pinnsvin Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 (endret) Det er jo VELDIG mye praktisk som må ordnes får DU kan reise til USA. Papirarbeid, klargjørigner, intervju osv. Det er jo ikke bare bare å sende elever til utlandet når til dags heller, da Edit: hehe, dere som har reist: Jeg har et kanskje litt rart spørsmål. Jeg fikk informasjon om reisen osv, og der sto det i et brev fra flyselskapet at jeg kunne ha med to kofferter a. 25 kg. Som var under noen spesielle mål. De var lb. mål osv så jeg skal til å sjekke om den jeg har er passende str. Men jeg kan ha med en ja? Og ikke to som de sto om?... Sa det var dumt spørsmål, men man vet jo aldri med disse flyselskapene egentlig Endret 9. august 2007 av pinnsvin Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 (endret) Personlig så var jeg ferdig med intervju, papirarbeid etc for mange måneder siden, så tviler på at det er dette som gjør at det går sakte. Sikker på at det er 2 x 25 kg? Har snakket med flere studenter som reiser med Speak/Aspect og samtlige sier det er 2 x 23 kg. Endret 9. august 2007 av SurfingElite Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Men det er jo ikke du som gjør hoveddelen av papirarbeidet du trenger bare å gjøre det du må for at de skal kunne finne familie til deg... resten gjør de. Men jeg har i hvert fall blitt forklart at de har store problemer med å finne familier nå Ja... jeg er nokså sikker, skal dobbelsjekke etterpå. Men det varierer jo fra selskal til selskap da, selv reiser jeg med lufthansa Lenke til kommentar
anbar Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Hei.. Er det noen på dette forumet som har vært utvekslings student i USA? Jeg har i lengre tid vurdert om jeg skal ta et års pause det andre året på videregående og heller ta et år på High School. Derfor lurer jeg på om det er andre på forumet som vil eller har vært utvekslings student i USA? Hvem ordnet oppholdet for deg(EF, AFS osv.)? Hvem betalte og hvor mye betalte du/dere? Var det lett å få venner? Hvordan var det på skolen? Hvor i USA bodde du? Trivdes du? Er det noe du vill gjort igjen? Det er visst nok spørsmål nå Et til: Vil dere som har vært der anbefale å ta et år der borte? 5879506[/snapback] Jeg var utvekslings elever 03/04 med sts/ayusa, hold deg unna sistnevnte... jeg betalte rundt 50 000 og fikk stipend på 42 000, min far betalte. Å få venner avhenger av hva slags person du er, og hvor du havner hen. Jeg var på en skole med nesten bare mexicanere, da vil jeg være litt spessiell i forhold til hva de var vant til. For meg var det veldig enkelt å få venner, men jeg så også noen av de andre exchange students slite med å sosialisere seg (mye grunnet dårlig engelsk). Skolen var spessiell, det var en ghetto skole med mange gjenger, pga dette var det strenge regler for hva du kunne og ikke kunne gjøre, f eks. kleskode. Men skolen var likvel det beste med hele oppholdet, meld deg på amerikansk football så blir du fort poppis. Jeg bodde i el paso Texas, grenser til mexico og new mexico. I en rød fin ørken... Ja jeg trivdes, men nei jeg ville ikke gjort det om igjen. El paso texas er ikke helt representativt for usa. Jeg ville, om jeg skulle gjort det igjen, tatt en mer nordliggende stat som ikke var så sinnsyk varm/stor. Anbefaler deg å ta turen over... du vil vokse på deg! Lenke til kommentar
anbar Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Det er jo VELDIG mye praktisk som må ordnes får DU kan reise til USA. Papirarbeid, klargjørigner, intervju osv. Det er jo ikke bare bare å sende elever til utlandet når til dags heller, da Edit: hehe, dere som har reist: Jeg har et kanskje litt rart spørsmål. Jeg fikk informasjon om reisen osv, og der sto det i et brev fra flyselskapet at jeg kunne ha med to kofferter a. 25 kg. Som var under noen spesielle mål. De var lb. mål osv så jeg skal til å sjekke om den jeg har er passende str. Men jeg kan ha med en ja? Og ikke to som de sto om?... Sa det var dumt spørsmål, men man vet jo aldri med disse flyselskapene egentlig 9240210[/snapback] her har du ett gullkantet tips: Ta bare med en koffert! Jeg hadde med to og endte opp med tre kofferter... Du tar alltid med deg mer enn da du kom, Bareids regel. :O Lenke til kommentar
anbar Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Virkelig utrolig hvor sent Speak begyner med leting etter familier. De fleste fikk vel familie godt ut i Juli og det er fremdeles mange som står uten. 9236076[/snapback] ' da jeg fikk familie fikk jeg det tre dager før jeg dro. Og jeg meldte meg på da jeg var i 10 klasse. Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Det er jo VELDIG mye praktisk som må ordnes får DU kan reise til USA. Papirarbeid, klargjørigner, intervju osv. Det er jo ikke bare bare å sende elever til utlandet når til dags heller, da Edit: hehe, dere som har reist: Jeg har et kanskje litt rart spørsmål. Jeg fikk informasjon om reisen osv, og der sto det i et brev fra flyselskapet at jeg kunne ha med to kofferter a. 25 kg. Som var under noen spesielle mål. De var lb. mål osv så jeg skal til å sjekke om den jeg har er passende str. Men jeg kan ha med en ja? Og ikke to som de sto om?... Sa det var dumt spørsmål, men man vet jo aldri med disse flyselskapene egentlig 9240210[/snapback] Tror (merk: TROR) det er nye internasjonale/flyallianseregler som trer i kraft 1. sept som sier at kofferten bare kan være 23 kg. Men 2 kilo overvekt greier du da vitterlig å prate fra deg Skal du reise med fly til Gardermoen også må du sjekke at de tillater 2 kolli (som f.eks. Norwegian gjør om man betaler litt til.) Tror ikke de er tvunget til å la deg ta med mer selv om flyet til USA gjør det. Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Hmm, jeg målte akkurat nå kofferten min. Vil helst bare ha med en, men ser at dette kan være vanskelig. Vi kan ha med to bagger, som til sammen (lenge+høyde+lengde) kan være 157,48 cm (62 inches). Du kan altså ha TO stykker med disse målene. Min ene koffert jeg ville ha med er 161 cm, og da er det røfft målt. Vil dette være et problem (siden den er 3-4 cm for stor) eller må jeg faktisk ha med to mindre kofferter? Tenker da på at det sikkert er en grunn til at de har satt disse målene, og at du ikke må overstride det pga pakking osv. æsj. Men takker for all hjelp Vil være surt å bli nektet videre reise pga kofferten I brevet mitt står det 2 x 25 kg, men jeg tar forbehold om det dere sier (jeg reiser dog før 1. sept. da ) Lenke til kommentar
sigz Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Etter alt jeg vet er det 2x23 kg som er max, og tviler på at det er forskjellig fra hvilket selskap man reiser med. Har dog ikke hørt noe om max størrelse på kofferten. Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 (endret) Jeg har brev med lufthansa stempel edit: men det står, "be aware that many airlines have recently lowered their weight limits", dog ikke noe om at Lufthansa har gjort det. Men kanskje et flyselskap innenfor USA osv Endret 9. august 2007 av pinnsvin Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Tror ikke 3-4 cm er noe problem. Ville hertfall forbauset meg VELDIG. Stort sett er det vekten de krangler på, og da om man er mye over. Nå er jo Lufthansa i Star Alliance, og de bruker være litt "snillere" ang. overvekt enn OneWorld (ellerhvadenåheter) med AirFrance, Finnair osv. En maxvekt på 23 eller 25 kg vil jo ikke si at du ikke får det med deg. Men overvekten er DYR (type 50€ pr kg), men mulig å både krangle og prute på. På mine reiser utenlands har jeg hatt over 30kg når 20kg har vært max, uten at det har vært spørsmål en gang, mens jeg har vært borti andre som har hatt 27 kg og har vært nødt til å ta ut 2 kg. Det avhenger 99% av den personen du sjekker inn hos, og hvor strenge de er. Har flyet f.eks. dårlig tid (mye forsinkelser) vil de aldri i verden krangle på slikt siden de taper mye mer penger enn de tjener ved å bruke enda mer tid. Jeg er rimelig sikker på at størrelse ikke blir noe problem (har du noen gang sett innsjekker måle bagasjen?), og om du smiler og er generelt oppegående tror jeg ikke de krangler på noen få kg heller Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Nei har aldri sett innsjekker måle bagasjen, men gud vet hva som skjer når man skal til USA Men jo, du har helt sikkert rett. Får se hva jeg kommer til å gjøre Takk for svar i hvert fall Lenke til kommentar
Magicmagic Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 (endret) Herregud, er det bare 2 x 25 kg man får lov til å ta med til USA og hjem igjen? Man skal jo bo der i ETT år, og i løpet av ETT år kjøper man ganske mye klær og sånt. Jeg var på ferie på tre uker i Bangkok, reiste med en liten koffert og kom hjem igjen med tre store. Sykt at man bare kan ta med seg så lite.. EDIT: Er det noen her som har prøvd Speaks statsgaranti? Jeg holder på med å fylle ut den internasjonale søknaden (Speak aksepterte meg.. ) og jeg har kun lyst til å dra til New York (samma hvor i NY), og foreldrene mine betaler gjerne for statsgaranti. Er det noen som har havnet et helt annet sted selv med statsgaranti osv..? Endret 11. august 2007 av Magicmagic Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 11. august 2007 Forfatter Del Skrevet 11. august 2007 Tips: Ta med så lite klær som mulig. Du kommer garantert til å kjøpe klær der borte.. Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Herregud, er det bare 2 x 25 kg man får lov til å ta med til USA og hjem igjen? Man skal jo bo der i ETT år, og i løpet av ETT år kjøper man ganske mye klær og sånt. Jeg var på ferie på tre uker i Bangkok, reiste med en liten koffert og kom hjem igjen med tre store. Sykt at man bare kan ta med seg så lite.. 9255565[/snapback] Var i Kina et år...reiste med 1x 25 kg, og kom tilbake med 1,5 kubikk i container Lenke til kommentar
Magicmagic Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Tips: Ta med så lite klær som mulig. Du kommer garantert til å kjøpe klær der borte.. 9255880[/snapback] Jeg kommer sannsynlig til å kjøpe veldig veldig masse klær og andre saker i USA, men hvordan skal jeg få ta med alt hjem når jeg bare kan ha 2 x 25 kg? Jeg kjøper klær hver eneste uke her i Norge (jeg elsker klær og er shopoholiker). Ååh.. Lenke til kommentar
Iverfar Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 (endret) Du kan jo ta med litt klær i håndbagasjen:P kan vel ha 10 kg håndbagasje Endret 11. august 2007 av Iver-th Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Gjør som meg; inviter foreldrene dine over den siste uken de er der, hold dem lagt unna kjøpesentre og vips, der har du 4 ekstra kofferter. Har du søsken er det enda bedre. Lenke til kommentar
Magicmagic Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Smart, Ustedalen! EDIT: Er det noen her som har prøvd Speaks statsgaranti? Jeg holder på med å fylle ut den internasjonale søknaden (Speak aksepterte meg.. ) og jeg har kun lyst til å dra til New York (samma hvor i NY), og foreldrene mine betaler gjerne for statsgaranti. Er det noen som har havnet et helt annet sted selv med statsgaranti osv..? 9255565[/snapback] Kan noen svare på den? Vær så snill! Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 11. august 2007 Forfatter Del Skrevet 11. august 2007 Jeg kommer sannsynlig til å kjøpe veldig veldig masse klær og andre saker i USA, men hvordan skal jeg få ta med alt hjem når jeg bare kan ha 2 x 25 kg? Jeg kjøper klær hver eneste uke her i Norge (jeg elsker klær og er shopoholiker). Ååh.. 9255926[/snapback] Da er det enda viktigere å ikke ta med så mye. I tillegg har vi noe som kalles UPS/Fed-Ex whatever så du kan sende en pakke hvis du ikke har nok plass.. -- Kan ikke svare for de som har fått den statsgarantien, men kan si noe av de Ustedalen skrev i fjor høst på MSN eller hva det var. Det er ikke sikkert du får familie før du reiser og det heller ikke sikkert du får en familie som passer deg godt. Jeg ville ha hatt best mulig kontakt med familien allerede før jeg reiste hvis jeg skulle tatt et år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå