folk hjemme, det er ikke hjemlengsel, men bare en litt fjern følelse av hva som skjer der hjemme. du vil så gjerne være begge steder samtidig. Januar er over, og jeg kan forsatt ikke fatte hvor all den tida har gått. At det som en gang var en drøm er blitt virklighet, men drømmen er snart over, fordi tiden går helt sinnsykt fort, og du tenker bare fremover. Du vil at tiden skal stå stille, men samtidig vil du bare løpe inn i armene på dine kjære foreldre, besteforeldre, søsken, familie, venner, og aldri gi slipp.

Du vil holde hender med din nye verden, koble to verdner sammen, drøm og virklighet. Jeg husker jeg drømte, i de første månedene jeg var her, at jeg fremdeles var her, snakket engelsk, men et steinkast herfra, bodde gode venner, familie osv fra norge. Det var helt utrolig rart, men samtidig utrolig virkelig. Men så våkner du, og husker at din verden ikke er den samme som deres verden. En følelse av både lettelse og frykt sitter i deg. Lettelse over at det forsatt bare er DIN verden, men en frykt over at det alltid vil være det. Du får aldri de to verdenene knyttet sammen i et større bånd enn det allerede er knyttet sammen med, kanskje noen få tråder her og der, men aldri et helt teppe.

De to verdenene har bare hørt om hverandre gjennom deg. Et år i din egen lille verden. Så veldig uvirkelig, men på samme tid så utrolig virkelig at det går forbi så alt for fort.

Jeg gleder meg virkelig til å dra tilbake, men jeg vil ikke forlate folk her. Når jeg kommer tilbake til norge ahr jeg et år til å bestemme meg hvilken vei jeg skal ta mitt neste skritt. her eller der, eller midt i mellom. Men tiden får vise.

Oij. Haha. Bare begynte å skrive, så plopper det opp et helt stykke. HAha. Woops.

Lenke til kommentar

Bra innlegg fra deg Anna.

Og du er nok absolutt ikke alene om det du snakker om. Du sier at man filosoferer mye som utvekslingsstudent her... Kunne ikke vært mer enig. Dette er helt klart det året jeg har utviklet meg mest. Rett og slett blitt mer fornuftig og endret en god del holdninger vil jeg si. Tror det var godt for meg å komme meg litt bort fra familie og venner i Norge, få litt tid til å tenke selv... For det kommer du til å gjøre plenty av når du er her, garantert.

Dere som reiser 2010/2011... Jeg vet ikke om dere har begynt å glede dere jeg, men om ikke er det i hvertfal på tide. Kommer til å bli dritbra!

Og dere som fortsatt tviler på at det går bra å være borte fra familie og venner i et år... Go for it! Du klarer deg uten mamma og pappa i 10 måneder.

Nå er det faktisk februar. Tiden har gått SYKT fort, for å si det mildt. Fikk beskjed om at hjemreise er 8-11 juni. Nå er jeg litt usikker på om jeg må utsette hjemreisen eller ikke, men 8 juni er ikke mer enn litt over 4 måneder fra nå. Må si jeg begynner å småglede meg til å reise tilbake til Norge, selv om det ikke blir noe morro å reise fra vertsfamilie, kjæresten og venner her.

Lenke til kommentar
Noen som drar med explorius som vet når vi får inf. om når det informasjonsmøte skal være?

trodde vi skulle få brev i januar....

Sendte mail til Eva for noen dager siden, dette fikk jeg som svar;

Explorius vil holde informasjonsmøter den siste helgen i mai (lørdag 29. og søndag 30. mai) og den første helgen i juni (lørdag 5. og søndag 6. juni).

(du trenger bare å komme en av dagene)

Vi vil om kort tid sende ut mer informasjon når det gjelder informasjonsmøtene. Det er veldig viktig at man er med på dette, da det er et krav fra samtlige organisasjoner i både USA og andre land, at utvekslingsstudenter har fått tilstrekelig informasjon før de reiser. Vi håper derfor at du har anledning en av disse dagene. Så langt det lar seg gjøre, vil vi gi dere mulighet til å velge datoen det passer best for dere å komme.

Lenke til kommentar

Må si at noen av de tidligere innleggene her var veldig bra! Har begynnt og glede meg, men jeg vet jo også hvor tøft det kan være, så det å lese de der hjelper meg å huske på at oppholdet i USA til høsten ikke bare blir en dans på roser. :p

Det å skrive til høsten, i stedet for til neste år er litt spesielt, det går jo bare fortere og fortere. Mens dere som er borte nå vil at tida skal gå sakte vil vel de fleste av oss her hjemme i Norge at tida skal gå så fort som mulig :p

Lenke til kommentar
vis ikke får jeg jo ikke vite familie før sent i august/september :(

Tull. Man får ikke familie etter når man søkte, så ta det rolig...

de har jo sendt mail til alle som ikke har sendt inn enda at om man ikke sender inn å får den godkjent før 15.februar minker sjangesene betraktelig mye til å få familie i god tid. Altså man har mye større sjangse for å få familie rett før avreise. om ikke etter

Lenke til kommentar

Det er bare bullshit de sier for at dere skal få opp farta... Jeg kjenner folk som søkte lenge før meg, og fikk familie en måned etter meg fks. Det er INGENTING med det å gjøre. Men jo fortere søknaden er sendt til org., jo fortere får man sendt den til USA.

Lenke til kommentar
svar fort plis de som kan det.

Karakter oversettelse riktig?

A+ = 6

A = 5

B = 4

C = 3

D = 2

osv..???? riktig? og hvordan oversetter man Samfunsfag til engelsk ? Society Studies?

jeg fikk beskjed fra speak at

A=6

B=4-5

C=3

D= 2

E=1

eller noe sånt ... :S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...