Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aner ikke nåe jeg reiser jeg, har ikke fått vertsfamilie enda. Noen som har peil på når jeg senest kan forvente å reise? Når er siste avreise liksom? Litt kjipt om jeg ikke får dratt før i starten av september da, da har jo skolene her i Norge begynt og greier.

Lenke til kommentar
Og hvor lenge varer visumet? Er keen på å feriere litt i statene med familien fra norge etter oppholdet..

 

En måned før og en måned etter datoene oppgitt i visumet. Mitt har fks juli 2008 til juli 2009 som datoer, og da er det gyldig fra juni 2008 til august 2009.

 

Marius: Har du ikke reist innen den andre uken i september, så ville jeg blitt grinete ihvertfall. Når du reiser avgjøres som nevnt at skolestart på din skole i USA.

 

Anna: Det var da voldsomt. Skal du på pre-camp? Jeg kom en uke før skolen startet, og den startet 7. august.

Lenke til kommentar

Okei. Får håpe det ikke blir så sent i hvertfall... Jeg får høre litt med EF om jeg ikke får vertsfamilie på noen uker, bedre å bo på et midlertidig sted enn å sitte hjemme i Norge å vente tror jeg.

Endret av Mariuslk
Lenke til kommentar

Jeg mener at det er bedre enn å sitte hjemme fire uker etter at de andre har reist. Det vil også skape mer press på organisasjonen til å få fingeren ut av rumpen, samtidig som det er mange som forblir hos de midlertidige familiene hvis alt klaffer. Man burde uansett se på det som en erfaring :)

Lenke til kommentar

Jeg tror nesten jeg vil si meg enig med Marius her..

 

For tenk litt da folkens, selvfølgelig er det dere nevner negativt!

Men hva med å tilpasse seg Amerika og språket? Syns ikke dere det er litt viktig før man begynner på skole?

Jeg hadde iallefall syns at det hadde vært en bedre mulighet for han, hvis han ikke får den tilpasningsmuligheten i en vertsfamilie..

Lenke til kommentar

Nettopp det jeg tenker på. Det ville helt klart vært en fordel å komme litt igang med engelsken synes jeg, forberede meg litt til skolen. Kan kanskje være kjipt å komme til en midlertidig familie for så å stresse videre til en annen, men jeg tror nok det vil være lærerikt uansett. Men jeg skjønner poenget ditt Martin.

Lenke til kommentar

Når jeg var på forberedelsescamp med AFS så snakket vi litt om det. Som Pinnsvin sier er det mange som blir hos sin midlertidige familie, men det er også en del som finner familie selv på stedet. Man kan f.eks gå til rektor eller lærer og høre om de vet om noen muligheter. På den måten vil du slippe å bytte skole og starte helt på nytt igjen.

Lenke til kommentar

Ja, men vet ikke om de må igjennom en sånn helsikes lang godkjennelsesprosess?

Tror igrunn ikke den prosessen er så nøye gjenomgått som selskapene selv prøver å si at de er.

 

Men jeg vet at de fleste selskapene gjør HVA de kan for å holde deg på samme skole dersom du må bytte familie, dersom organisasjonen krever bytte pga at de f.eks mener at du befinner deg i et dårlig miljø osv, kan det være tema å bytte skole.

 

Utenom dette foregår det meste innenfor den samme skolen, ettersom det vanskeligste med vertsfamilie og skole er å skaffe utvekslingsstudenten en plass på skole.

 

Marius jeg syns du bør forhøre deg og veie opp det positive og negative.

Hva er kjedeligst, å ikke få bli vant til språk og kultur eller å bytte familie? Slike ting..

Lenke til kommentar

Språket kommer til å sitte uansett, så det er ikke et argument i det hele tatt, syns jeg. Men selvfølgelig, dette er veldig individuelt hva man vil, men basert på mine erfaring fra andre, så ville jeg heller ha ventet på vertsfamilie jeg kunne bodd hos fast.

 

Som sagt, "å komme igang med engelsken" er ikke et argument, da den kommer til å sitte fort uansett.

Lenke til kommentar

Akkurat det med bytte av skole hadde jeg vel egentlig ikke tenkt på, det er er jeg nok ikke så veldig fan av tror jeg. Men jeg kjenner jo uansett ingen på begge skolene, så jeg vet ikke jeg. Får nesten ta det som det kommer... Er jo enda sjanse for å få vertsfamilie før flesteparten reiser.

 

Joda, engelsken kommer nok til å gå greit uansett Martin. Men jeg ville hatt nytte av en ukes tid i USA før jeg skal begynne på skolen... Hehe, tror jeg ville vært rimelig nervøs om jeg nesten måtte tatt direktefly til skolen altså.

 

Noe vits i å ringe EF i det hele tatt tror dere? Er vel kanskje ikke de som er treige,,

Endret av Mariuslk
Lenke til kommentar
Men jeg ville hatt nytte av en ukes tid i USA før jeg skal begynne på skolen... Hehe, tror jeg ville vært rimelig nervøs om jeg nesten måtte tatt direktefly til skolen altså.

 

Ja, jeg ser den.

 

Noe vits i å ringe EF i det hele tatt tror dere? Er vel kanskje ikke de som er treige

 

Nei, de tar kontakt når de vet noe.

Lenke til kommentar
Og hvor lenge varer visumet? Er keen på å feriere litt i statene med familien fra norge etter oppholdet..

 

En måned før og en måned etter datoene oppgitt i visumet. Mitt har fks juli 2008 til juli 2009 som datoer, og da er det gyldig fra juni 2008 til august 2009.

 

Marius: Har du ikke reist innen den andre uken i september, så ville jeg blitt grinete ihvertfall. Når du reiser avgjøres som nevnt at skolestart på din skole i USA.

 

Anna: Det var da voldsomt. Skal du på pre-camp? Jeg kom en uke før skolen startet, og den startet 7. august.

 

Ehm, vi som reiser med explorius skal bare 3 netter i NY, så jeg er hos familien rundt den 7 aug, sånn ca... Men nå spurte jeg om å få dra litt tidligere fordi vertsfamilien ville at jeg skulle komme tidlig slik at vi kunne gjøre en del før vertsmoren begynner på jobb 4 dager før vi andre gjør det! =D

 

 

Jeg ville heller reist enn å sitte hjemme og aldri komme i gang med noen ting, men Marius, det ordner seg sikkert, vi er bare i begynnelsen av Juli forsatt! =D

Lenke til kommentar
Når jeg var på forberedelsescamp med AFS så snakket vi litt om det. Som Pinnsvin sier er det mange som blir hos sin midlertidige familie, men det er også en del som finner familie selv på stedet. Man kan f.eks gå til rektor eller lærer og høre om de vet om noen muligheter. På den måten vil du slippe å bytte skole og starte helt på nytt igjen.

 

Da jeg trengte en ny familie var det ikke en eneste person fra skolen eller lokalsamfunnet som inviterte meg inn :) Det å komme til ett sted, selv om det bare er for en uke elns, kan være svært verdifullt :)

 

Ja, men vet ikke om de må igjennom en sånn helsikes lang godkjennelsesprosess?

Tror igrunn ikke den prosessen er så nøye gjenomgått som selskapene selv prøver å si at de er.

 

 

Den er IKKE det ;)

 

Ring EF! Det hjelper å mase, i hvert fall gjør de oppmerksom på deg :) De har sine prioriteringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...