Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter

MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det tok meg ca en mnd før jeg tok meg selv i å skrive handleliste på engelsk liksom..

Men da jeg dro på hawaii og bodde på rom med 3 norske jenter, og vertsmor hentet meg på flyplassen, så sovnet jeg i bilen også våknet jeg og sa "oisann, tror visst jeg sovnet", ja på norsk ;)

ellers når jeg kom hjem var annenhvert ord i bilen på vei hjem fra flyplassen med mine foreldre på engelsk, type "hva er possible på norsk, hva er probably på norsk" osv!

utenom det var det bare småting innimellom, jeg sa gass istedenfor bensin, "håotel" istedenfor hotell, "jeg skal bare ned på gasstasjonen å kjøpe meg en brus", osv!

jeg kom utroooooolig fort inn i engelsken, og fort nok tilbake til norsken ;)

da jeg dro til hawaii satt vi der og snakket, oss 4 jenter. Hadde vært i usa i 7 mnd, og på hawaii i 2-3 dager.

i hvertfall, hun ene fortalte en historie på norsk, men så siterte hun en amerikaner og snakket engelsk når hun sa det, da reagerte jeg med å si "are you fucking kidding me?" istedenfor "kødder du med meg nå?"

sorry det ble rotete, men nå får du kanskje liiittt innsikt i litt ting og tang :)

Lenke til kommentar

Huff, håper ikke noe av dette skjer med noen av oss, heldigvis reiser jeg ikke med Aspect xD

Btw er det normalt at det står STSSA2---- Språk, samfunnsfag og økonomi (Ordinært løp) på vigo.no for utvekslinsstudenter?

Hmz.. var noe annet jeg skulle spørre om også, men nå har jeg glemt det :D

Jeg kjenner meg igjen av masse av de som står der jeg :) men hvis det skjer, så er det bare leve ditt eget liv der, det er veldig gøy det og :)

Og til det siste, det kommer jo ann på hvilke fag du skal ha.

Reiser med Aspect jeg, og det er alltid kjipt å høre slike historier. Hvordan kjenner du deg igjen i det ? Selvom jeg føler min familie som jeg har fått utdelt virker kjempekoselige, så blir man alltid litt redd for at slike ting skal skje en selv når man leser om det.

Aspect jentene i Oslo er søte og snille og de er flinke til å lokke folk inn i dette, så blir du sendt på flyet og med en gang du er utenfor Norge's grenser så er du alene og overlatt til ulvene, de amerikanske organisasjonene som tar vare på deg.

Jeg fikk vite alt fra innsiden, fikk ekstrem forskjellsbehandling siden jeg hadde veldig nære bånd til både koordinator og IC, fikk vite alt "the dirty stuff", ting som vi kanskje tenker oss men ikke får bekreftet, sånn som at profilen din har ingenting å si, bare hvordan du ser ut.

Kunne sittet her å skrive en 10 siders stil om alt jeg fikk vite, men orker ikke akkurat nå.

Lenke til kommentar
Aspect jentene i Oslo er søte og snille og de er flinke til å lokke folk inn i dette, så blir du sendt på flyet og med en gang du er utenfor Norge's grenser så er du alene og overlatt til ulvene, de amerikanske organisasjonene som tar vare på deg.

Jeg fikk vite alt fra innsiden, fikk ekstrem forskjellsbehandling siden jeg hadde veldig nære bånd til både koordinator og IC, fikk vite alt "the dirty stuff", ting som vi kanskje tenker oss men ikke får bekreftet, sånn som at profilen din har ingenting å si, bare hvordan du ser ut.

Kunne sittet her å skrive en 10 siders stil om alt jeg fikk vite, men orker ikke akkurat nå.

Kan du fortelle noe av "the drity stuff" ? :) Vil gjerne vite hehe :p

Lenke til kommentar

Speak og Aspect drives av de samme folka tror jeg.. De har iallefall samme adresse! Best å holde seg unna bedriftene, og reise med organisasjoner som AFS og YFU!

Er det ikke Aspectfoundation (USA)det er snakk om, som er samarbeidspartneren til Aspect i norge og Speak a? Kan jo ikke skylde på speak eller aspect her i norge for noe som ble gjort av personer som jobber i en annen organisiasjon. sånn som æ forstår det, om man går på lenken til cnn så er allerede tiltak blitt gjort for at dette aldri skal skje ijen. Æ syns organisasjoner som tilbyr en mulighet for utveksling uavhengig av hvilket land gir et fantastisk mulighet til folk som vil ut av norge for å studere.

Lenke til kommentar
Speak og Aspect drives av de samme folka tror jeg.. De har iallefall samme adresse! Best å holde seg unna bedriftene, og reise med organisasjoner som AFS og YFU!

Vær så snill å hold sånne kommentarer inne, om du ikke vet hva du snakker om. Takk.

--

Og forresten. Fredrik har tydeligvis et eneste mål her i livet, og det er å snakke negativt om absolutt alle organisasjoner. Han har visst vært "nær" en person i Aspect, og da vet jo ALT som skjer i alle utvekslingsorganisajoner. Snart klarer jeg ikke ta deg seriøst lengre.

Før du lirer av deg den standard leksa, "du roser alltid organisasjonene blablabla", så kan jeg si at jeg er lei av å høre det. Nei, absolutt alle kan ikke få et godt år, slik dagens system er, men det du gjør, er å dra alle under en kam, og fortelle at du mest sannsynligvis får det helt jævlig der borte.

Og til det du nevnte ang. søknaden, og at du er "kun et bilde", så kan jeg avkrefte det, ihvertfall igjennom USSE. Familien min kunne så og si alt som stod i papirene mine, men hadde kun fått sett det lille passbildet som ble sendt, og aldri den collagen jeg brukte flere dager på å lage ferdig.

Lenke til kommentar
Og forresten. Fredrik har tydeligvis et eneste mål her i livet, og det er å snakke negativt om absolutt alle organisasjoner. Han har visst vært "nær" en person i Aspect, og da vet jo ALT som skjer i alle utvekslingsorganisajoner. Snart klarer jeg ikke ta deg seriøst lengre.

Før du lirer av deg den standard leksa, "du roser alltid organisasjonene blablabla", så kan jeg si at jeg er lei av å høre det. Nei, absolutt alle kan ikke få et godt år, slik dagens system er, men det du gjør, er å dra alle under en kam, og fortelle at du mest sannsynligvis får det helt jævlig der borte.

Og til det du nevnte ang. søknaden, og at du er "kun et bilde", så kan jeg avkrefte det, ihvertfall igjennom USSE. Familien min kunne så og si alt som stod i papirene mine, men hadde kun fått sett det lille passbildet som ble sendt, og aldri den collagen jeg brukte flere dager på å lage ferdig.

Sånne kommentarer kan du også holde inne

Endret av Randy Rhoads
Lenke til kommentar

Vær så snill å hold sånne kommentarer inne, om du ikke vet hva du snakker om. Takk.

--

Er du redd for sannheten eller Martin? Virker som du har en trang til å forsvare alt med som har med utveksling å gjøre, men det er jo litt søtt da :)

Ingen her kommer til å ha det helt jævelig, og hvis de gjør det er det deres egen feil, men at året ikke blir optimalt har mye med alt organisasjonene gjør det borte, som for eksempel ASPECT og SPEAK sine amerikanske organisasjoner, hadde de vært som de norske hadde alt vært bra, men USA er USA, du er ikke like trygg og blir ikke like godt tatt vare på som om det hadde vært Aspect/Speak Norge som var i USA og de søte jentene på kontoret var koordinatorene dine.

Jeg så lengere inn i det systemet enn du noen ganger gjorde igjennom dine naive øyne, men siden jeg fikk forskjellsbehandling der borte, så skal jeg ikke ødelgge noe for dem, annet enn å prøve å åpne andre øyne. Bare så de er klar over det, ikke for at de ikke skal reise.

Dere kommer til å ha det helt konge, slipp dere løs og lev livet! Ikke hør på Martin, han fikk tydeligvis ikke med seg så mye av det amerikanske high school miljøet utenfor de få timene han var på skolen. De få gangene jeg leste bloggen så virket det ut som du bare satt inne å spillte xbox eller spiste på McDonalds. Så det er kanskje ikke så rart at du ikke fikk se noe av det som kanskje andre opplever, fordi du levde inne i din egen boble (og fortsatt gjør).

Det virker som om du tror at det jeg sier med "bildet" er et enkelt tilfelle, men kanskje du er en av de få, som hadde familie som faktisk plukket deg bare fordi det stod at du likte lekser og kortspill og ikke pågrunn av hvordan du så ut (dette har ikke bare med bilde å gjøre - mange familier plukker ut ifra hvordan de kan selv "tjene" på det, som f.eks god i en sport, og kan representere familien bra. det er OK om dere ikke ser denne her, men dere kommer til å merke til det i USA).

Og til slutt må jeg jo si det; SLUTT Å FORSVAR ALLE ORGANISASJONENE, de er ikke perfekte, og ikke prøv å få de som skal reise til å tro det heller!

Men folkens, med Martin så er det sånn at han har noen fanboys som er alltid enige med han, ikke bli en av de. Ikke hør på alt jeg sier, men prøv å gjøre opp deres egene meninger, og hjelp neste års studenter med det samme som jeg prøver nå, fordi Martin kommer aldri til å komme ut av hans lille egen verden (:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...