Bjørnar! Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Noen som vet sånn cirka hvor mye det koster? Liksom TOTALT ikke bare programavgiften? Og hvilken organisasjon reiste dere med? Og programavgiftene ligger vel på sånn rundt 60-70 000? Kan noen forklare hvor alle de penge blir av? (Spesielt i non-profit organisasjoner VS pro-profit) ? Takker for svar:D Er VELDIG nysgjerrig på å dra til utlandet ett år og prøver å forberede meg, og vurdere alt så godt som mulig Hugser ikkje heilt dei eksakte talla, men hos explorius gjekk ca. 60% av programavgifta til organisasjonen i USA og 30% til explorius i Noreg (desse talla er tatt frå hukomelsen), resten gjekk til flybilett. Pengene går vel for det meste til organisering av oppholdet ditt. Å finne vertsfamilie, 24 timers hjelp osv. Lenke til kommentar
Bluebeard Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Noen som vet sånn cirka hvor mye det koster? Liksom TOTALT ikke bare programavgiften? Og hvilken organisasjon reiste dere med? Og programavgiftene ligger vel på sånn rundt 60-70 000? Kan noen forklare hvor alle de penge blir av? (Spesielt i non-profit organisasjoner VS pro-profit) ? Takker for svar:D Er VELDIG nysgjerrig på å dra til utlandet ett år og prøver å forberede meg, og vurdere alt så godt som mulig Hugser ikkje heilt dei eksakte talla, men hos explorius gjekk ca. 60% av programavgifta til organisasjonen i USA og 30% til explorius i Noreg (desse talla er tatt frå hukomelsen), resten gjekk til flybilett. Pengene går vel for det meste til organisering av oppholdet ditt. Å finne vertsfamilie, 24 timers hjelp osv. Reiste du med Explorius? Var det å annbefale? Noen andre som har erfaringer med AFS? Noen som er enige om den "beste" organisasjonen? Lenke til kommentar
Ulriksen Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Jeg reiser ikke før om to uker da, med AFS. Og så langt er alt perfekt, super v.fam og alt virker bra organisert. Tenker på visum, flyreise osv. God kontakt med AFS Norge og områderepresentanten min i USA. Men er vel slik at man ikke kan vite hvor god organisasjonen er før noe kjipt skjer, så kan ikke si noe mer en inntrykket mitt så langt. Hva som er den beste organisasjonen er vel egentlig ikke no fasit svar, du må bare lese rundt hva de enkelte tilbyr og sånt. Tror Martin ikke var så fornøyd med Speak eller noe, så du kan nå lese igjennom noe sider på forumet og:) JEg leste alt her før jeg bestemte meg så. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 28. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2009 Ikke fornøyd er vel en sannhet med modifikasjoner. Personlig hadde jeg ingen problemer med Speak, før eller under oppholdet. Dog vet jeg andre som har hatt problemer, samt at de har hatt mye tull administrativt osv. Jeg vil ikke anbefale Speak til noen nå lengre, men som sagt, så hadde jeg ingen problemer med dem. Lenke til kommentar
Ulriksen Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Ahha Syns å huske at det var ett eller annet om at du ikke ville anbefale speak hvertfall. Lenke til kommentar
Theaa Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Noen som vet noe hvor mye det koster å sende ganske store ting ? og om det er noen andre alternativer enn å sende det med posten ? Lenke til kommentar
smismas Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 (endret) Smismas: Litt dumt å si første flyselskap. Fks. hvis du bor en annen plass en Oslo, og reiser innenriks i Norge, så vil det være første flyselskap, og da er det kun 1x20 og 2x20 kg som gjelder. Første internasjonale flyvning til USA tenker jeg vi sier. Vel altså, det er første flyselskapet du sjekker bagasjen inn med. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men hvis du sender bagasjen fra Norge uten å plukke det opp underveis, er det det flyselskapet du sjekket inn med som teller. Fra Norge vil det vel egentlig ikke si stort, med tanke på at på flygninger i usa får du ha mer bagasje. Jeg tenkte vel mer på hjemreise, da du gjerne sender 2x23, og folk lurer på hva i svarte som skjer når flyselskap som kun aksepterer 1x20 eller 2x20 gjør med greiene da! Men ja, første internasjonale flyreise blir jo fra Oslo. For jeg vet at man får ikke videresendt bagasje gjennom Oslo uten å plukke det opp der. Så kommer du fra Trondheim, Bergen, Bodø eller ja en eller annen by i Norge, eller hvis man lander i Oslo på vei hjem fra USA så må man uansett plukke opp bagasjen sin der for å så sjekke det inn igjen. Er det noen som vet om dette er noe nye regler? Kan aldri huske at det har vært sånn før i tiden, nå stod det skilt over alt om at man må plukke opp bagasjen sin i Oslo eller noe. Husker ikke om det spesielt hadde noe å gjøre med internasjonale reiser. Såå Martin, det jeg prøver å si er at hvis du sjekker inn bagasjen i Norge først, så vil man tape seg litt på å pakke 2x23 kg uansett for da betaler man gjerne overvekt her når man sjekker inn bagasjen! Men har man først betalt overvekt i Norge så er jo det gjort og man vil ikke ha noe mer problemer på reisen videre igjen. Sorry dette ble utrooolig rotete Endret 29. juli 2009 av smismas Lenke til kommentar
Bjørnar! Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Reiste du med Explorius? Var det å annbefale? Noen andre som har erfaringer med AFS? Noen som er enige om den "beste" organisasjonen? Reiser over dammen 18. august med Explorius i år, men til no er eg veldig fornøyd. Dei svarer raskt når du spør om noko (ein gong sendte eg inn eit spørsmål kl 22 på ein søndag og fekk svar etter fem min). Dei er heilt nye i Noreg, det første "kullet" kom heim i sommer, så det er ikkje mange erfaringer endå, men så lang anbefaler eg dei Lenke til kommentar
Bluebeard Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 (endret) Er det sant at man får 50 000 i stipend uansett, hvis man får godkjent året sitt? Endret 29. juli 2009 av Bluebeard Lenke til kommentar
Anna-E Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Hva du får i stipend kommer helt an på hvilket land du skal til, og hvor du skal. Også tror jeg også det avhenger litt av hva foreldrene dine tjener! mange får opp til 70 000 også=P Lenke til kommentar
Bluebeard Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Hvordan kan man få vite hvor mye man kan få? Uten å måtte "melde seg på" og begynne organiseringen først... Lenke til kommentar
WIP-Slettes-Gh79d3mO Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Er det sant at man får 50 000 i stipend uansett, hvis man får godkjent året sitt? er det ikke 42000? Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Hvordan kan man få vite hvor mye man kan få? Uten å måtte "melde seg på" og begynne organiseringen først... Hos lånekassen mener du? Støttekalkulator: http://app.lanekassen.no/stottekalk/ Lenke til kommentar
Anna-E Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Er det sant at man får 50 000 i stipend uansett, hvis man får godkjent året sitt? Du vet at man må betale hele program avgiften før man får stipendet? For man får ikke stipendet før i begynnelsen av skoleåret=) Hehe Lenke til kommentar
Splius Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Da er jeg fullt igang med pakkinga! Mye som skal med! Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Mhm! Klær og PC. Det essensielle. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 30. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2009 Viktig å ikke ta med for mye. Husk at du skal hjem med mye mer enn du kommer med. Lenke til kommentar
OleKristofer Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 hei;) Skal dra nå lørdag. Speak sier at jeg må ha med meg et vaksinasjonskårt. allt jeg har for hånd nå er et litt smågammelt et. Altså ikke de nyeste hepatit vaksinene på. Hva gjør jeg? Må jeg stresse i morgen for å skaffe det? Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 30. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2009 Hvorfor står ikke de nyeste vaksinene dine på vaksinasjonskortet da...? Du burde helst ha papiret klart, men jeg brukte ikke mitt i det hele tatt, bortsett fra kopien jeg sendte til Speak. Jeg tok ikke engang alle dosene til Twinrix vaksinen eller hva den nå heter. Så veldig viktig er den nok ikke. Men spørs om skolen din vil se den da... Lenke til kommentar
OleKristofer Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Ok, så det har ingen ting med imigrasjon å gjøre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå