Kaare_Jay Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 B? Med EF trengte jeg bare en C average, og da kunne jeg ha D i ett fag så lenge jeg fikk B i ett annet.. Dette var riktignok i 07/08, så kan jo ha endra seg. Lenke til kommentar
makila Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 (endret) Riktig, man kan ha C i alle fag om man vil det. Men igjen så fikk jeg beskjed om at selv om man har B average så kan man ikke ha en D i et fag. Får du en D så man skrive under på en slags avtale om at man skal forbedre karakteren. Menmen, karakterer er ikke noe å tenke på... Skal mye til for å bli sendt hjem pga. karakterer for å si det sånn. Spørsmål: Jeg skal til LA fra torsdag til søndag første skoleuken etter juleferien. Hva bør jeg få med meg der? Denne gangen er det bare jeg og en kompis som drar, så er ganske fri til å gjøre det vi vil, så kom med forslag. Nå spør jeg på forhånd... Sist så fikk jeg jo alle de gode tipsene fra Anne-E ETTER jeg kom hjem fra Las Vegas, hehe. Endret 30. desember 2009 av Mariuslk Lenke til kommentar
Anna-E Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Haha! Men nå visste jeg ikke at du skulle til vegas før du kom hjem igjen da =P haha! Ohh well er i Minnesota nå, Minneapolis, og her er det snø og kaldt! Ligner mye på Norge, med snø, type hus osv osv bortsett fra at de snakker engelsk her, og at nabolagene er straight! Haha! Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 B? Med EF trengte jeg bare en C average, og da kunne jeg ha D i ett fag så lenge jeg fikk B i ett annet.. Dette var riktignok i 07/08, så kan jo ha endra seg. Du har helt rett. Jeg skrev C først, etterfulgt av en skriveleif. Etter korrigeringen ble en C til en B. Beklager det Lenke til kommentar
FarAway Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 MartinF; Hvordan er det med opptakskrav da? Og trengte du bare å ta engelsk og amerikansk historie, ingen andre fag ? Og angrer du på at du tok 1år i USA ? ^^ Takker så meget for svar Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 31. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2009 MartinF; Hvordan er det med opptakskrav da? Sjekk sidene til de ulike organisasjonene, men er vel noe som et gjennomsnitt på 3 eller hva det nå er. Ellers er det vel ikke så mye andre krav. Og trengte du bare å ta engelsk og amerikansk historie, ingen andre fag ? Engelsk og am. historie er bare de fagene som er obligatorisk. Etter det må du selvfølgelig fylle ut timeplanen din med andre fag skolen tilbyr. Og angrer du på at du tok 1år i USA ? ^^ Nei. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Fikk svar fra YFU nå. Australia er fullt. Hmm, vurderer å søke England med Aspect nå. Lenke til kommentar
Attityd Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Fikk svar fra YFU nå. Australia er fullt. Hmm, vurderer å søke England med Aspect nå. Eller USA med YFU. Lenke til kommentar
FarAway Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Jeg lurer litt på å søke, men jeg blir 18 i juli, må jeg da gå College eller kommer jeg inn under High School ? :o Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 31. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2009 High School ja. Lenke til kommentar
kvantefysikk Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Fikk svar fra YFU nå. Australia er fullt. Hmm, vurderer å søke England med Aspect nå. Go for it! Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Hei! Er det ingen som har noen erfaring med utveksling innenfor IB systemet? (International Baccalaureate) Jeg ville gledlig tatt imot all informasjon dere kunne ha om det, for jeg skal muligens gjøre det til neste år. Jeg går selv på IB linje på en VGS. Takker for alle svar Lenke til kommentar
EspenFe Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Noen her som skal til Argentina med AFS i August? Lenke til kommentar
Awah Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Tenkte jeg bare skulle fortelle litt... Jeg er ogsaa utvekslingsstudent i USA for tiden. Opplegget mitt er kanskje litt anderledes: Jeg reiser ikke med en organisasjon, jeg bor paa dorm og ja jeg fikk reise hjem til jul. Saa naa har jeg kost meg i Norge i to flotte uker! Jeg gaar paa en privat skole i Missouri, en utrolig god skole med rundt 300 elever eller noe slikt. I tillegg til aa bo paa dorm 100 meter fra skolen, saa har jeg ogsaa en vertsfamilie. De er utrolig greie, selv om jeg ikke ser dem altfor ofte siden jeg ikke bor hos dem. Skolen er enkel, men hard paa samme maate. Det er mye aa gjoere, men dersom man gjoer leksene sine saa faar man gode karakterer. Jeg har A i alle fag, gaar ikke like bra for noen av de andre utvekslingsstudentene her, men saa snakket jeg flytende britisk til og med foer jeg reiste fra Norge... og nei, er ikke bare noe jeg sier, vokste opp med engelsk, hehe... britisken min har blitt til amerikansk, men det var null problem. Som sagt av andre i traaden foer, dersom man skal til USA, ikke tro at religion betyr det samme som i Norge. Skolen min er kristen, og hele samfunnet er ogsaa kristent. Blir dratt med i kirken hver soendag, pluss at vi har kapell paa skolen noen dager i uken. Jeg liker meg godt her, (blir vell DER akkurat naa, siden jeg er i Norge naa. ), men noen ganger kan kulturforskjellene vaere et lite hinder... spesielt religionen. Jeg har tvingt meg selv til aa slutte aa si Oh My God, og uansett om jeg elsker aa debatere saa velger jeg aa holde kjeften min godt igjen. For aa si det saann, dersom jeg foerste dag paa skolen hadde svart at jeg ikke hadde noe imot Obama da andre elever spurte meg om det, hadde jeg kanskje ikke faatt noen venner. Det aa bo paa dorm er som en stor fantastisk familie. Selvsagt, er det noen som ikke passer godt sammen og det er litt bitching av og til... selv om jeg blir irritert naar hele gangen stinker ris siden en asiater bestemmer seg for aa koke ris paa gangen, saa gaar det flott. I begynnelsen var det litt vanskelig. Ikke spraaket, altsaa. Naar folk moeter meg saa er jeg en person som kan virke veldig sjenert, noe som jeg har merket ikke mange amerikanere er. Naar jeg blir trygg paa folk, laerer meg hvordan de er og slikt, saa er jeg en av de minst sjenerte for aa si det saann. Ting bare tar litt tid... gleder meg utrolig til aa dra tilbake etter jul, fordi alt ble saa mye bedre i slutten. Tar litt tid foer 60 jenter paa en dorm blir vant med hverandre, hehe! Fullt paa badene for aa si det sann. Selv om det er en jentedorm saa har gutta lov til aa komme paa besoek. Og jo, jeg holder paa aa ta lappen. Har tatt teorien, klarte permiten min saa etter jul skal jeg begynne med noen timer hos en kjoerelaerer. Kommer til aa bli ferdig foer jeg drar tilbake til Norge, faar ogsaa tid til aa kjoere litt i USA. Dagen jeg blir 18 blir det gyldig i Norge, maa bare bytte den amerikanske lappen til en norsk en etter 6 maaneder eller noe slikt... og jeg maa ta glattkjoering samt oppkjoering paa nytt. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 3. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2010 ...og uansett om jeg elsker aa debatere saa velger jeg aa holde kjeften min godt igjen. For aa si det saann, dersom jeg foerste dag paa skolen hadde svart at jeg ikke hadde noe imot Obama da andre elever spurte meg om det, hadde jeg kanskje ikke faatt noen venner. Bodde selv hos en familie som var over gjennomsnittlig kristen, og gikk i kirken tre ganger (to dager) i uken. Men det jeg likte var at selv om de var helt i mot at jeg hadde en Obama yardsign i vinduet mitt på rommet, eller at jeg skippet skolen for å få med meg Inauguration Day på TV, eller satte spørsmål om mye som dem pratet om i kirken, så respekterte de valget mitt, og det samme gjelder de andre ungdommene i kirken min. De VET jeg ikke var kristen, og vet at jeg ikke tror på det vi snakket om. Likevel var de åpne for å diskutere, eller bare la religion være religion og være normale ungdommer. Det var veldig godt, syns jeg da. Men skjønner det kan være værre på et privat internat. Dagen jeg blir 18 blir det gyldig i Norge, maa bare bytte den amerikanske lappen til en norsk en etter 6 maaneder eller noe slikt... og jeg maa ta glattkjoering samt oppkjoering paa nytt. Det amerikanske førerkortet er gyldig i 12 måneder fra utstedelsesdato i USA. Jeg tror forresten ikke glattkjøringen må taes. Jeg fikk opplyst fra trafikkstajsonen at jeg kun trengte oppkjøring. Mulig det er endret siden høsten 2008 da. Siden jeg ikke fikk tatt lappen i USA, så kan jeg ikke bekrefte akkurat hva jeg måtte ha, men som sagt så spørte jeg høsten 2008, og da var ikke sikkerhetskurs på bane (glattkjøring) nevnt. Hadde du måtte tatt sikkerhetskurs på bane, hadde det vært naturlig å måtte ta sikkerhetskurs på vei også. Lenke til kommentar
makila Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 (endret) Her står det meste om innbytte av førerkort. Du vil altså uten problemer kunne bytte inn amerikansk førerkort... Du må ta en oppkjøring og den må tas innen et år etter du kom tilbake fra USA. Hvordan er det å bestille egen hjemreisebillett i steden for å bruke den som jeg får fra EF? Jeg er avhengig av at min hjemreise skjer etter 20. juni, når jeg fyller 18 år, slik at jeg kan ta oppkjøring her... Mest sansynelig setter EF meg opp på hjemreise før 20. juni. Betaler gjerne noen tusen kroner for flybillet + 300 kroner for førerkortet i stedenfor å betale 15000,- + for å ta lappen i Norge Endret 4. januar 2010 av Mariuslk Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 4. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2010 Ring EF, få de til å endre avreisedatoen på billetten (e-ticketen) og be dem sende deg regning på mellomlegget mellom den orginale billetten og den nye. De burde ha null problem med å gjøre det. Endret selv min billett med en måned, og jeg slapp heldigvis noe mellomlegg. Lenke til kommentar
makila Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Det høres bra ut, da skal jeg kontakte de i løpet av uken! Lenke til kommentar
tobler0ne Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 (endret) Var det ikke snakk om at det amerikanske førerkortet rykter så snart visumet ditt går, og at du da må få byttet over til norsk innen den tid? Edit: Her står det vel. Endret 4. januar 2010 av Tobye Lenke til kommentar
makila Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Jeg husker det var snakk om det ja. Men ut ifra det jeg leser på Vegvesenet sine sider så skal det ikke mer til enn å huske på å ta en oppkjøring innen 12 mnd. fra du kommer tilbake til Norge. Jeg sendte også en mail til vegvesenet og spurte om dette for et par måneder tilbake, men fikk aldri noe svar fra dem. Så jeg satser på at planen min går greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå