Ustedalen Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Det tok vel ca. 3 måneder før jeg kommuniserte på engelsk perfekt. Det tok ca. 7-8 før jeg hadde inne den amerikanske aksenten. Det tok ca. 2 måneder før jeg drømte på engelsk. Lenke til kommentar
r0lf Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Jipppiiiii....Endelig fått sted og familie. Skal bo i Arizona. Noen som har vært der? Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) JoachimR på forumet her bodde der i vinter. Send han en PM eller noe. Endret 31. juli 2007 av Ustedalen Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) JoachimR på forumet her bodde der i vinter. Send han en PM eller noe. 9180211[/snapback] Han har vel skiftet navn til PlatinumFlyer om jeg husker riktig. Endret 31. juli 2007 av SurfingElite Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Dere som tidligere har vært Utvekslings studenter før, hvordan gjorde dere det med penger? Tok kun med dere kort eller opprettet dere en bankonto der borte? Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Det mest logiske er vel å opprette en konto der borte. Har snakket med flere tidligere utvekslingsstudenter som har opprettet konto isteden for å bruke kontoen i Norge. Lenke til kommentar
Iverfar Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Er det avgifter på bruk av norske kort der? Banken sa at visa elctron burde fungere, men koster det mer enn hvis jeg skaffer emg ett amerikansk kort? Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Oppretter du konto i USA, kan ikke foreldrene dine overføre penger via nettbank. Jeg fikk meg rett å slett et helt nytt visakort som jeg brukte der borte. De tok litt gebyr med å bruke det der borte, men jeg tok ut $200/300 så det ble aldri noe problem. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 De henger litt etter på enkelte ting i USA..f.eks. at sjekker er så sinnssykt utbredt fremdeles. Vi slutta vel å bruke det på 80-tallet. Lenke til kommentar
Iverfar Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Helt vanlig visa? Ikke Visa Electron, altså? Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Oppretter du konto i USA, kan ikke foreldrene dine overføre penger via nettbank. Hæ? Man kan da overføre med nettbank til vanlige kontoer i USA? Det beste norske bankprogrammet er vel Ansa Pluss gjennom Fokus. Men selv om det er gratis å ta ut i minibanker, samt betale med det (VISA-kortet altså), er det valutapåslag på 2%. Skal man være der et helt år blir jo det litt penger. Også er det jo rimelig bra vekslingskurser nå. Man skal ikke overføre så voldsomt store summer før man merker stor forskjell mellom å veksle mot 5,75 vs 6,3 f.eks. Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Jeg har Visa Electron og banken lovte meg at dette skal fungere i alle amerikanske minibanker som tar vanlige Visa kort! Reglene er forandret så vi under 18 får ikke Visa kort selv om foreldrene skriver under (noe sånt de sa...) For meg som har sparebank 1 nordvest (SNB) har gebyr på 29 kr pr uttak, pluss 0,1%, det vil si at pr. 1000 kroner jeg tar ut tar de 10 kr + 29 kroner i gebyr (ergo 39 kr pr 100 0kr) Scandiabanken har et kort som er gebyrfritt og jeg ble fortalt at dette var det beste å skaffe meg, men der tar de 0,9% (tror jeg det var, i hvert fall sykt mye), så det er faktisk bedre for meg å beholde alt som det er i Norge, og heller ta ut endel penger om gangen. Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Jeg har Visa Electron og banken lovte meg at dette skal fungere i alle amerikanske minibanker som tar vanlige Visa kort! Reglene er forandret så vi under 18 får ikke Visa kort selv om foreldrene skriver under (noe sånt de sa...) For meg som har sparebank 1 nordvest (SNB) har gebyr på 29 kr pr uttak, pluss 0,1%, det vil si at pr. 1000 kroner jeg tar ut tar de 10 kr + 29 kroner i gebyr (ergo 39 kr pr 100 0kr) Scandiabanken har et kort som er gebyrfritt og jeg ble fortalt at dette var det beste å skaffe meg, men der tar de 0,9% (tror jeg det var, i hvert fall sykt mye), så det er faktisk bedre for meg å beholde alt som det er i Norge, og heller ta ut endel penger om gangen. 9182385[/snapback] Scandiabanken har 1,75% valutapåslag, altså 17,5 av de 1000 kronene. Men med norkse kort er det jo sjanse for at den amerikanske banken som eier minibanken tar et gebyr... Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Valutapåslaget var likt for alle banker ble jeg forklart edit: leifer Endret 31. juli 2007 av pinnsvin Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Hæ? Man kan da overføre med nettbank til vanlige kontoer i USA? 9182300[/snapback] Nei! Kontonummerene er så ufattelig lange at det er umulig å få skrevet dem inn i nettbanksystemet. Og amerikanerene bruker ikke nettbank når det skal overføres penger. Da er det som sagt sjekker som gjelder. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Det kan da vel ikke ta så lang tid å gå i banken hvis du absolutt skal sende penger til utlandet? Det må vel være mulig? Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Det er mulig, men veldig tungvint. Behold kortet ditt fra Norge! Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Hæ? Man kan da overføre med nettbank til vanlige kontoer i USA? 9182300[/snapback] Nei! Kontonummerene er så ufattelig lange at det er umulig å få skrevet dem inn i nettbanksystemet. Og amerikanerene bruker ikke nettbank når det skal overføres penger. Da er det som sagt sjekker som gjelder. 9182569[/snapback] Hm...overførte da nettopp 3mnd husleie til romkameraten min i USA. Gikk finfint det Bare skrev inn kontonummeret, og søkte opp bankens BIC-kode. Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 (endret) Novikana, hvor i USA er det du skal bo og i hvilken anledning? Endret 1. august 2007 av SurfingElite Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 (endret) Novikana, hvor i USA er det du skal bo og i hvilken anledning? 9188484[/snapback] Har nok skrevet det tidligere i tråden, men skal gå master i markedskommunikasjon ved Emerson College i Boston Endret 1. august 2007 av NoviKaNa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå