Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Hilser fra Phoenix, Arizona.. :D Noen som var her i aar/skal hit neste aar?

 

De fleste high schools oensker uvt.studenter med soccer erfaring til aa vaere kickere.. Saa store muligheter der..

Ikke overalt soccernivaaet er hoeyt nei.. Skolen min tapte tosifret hver eneste kamp. Derfor er jeg oeverlykkelig over at jeg valgte track, fikk mange gode venner og kom meg til State. :w00t: Mange av soccerlagene har ogsaa majoritet av meksikanere noe som generelt betyr at mange av spillerne er hasjroyekere. Hoeres rasistisk ut, men er desverre ikke det.

 

Skal til Tempe! Rett ved siden av det ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ehm uuhm...

 

Så at noen snakket her om 2x23kg kofferter...

I USA er det normalt å få ha 2x23 kg, men når du kommer til norge er 2x20 kg normalt...

Såå det vil si at om du pakker riktig vil du ha maks 6 kg overvekt!

Min far fant ut for meg at det var 80 kr pr kg overvekt så 480 kr.

 

Så ikke tenk, woho jeg har mine siste dager i statene jeg skal bruke alle pengene mine på billig dritt jeg ikke kan få i Norge, du kommer til å trenge penger på reisen hjem!

Og husk alle sammen, du kan ha TO kofferter med 23 kilo i HVER.

Det betyr ikke 26 kilo i en og 20 kilo i en annen, eller 46 kilo i en eneste en ;)

 

Sier ikke at folk her inne er dum, men har erfart fler dumme folk på det området enn det skulle vært lovlig.

Så jah!

(Samme tabben kan gjøres på vei TIL statene og, så pass på kommende utv. studenter)

 

Og en ting til, spør om å få sendt all bagasjen til final destination, da alle baggasje reglene gjelder med det første flyselskapet du flyr med. Så du ikke må sjekke inn bagasjen 4 ganger og betale overvekt 3 av de :)

 

jeg kom hjem fredag og hadde rundt 5-6 kg overvekt og betalte 50 dollar for det, med american airlines kan du ha opptil 70lbs (ca. sjekk selv for nøyaktig) og bare betale 50 dollar overvekt

Ja det er sånn her borte, fra rundt 50-75lbs betaler du så og så mye, fra 75-100lbs så og så mye, over 100 lbs får du ikke med deg kofferten!

 

Men ja jeg tok ikke med overvekt fra USA, for det er enda mer overvekt hvis du må fly innenfor norge.

Jeg må fly fra oslo til bergen igjen fordi EF kun provider billett til landet hvor du skal til...

SÅÅ jeg må sjekke inn all bagasjen på nytt siden min billett fra bergen-oslo ikke er en del av billettene jeg har fått fra EF! suuucks

 

 

 

MARTIN:

Beklager jeg tok feil der, vet at min far bestilte 2 kofferter for meg (uten at det koster noe mer).

Men ja etter det er det 2x20kg :)

Lenke til kommentar

eg skal ha R1 matte, kjemi og fysikk i USA, og då er det calculus, AP Chemistry og AP Physics?

men er AP faga veldig vanskelige? Vertsmora mi sa at dei hadde ganske masse lekse, har liksom ikkje lyst å bli sittande inne med lekse heile dagane heller. Noken som har hatt dei faga?

Lenke til kommentar

Da tar vi det samme Beate, utenom kjemi som jeg ikke skal ta. Om de fagene du lister opp tilsvarer R1, kjemi og fysikk 100% vet jeg ikke, men jeg skal i hvert fall ta med den norske R1 boka. På min skole her hjemme i norge har det vært flere som har fått et tilsvarende R1 opplegg i USA og fått det godkjent slik at de kan fortsette med R2, men som gruer seg til R2-matten fordi de ikke har hatt et helt likt opplegg som her hjemme.

Lenke til kommentar
Haha morsomt jeg må også ta R2 og 2FY når jeg kommer hjem så jeg lurer også på hva jeg må ta i USA for å få noe tilsvarende R1 og 1FY :o

Det værste er at jeg er dårlig i matte :D:D:D

 

Dere finner sjelden noe som er helt likt; det gjelder for de fleste fagene. Dere må belage dere på å gå glipp av en (stor) del av pensum i ulike fag. Jeg sitter nå med eksamen i Historie og må lese meg opp på pensum i VG2 på 48 timer. Så sånn sett slipper ikke utvekslingselever særlig billig unna, hvertfall ikke i mitt tilfelle.

 

Det jeg ville gjort hvis jeg var dere var å finne en matteklasse dere klarer å henge med i, og som dere kan få godkjent av den norske skolen, og heller ta med dere de norske bøkene og lese dere opp på fritiden eller i sommeren før VG3. Jeg ville ikke satset på at en muligens altfor vanskelig matteklasse i USA var tilsvarende den du har i Norge - slik at du kan hoppe rett på i tredjeklasse som om du var syk i to dager.

 

Det er dog min mening, er mulig det kan være helt og komplett annerledes for andre! Nå skal det sies at matte er mitt VERSTE fag og at jeg snakker utifra egne erfaringer med andre fag; historie, politikk, samfunnsfag, media og kommunikasjon etc. Men tenkte det var greit å dele anyways!

Lenke til kommentar
Ja, jeg bli da sendt til Las Vegas til sommeren :)

 

Jeg har bare spørsmål når det gjelder valg av fag, siden det er så utrolig forvirrende

og rådgiver er aldri inne. Så jeg spør nå folk av erfaring.

 

Hvis man skal gå videre på realfag på VG3

 

Hva vil da være "rikitg" valg av fag der borte for å kunne få fortsette på realfagen?

Noen som har gjort dette og har lyst til å dele hvilke fag dere har valgt?

 

Takk :)

 

spørs hvilke realfag du har, generelt hva folk jeg kjenner "erstatter" real fagene i norge med er;

 

Realfagsmatte - Pre Calc

Fysikk - AP Physics

Kjemi - AP Chemistry (vanlig Chemistry holder IKKE)

IT - AP Computer

Biologi - AP Biology hvis skolen din tilbyr, etter det jeg forstår kan det holde med vanlig Biology

 

kommer ikke på fler realfag nå, men får å få det godkjent med skolen din i norge er veldig forskjellig fra skole til skole, tror sikkert du kunne tatt normal physics (ikke AP) og fortsatt fått det godkjent, men tror du vil slite i 3. klasse da :)

 

Syns Fredrik svarte ganske bra på dette for ein tid tilbake... :)

 

Eg skal ha Pre Calc, AP Physic og AP Chemistry... Trur eg då ;)

Lenke til kommentar

Okei, fint du linka til det der. Hadde glemt det :)

 

Hva er forskjellen mellom Pre Calcius og Calcius? Skjønner at Calc bygger på Pre Calc, men holder Pre Calc for å få det godkjent som R1?

 

Ser ut til at jeg da går Pre Calc(?), AP physics og AP computer (som erstatning til Informasjonsteknologi her i Norge),

Lenke til kommentar

Spurt om dette før, men kanskje Martin kan linke til det innlegget i førsteposten? Med mindre der er noen utvekslingsstudenter som er/har vert i USA som meiner dette er heilt feil...

 

@Marius: Du kan jo sjå om du får tak i ein læreplan for Pre Clac og sammenligne med R1-planen... Eventuelt ta den med til faglærer.

Lenke til kommentar
Okei, fint du linka til det der. Hadde glemt det :)

 

Hva er forskjellen mellom Pre Calcius og Calcius? Skjønner at Calc bygger på Pre Calc, men holder Pre Calc for å få det godkjent som R1?

 

Ser ut til at jeg da går Pre Calc(?), AP physics og AP computer (som erstatning til Informasjonsteknologi her i Norge),

 

Det heter Calculus og Pre-Calculus, sistnevnte ofte forkortet til Pre-Calc bare sånn at du husker det når du skal evnt. skrive til f.eks lærerne osv :) (prøver bare å hjelpe..)

 

Pre-Calculus holder (ifølge mine erfaringer og inntrykk) MER ENN NOK til R1 i Norge, Calculus er enda mer, og du kommer bare til å sitte inne hele året for noe som ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar
Spurt om dette før, men kanskje Martin kan linke til det innlegget i førsteposten? Med mindre der er noen utvekslingsstudenter som er/har vert i USA som meiner dette er heilt feil...

 

@Marius: Du kan jo sjå om du får tak i ein læreplan for Pre Clac og sammenligne med R1-planen... Eventuelt ta den med til faglærer.

 

Jeg skal se litt på det. Ut ifra Pre-Calculus på wikipedia, ser det ut som om det de gjennomgår der er ganske likt som R1 i Norge :)http://en.wikipedia.org/wiki/Precalculus

 

 

Okei, fint du linka til det der. Hadde glemt det :)

 

Hva er forskjellen mellom Pre Calcius og Calcius? Skjønner at Calc bygger på Pre Calc, men holder Pre Calc for å få det godkjent som R1?

 

Ser ut til at jeg da går Pre Calc(?), AP physics og AP computer (som erstatning til Informasjonsteknologi her i Norge),

 

Det heter Calculus og Pre-Calculus, sistnevnte ofte forkortet til Pre-Calc bare sånn at du husker det når du skal evnt. skrive til f.eks lærerne osv :) (prøver bare å hjelpe..)

 

Pre-Calculus holder (ifølge mine erfaringer og inntrykk) MER ENN NOK til R1 i Norge, Calculus er enda mer, og du kommer bare til å sitte inne hele året for noe som ikke er nødvendig.

 

Jepp, takk for rettelsen :)

Som du sier, ingen vits i å sitte med for vanskelig matte. Enig i det. Pre-Calculus (skrev riktig nå :new_woot:) ser veldig likt ut som R1, så da går jeg for det.

 

Edit: Det ser ut som de mangler probability som jeg tror er en ganske stor del av R1 pensum. Men det får gå, jeg tar med meg bok hjemmefra.

Endret av Mariuslk
Lenke til kommentar
Hilser fra Phoenix, Arizona.. :D Noen som var her i aar/skal hit neste aar?

 

De fleste high schools oensker uvt.studenter med soccer erfaring til aa vaere kickere.. Saa store muligheter der..

Ikke overalt soccernivaaet er hoeyt nei.. Skolen min tapte tosifret hver eneste kamp. Derfor er jeg oeverlykkelig over at jeg valgte track, fikk mange gode venner og kom meg til State. :w00t: Mange av soccerlagene har ogsaa majoritet av meksikanere noe som generelt betyr at mange av spillerne er hasjroyekere. Hoeres rasistisk ut, men er desverre ikke det.

 

Skal til Tempe! Rett ved siden av det ;)

 

Jeg var i Maricopa, en halvtime fra Tempe så jeg var både i Phoenix og Tempe et par ganger. Dere er heldige :D Tempe er en KJEMPEFIN by og husene er utroolig fine ;) Veldig varmt der også, så det er et stort pluss :)

Lenke til kommentar
Spurt om dette før, men kanskje Martin kan linke til det innlegget i førsteposten? Med mindre der er noen utvekslingsstudenter som er/har vert i USA som meiner dette er heilt feil...

 

@Marius: Du kan jo sjå om du får tak i ein læreplan for Pre Clac og sammenligne med R1-planen... Eventuelt ta den med til faglærer.

 

Jeg skal se litt på det. Ut ifra Pre-Calculus på wikipedia, ser det ut som om det de gjennomgår der er ganske likt som R1 i Norge :)http://en.wikipedia.org/wiki/Precalculus

 

 

Okei, fint du linka til det der. Hadde glemt det :)

 

Hva er forskjellen mellom Pre Calcius og Calcius? Skjønner at Calc bygger på Pre Calc, men holder Pre Calc for å få det godkjent som R1?

 

Ser ut til at jeg da går Pre Calc(?), AP physics og AP computer (som erstatning til Informasjonsteknologi her i Norge),

 

Det heter Calculus og Pre-Calculus, sistnevnte ofte forkortet til Pre-Calc bare sånn at du husker det når du skal evnt. skrive til f.eks lærerne osv :) (prøver bare å hjelpe..)

 

Pre-Calculus holder (ifølge mine erfaringer og inntrykk) MER ENN NOK til R1 i Norge, Calculus er enda mer, og du kommer bare til å sitte inne hele året for noe som ikke er nødvendig.

 

Jepp, takk for rettelsen :)

Som du sier, ingen vits i å sitte med for vanskelig matte. Enig i det. Pre-Calculus (skrev riktig nå :new_woot:) ser veldig likt ut som R1, så da går jeg for det.

 

Edit: Det ser ut som de mangler probability som jeg tror er en ganske stor del av R1 pensum. Men det får gå, jeg tar med meg bok hjemmefra.

 

 

Til den siste delen. Jeg snakket med matte lærern min om det. Hvis jeg husker riktig sa han at dette ikke ville ha store effekten på R2. Så tror ikke det man går glipp av vil ha stor betydning. Selv hater jeg sansynelighet så dette er ganske greit.

 

Men for all del: Corect me if im wrong:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...