Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Jeg har vært innom flere organisasjoner og ingen av dem sender elever til Alaska eller Hawaii. Mulig de har gjort dette før, og at det er der historiene er fra, men nå lenger sender dem ikke elever dit. Her er det selvfølgelig mulig jeg tar feil, men jeg trodde det var ganske standard med de 48 landstatene.

 

 

Er iallefall ei som reiser med speak som har kommet til hawaii nå! så folk blir fremdeles sendt dit! :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har vært innom flere organisasjoner og ingen av dem sender elever til Alaska eller Hawaii. Mulig de har gjort dette før, og at det er der historiene er fra, men nå lenger sender dem ikke elever dit. Her er det selvfølgelig mulig jeg tar feil, men jeg trodde det var ganske standard med de 48 landstatene.

 

 

Er iallefall ei som reiser med speak som har kommet til hawaii nå! så folk blir fremdeles sendt dit! :p

 

 

Da er hun heldig :) Og det er mulig at jeg har tatt helt feil.

Lenke til kommentar
Martin: Er du sikker på at det er 2 x 23 kg?

Hadde vært kjipt å komme på gardemoen og ikke få med seg den ene kofferten sin :p

Når du får flybilleten/veit kem du reiser med kan du sikkert gå inn på heimesidene til flyselskapet og sjekke ;) Så får du ingen ubehagelige overraskelser.

Lenke til kommentar

Ang. det brevet du skriver til familien du evt får. Jeg tror ikke det er SÅ viktig egentlig. familien min har tydligvis ikke sett på det. for de er sånn " oij, det visste jeg ikke" om ting jeg sier/nevner, selvom jeg har skrevet det i brevet ! Men jeg vet ikke jeg !

 

I dag tror jeg det "bare" er 60 dager igjen til 4. August. Dette blir bra Gry ! Gleder meg. Også infokurs på søndag da !

Lenke til kommentar
Ang. det brevet du skriver til familien du evt får. Jeg tror ikke det er SÅ viktig egentlig. familien min har tydligvis ikke sett på det. for de er sånn " oij, det visste jeg ikke" om ting jeg sier/nevner, selvom jeg har skrevet det i brevet ! Men jeg vet ikke jeg !

 

I dag tror jeg det "bare" er 60 dager igjen til 4. August. Dette blir bra Gry ! Gleder meg. Også infokurs på søndag da !

 

 

Infokurs på søndag ? I Drammen tilfeldigvis ?

Lenke til kommentar
MartinF: Jeg var ikke klar over at det var andre regler for hvor mye og hvor tungt du kan ha med deg. Der tok jeg grådig feil, fint du rettet på meg :)

 

FredrikUSA91:

Når du søker har ingenting å si for hvor bra familie du får. Selvfølgelig er det jo bedre å søke først en sist, men det er først og fremst det du skriver i skjemaene som får noe å si for hvilken familie du får. Det er en fordel å ha søkt tidlig, men det er ingen garanti for en knall familie.

 

Jeg har vært innom flere organisasjoner og ingen av dem sender elever til Alaska eller Hawaii. Mulig de har gjort dette før, og at det er der historiene er fra, men nå lenger sender dem ikke elever dit. Her er det selvfølgelig mulig jeg tar feil, men jeg trodde det var ganske standard med de 48 landstatene.

 

Dette med kiloene er jeg nå klar over. Dette visste jeg ikke fra før av.

 

Jeg skal melde meg på skolelaget i basket ja, jeg har ingen håp om å bli med på laget, men bare å få prøve ett par treninger hadde vært topp. Jeg er hverken god eller dårlig i basket, men bare å få se hvordan de spiller blir artig.

Jeg siktet til at fotball laget og at min vertsbror kunne være en slags gratisbillett til venner og slikt. Siden fotballtreneren på skolen vet at jeg kommer, og gleder seg til å se meg på tryouts. Det er jo i alle fall en god start og en god mulighet til å få venner, det var det jeg mente med at vennene kommer. Beklager om jeg ordla meg så feil at dere så rødt.

 

Hvordan i all verden har du klart å bruke 100,000 kroner der borte ? Jeg tar med mye mer enn de aller fleste jeg reiser samtidig med, trodde nesten jeg hadde litt for mye penger, er litt redd for å komme dit å virke rik og snobbete. Men der tok jeg da tydeligvis feil, 40,000 tror jeg bør strekke til uansett.

 

Hvis skolen er så lett som alle sier så har jeg vel ingenting å frykte. Da klarer jeg i alle fall å opprettholde karakterene mine.

 

KoffeinKanin: Jeg ble behandlet dårlig, og fikk beskjeder som andre fikk da jeg søkte med AFS. De glemte å nevne viktige detaljer til meg. Jeg følte ikke at de så på meg som en person, men et nummer. I tillegg er de mer enn 10,000 kroner dyrere enn de fleste andre organisasjoner jeg har sjekket. I tillegg til mine erfaringer så har jeg også hørt mye generell dritt om AFS, men det gidder jeg ikke skrive her siden jeg ikke vet om det er helt sant.

 

Shaaland: Jeg har ikke forventninger om at vennene skal strømme til meg. Men jeg tror det blir ganske lett å få venner. Dette har jeg begrunnet lenger opp i innlegget mitt.

 

EvenUSA92: Var da ikke meningen å virke som om jeg vet mye, tenkte bare jeg skulle dele litt av det jeg vet. Beklager om jeg har ordlagt meg uklart og eventuelt sådd tvil om jeg vet hva jeg prater om eller ikke. Det er mulig jeg tar feil i noe av det jeg sier, og da er det flott om dere retter på meg og sier meg hva som er rett. Men jeg tror jeg har fått det meste riktig nu.

 

 

Det er sikkert mulig at AFS er en kjempeflott organisasjon, MEN det fikk ikke jeg oppleve og derfor ser jeg på dem som dårligere. Dette er kun personlig og det er sikkert mange her som er knallfornøyde med sin tur med nettopp AFS, mener ikke å støte dere, men jeg har en generell negativ oppfattning av AFS.

 

Sikkert mye skrivefeil nå, beklager.

 

 

Når du viser ydmykhet som dette da får jeg litt dårlig samvittighet for at det kan hørtes litt røft ut, men poenget er at forestillingene du har før året er som oftest veldig annerledes enn realiteten (Dette går begge veier! Ting du ikke hadde forventet som er kjipt, og ting som er gøy).

 

Det med prisene på organisasjonene varierer pga de inkluderer forskjellige ting, som noen har forsikring inkludert blablabla. Husker jeg leste her for noen dager siden at de som reiser med Aspect i år betaler en god del mer enn det vi gjorde når vi dro? Hørtes ganske heftig ut.

 

Det med penger må du se heeelt ann, kommer ann på hvor du kommer, hvilke folk du henger med, hvor mye du skal kjøpe med deg hjem. Som f.eks jeg hadde min siste dag i USA i går, og dagen før dro jeg til Indianapolis (stoooort shopping center) og brukte 10,000 på klær og ting som er lurt å kjøpe her, mest fordi det er ting som koster 3-4 ganger så mye i Norge, som f.eks de har dritfete jeans her borte, og du kan få de til 40-50 dollar, i motsetning til 1-1,500 kr i Norge per bukse. Det er jo i mine øyne penger spart, så hvis du velger å gjøre samme som meg så bruker du 25% av budsjettet ditt siste dagen. Så det kommer helt ann på, men ikke gjør som meg å kom på flyplassen uten å veid baggasjen (fordi jeg visste jeg hadde overvekt, bare ikke hvor mye) og måtte betale x00 dollar for overvekt.

 

Basketball syns jeg du absolut skal prøve, og som jeg prøvde å få frem i første post så sa jeg at Idaho ikke er en basketball stat = ikke så populært, og da er nivået generelt lavere. Jeg blir bare litt ertete av meg når jeg (tror) jeg ser folk som tror de skal komme bort hit å spille basketball, men dette har jo med at Indiana er basketball frelst og skolen min gjorde det veldig bra så derfor elsker jeg basketball nå. (P.S, første ting jeg hørte når jeg landet på Heathrow, London for en halvtime siden var kapteinen som sier at Magic tapte vs Lakers (75-100) i NBA playoffs, det var nedtur det.

 

AFS er AFS, har venner som drar med de og er fornøyde, det eneste de klager på er at de har fucked up date regler (kommer sikkert ann på koordinator) og at de ikke kan ta lappen.

 

Martin: Er du sikker på at det er 2 x 23 kg?

Hadde vært kjipt å komme på gardemoen og ikke få med seg den ene kofferten sin :p

 

Jeg kan confirme dette

 

 

Ang. det brevet du skriver til familien du evt får. Jeg tror ikke det er SÅ viktig egentlig. familien min har tydligvis ikke sett på det. for de er sånn " oij, det visste jeg ikke" om ting jeg sier/nevner, selvom jeg har skrevet det i brevet ! Men jeg vet ikke jeg !

 

I dag tror jeg det "bare" er 60 dager igjen til 4. August. Dette blir bra Gry ! Gleder meg. Også infokurs på søndag da !

 

 

Nå er jeg klar for alle pro-utvekslingsstudentene skal skjelle meg ut, og det er alltid kos;

 

Hvilken familie du får har VELDIG mye med å gjøre med bildet ditt på profilen, siden jeg nå er på vei hjem så kan jeg fortelle at jeg levde først med både IC'en og koordinatoren (de er gift) og de fortalte meg i bunn og grunn alt. Noen familier tar seg tid til å lese igjennom profilen og brevet, mens flertallet får f.eks 10 profiler, og ser bare på bildene og velger allerede bort profiler før de har lest noe mer om dem. Organisasjonene nekter jo selvfølgelig for dette, men bare stol på meg, eller ikke, same shit for meg egentlig.

 

Er ferdig med året mitt nå, er hjemme på gardemoen om 5 timer så dere som vil ha intervju kan møte opp der 15:55 ;) nå sitter jeg på Heathrow og nyter en engelsk breakfast til 12,00 pund, uff jeg savner USA og prisene.

 

Tips til dere som fortsatt er i USA og skal snart hjem;

 

- Pakk opptil 1 uke før, ikke pakk siste natten som meg

- Sjekk om dere har overvekt før dere drar, og eventuellt ship ting hjem

- Ikke vent med all shoppingen og gjøremål til de 1-2 siste dagene

- Begynn å si hade til venner 2-3 dager før, er kjipt når det er ting som kommer opp så du ikke får sagt siste farvel til X antall personer.

- Ikke spis mexicansk mat på Chicago hvis dere mellomlander der, du blir dårlig.

- Pakk deg inn i teppet du får på flyet overseas før du eventuellt sover, jeg ble akkurat forkjølet. Er veldig kaldt over der nå! var ikke sånn på veien over :p

- KJØP MASSE TING FRA USA :) T SKJORTER FRA SKOLEN, STATEN, NFL/NBA DRAKTER ETC. Skulle kjøpt så veldig mye mer!

 

 

Kos dere neste år i USA da jenter, og husk hva jeg har sagt om at det er jææævlig fett når du kommer, men du kommer til å få DOWN periode, men den går over :) og husk å meld dere på Hawaii hvis dere har budsjett til det, så har du noe å se frem til, siste mndene her er herlige og går veldig fort. Nå må jeg nesten finne ut hvilken gate jeg skal på til Gardemoen.

 

MAGIC '09

Lenke til kommentar
Ikke med AFS nei. Jeg søkte selv med AFS først (crappy organisajson btw, men det er en annen sak) og det er ifølge dem ikke mulig å havne i noen av statene Hawaii eller Alaska.

 

Bare svarte på noen spørsmål jeg, jeg tenkte ikke over hvem de var tilsiktet. Ser jo nå at jeg burde skjønt det..

Jeg var selv på AFS-kontoret i går og da hadde de plassert noen i både Alaska og Hawaii. Sannsynligheten er ikke stor, men den er der.

Lenke til kommentar
Det med prisene på organisasjonene varierer pga de inkluderer forskjellige ting, som noen har forsikring inkludert blablabla. Husker jeg leste her for noen dager siden at de som reiser med Aspect i år betaler en god del mer enn det vi gjorde når vi dro? Hørtes ganske heftig ut.

 

Jeg vil tro den er litt rettet mot meg! haha, håper ingen missforsto, jeg må betale nesten 40'000 ekstra men det er til AUSTRALIA ikke USA :) ser at programprisen til USA er 57'950 dette året ( den lappen jeg fikk ), det kan da vel ikke vært så veldig mye billigere ifjord :) Håper ingen missforstod og trodde det var 40 ekstra på USA :p

 

God tur hjem Fredrik! :)

 

 

ayay, en måned til avreise imorgen!!! :D gonna be awesome mateys!

Lenke til kommentar

Mamar17: Hvis du vil vite om vi har fått familie eller ei, er det et smart trekk å se litt på bloggene våre. Men jeg kan fortelle deg at jeg skal til Las Vegas ! ( Som også står på signaturen min, som tilfeldigvis er linken til bloggen min)

 

Haawy: Så morro da. Alltid gøy å høe om folk som har fått familie !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...