Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter

MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som har peil om man får spilt hockey det ene året man er der? Sluttet for noen år siden, men hadde vært dritkult å få prøvd seg litt i USA og spille når man kommer hjem igjen. Jeg blir 18 det året jeg reiser.

Det skulle vel være mulig, men vet ikke om det er mange skoler som har hockey? Kommer du til en litt større by skal det vel gå an, er hockeyklubb i byen jeg skal til, men har ikke tenkt å spille det:)

Lenke til kommentar
Okay :) Er bare litt nervøs for at hvis jeg drar, så har jeg ingenting å gjøre som jeg virkelig liker eller at det går et år ekstra før jeg kanskje får begynt igjen slik at jeg sliter med å få spilt noe senere, for har veldig lyst til å starte igjen :D

Hvis du er tøff nok til å spille hockey kan du jo prøve am.fotball! Hjelper kanskje ikke mtp at du skal spille ishockey når du komme hjem, men du har hvertfall noe gøy å gjøre mens du er der. Jeg har spilt det en del, og syntes det er fantastisk artig. Må sies nivået på high school i USA sannsynligvis er milevis høyere enn det jeg har prøvd, men det er rå artig, så det er jo noe du kan prøve.

Lenke til kommentar

Ja : D Har vært på noen treninger her i byen, men bare etter første trening slo jeg opp en kneskade fra hockey, så måtte vente en stund før jeg gikk på trening igjen... Men da var det mesterskap og sånt nesten med en gang, så det ble litt for seriøst for meg som hadde så dårlig kondis der og da, men vurderer å starte i slutten av sommerferien, men setter hockey framfor hvis jeg får det til. :)

Er veldig glad i begge sporter selvom jeg ikke har spilt mye am.fotball, men liker ekstreme/tøffe sporter.

Hadde du erfaring fra football når du startet i USA? Har vurdert det litt selv :p Men det blir bare hvis jeg får gjort begge, eller at hockey ikke blir noe av, men mitt mål er å få til hockey, det betyr mest for meg.

Endret av robbern9292
Lenke til kommentar
Ja : D Har vært på noen treninger her i byen, men bare etter første trening slo jeg opp en kneskade fra hockey, så måtte vente en stund før jeg gikk på trening igjen... Men da var det mesterskap og sånt nesten med en gang, så det ble litt for seriøst for meg som hadde så dårlig kondis der og da, men vurderer å starte i slutten av sommerferien, men setter hockey framfor hvis jeg får det til. :)

Er veldig glad i begge sporter selvom jeg ikke har spilt mye am.fotball, men liker ekstreme/tøffe sporter.

Hadde du erfaring fra football når du startet i USA? Har vurdert det litt selv :p Men det blir bare hvis jeg får gjort begge, eller at hockey ikke blir noe av, men mitt mål er å få til hockey, det betyr mest for meg.

Jeg har enda ikke dratt til USA, drar 12. August. Bare regner med at nivået er veldig mye høyere der. Har bare spilt sammen med venner her hjemme, folk som har kjøpt utstyr og sånt. Er bare på amatørnivå, men veldig morsomt forde om. Har tenkt å prøve meg på am.fotball laget når jeg kommer dit, mest sannsynlig som kicker. Vanlig fotball har jeg også tenkt å prøve meg på, har spilt siden første klassen her hjemme så burde vel egentlig gå greit det. Men skolelaget ble state champions i Ohio i soccer dette året, så mulig nivået er skyhøyt på soccersiden og...

Vi får satse på at du havner litt langt nord da ;) skulle tro at sjansen for å få spille ishockey er større der da.

Lenke til kommentar

Åja, daså ^^ Ja! :p Skal gjøre alt jeg kan for å få kunne spilt hockey. Det er såpass viktig til nå at jeg er villig til å droppe oppholdet der, hvis det blir 0 hockey, for det er kanskje min siste sjanse til å kunne få spilt på et A-lag e.l. Hvem vet. Men vet om en som spiller på A-laget etter 3 års opphold. Han er født i 87 så han sluttet senere enn meg, men det er fortsatt mulig for meg og bare jeg holder meg i god form og trener litt på svakheter i hockey så det blir lettere å komme tilbake :)

Lenke til kommentar

Hmm.. Nå har jeg nettopp ordnet ting til Visum. jeg skulle søke om time, men det var visst ikke ledig time før den 28. Juli kl. 08.30. Jeg drar til USA 4. August ! Er det for sent å dra på ambassaden 28. juli? Men de hadde ikke time før !

:(

Lenke til kommentar

Hei:)

Har et spørsmål til dere som har vært i USA. Tror dette har blitt tatt opp en gang før, men kunne ikke finne det..

Hva gjorde dere med tanke på lading av en norsk pc? Har forstått det sånn at det er 220 volt i Norge og 110 volt ca i USA.. Måtte dere kjøpe en ny, amerikansk ledning med en omformer som tok imot 110 volt, eller fungerte den norske omformeren, som er vant med 220 volt, så lenge man brukte et adapter?

Har ikke så velidg god greie på ting som dette, så tenkte kanskje noen av dere hadde erfaring, og kanskje kan si hva dere gjorde?

June

Lenke til kommentar

Har et spørsmål til dere som har vært i USA. Tror dette har blitt tatt opp en gang før, men kunne ikke finne det..

Hva gjorde dere med tanke på lading av en norsk pc? Har forstått det sånn at det er 220 volt i Norge og 110 volt ca i USA.. Måtte dere kjøpe en ny, amerikansk ledning med en omformer som tok imot 110 volt, eller fungerte den norske omformeren, som er vant med 220 volt, så lenge man brukte et adapter?

Har ikke så velidg god greie på ting som dette, så tenkte kanskje noen av dere hadde erfaring, og kanskje kan si hva dere gjorde?

June

Sjekk powersupplyen (den boksen du stikker kabelen inni).

Pleier å være en sånn bryter på den hvor du kan velge mellom 110 og 220 volt, kan hende du må bruke skrutrekker for å få bytta den (du må ikke skru den opp hvis det er det du tror).

På andre strømforsyninger, kan de ta imot både 110 og 220 volt uten å sette brytern til det.

Hvis du enda lurer, ta opp PC kabinettet ditt og se på baksiden av strømforsyningen.

Hvis den kan ta imot 110 volt, som alle strømforsyninger jeg har vært borti kan, er det kun å finne en adapter, eller amerikansk PC strøm kabel og sette brytern til 110 volt.

Stebroren min glemte å sette bryteren til 110 volt når vi flytta til Canada noen år siden, han måtte da kjøpe ny powersupply. Koster ca. 25 - 100$, hvis du har en kraftig ny PC blir det nærmere 100$, har du en gammal PC er det selvsagt billigere, og ja strømforsyninger er ca. halvpris i USA i forhold til Norge ;)

Lenke til kommentar
Hmm.. Nå har jeg nettopp ordnet ting til Visum. jeg skulle søke om time, men det var visst ikke ledig time før den 28. Juli kl. 08.30. Jeg drar til USA 4. August ! Er det for sent å dra på ambassaden 28. juli? Men de hadde ikke time før !

Ikke for å skremme deg, men de må ha passet ditt på ambassaden, som du får tilsendt av dem etter en viss tid, husker ikke men tror det var mer enn en uke. Men det må jo gå ann å få framskyndet denne prosessen, men du kan liksom ikke komme fra et land ingen har hørt om og inn i immigrasjonskontrollen i USA og si at ambassaden ikke hadde tid før :) men snakk med organisasjonen din ASAP så kan du få fikset en dag tidligere, altså det er jo ikke bare de dagene de har tid.. du kan jo dratt random inn i morgen hvis du ville, er jo det folk som ikke er utvekslingsstudenter må gjøre, men organisasjonen vil at du skal dra på visse dager, for da har de fler som jobber der som har kapasitet til å ta dere imot, men RING organisasjonen når du ser dette.

June

bare kjøp sånn på flyplassen, nullll stress, jeg bruker amerikansk laptop nå, så da går det andre veien

Lenke til kommentar

Den var kjip. Det KAN være det går greit med den datoen... De sa jeg skulle få tilbake passet mitt etter omtrent en uke, men det kom på postkontoret etter 3 dager. Men jeg ville ikke satset på det. Hør med de om de kan få til noe litt tidligere. Folka på ambasaden må jo skjønne problemet. Når jeg først ble sluppet inn, tok det meg 10 min før jeg var ute igjen. Kan ikke skjønne annet enn at de klarer å presse inn deg også en eller annen dag, slik at du får passet i tide ;)

Lenke til kommentar
Noen som har peil om man får spilt hockey det ene året man er der? Sluttet for noen år siden, men hadde vært dritkult å få prøvd seg litt i USA og spille når man kommer hjem igjen. Jeg blir 18 det året jeg reiser.

Jeg spilte hockey via skolen. De fleste skolene i distriktet hadde eget skolelag, så regner med du finner et lag å spille på. Vi hadde spillere fra ett andre skoledisktrikt fordi de ikke hadde egne lag. Så det er også en mulighet :)

Og angående den her elektronikk tingen: Norsk utstyr fungerer med adapter i usa. Motsatt også.

MEN om man tar amerikansk utstyr tilbake til norge sørg for at den kan kjører på 220volt før man plugger den inn i ett adapter. Hvis utstyret kun tåler 110 volt må man ha en tranformator tingsom justerer ned. Det går derimot fint med det meste. De fleste pcer tåler feks 110-240 så det går fint. Jeg har kun ett adapter på denne pcn.

Lenke til kommentar
Og angående den her elektronikk tingen: Norsk utstyr fungerer med adapter i usa. Motsatt også.

MEN om man tar amerikansk utstyr tilbake til norge sørg for at den kan kjører på 220volt før man plugger den inn i ett adapter. Hvis utstyret kun tåler 110 volt må man ha en tranformator tingsom justerer ned. Det går derimot fint med det meste. De fleste pcer tåler feks 110-240 så det går fint. Jeg har kun ett adapter på denne pcn.

Ikke alt! De fleste nye PCer, skjermer, laptopper osv bør funke helt fint med en slik en:

http://img.auctiva.com/imgdata/9/8/9/1/4/4...13487819_tp.jpg

Den er en Europa - USA adapter, bruk en slik til mobil ladern og laptoppen, finn først ut om det funker til PCen din før du prøver den.

Andre ting kan kreve en sånn en:

http://www.220converters.com/store/i/is.as...ages/tc3000.jpg

På batteri/powersupply av ALLE elektriske gjenstander skal det stå hvor mye volt dem kan ta. Står det "100/110 - 220/230/240" kan du bruke den med en enkel adapter. Står det KUN "100/110" eller "220/230/240" volt, trenger du boksen i det nederste bildet.

"/" betyr "eller" i setningene ovenfor.

Spill konsoll krever ofte en slik boks, ellers så kan du kjøpe en ny power supply til den.

Endret av Kevin32
Lenke til kommentar

Nå har jeg ringt og sendt e-post til explorius, men jeg kom bare til svareren, så jeg la igjen en beskjed der. Ringte også til ambassaden, og der sa de at det gikk helt fint, fordi det tok bare 1-2 dager med prosessen. Men tenkte jeg skulle skrive en e-post til de å, og be om en tidligere time, sånn i tilfelle.

Og ja Fredrik, jeg vet at de må ha passet mitt, derfor jeg stresser litt med det !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...