Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter

MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan går et utvekslingsår ut over karakterene hjemme? Jeg trenger høye karakterer når jeg skal studere videre etter vgs, og det er egentlig eneste grunnen til at jeg ikke klarer å bestemme meg for om jeg skal søke. Er det noen som har erfaringer med det?

Lenke til kommentar

Karakterene dine "teller" ikke der. De fleste organisasjonene krever at du skal ha "C" (3 elns) i alle fag mens du er der borte. Innholdene i fagene du skal ha i ditt utvekslingsår må ligne på det du skulle ha hatt hjemme. To fag må følges opp i tredje tror jeg. Siden du skal ha høyere utdanning og da kanskje realfag, da burde du ta med realfag bøkene fra Norge og lese mens du er der nede. Siden nivået på vanskligheten i fagene, kan varierer til sted til sted. Litt kjipt hvis de driver med matte du hadde i VG1. Så kommer du hjem til VG3 med R2 uten å kunne noe som helst. Skal du til feks Frankrike så blir nok nivået likt som i Norge eller høyere.

Lenke til kommentar

Det er helt opp til deg selv hva en gidder. Men hvis du leser boka de gjennomgår hjemme, og forstår den. Da er det jo ikke noe problem. Men blir nok litt tyngre siden du må gjennom går alt selv osv. Det kommer an på personen, vet ikke om du er en kløpper i fysikk, matte og kjemi osv.

Endret av GreVeen
Lenke til kommentar
Men hvis jeg leser på bøkene jeg ville hatt her hjemme, mens jeg er i usa så har jeg en mulighet til å holde meg på nivået til medelevene mine hjemme?

Det er i hvertfall planen min. Tror det skal gå greit... Men det kommer helt ann på personen. Noen klarer ikke lære seg noe på egenhånd, mens andre liker best å sitte å holde på med det selv. Jeg er nok av den siste typen... Jeg lærer mer av å gå step by step i boka, og ikke gå videre før jeg virkelig har skjønt det, istedenfor å ha en lærer som skal prøve å lære meg det.

Lenke til kommentar
Men hvis jeg leser på bøkene jeg ville hatt her hjemme, mens jeg er i usa så har jeg en mulighet til å holde meg på nivået til medelevene mine hjemme?

Bare drit i det, nyt livet, ikke sitt å les norsk i USA, ihvertfall ikke første mndene, da får du ikke følelsen av å bare tenke amerikansk og snakke amerikansk hele tiden, da føles det mer ut som du er i norge med masse engelsk lekser... jeg la igjen alle bøkene i Norge, og har ingen planer om å lese de.

Lenke til kommentar

Var å hentet bøker fra skolen i dag, lånte alle jeg :p

Men kommer sikkert ikke til å ta med meg noen andre enn matte og fysikk.

Tenker matte og fysikk er litt viktig siden jeg må ha det i 3. klasse også, da snakker jeg om R matte xD så ja, få med meg norske begreper osv hehe

Lenke til kommentar

Herrejesus, at dere orker å bruke opp halve koffertvekten med bøker! Les heller sommeren når du kommer hjem om du absolutt må.

Forresten, jeg er enig med Fredrik for en gang skyld.

Endret av MartinF
Lenke til kommentar
Var å hentet bøker fra skolen i dag, lånte alle jeg :p

Men kommer sikkert ikke til å ta med meg noen andre enn matte og fysikk.

Tenker matte og fysikk er litt viktig siden jeg må ha det i 3. klasse også, da snakker jeg om R matte xD så ja, få med meg norske begreper osv hehe

Fikk du låne bøker? Jeg fikk ikke bokliste en gang av skolen min! :o

Lenke til kommentar
Herrejesus, at dere orker å bruke opp halve koffertvekten med bøker! Les heller sommeren når du kommer hjem om du absolutt må.

Jeg tar ikke med fysikk og R-matteboka for å gjøre dem, mer for å ha noe å se i hvis jeg ikke skjønner hva jeg skal gjøre i f.eks calcus. Hvis jeg ikke forstår begreper og sånt.

Lenke til kommentar

Hehe. En bok, synes ikke det er så mye. Bedre å prøve å følge med i det ENE faget, altså R1 matte. Tror det er fornuftig. Ikke snakk om å lese sommeren når jeg kommer hjem. Blir mindre tid til å lese da for å si det sånn.

Lenke til kommentar
På skolen min visste de ingenting. Hvis man ville ha med seg noen bøker, måtte de kjøpes. De har jo tross alt ikke ansvaret for oss som de så fint sa.

Haavard, de sa det ikke fint! haha, der lå det en sur undertone som mente'' vi driter i dere, for vi hater utvekslingsstudenter'' :p

Har fått beskjed om at vi må finne ut alle sånne ting selv, de har null ansvar for oss mens vi er borte og får vi ikke den infoen vi trenger, er det vårt problem, haha!

karlson: jeg skal også studere medisin :) tror det skal gå greit bare man jobber godt i 3. klasse, hvis det er noe man ikke skjønner i kjemi, kan man jo finne 2. klasseboka og gå igjennom litt.

vet noen om hva som er lettest av biologi og fysikk?

Lenke til kommentar
Hehe. En bok, synes ikke det er så mye. Bedre å prøve å følge med i det ENE faget, altså R1 matte. Tror det er fornuftig. Ikke snakk om å lese sommeren når jeg kommer hjem. Blir mindre tid til å lese da for å si det sånn.

Nå tenkte jeg på han som tok med seg alle jeg.

Og ikke baser deg på at sommeren når du kommer hjem blir så opptatt som du tror. Så fremst du ikke skal på ferie noen plasser, så går det helt fint å lese i bøker når du kommer hjem.

Lenke til kommentar

Åja, så den.

Nei kanskje ikke så veldig opptatt, men det er ekstremt vanskelig å lese i ferier, det gidder jeg ikke. Tror det er mye bedre å spre det litt utover utvekslingsåret. Er jo ikke snakk om å jobbe mye med den norske boka, men bare få se en viss oversikt over hva de gjør hjemme i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...