Awah Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Det amerikanske førerkortet er gyldig i 12 måneder fra utstedelsesdato i USA. Jeg tror forresten ikke glattkjøringen må taes. Jeg fikk opplyst fra trafikkstajsonen at jeg kun trengte oppkjøring. Mulig det er endret siden høsten 2008 da. Siden jeg ikke fikk tatt lappen i USA, så kan jeg ikke bekrefte akkurat hva jeg måtte ha, men som sagt så spørte jeg høsten 2008, og da var ikke sikkerhetskurs på bane (glattkjøring) nevnt. Hadde du måtte tatt sikkerhetskurs på bane, hadde det vært naturlig å måtte ta sikkerhetskurs på vei også. Poenget var at dagen jeg ble 18 kunne jeg bruke det i Norge, og siden jeg har saa sein bursdag kan jeg faktisk bare bruke det i 6 maaneder... men tenkte litt feil, du har selvsagt helt riktig. Her ble jeg fortalt av raadgiveren paa skolen at jeg maatte ha glattkjoering i Norge senere, men det er ikke noe stress, det finner jeg jo ut av. Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 (endret) Jeg har tenkt å ta et semester i utlandet. (Driver med høgskoleutdanning nå). Så ser jeg på en av sidene til de aktuelle stedene, Texas Tech, at de har et minimums krav at GPA skal være 2,75 eller høyere. Og det tilsvarer vel nesten B i snitt?! Kan det være riktig, eller har jeg missforstått? Edit: Fant et annet sted, og da tydet det på at 2,7 er en karakter C, som er mer forståelig. Endret 4. januar 2010 av Nerowulf Lenke til kommentar
katrine-b Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Sånn! Da har jeg endelig laget meg bruker her på forumet så jeg kan spørre om alt mulig jeg lurer på! 1. Må man være 18 mens man kjører opp i USA? Altså, så at noen måtte endre hjem-reisedatoen sin for å ta lappen... Jeg blir 18 et halvt år etter jeg kommer hjem, så da kan jeg ikke ta lappen der? 2. Hvordan har tidligere utvekslingelever gjort det med bank og bank-kort? Lurer også på hvordan det fungerer med mobil i statene og internett. Har lest at mange ikke får lov å bruke internett noe særlig siden det er dyrt. Stemmer det? Lenke til kommentar
Honey Badger Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Har lest at mange ikke får lov å bruke internett noe særlig siden det er dyrt. Stemmer det? Jeg har ikke vært i USA (enda), men av det jeg har hørt og lest er ikke internett så veldig mye dyrere enn her i Norge. Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Men datamaskiner er nesten like dyrt som i Norge, og de har mindre i gj.snittlig lønn i USA ingen av mine familier hadde dataer, og derfor ikke internett Lenke til kommentar
Awah Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Sånn! Da har jeg endelig laget meg bruker her på forumet så jeg kan spørre om alt mulig jeg lurer på! 1. Må man være 18 mens man kjører opp i USA? Altså, så at noen måtte endre hjem-reisedatoen sin for å ta lappen... Jeg blir 18 et halvt år etter jeg kommer hjem, så da kan jeg ikke ta lappen der? 2. Hvordan har tidligere utvekslingelever gjort det med bank og bank-kort? Lurer også på hvordan det fungerer med mobil i statene og internett. Har lest at mange ikke får lov å bruke internett noe særlig siden det er dyrt. Stemmer det? Siden jeg ikke fyller 18 i USA maa jeg ha 40 kjoeretimer, og for det betaler jeg rundt 3500 kroner, saa er mye billigere. Naar det kommer til bank kort har jeg Visa, fikk ikke Visa i Nordea, men i SparebankenVest funket det. Har med meg to kort, mitt gamle VisaElectron fra Nordea og mitt "nye" fra Sparebanken. Saa har alltid et kort dersom det andew klikker. Naar det kommer til internett er det forskjellig fra familie til familie. Familien jeg var hos i Thanksgiving hadde det raskete internettet noensinne, og jeg fikk bruke det saa mye jeg ville. Men jeg kjenner ogsaa en jente som har gammel internett, oppkobling, og den er ganske dyr, saa hun kan ikke bruke den saa mye. I tillegg er signalet drittdaarlig... Paa dormen har vi faktisk ganske godt internett, noen ganger klikker det litt, men saa er jo vi en hau med folk. Lenke til kommentar
Kaare_Jay Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 2. Hvordan har tidligere utvekslingelever gjort det med bank og bank-kort? Lurer også på hvordan det fungerer med mobil i statene og internett. Har lest at mange ikke får lov å bruke internett noe særlig siden det er dyrt. Stemmer det? For å svare på bankspørsmålet ditt: Selv så bruker jeg Skandiabanken, så jeg byttet ikke til amerikansk bank. Med skandiabanken så har du gratis kortbruk(250,- i årsavgift), betaler bare hvis du tar ut penger (1,75% av det du tar ut). Så hvis du kommer til ett sted i USA hvor du kan overleve så og si bare ved hjelp av kort. så kan du jo prøve å få deg ett kort med fri bruk. Lenke til kommentar
Anna-E Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Her i USA har jeg to kort fra to banker! Har hatt to banker siden jeg var født! Men fra sparebanken fikk jeg ordentlig visa kort med fri bruk over hele verden! Det eneste jeg betaler når jeg tar ut penger i atm er taxen på den banken som eier atm'en en dollar eller no sånt! Men siden jeg har fri bruk blir det ikke dobbelt opp! Også har jeg visa electron i tilfelle jeg mister det visa kortet! Noe som var veldig bra. For jeg ble frastjålet lommeboka så det var godt å ha noe i tilfelle. Det anbefaler jeg hvis du kan få det til! Lenke til kommentar
Honey Badger Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Noe som var veldig bra>>>.<<< wat Lenke til kommentar
Haawy Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Hu skriver sikkert på iPhonen sin igjen! Derfor blir det sikkert litt rot! Dessuten så er det ikke så lett å vedlikeholde norsken sin nå man er i utlandet! Jeg bruker også Visa, men måtte bytte bank. DnB ville ikke gi meg det så da ble det Handelsbanken på meg. Lenke til kommentar
Anna-E Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 (endret) Hmm. Hva er det som er feil? Hehe HAha Never mind! Endret 5. januar 2010 av Anna-E Lenke til kommentar
tobler0ne Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 (endret) Man må ikke være 18, men det er et stooort pluss. Er du under må du ta en teoriprøve og få permit til å øvelseskjøre, samt vente 6 måneder elns før du får ta lappen. Er/blir du 18 mens du er i statene derimot, trenger du bare ta teoriprøven (kan taes før du fyller 18), og vente til du fyller år for så å ta oppkjørselen. Slipper å tenke på å være kjapt ute i starten iallefall. *Basert på regelverket i California* Ang. kort vil jeg si det aller beste alternativet er å skaffe seg et kreditkort i Norge. Ikke begynn å tull med å åpne en amerikansk bank eller noe. Jeg har selv Visa fra SpareBank 1, funker fett bortsett fra at man ikke kan ta debit i butikker (så man kan ikke få cash back, og må signere hver gang), pluss at de fleste minibanker skal ha $1-3 for hver withdrawal. Lønner seg derfor å ta ut større mengder hver gang (eks $100), eller gå til de som ikke belaster deg. Edit: Greia, Anna, er at når hele posten er fyllt med utropstegn blir det helt mongo å lese. Synes du skal ta deg bryet med å bruke punktum hvis du vil folk skal lese postene dine. Endret 4. januar 2010 av Tobye Lenke til kommentar
makila Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Sånn! Da har jeg endelig laget meg bruker her på forumet så jeg kan spørre om alt mulig jeg lurer på! 1. Må man være 18 mens man kjører opp i USA? Altså, så at noen måtte endre hjem-reisedatoen sin for å ta lappen... Jeg blir 18 et halvt år etter jeg kommer hjem, så da kan jeg ikke ta lappen der? Nei, du kan ta lappen som 16 åring de aller fleste steder i USA (om ikke alle?). Men her i California kreves det å ha en permit i minst 6 måneder før du kan kjøre opp, om du er under 18 år. Siden jeg kom igang litt sent så rekker jeg ikke ikke å ha permiten i 6 fulle måneder før jeg drar hjem. Men så fort du fyller 18 kan du i grunn bare dra å ta en oppkjøring for så å få førerkortet om du består. Men uansett, disse reglene er forskjellige fra stat til stat. Lenke til kommentar
Honey Badger Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hmm. Hva er det som er feil? Hehe Ingenting var feil. Bare jeg som var teit og prøvde å være morsom. Til vanlig bruker du så mye utropstegn og så lite punktum, at jeg ble overrasket når jeg fant et punktum. Var ikke noe mer Lenke til kommentar
Anna-E Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Haha. okay. Got it. Veldig morsomt. !!!!! Vel saa lenge jeg skriver paa iphonen kommer jeg til aa bruke utropstegn. Har blitt en vane. litt rart da men, naar det er enklere aa skrive punktum. Men saann er det. Hihi. Lenke til kommentar
Kapli Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Noen andre her som tar noen fag som privatist og har tenkt til å ta eksamen i utlandet? Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 5. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2010 Vel saa lenge jeg skriver paa iphonen kommer jeg til aa bruke utropstegn. Har blitt en vane. litt rart da men, naar det er enklere aa skrive punktum. Da syns jeg synd på dem som du tekster med... Er jo ingenting som er så lett som å skrive punktum på iPhonen. Lenke til kommentar
Awah Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hmm. Hva er det som er feil? Hehe HAha Never mind! Heldig som er i Las Vegas! Skulle gjort hva som helst for aa vaere der naa, ene av de skikkelig gode veninnene mine flyttet hjem igjen etter foerste semester. Sucks. Lurer paa hvordan andre utvekslinsstudenter syntes det er paa amerikansk skole? Jeg syntes det er det sloeveste noensinne, foeler at jeg faar masse arbeid som bare er til for aa fylle opp tiden min. Og jeg gaar paa en av de bedre private skolene. Lenke til kommentar
FarAway Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hvordan er det med vertsfamilien, får man noe info påforhånd? Og hvordan er det med private high schools i USA ? Lenke til kommentar
Hightow3r Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hvordan er det med vertsfamilien, får man noe info påforhånd?Og hvordan er det med private high schools i USA ? info ? eh ja.. får en rimelig grei info om vertsfamilien og det er vell ganske normalt å faktisk snakke å sende mails med de å spørre å bli så godt som overhode mulig kjent med de før du ankommer Man får vite alt nødvendig og mer en det Men det er jo sære tilfeller der man får vite om hvertsfamilien 2dager før avreise å ikke rekker å bli kjent eller snakke med de. men dette er ikke alt for ofte Private high schools i USA er vell noe man bestemmer selv? Men tror de koster en del og da må man betale det selv tror jeg om ikke man kommer til en rimelig grei familie som ønsker deg det lille ekstra innen skole å betaler for deg. Men på søknaden skal man vell velge om man vil ha offentlig (Public school) eller privat skole. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå