Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter

MartinF

Anbefalte innlegg

Takker for veldig bra innlegg Fredrik! Mye der jeg ikke visste ;) Skal prøve å ikke ha for høye forventninger mtp lappen i USA... I tilfelle jeg ikke får muligheten til det. Men har du noe greie på hvilke stater jeg med studentvisum ikke vil kunne ta lappen?

Hva betyr dette for dere:

10-17,000 KRONER SPART (:

enjoy, og "kos" dere i USA <3

Akkurat det må være herlig... Får da et nesten gratis førerkort, i forhold til de svinhøye prisene i Norge!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vært en god del snakk om førerkort for bil gjennom denne tråden... Hvordan er det å ta førerkort for motorsykkel i USA? Har jeg muligheten til det, tar jeg gjerne begge deler egentlig.

Vet ikke så mye om du kan ta motorsykkel i USA, og vet det er noen stater som ikke lar deg ta førerkortet, men det er overtall av stater som gjør det (bil ihvertfall), så bare innstill dere på lappen alle sammen :) den er veldig veldig lett.

Beste tips jeg kan gi dere; BEGYNN TIDLIG, noen har det sånn at dere må holde en "permit" i 2-6 mnd før dere kan ta lappen, og da tar det gjerne 60 dager før dere får lappen tilsendt i posten siden den må igjenom immigrasjonsmyndighetene osv.

Siden det har vært litt diskusjon i tråden om det går ann å få amerikanske førerkortet til norsk og alt det der kan jeg ta prosessen:

- Du tar lappen i USA før du drar hjem

- Du drar til biltilsynet med det amerikanske førerkortet og et signert dokument fra organisasjonen din som sier at du har bodd/vært i USA minst 6 mnder.

- Du fyller ut en søknad om førerkort som du leverer samtidig som punkt 2. Du krysser av på "førerkort i utlandet"

- Punkt 2 og 3 blir sendt til Arendalsregisteret (hun sa at alle slike søknader i Norge blir sendt dit), hvor den skal godkjennes, og dette kan ta uker.

- Med en gang den er godkjent får du tilsendt midlertidig førerkort, som er akkurat som et normalt førerkort bare at du har visse restriksjoner som du ikke kan dra utlands med det f.eks (ikke noe billig snus i sverige :( )

- Innen et år etter datoen på det midlertidige førerkortet ditt må du ta oppkjøring, så jeg tar min i Mars 2010 og har lappen nå :)

HUSK:

- Du får bare den amerikanske lappen så lenge visumet ditt holder, f.eks på mitt amerikanske førerkort står det at den er gyldig til 17. Juli, derfor må du huske å få den til Arendalsregisteret (biltilsynet sender den dit, men du må gi alt til biltilsynet) FØR VISUMET (det vil si samme dato som det amerikanske førerkortet går ut) GÅR UT

- Du må ha bevis på at du har vært MINST 6 mnd i USA, og dette må være fra organisasjonen du har reist med og MÅ være signert, orginalt dokument. Derfor må organisasjonen sende det, og de surrer ofte lenge, så du må mase litt :) husk at de ikke vet du har tatt lappen, så du må selv requeste den :)

Må bare tilføye at i noen stater trenger man ikke permit hvis man er over 18. Men det er greit å ta den for å øvelseskjøre.

Ikke alle stater kjører deg gjennom immigrasjonskontroll heller så vidt jeg vet.

Synes det er rart at ditt førerkort går ut så tidlig btw, mitt går ut i mai 2017.

Og vet du om man må bytte til midlertidig norsk? Jeg trodde man kunne kjøre på amerikansk med international kjøretillatelse ved siden av. Og når man bytter til norsk mildiertidig, må man gi fra seg det amerikanske?

Endret av shaaland
Lenke til kommentar
Vært en god del snakk om førerkort for bil gjennom denne tråden... Hvordan er det å ta førerkort for motorsykkel i USA? Har jeg muligheten til det, tar jeg gjerne begge deler egentlig.

Vet ikke så mye om du kan ta motorsykkel i USA, og vet det er noen stater som ikke lar deg ta førerkortet, men det er overtall av stater som gjør det (bil ihvertfall), så bare innstill dere på lappen alle sammen :) den er veldig veldig lett.

Beste tips jeg kan gi dere; BEGYNN TIDLIG, noen har det sånn at dere må holde en "permit" i 2-6 mnd før dere kan ta lappen, og da tar det gjerne 60 dager før dere får lappen tilsendt i posten siden den må igjenom immigrasjonsmyndighetene osv.

Siden det har vært litt diskusjon i tråden om det går ann å få amerikanske førerkortet til norsk og alt det der kan jeg ta prosessen:

- Du drar til biltilsynet med det amerikanske førerkortet og et signert dokument fra organisasjonen din som sier at du har bodd/vært i USA minst 6 mnder.

- Du fyller ut en søknad om førerkort som du leverer samtidig som punkt 2. Du krysser av på "førerkort i utlandet"

- Punkt 2 og 3 blir sendt til Arendalsregisteret (hun sa at alle slike søknader i Norge blir sendt dit), hvor den skal godkjennes, og dette kan ta uker.

- Med en gang den er godkjent får du tilsendt midlertidig førerkort, som er akkurat som et normalt førerkort bare at du har visse restriksjoner som du ikke kan dra utlands med det f.eks (ikke noe billig snus i sverige :( )

- Innen et år etter datoen på det midlertidige førerkortet ditt må du ta oppkjøring, så jeg tar min i Mars 2010 og har lappen nå :)

HUSK:

- Du får bare den amerikanske lappen så lenge visumet ditt holder, f.eks på mitt amerikanske førerkort står det at den er gyldig til 17. Juli, derfor må du huske å få den til Arendalsregisteret (biltilsynet sender den dit, men du må gi alt til biltilsynet) FØR VISUMET (det vil si samme dato som det amerikanske førerkortet går ut) GÅR UT

- Du må ha bevis på at du har vært MINST 6 mnd i USA, og dette må være fra organisasjonen du har reist med og MÅ være signert, orginalt dokument. Derfor må organisasjonen sende det, og de surrer ofte lenge, så du må mase litt :) husk at de ikke vet du har tatt lappen, så du må selv requeste den :)

Betyr dette at jeg må sende førerkortet og slikt til biltilsynet i Norge mens jeg er i USA?

Lenke til kommentar

HUSK:

Betyr dette at jeg må sende førerkortet og slikt til biltilsynet i Norge mens jeg er i USA?

Ikke hvis ikke visumet ditt går ut mens du er i USA

og shaaland, det er veldig merkelig. alle jeg har hørt om har bare fått lappen så lenge de har visum, trodde det var amerikanske lover.. det for at man ikke skal kunne kjøre hvis man blir ulovlig igjen i usa isteden for å dra hjem

Lenke til kommentar

HUSK:

Må bare tilføye at i noen stater trenger man ikke permit hvis man er over 18. Men det er greit å ta den for å øvelseskjøre.

Ikke alle stater kjører deg gjennom immigrasjonskontroll heller så vidt jeg vet.

Synes det er rart at ditt førerkort går ut så tidlig btw, mitt går ut i mai 2017.

Og vet du om man må bytte til midlertidig norsk? Jeg trodde man kunne kjøre på amerikansk med international kjøretillatelse ved siden av. Og når man bytter til norsk mildiertidig, må man gi fra seg det amerikanske?

til det siste;

Du kan vel kjøre på internasjonalt, bare politiet vil se rart på deg hvis du blir stoppet.. =P

Lenke til kommentar

eg har begynt å tenke på gave til vertsfamilien sida eg skal til oslo i helga, er det noken som har noken idea?

tenkte fyst på ei bok om Norge, men vertsmora har lånt 4-5 bøker om Norge på biblioteket, så eg veit ikkje heilt lenger...

Lenke til kommentar

En bok med masse bilder fra Norge. Det blir de kjempeglad for.. :p Og norsk sjokolade selvfølgelig.

--

Nå sitter jeg på Gardermoen, og utvekslingseventyret mitt er så godt som over. Skal straks inn på siste flight hjem til Værnes.

Lenke til kommentar
eg har begynt å tenke på gave til vertsfamilien sida eg skal til oslo i helga, er det noken som har noken idea?

tenkte fyst på ei bok om Norge, men vertsmora har lånt 4-5 bøker om Norge på biblioteket, så eg veit ikkje heilt lenger...

jeg kjøpte en bildebok om norge og byen min, en liten bamseelg med lusekofte, noen kjøkkenhåndleer med noen elger på (hørtes jævlig stygt ut nå ser jeg, haha), en skål som noen glassblåsere fra byen har blåst, også lager jeg smykker til jentene, lego til guttungen (lego er skandinavisk) og selvfølgelig melkesjokolade! :D

Lenke til kommentar

Jeg brukte $70 på mobil i måneden. Da hadde jeg unlimited texting og alt sånn, som er et must her borte. Men ofte så får man bli med i sånne familie planer og da betaler man kanskje så lavt som $10 i måneden.

-

Jeg skal oppsummere senere. Akkurat nå chiller jeg litt, og er døgnvill eller hva det kalles. Vært opp i over 30 timer og er ikke trøtt.

Lenke til kommentar

Takk for svar, men jeg er litt lite keen (men mindre jeg absolutt må) på å gå til fotograf igjen da jeg betalte 400 kr for de jeg allerede har tatt...

Da var visum i boks... Var ikke noe problem med S/H passbilde hvor jeg smiler.

Synes synd på dere som må reise med fly og greier for å komme seg til ambasaden. Selv synes jeg bare buss og tog er stress :p

Var ditt bilde kvadratisk? Eller litt smalere på den ene siden, type skolebilde?

Lenke til kommentar
Takk for svar, men jeg er litt lite keen (men mindre jeg absolutt må) på å gå til fotograf igjen da jeg betalte 400 kr for de jeg allerede har tatt...

Da var visum i boks... Var ikke noe problem med S/H passbilde hvor jeg smiler.

Synes synd på dere som må reise med fly og greier for å komme seg til ambasaden. Selv synes jeg bare buss og tog er stress :p

Var ditt bilde kvadratisk? Eller litt smalere på den ene siden, type skolebilde?

Neinei, et helt vanlig passbilde fra en sånn automat... Smalere på ene siden. Jeg spurte han karen før jeg gikk inn, og han mente det skulle gå greit. Var null problem det. Om du er så uheldig å møter på en drittsekk som skal se på papirene dine, så var det visst ikke værre enn å bare ta et bilde hos en fotograf (ligger rett nedi gata der, forbi La Belle Sole) etter intervjuet og levere bare bildet senere.

Lenke til kommentar
Okey, jeg bare tenkte litt på budsjett/regnskap.

Hvor mye brukte dere ca på mobil hver mnd?

jeg betalte $59 hver mnd.

Da fikk jeg unlimited texting, 300 ringeminutter i mnd, ringte jeg gratis på kveldene og i helgene også fikk jeg 5 kontakter jeg kunne ringe gratis nårsomhelst (noe jeg fant ut jeg sløste 29 dollar på for jeg trengte det ikke)

mtp på skole ringte jeg stort sett kun i helger og på kveldene!

Lenke til kommentar
Jeg skal oppsummere senere. Akkurat nå chiller jeg litt, og er døgnvill eller hva det kalles. Vært opp i over 30 timer og er ikke trøtt.

ha det gøy med det!

sovnet klokken 1 på natten første kveld og tenkte helsike det var enkelt!

så etter det var det type sove fra 8 på morgenen til 18 på ettermiddagen før jeg var våken i 32 timer og sovnet klokken 21 på kvelden...

Nå etter 8 dager har jeg sånn annenhver dag sover jeg fra 21.00-10.30 og 2.00-11.00

Lenke til kommentar

Er så skuffet over at jeg aldri fikk et sånn skummelt intervju på ambassaden jeg!

smismas: Hehe, nå er klokken 3.15 og jeg kom nettopp hjem fra fest. Er ikke trøtt i det hele tatt, og i morgen må jeg opp "tidlig" for jeg skal i slektstreff og bursdag. Wish me luck!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...