Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Jeg har fått søknadspapirene fra EF, og der står det at intervjuet er delt inn i tre faser: personlig intervju, gruppeintervju og essay/stilskriving. Jeg lurte på om noen av dere kunne fortelle hva gruppeintervjuet går ut på og hva som skal skrives i stilen.?

 

En annen ting. Det står at jeg skal ha med meg kvitering på at jeg har betalt for intervjuet, men jeg har ikke mottatt en regning, kontonummer eller noen ting ang. intervju betaling, så er dette noe som kommer i posten senere, eller har de glemt å legge det ved blandt alle papirene?

 

:)

Endret av izzie1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
YEAH! Da er det bestemt, jeg takket ja til exploriusplassen! :D

Jeg SKAL dra!! :D Gleder meg syyyyyykt!!

 

Bare å begynne å spare og jobbe dette her.

 

Jeg takket også JA til explorius plass i går :) gleder meg! :D

 

Kult! Hvor skal du? USA?

 

izzie: Hvis de ringte deg (og spurte om du ville på intervju selv om du ikke hadde søkt om det,) så skal intervjuet være gratis.

Endret av Bluebeard
Lenke til kommentar
YEAH! Da er det bestemt, jeg takket ja til exploriusplassen! :D

Jeg SKAL dra!! :D Gleder meg syyyyyykt!!

 

Bare å begynne å spare og jobbe dette her.

 

Jeg takket også JA til explorius plass i går :) gleder meg! :D

 

Kult! Hvor skal du? USA?

 

izzie: Hvis de ringte deg (og spurte om du ville på intervju selv om du ikke hadde søkt om det,) så skal intervjuet være gratis.

 

 

Jepp :D du og?

 

Skal du ha statsgaranti eller bare skrive ned 5 stater du ønsker å dra til? :)

Lenke til kommentar

Har egentlig ikke satt meg så veldig inn i akkurat det.

På en måte vil jeg at de skal kunne velge mellom flest mulig vertsfamilier så jeg får en som passer. Det er også mest spennende å ikke vite helt hvilken stat allerede nå.

 

Ellers har jeg vurdert California da, selv om man må betale 4000 ekstra, men det er jo det som er "livin' the american dream!".

 

Hva med deg?

Lenke til kommentar
Heisann Xmir, hadde du bra Engelsk i Norge? Syns du det er vanskelig å henge med i noen fag?

 

Hei du.

Hadde vel 5 fra det året på vgs vi hadde engelsk. Får komplementer for god engelsk her faktisk. Det er mange her som så vidt snakker engelsk, og selv de klarer seg (de må dog ta engelskkurs i tillegg.

Nei, det er ikke vanskelig å henge med. De snakker ikke noe mer avansert enn på film kan du si. Eneste som kan være litt vanskelig er når de begynner å snakke om amerikanske "kjente" personer eller typiske amerikanske ting, men det går seg til om du bare rekker opp hånda eller spør etter forelesningen.

Lenke til kommentar
Heisann Xmir, hadde du bra Engelsk i Norge? Syns du det er vanskelig å henge med i noen fag?

 

Hei du.

Hadde vel 5 fra det året på vgs vi hadde engelsk. Får komplementer for god engelsk her faktisk. Det er mange her som så vidt snakker engelsk, og selv de klarer seg (de må dog ta engelskkurs i tillegg.

Nei, det er ikke vanskelig å henge med. De snakker ikke noe mer avansert enn på film kan du si. Eneste som kan være litt vanskelig er når de begynner å snakke om amerikanske "kjente" personer eller typiske amerikanske ting, men det går seg til om du bare rekker opp hånda eller spør etter forelesningen.

 

Tusen takk for at du tar deg tid til å svare på spm.

 

Hadde du spansk i eller annet fremmedspråk i Norge? Hvis du hadde det må du fortsette med det i USA? Jeg har idag spansk og føler meg ikke veldig god der og er redd for å stryke i det. Vet du noe om det?

Lenke til kommentar

Jeg hadde fransk fram til 2. året på vgs, men nei jeg tar ingen språkfag her. Jeg er andreårsstudent på en bachelorgrad hjemme i Norge, så de fagene jeg tar går inn som frie studiepoeng. Så, jeg kan altså velge helt fritt hvilke fag jeg skal ta.

 

Hadde lyst å ta spansk, men siden man kun kan ta fag på 2xx+ nivå(for å få det godkjent i Norge) gjorde jeg det ikke. Synes det er litt skummelt å hoppe rett inn i intermediate spanish når jeg har null forkunnskaper.

 

Hmmm... Tror dessuten at språkfagene var reservert for de som ikke har forkunnskaper eller er litt ustøe. Tror de som skulle ta de fagene måtte ta en ferdighetstest for å avgjøre om du hadde noe å lære der. Det kan hende at dette er unikt for UH Hilo siden klassestørrelsen er såpass liten her.

Endret av Xmir
Lenke til kommentar
Har egentlig ikke satt meg så veldig inn i akkurat det.

På en måte vil jeg at de skal kunne velge mellom flest mulig vertsfamilier så jeg får en som passer. Det er også mest spennende å ikke vite helt hvilken stat allerede nå.

 

Ellers har jeg vurdert California da, selv om man må betale 4000 ekstra, men det er jo det som er "livin' the american dream!".

 

Hva med deg?

 

Vurderer california og sørstatene.:D at det er et varmt klima året rundt er et pluss. Selvfølgelig er det jo viktigst å komme til en best mulig vertsfamilie, og kult å komme til en ukjent stat , men som du sier, om man betale 4000 for livin the american dream, så er det sikkert verdt det!

Men, skal selvfølgelig ikke ha alt for store forventninger til dette, selv om det er lov til å drømme :p

Lenke til kommentar

Vil bare hilse fra las Vegas! Har ikke skrevet no på en stund! Digger det her nede! Vertsfamilien er topp, skolen, venner the strip, 38 grader! Ja u name it! Storkoser meg virkelig her nede! Var på the strip i går og det var virkelig artig!

 

Når det gjelder fag osv, så er det ikke så vanskelig! Jeg har 2 av 8 lærere som gir oss lekser! Wld lit og matte, og har 2 matte klasser! De forventer at du skal være som en hvilken som helst student! Jeg tar 2 matteklasser psychology, theatre, us gov, wld lit, spanish og photography! Liker klassene! Ellers så spiller jeg tennis! Veldig artig! Er som regel veldig opptatt med ting og tang som venner, og familie!

 

Når det gjelder om dere vil velge stat eller ikke, så hadde jeg valgt å ikke velge stat! Hvis jeg hadde valdt stat og hadde kommet til ikke en sp bra familie hadde jeg skyldt på meg selv på en måte! Vet ikke jeg! Det er deilig å ha det varmt, men det fører bare til at det blir mere inne aktiviteter enn ute, pga varmen! Hvertfall her i las vegas! Det kan bli helt fryktelig varmt her! Var i hvertfall det i august og forsatt noen dager ennå! Men det er bare å sette igang med søknadsprosessen, mye papirarbeid venter på dere!

Lenke til kommentar
Hei. Jeg lurer på om noen av dere som tidligere har reist har betalt mindre/mer pga valutaendringer?

 

Jeg måtte betale 9000,- mer pga. av valutaendring.

 

Jeg har fått søknadspapirene fra EF, og der står det at intervjuet er delt inn i tre faser: personlig intervju, gruppeintervju og essay/stilskriving. Jeg lurte på om noen av dere kunne fortelle hva gruppeintervjuet går ut på og hva som skal skrives i stilen.?

 

Først er det gruppeintervju hvor de bare prater om det å være utvekslingsstudent, og gir dere sjansen til å stille spørsmål. Så vil du får tid til å skrive et "essay" som du sier. Her skal du skrive et brev til din kommende vertsfamilie. Enkle greier, helt opp til fantasien din hva du vil ha med der. Til slutt tar de dere inn 1 og 1 til et personlig intervju. Der går dere gjennom litt av søknaden din, før du får noen spørsmål som du skal svare på engelsk (ala "Hvorfor har du lyst til å studere et år på high school"). Alt dette er veldig enkelt og greit, og du har absolutt ikke noen grunn til å grue deg :)

 

Ellers har jeg vurdert California da, selv om man må betale 4000 ekstra, men det er jo det som er "livin' the american dream!".

 

Størstedelen av California er mest sansynelig ikke det du ser for deg. Er mye "bondeland" i California.. hehe.

Lenke til kommentar
Hei. Jeg lurer på om noen av dere som tidligere har reist har betalt mindre/mer pga valutaendringer?

 

Jeg måtte betale 9000,- mer pga. av valutaendring.

 

Jeg har fått søknadspapirene fra EF, og der står det at intervjuet er delt inn i tre faser: personlig intervju, gruppeintervju og essay/stilskriving. Jeg lurte på om noen av dere kunne fortelle hva gruppeintervjuet går ut på og hva som skal skrives i stilen.?

 

Først er det gruppeintervju hvor de bare prater om det å være utvekslingsstudent, og gir dere sjansen til å stille spørsmål. Så vil du får tid til å skrive et "essay" som du sier. Her skal du skrive et brev til din kommende vertsfamilie. Enkle greier, helt opp til fantasien din hva du vil ha med der. Til slutt tar de dere inn 1 og 1 til et personlig intervju. Der går dere gjennom litt av søknaden din, før du får noen spørsmål som du skal svare på engelsk (ala "Hvorfor har du lyst til å studere et år på high school"). Alt dette er veldig enkelt og greit, og du har absolutt ikke noen grunn til å grue deg :)

 

Ellers har jeg vurdert California da, selv om man må betale 4000 ekstra, men det er jo det som er "livin' the american dream!".

 

Størstedelen av California er mest sansynelig ikke det du ser for deg. Er mye "bondeland" i California.. hehe.

 

Men de delene i California hvor det er bondeland er jo veldig pene, pluss at staten er komplett forskjellig bare du kjører 1-2timer... :)

Lenke til kommentar
Hei. Jeg lurer på om noen av dere som tidligere har reist har betalt mindre/mer pga valutaendringer?

 

Jeg måtte betale 9000,- mer pga. av valutaendring.

 

Jeg har fått søknadspapirene fra EF, og der står det at intervjuet er delt inn i tre faser: personlig intervju, gruppeintervju og essay/stilskriving. Jeg lurte på om noen av dere kunne fortelle hva gruppeintervjuet går ut på og hva som skal skrives i stilen.?

 

Først er det gruppeintervju hvor de bare prater om det å være utvekslingsstudent, og gir dere sjansen til å stille spørsmål. Så vil du får tid til å skrive et "essay" som du sier. Her skal du skrive et brev til din kommende vertsfamilie. Enkle greier, helt opp til fantasien din hva du vil ha med der. Til slutt tar de dere inn 1 og 1 til et personlig intervju. Der går dere gjennom litt av søknaden din, før du får noen spørsmål som du skal svare på engelsk (ala "Hvorfor har du lyst til å studere et år på high school"). Alt dette er veldig enkelt og greit, og du har absolutt ikke noen grunn til å grue deg :)

 

Ellers har jeg vurdert California da, selv om man må betale 4000 ekstra, men det er jo det som er "livin' the american dream!".

 

Størstedelen av California er mest sansynelig ikke det du ser for deg. Er mye "bondeland" i California.. hehe.

 

Tusen takk for svar :D

Lenke til kommentar

skal gå 2.året i USA lurer på en ting, har lest noe om det men skjønte ikke stort

 

jeg skal få året godkjent og da må jeg ha fag der borte som er någenlunde likt norske fag

 

hvilket fag ? liksom nårr jeg skal sette opp timeplanen min hvilket fag må jeg ha får å få godkjent? og jeg er ingen kløpper i matte, hva er den enkleste matten der borte som jeg kan få godkjent med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...