Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Tross alt din egen feil å ikke lese VG2-boka før nå.

 

Åneidu, virkelig altså? Sort of pointet mitt.

US4: Måtte ikke lese norsk (KRL er VG3), men ble anbefalt det. For min del kom jeg meg bra gjennom alle fag jeg hadde gått glipp av i VG2 uten å lese meg noe særlig opp, men det spørs jo selvsagt om du kommer opp i eksamen med pensum du ikke har hatt etc. Vil anbefale å ta med bøkene, sjekke lærerplan og følge med noenlunde på its, dersom du ikke blir slettet slik jeg ble......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tross alt din egen feil å ikke lese VG2-boka før nå.

 

Åneidu, virkelig altså? Sort of pointet mitt.

US4: Måtte ikke lese norsk (KRL er VG3), men ble anbefalt det. For min del kom jeg meg bra gjennom alle fag jeg hadde gått glipp av i VG2 uten å lese meg noe særlig opp, men det spørs jo selvsagt om du kommer opp i eksamen med pensum du ikke har hatt etc. Vil anbefale å ta med bøkene, sjekke lærerplan og følge med noenlunde på its, dersom du ikke blir slettet slik jeg ble......

Ok takk, men dere som leste mer var det noe stress å gjøre de leksene i USA og prøver etc. + holde deg oppdatert på de fagene du har her hjemme?

Med stress mener jeg om du satt lenge med det og ikke fikk tid til å gå ut å se landet, men bare sitte me skole? :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg vipper nå mellom Speak, AFS og YFU hva gjelder valg av organisasjon. Noe jeg bør ta med i vurderingen? Erfaringer?

 

Hvilken av dem hadde du valgt?

Jeg reiser med speak, og skal snart reise hjem igjen.

 

Tror nok jeg ville vært forsktig med å velge dem nå, for har fått et inntrykk av at de har surret en del i år. Kan være det bare er meg de har gitt det inntrykket, men vi er fire norske her i NYS hvis visum har blitt kansellert, og de har gjort svært lite med det. Ikke gav de oss beskjed heller. Fant det ut ved at en av oss dro til Mexico og nesten ikke slapp inn igjen. Når vi har vært i kontakt med organisasjonen virker det som om nesten alle de ansatte har blitt erstattet, og alle vet lite om situasjonen de fleste befinner seg i. Forhåpentligvis er dette et etårstilfelle, og de får rettet seg opp til høstens reisende, men jeg tror ærlig talt ikke jeg ville tatt sjansen. Speak har surret utrolig mye med mitt år i alle fall, og de har vært dårlige på å gi informasjon om viktige ting, eller når jeg har hatt spørsmål de burde ha kunnet svart på. Sier ikke at du ikke burde velge dem, men vet selv at dersom jeg visste da hva jeg vet nå hadde jeg gått for andrevalget mitt som var AFS.

Lenke til kommentar
Jeg vipper nå mellom Speak, AFS og YFU hva gjelder valg av organisasjon. Noe jeg bør ta med i vurderingen? Erfaringer?

 

Hvilken av dem hadde du valgt?

 

Speak: du kan ta lappen (kan du ikke det da?, AFS og YFU kan ihvertfall ikke)

AFS: bra bra bra

YFU: greie, men hørt de har generelt dårlig oppfølging

 

Vertsfamilie!

 

Familie på 5 i Port Clinton, Ohio. Veldig sportsinteressert familie, reiser på NBAkamper ofte osv. Virker så utrolig perfect match:)

 

Gratulerer med Ohio, fin stat, NBA kamper er max chill, bare håper at LeBron blir i Cleveland da :)

 

Da kan jeg og bekrefte flybillett:D 1 aug.

 

Reiserfra oslo kl 1300 til philadelphia kl 15:45.

 

Så philadelphia kl 21:10 til Indianapolis: 23:25

 

Anyone else samme daaag?:D

 

Har jo snakket med deg, men er så mange så husker ikke forskjell på hvor alle skulle. Hvor i Indiana skulle du?

 

 

Tross alt din egen feil å ikke lese VG2-boka før nå.

 

Åneidu, virkelig altså? Sort of pointet mitt.

US4: Måtte ikke lese norsk (KRL er VG3), men ble anbefalt det. For min del kom jeg meg bra gjennom alle fag jeg hadde gått glipp av i VG2 uten å lese meg noe særlig opp, men det spørs jo selvsagt om du kommer opp i eksamen med pensum du ikke har hatt etc. Vil anbefale å ta med bøkene, sjekke lærerplan og følge med noenlunde på its, dersom du ikke blir slettet slik jeg ble......

Ok takk, men dere som leste mer var det noe stress å gjøre de leksene i USA og prøver etc. + holde deg oppdatert på de fagene du har her hjemme?

Med stress mener jeg om du satt lenge med det og ikke fikk tid til å gå ut å se landet, men bare sitte me skole? :hmm:

 

Jeg la igjen boken hjemme :) hadde aldri klart å lese det når jeg kom bort dit uansett, er ikke noe poeng i å begynne å lese gjennom hele norsk boka f.eks..

Lenke til kommentar

Vet at jeg har fått et papir fra organisasjonen om dette, men vil gjerne høre deres meninger og opplevelser på dette.

Når dere kom hjem, måtte dere vise noe papirer til den norske skolen?

Når jeg tenker over det har jeg egentlig ingen dokumentasjon som sier at jeg har vært elev på den og den skolen i et helt skoleår, det var vel en stygg tabbe fra min side, eller skulle det gått greit?

 

Har lyst å dra ned på skolen å snakke med rådgiver, men i samme slengen stod det at jeg søkte meg inn til VG3 på skolen når jeg søkte på vigo, på skolehistorie stod det at jeg tok studiespesialiserende VG1 på den skolen, så stod det at jeg tok stud spes med økonomi og samfunnsfag på en uspesifisert skole VG2 også fikk jeg altså søke meg inn i VG3.

 

Er jeg screwed eller ok?

 

 

Ellers, morsomt å komme hjem å snakke norsk igjen..

Det er gas istedenfor bensin, slå av bilen, kommer aldri på det norske ordet for supposed, hello når jeg svarer telefonen, putter fremdeles inn ordet "like" tusen ganger i hver setning osv osv.

Blir vel vant med det!

 

:w00t:

Lenke til kommentar
Vet at jeg har fått et papir fra organisasjonen om dette, men vil gjerne høre deres meninger og opplevelser på dette.

Når dere kom hjem, måtte dere vise noe papirer til den norske skolen?

Når jeg tenker over det har jeg egentlig ingen dokumentasjon som sier at jeg har vært elev på den og den skolen i et helt skoleår, det var vel en stygg tabbe fra min side, eller skulle det gått greit?

 

Har lyst å dra ned på skolen å snakke med rådgiver, men i samme slengen stod det at jeg søkte meg inn til VG3 på skolen når jeg søkte på vigo, på skolehistorie stod det at jeg tok studiespesialiserende VG1 på den skolen, så stod det at jeg tok stud spes med økonomi og samfunnsfag på en uspesifisert skole VG2 også fikk jeg altså søke meg inn i VG3.

 

Er jeg screwed eller ok?

 

 

Ellers, morsomt å komme hjem å snakke norsk igjen..

Det er gas istedenfor bensin, slå av bilen, kommer aldri på det norske ordet for supposed, hello når jeg svarer telefonen, putter fremdeles inn ordet "like" tusen ganger i hver setning osv osv.

Blir vel vant med det!

 

:w00t:

 

Kanskje sjekke hjemmesiden til skolen og se om du finner en timetabell / kompetansemål i fagene. Evnt, sende en mail til skolen om bekreftelse at du har vært elev og info om timetabeller / kompetansemål?

Endret av GreVeen
Lenke til kommentar
OleKristofer: Sikker på at Ullern krever bare 3-5 timer matte? Jeg måtte ha minst tre fag jeg kunne bygge på videre i tredje, f.eks matte, fysikk og kjemi. I tillegg til dette måtte jeg ha historie. Det er fult mulig at du må ha historie uansett, var hvertfall et krav da jeg reiste i fjor.

 

Sånn som jeg husker og forstått det er det sånn. Man må ha et visst timetall med matte. Hsuker ikke akkurat nøykatig da dette ikke er noe problem for meg. Når jeg kommer hjem må jeg bygge videre på 2 fag, ikke 3. Historie er ikke et krav. Det så rådiveren til meg. Det kunne vært smart og ta noe om tidlig europeisk historie, men ikke et krav.

 

Det er i hvert fal sån jeg har skjønt det etter å ha snakket med han:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...