Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter

MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

oOkei, saa jeg maa si bare si at jul borte fra familien er ikke veldig morsomt. Har ikke julefoelelse i det heletatt og savner familien min. Paa toppen av det hele doede farmoren min (som stod meg veldig naer) for fem dager siden. Hadde helt klart dratt hjem hadde det ikke vaert for snoestormen som er rundt meg naa. Lurer veldig paa hva jeg kan drive med mens jeg er innesnoedd og har hjemlengsel. Noen tips?

Endret av Gryly
Lenke til kommentar

Kommer du deg ikke ut av huset en gang? Det beste du kan gjøre nå er å bare gjøre et eller annet. Hva som helst som får deg til å tenke på andre ting enn de der hjemme. Jeg er sikker på at det ikke er lett. Når det er så masse snø så kan du vel finne på noe i snøen? Nå høres det jo nesten ut som jeg har masse oeiling, men det har jeg absolutt ikke.

Forresten, kondolerer. Jeg kan ikke forestille meg hvor trist det må være i være i den situasjonen du er i nå.

Lenke til kommentar
oOkei, saa jeg maa si bare si at jul borte fra familien er ikke veldig morsomt. Har ikke julefoelelse i det heletatt og savner familien min. Paa toppen av det hele doede farmoren min (som stod meg veldig naer) for fem dager siden. Hadde helt klart dratt hjem hadde det ikke vaert for snoestormen som er rundt meg naa. Lurer veldig paa hva jeg kan drive med mens jeg er innesnoedd og har hjemlengsel. Noen tips?

Kondolerer :( Å reise fra mine skrøpelige besteforeldre er det som gir meg minst lyst til å reise :(

Lenke til kommentar

Takk:)

Jeg vet at farmoren min ville at jeg skulle foelge droemmene mine, og det gjoer det mye lettere. Jeg visste ikke at hun kom til aa doe, men sjangsen er jo alltids der med eldre mennesker.

Hvis du ikke vet om du boer dra paa grunn av besteforeldrene dine boer du snakke med dem. Jeg kan nesten garantere deg at de vil at du skal foelge droemmen din om aa dra :)

Lenke til kommentar

Kondolerer så mye. Jeg vet hvordan du har det. Mistet selv en tante jeg stod veldig nær mens jeg var der borte. Det er jævlig, men man kommer nok seg igjennom det.

Jeg er forresten enig med Gryly; Følg drømmene dine, alle kommer til å si det samme, og det er at du må reise om det er det du vil.

Lenke til kommentar

Saa leit aa hore, Gry. Jeg kondolerer. Sikkert toft. Kan ikke forestille meg aa miste en av besteforeldrene mine, mens jeg er her borte.

Jeg bare lurte paa en ting. Hvis man kjoper Macbook her i USA, kan du da endre tastaturet naar man kommer hjem igjen?

Og siden jeg har iPhone her, kan man da gjore den til en norsk telefon paa en maate? saann at jeg kan ha et norsk selskap istenfor AT&T? Noen som vet det? Takker for hjelpen.

Da kom jeg hjem fra Florsida paa onsdag, hadde en artig jul, ogsaa reiser jeg til Minnesota i morgen, skal feire nyttaar der.

Saa jeg vil bare si; forsatt god jul og et riktig godt nyttaar.

edit: Ja, foelg droemmene dine. Vet jeg hadde angret veldig hvis jeg ikke hadde dratt. Var usikker paa besteforeldrene min jeg ogsaa. haaper jeg ser dem naar jeg kommer hjem igjen.

Ogsaa kan jeg ikke tro at det allerede er halvveis over. Under 6 mnd til jeg er hjemme. Det er rart.

Endret av Anna-E
Lenke til kommentar
Jeg bare lurte paa en ting. Hvis man kjoper Macbook her i USA, kan du da endre tastaturet naar man kommer hjem igjen?

I Windows kan man i alle fall velge tastaturoppsett uavhengig av knappene på tastaturet, selv om det fører til at tegnene på tastaturet ikke stemmer. Jeg har ingen garanti på at det går an å gjøre det samme med Mac, selv om jeg synes det hadde vært veldig rart om det ikke gikk an.

Angående dette med telefonen vet jeg ikke. Egentlig burde det ikke være vanskeligere enn å bare bytte SIM-kort, men hvis mobilen er låst er det ikke så enkelt. Så har du jo dette med nettet, siden det sies at typen nett som brukes i USA er annerledes enn den i Europa - men jeg synes å huske at jeg leste noe om at mange nye telefoner støtter begge typene, eller at det i alle fall ikke er noe problem å bruke en telefon på begge kontinentene.

Uansett: snakk med de som jobber i butikkene. De har nok mer peiling enn meg.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte selv en Macbook Pro i USA, og jeg hadde samme spørsmål før jeg kjøpte min. Svaret var ganske enkelt, nei. Det norske og amerikanske tastaturoppsettet er ikke likt, og det ville blitt svært dyrt å bytte ut de spesielle knappene, da det ikke finnes noen som passer. Hvis du fks. ser på enter/return-knappen på en norsk og en am. Macbook, så er ikke de like. Det du kan gjøre, og som jeg gjør, og som fungerer uten problem, er å velge norsk tastaturoppsett når du først skrur på maskinen.

Og siden jeg har iPhone her, kan man da gjore den til en norsk telefon paa en maate? saann at jeg kan ha et norsk selskap istenfor AT&T? Noen som vet det? Takker for hjelpen.

Da må du jailbreake telefonen. Har du oppdatert til 3.1.2, så er det per i dag ikke mulig å unlocke den. Har du 3.0 derimot, så kan du jailbreake og unlocke telefonen med UltraSn0w eller hva det nå het. Jeg gjorde det med min iPhone 3G, og det eneste minuset nå, er at jeg ikke får oppdatert til nyeste firmware, siden det ikke finnes en unlock for det enda.

Lenke til kommentar
Er ikke jailbreaking ulovlig?

Nei. Men du mister garantien selvfølgelig. Men man kan restore til vanlig firmware, og vips så er det ikke noe stress.

Er Mac mye billigere i USA? Kunne tenkt meg en Macbook Pro, men om det er billigere over der så venter jeg.

Spørs hva du mener med mye. Hvis du ser på hig-end MBP 15-tommer, så koster den 17 990,- i Norge, mens den koster $2 299 i USA, noe som tilsvarer 13 300 norske, så ja, er litt å hente.

Endret av MartinF
Lenke til kommentar

Kjøpte selv iPhone og MBP når jeg kom hit.

Det er vel mulig å spare noen lapper på iPhone, men vil ikke si det utgjør så fryktelig mye med månedsregningene pluss termination fee. Du kan sette alt av oppsett på den til norsk om det er ønskelig rett fra scratch, så det eneste problemet er at du er bundet til AT&T. Er du på 3.1.2 fra iTunes (som meg) kan du ikke gjøre annet enn å jailbreake med eks blackra1n, unlocking er ikke mulig enda. Satser på at de får en unlock innen sommeren ellers er jeg screw'd :p.

Ang. Mac kan du gå til System Preferences -> Language & Text og endre bl.a. Input Sources her, altså hvilket tastaturoppsett du vil ha. OS X har et standard et for norsk som du iallefall får æøå på, men ikke helt det samme som du kanskje er vandt med. Det jeg gjorde var å laste ned en mal som gir meg nesten identisk oppsett med norsk keyboard, sett bort fra enkelte taster som måtte flyttes pga. de fysiske knappene befinner seg en annen plass. Selvføgelig vil du ikke ha de rette tastene printet fysisk på, men det burde være overkommelig, spesisielt om du skrev med touch fra før. Du kan også poppe opp et virtuelt tastatur i OS X som forteller deg hva de forskjellige tastene er assigned til real-time. Laderen er allerede på universal volt så du trenger bare en plugg for stikkkontakten eller du kan kjøpe en laget for å plugges inn i laderen.

Har også Win7 i BootCamp på denne knallmaskinen og det funker fett til Windows-applikasjoner. På en annen side hvis du vil ha "Windowsversjonen" av Mac kan du sjekke ut HP Envy.

Null Stress!

Endret av Tobye
Lenke til kommentar
Det er vel mulig å spare noen lapper på iPhone, men vil ikke si det utgjør så fryktelig mye med månedsregningene pluss termination fee. Du kan sette alt av oppsett på den til norsk om det er ønskelig rett fra scratch, så det eneste problemet er at du er bundet til AT&T.

Jeg kjøpte min iPhone 3G brukt på Craigslist. En måned gammel telefon. No contract, levert på døren for $500. :) Så det går an å få den til grei pris.

*Snip*

Helt enig. Null stress, og jeg har nå hatt Macen her i et år, og jeg tenker ikke over at ikke alle knappene på tastaturet gjør det som står på den :p Fks. amerikansk komma, semi-kolon er ø med norsk oppsett.

Lenke til kommentar

Siden jeg ikke vet hva jeg vil enda, etter 2år på VGS Byggfag. Så har jeg lekt med tanken på 1år i USA.

Hvordan er det med krav til karakterer ? Er vel engelsk karakteren de går mest på?

Eventuelt om jeg skulle velge å søke og komme inn, hvordan er det med familien du skal bo med ? Om du er misfornøyd av en eller annen grunn, er det mulig å bytte ?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Hvordan er det med krav til karakterer ? Er vel engelsk karakteren de går mest på?

Kravene er akkurat de samme. Mener du inntakskrav, eller kravene i USA nå? I USA, så er du pålågt å holde en C average uansett fag.

Eventuelt om jeg skulle velge å søke og komme inn, hvordan er det med familien du skal bo med ? Om du er misfornøyd av en eller annen grunn, er det mulig å bytte ?

Ja, det kan være en mulighet.

Forresten så kan jeg fortelle deg at du ikke får stipend, bare så du er klar over det. Reiste selv etter andreåret på yrkesfaglig, og de eneste fagene du er pålasgt å ta i USA, er engelsk og am. historie. Selv hadde jeg am. historie, government og world lit, men ikke engelsk. Gikk greit det og.

Endret av MartinF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...