Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter

MartinF

Anbefalte innlegg

Jeg svarte jo deg, med et spørsmål i retur. Avreise = Skolestart = Alt må være betalt. Lånekassen betaler ikke ut i hytt og pine, så folk skal få betalt utdanningen sin før de begynner å betale ut stipend og lån. Det samme gjelder på skoler i Norge. Du får ikke stipend/lån før skolen har begynt der heller.

Kan jeg spørre hvordan du vet dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg svarte jo deg, med et spørsmål i retur. Avreise = Skolestart = Alt må være betalt. Lånekassen betaler ikke ut i hytt og pine, så folk skal få betalt utdanningen sin før de begynner å betale ut stipend og lån. Det samme gjelder på skoler i Norge. Du får ikke stipend/lån før skolen har begynt der heller.

dessuten så er det litt annerledes når det gjelder utdanning i UTLANDET. Hvis du leser på lånekassen så står det at: Utdanninger i New zealand, australia og noen andre land. (Canada er ikke nevnt her da) vil pengene betales ut før utkanten av juli. Dersom man søker innen mai......

Lenke til kommentar
Jeg flytter til USA i høst.. Altså, som en utvekslingsstuden.

1: Reiser med Speak. Råder deg til å benytte deg av enten Speak eller Aspect, siden jeg har hørt mye negativt for EF, STS.. AFS har jeg ingen formening om.

2: Betaler nærmere 55-60 000 kr. I tillegg må du ha med deg nesten 30 000 kr i lommepeng (3 000 hver mnd!).

3: Jeg har en vertsbror som er like gammel som meg, så jeg tror det ikke blir så vanskelig å få venner. I tillegg er Amerikanere mer vennlig innstilt enn oss normenn, så det vil sannsyneligvis ikke bli noe problem.

4: Skolesystemet i USA er basert på stor valgfrihet. Som utvekslingsstudent er engelsk og amerikansk historie de eneste obligatoriske fagene. Ellers er det opp til deg å prøve ut nye spennende fagområder som for eksempel Science og Arts and Crafts.

Sport i alle varianter er også en viktig del av livet på High School. Amerikanske skoler er kjent for sin spesielle atmosfære og sin enorme stolthet. «Home games» er en stor hendelse, hvor hele byen møter opp for å heie på sitt hjemmelag. High School i USA byr på unike muligheter du ikke finner hjemme, som f.eks:

Nye faglige muligheter og utfordringer

Stor valgfrihet

Sport og idrett i alle varianter

Samholdet og den lokale «High School Spirit»

Nye impulser for videre utdanning

Mulighet for godkjenning som et år på norsk videregående skole

5: Jeg skal flytte til Bismarck, North Dakota

6: Har nesten bare hørt posetive ting om å reise, og i tillegg blir det en opplevelse du har for resten av livet. Jeg råder deg til å gå!

7: *Kan ikke svare, siden jeg ikke har dratt enda*

8: Ja, jeg anbefaler deg det! :w00t:

ble du betalt av lånekassen,... før AVREISE?

Lenke til kommentar

dessuten så er det litt annerledes når det gjelder utdanning i UTLANDET. Hvis du leser på lånekassen så står det at: Utdanninger i New zealand, australia og noen andre land. (Canada er ikke nevnt her da) vil pengene betales ut før utkanten av juli. Dersom man søker innen mai......

Jeg kan bare svare med mine erfaringer, men var utvekslingselev i USA og går på univ i England nå.

Det er forskjellig om du går på skole i Norge eller i utlandet, du har rett. Men de fleste org. vil ha penge inne i god tid før avreise, og du vil ikke få stipendet før mot midten eller slutten av sommeren. Tror jeg fikk mitt i begynnelsen av august hvis jeg husker riktig. Du må derfor fortsatt ha betalt at før du får stipend, selv om du ikke har reist enda.

En annen ting å tenke på er om du får året godkjent, for de fleste vil ikke dette være et problem, men du må få godkjennelse eller førhåndsgodkjennelse for å få stipend fra lånekassen. Dette gir skolen deg og du sender inn med søknaden :)

Lenke til kommentar

Jeg kan bare svare med mine erfaringer, men var utvekslingselev i USA og går på univ i England nå.

Det er forskjellig om du går på skole i Norge eller i utlandet, du har rett. Men de fleste org. vil ha penge inne i god tid før avreise, og du vil ikke få stipendet før mot midten eller slutten av sommeren. Tror jeg fikk mitt i begynnelsen av august hvis jeg husker riktig. Du må derfor fortsatt ha betalt at før du får stipend, selv om du ikke har reist enda.

En annen ting å tenke på er om du får året godkjent, for de fleste vil ikke dette være et problem, men du må få godkjennelse eller førhåndsgodkjennelse for å få stipend fra lånekassen. Dette gir skolen deg og du sender inn med søknaden :)

Tuusen takk for svaret! Det var leit å høre, da er det egentlig ikke noe vits for lånekassen å gi stipend og lån for utdanning i utlandet.

Ser ikke logikken i det, siden hele poenget med stipend/lån er å hjelpe foreldre med å finansiere studieoppholdet.

men takk alikevel. Nå ble drømmen og håpet mitt knust :p

Lenke til kommentar

Såklart er det vits. Det betyr jo at du 'sparer' 55 000 kr (eller hva de gir man). Hva med å jobbe så du sparer opp 40 000 og kanskje gjøre en avtale med foreldrene dine om at du får det resterende beløpet i bursdag og julegave? Og så sparer du så du har til lommepenger borte der :) Alt er mulig om man vil, men ofte krever det litt jobbing, således man ikke har foreldre som vil betale (som jeg ikke hadde).

Du kjenner det økonomisk, men jeg så på det som en investering, og det er det virkelig.

Lenke til kommentar

Du må jo ha penger under oppholdet da, og de sparer deg jo for de utgiftene.

Rådgiveren på skolen min sa at om skoleåret ikke bli godkjent når du kommer hjem igjen så tar ikke lånekassen tilbake pengene. Det at du må få det godkjent før er for at de skal skjønne at du skal gå på skole det året eller noe sånt :p

Lenke til kommentar
Såklart er det vits. Det betyr jo at du 'sparer' 55 000 kr (eller hva de gir man). Hva med å jobbe så du sparer opp 40 000 og kanskje gjøre en avtale med foreldrene dine om at du får det resterende beløpet i bursdag og julegave? Og så sparer du så du har til lommepenger borte der :) Alt er mulig om man vil, men ofte krever det litt jobbing, således man ikke har foreldre som vil betale (som jeg ikke hadde).

Du kjenner det økonomisk, men jeg så på det som en investering, og det er det virkelig.

Vel, ikke alle har muligheten til å jobbe. Fra min perspektiv, så burde lånekassen betale ut pengene før avreise, så kan man betale tilbake pengene etter oppholdet. Det er jo logisk, og de får betalt. Det er bare dritt hvordan systemet er. Det er helt sikkert mange som hindres pga. dette . men takk for svaret alikevel!

Lenke til kommentar

hmm

Men jeg har ett problem Hvordan fikk dere som fikk det godkjent alle fagene?

Jeg må ha 4 fellesfag pluss 3 programfag jeg må ha godkjent :S og det er jo påkrevd at vi tar US.history og Engelsk eller noe der borte. Jeg må ha 9fag godkjent. Ingen i verden der borte som har så mange fag? i tilleg til dette må 3 program fag ha 5timer i uka :S omg.. det er jo nesten fysisk umulig å få plass til alle fagene da? plis komm med noe forsøk på svar eller svar ;P

Lenke til kommentar
hmm

Men jeg har ett problem Hvordan fikk dere som fikk det godkjent alle fagene?

Jeg må ha 4 fellesfag pluss 3 programfag jeg må ha godkjent :S og det er jo påkrevd at vi tar US.history og Engelsk eller noe der borte. Jeg må ha 9fag godkjent. Ingen i verden der borte som har så mange fag? i tilleg til dette må 3 program fag ha 5timer i uka :S omg.. det er jo nesten fysisk umulig å få plass til alle fagene da? plis komm med noe forsøk på svar eller svar ;P

De fleste har en ordning, er ikke alle fagene du trenger å ha f.eks (norsk etc naturligvis ;) ). Du kan lese, ta særskilt eksamen når du kommer hjem osv, pluss det er vanlig å finne de aller fleste fagenes part i USA :) Snakk med rådgiver, de har sikkert hatt elever i utlandet før, og vil nok kunne gi deg oversikt over hvilke fag du MÅ ha der borte :)

Lenke til kommentar
Vel, ikke alle har muligheten til å jobbe. Fra min perspektiv, så burde lånekassen betale ut pengene før avreise, så kan man betale tilbake pengene etter oppholdet. Det er jo logisk, og de får betalt. Det er bare dritt hvordan systemet er. Det er helt sikkert mange som hindres pga. dette . men takk for svaret alikevel!

Du er nok langt fra den eneste som ser på det økonomiske som et problem. Selv var jeg ikke langt unna å ikke kunne reise pga. av utgiftene. Men mormor var veldig grei og la ut hele summen for meg faktisk, også gikk hele stipendbeløpet rett inn på hennes konto da jeg fikk det. Jeg fikk vel nesten 66 000,- totalt, som da dekker nesten hele programavgiften... Så om du har muligheten til å få til en slags "låneordning" slik jeg fikk, så synes jeg du skal hoppe i det :)

De fleste organisasjoner begynner å sende ut fakturaer etter jul en gang, da gjerne rundt 15000,- hver mnd. fram mot sommeren. Lånekassen kan selvsagt ikke gi deg hele summen i januar, når du reiser i juli/august. Så et utvekslingsår krever nok at man har pengene til å reise, som gjør at alle som vil ikke har muligheten.

Lenke til kommentar

Hehe, jobbet i 3 år før jeg reiste jeg. Mesteparten av de pengene har tydeligvis rent ut til andre ting. Hadde absolutt ikke 75 000,- (programavgiften) til overs. Men ja, med litt planlegging så skal nok det gå fint å jobbe til seg de pengene også.

Lenke til kommentar
Hehe, jobbet i 3 år før jeg reiste jeg. Mesteparten av de pengene har tydeligvis rent ut til andre ting. Hadde absolutt ikke 75 000,- (programavgiften) til overs. Men ja, med litt planlegging så skal nok det gå fint å jobbe til seg de pengene også.

Greia er at man må alltid sette av penger til programavgiften, nytter ikke å tjene penger hvis man bruker alt på andre ting :p .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...