OleKristofer Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Du kan faktisk ikke smile:P Lenke til kommentar
obladi Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 (endret) Mariuslk hvis du skal ha pass, tar de jo bilde på passkontoret. Endret 15. juni 2009 av obladi Lenke til kommentar
OleKristofer Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Uten å svare for han. Men gjør det alikvel. Det er helt sikkert til visum Lenke til kommentar
makila Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 (endret) Stemmer, er til visum. Faen, kan jeg ikke smile?? Skal møte opp på ambasaden kl. 0930 i morgen. Har de passbilde automat et sted nærme ambasaden? EDIT: Står ingenting her om at jeg ikke kan smile. Jaja, som vanlig er det noe jeg har glemt eller gjort feil... Gjerne dagen før Endret 15. juni 2009 av Mariuslk Lenke til kommentar
Encore Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 MÅ man gå allmenn for å kunne utveksles. Jeg går yrkesfaglig(Service og samferdsel) utdanning nå og lurte på om det er fullt mulig å dra tredje året? Lenke til kommentar
OleKristofer Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Stemmer, er til visum. Faen, kan jeg ikke smile?? Skal møte opp på ambasaden kl. 0930 i morgen. Har de passbilde automat et sted nærme ambasaden? EDIT: Står ingenting her om at jeg ikke kan smile. Jaja, som vanlig er det noe jeg har glemt eller gjort feil... Gjerne dagen før Mener det er en på eller ved nasjonalteateret t-bane stasjon. Er i hvert fal en på majorstua. rett ved trikke stasjonene. Rett ved majorstuetrappen. Under den gangen der Lenke til kommentar
safags Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 MÅ man gå allmenn for å kunne utveksles. Jeg går yrkesfaglig(Service og samferdsel) utdanning nå og lurte på om det er fullt mulig å dra tredje året? Fult mulig å dra, men om du får året godkjent er en annen sak. Som jeg vidt vet kan man bare få stipend i VGS 2. Fagene du har i utvekslingsstudent året ditt må matche det du skulle ha hjemme, og kanskje noen fag (2-3) må "følges" opp i 3 klasse. Men tror det kan bli vanskelig å få året godkjent hvis du går Service og samferdsel. Vent heller på svar på noen noen andre som har vært/er i USA. Uansett, snakk med rådgiver. Lykke til! Lenke til kommentar
makila Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Stemmer, er til visum. Faen, kan jeg ikke smile?? Skal møte opp på ambasaden kl. 0930 i morgen. Har de passbilde automat et sted nærme ambasaden? EDIT: Står ingenting her om at jeg ikke kan smile. Jaja, som vanlig er det noe jeg har glemt eller gjort feil... Gjerne dagen før Mener det er en på eller ved nasjonalteateret t-bane stasjon. Er i hvert fal en på majorstua. rett ved trikke stasjonene. Rett ved majorstuetrappen. Under den gangen der Okei, da tar jeg en tur innom stasjonen Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 16. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2009 MÅ man gå allmenn for å kunne utveksles. Jeg går yrkesfaglig(Service og samferdsel) utdanning nå og lurte på om det er fullt mulig å dra tredje året? Reise? Ja. Få året godkjent? Nei. Jeg reiste etter VG2 Service og Samferdsel, og skal nå tilbake til høsten for å ta VG3 Påbygning til allmenn. Du får heller ikke noe stipend ved å reise nå. Men vil si det var verdt pengene Lenke til kommentar
obladi Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 jeg får året mitt godkjent, jeg går design og håndverk. det er jo skolen som bestemmer om de vil godkjenne eller ikke. det er det skolen min sa. Lenke til kommentar
makila Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Da var visum i boks... Var ikke noe problem med S/H passbilde hvor jeg smiler. Synes synd på dere som må reise med fly og greier for å komme seg til ambasaden. Selv synes jeg bare buss og tog er stress Lenke til kommentar
Attityd Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Nesj, går da tog langveisfra og. Lenke til kommentar
makila Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Jaja, kos deg på toget fra Tromsø til Oslo du Lenke til kommentar
Ulriksen Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 (endret) Jaja, kos deg på toget fra Tromsø til Oslo du Han kan nok dessverre ikke det siden de ikke har togbane så langt nord Endret 16. juni 2009 av Ulriksen Lenke til kommentar
makila Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Vært en god del snakk om førerkort for bil gjennom denne tråden... Hvordan er det å ta førerkort for motorsykkel i USA? Har jeg muligheten til det, tar jeg gjerne begge deler egentlig. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 16. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2009 Vel, det kan hende det er mulig. Men ikke garder deg på at du får tatt lappen. Ikke alle stater lar deg gjøre det. (Har ingenting med at du er utvekslingsstudent, men med hvilket visa du har, hvor lenge du har bodd i en stat, osv.) -- Nå har jeg pakket alt, og i morgen flyr jeg tilbake til moderlandet. Blir godt, men samtidig veldig trist å forlate livet mitt her borte. Nå venter jeg bare på at folk skal komme over, også skal vi game litt X360 før jeg drar. NCAA College footbal, baby! Elsker det, og kommer til å savne det. Lenke til kommentar
FredrikUSA91 Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 (endret) Vært en god del snakk om førerkort for bil gjennom denne tråden... Hvordan er det å ta førerkort for motorsykkel i USA? Har jeg muligheten til det, tar jeg gjerne begge deler egentlig. Vet ikke så mye om du kan ta motorsykkel i USA, og vet det er noen stater som ikke lar deg ta førerkortet, men det er overtall av stater som gjør det (bil ihvertfall), så bare innstill dere på lappen alle sammen den er veldig veldig lett. Beste tips jeg kan gi dere; BEGYNN TIDLIG, noen har det sånn at dere må holde en "permit" i 2-6 mnd før dere kan ta lappen, og da tar det gjerne 60 dager før dere får lappen tilsendt i posten siden den må igjenom immigrasjonsmyndighetene osv. Siden det har vært litt diskusjon i tråden om det går ann å få amerikanske førerkortet til norsk og alt det der kan jeg ta prosessen: - Du tar lappen i USA før du drar hjem - Du drar til biltilsynet med det amerikanske førerkortet og et signert dokument fra organisasjonen din som sier at du har bodd/vært i USA minst 6 mnder. - Du fyller ut en søknad om førerkort som du leverer samtidig som punkt 2. Du krysser av på "førerkort i utlandet" - Punkt 2 og 3 blir sendt til Arendalsregisteret (hun sa at alle slike søknader i Norge blir sendt dit), hvor den skal godkjennes, og dette kan ta uker. - Med en gang den er godkjent får du tilsendt midlertidig førerkort, som er akkurat som et normalt førerkort bare at du har visse restriksjoner som du ikke kan dra utlands med det f.eks (ikke noe billig snus i sverige ) - Innen et år etter datoen på det midlertidige førerkortet ditt må du ta oppkjøring, så jeg tar min i Mars 2010 og har lappen nå HUSK: - Du får bare den amerikanske lappen så lenge visumet ditt holder, f.eks på mitt amerikanske førerkort står det at den er gyldig til 17. Juli, derfor må du huske å få den til Arendalsregisteret (biltilsynet sender den dit, men du må gi alt til biltilsynet) FØR VISUMET (det vil si samme dato som det amerikanske førerkortet går ut) GÅR UT - Du må ha bevis på at du har vært MINST 6 mnd i USA, og dette må være fra organisasjonen du har reist med og MÅ være signert, orginalt dokument. Derfor må organisasjonen sende det, og de surrer ofte lenge, så du må mase litt husk at de ikke vet du har tatt lappen, så du må selv requeste den Hva betyr dette for dere: 10-17,000 KRONER SPART (: enjoy, og "kos" dere i USA <3 Endret 17. juni 2009 av FredrikUSA91 Lenke til kommentar
Angeleno Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 (endret) -- Endret 17. juni 2009 av Angeleno Lenke til kommentar
Bjørnar! Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Bra innlegg Fredrik, lurt lenge på prosessen med å å ta lappen når eg er vekke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå