Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter

MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppretter du konto i USA, kan ikke foreldrene dine overføre penger via nettbank.

Jeg fikk meg rett å slett et helt nytt visakort som jeg brukte der borte. De tok litt gebyr med å bruke det der borte, men jeg tok ut $200/300 så det ble aldri noe problem.

Lenke til kommentar
Oppretter du konto i USA, kan ikke foreldrene dine overføre penger via nettbank.

Hæ? Man kan da overføre med nettbank til vanlige kontoer i USA? :dontgetit:

Det beste norske bankprogrammet er vel Ansa Pluss gjennom Fokus. Men selv om det er gratis å ta ut i minibanker, samt betale med det (VISA-kortet altså), er det valutapåslag på 2%. Skal man være der et helt år blir jo det litt penger.

Også er det jo rimelig bra vekslingskurser nå. Man skal ikke overføre så voldsomt store summer før man merker stor forskjell mellom å veksle mot 5,75 vs 6,3 f.eks.

Lenke til kommentar

Jeg har Visa Electron og banken lovte meg at dette skal fungere i alle amerikanske minibanker som tar vanlige Visa kort! Reglene er forandret så vi under 18 får ikke Visa kort selv om foreldrene skriver under (noe sånt de sa...) :)

For meg som har sparebank 1 nordvest (SNB) har gebyr på 29 kr pr uttak, pluss 0,1%, det vil si at pr. 1000 kroner jeg tar ut tar de 10 kr + 29 kroner i gebyr (ergo 39 kr pr 100 0kr)

Scandiabanken har et kort som er gebyrfritt og jeg ble fortalt at dette var det beste å skaffe meg, men der tar de 0,9% (tror jeg det var, i hvert fall sykt mye), så det er faktisk bedre for meg å beholde alt som det er i Norge, og heller ta ut endel penger om gangen.

Lenke til kommentar
Jeg har Visa Electron og banken lovte meg at dette skal fungere i alle amerikanske minibanker som tar vanlige Visa kort! Reglene er forandret så vi under 18 får ikke Visa kort selv om foreldrene skriver under (noe sånt de sa...) :)

For meg som har sparebank 1 nordvest (SNB) har gebyr på 29 kr pr uttak, pluss 0,1%, det vil si at pr. 1000 kroner jeg tar ut tar de 10 kr + 29 kroner i gebyr (ergo 39 kr pr 100 0kr)

Scandiabanken har et kort som er gebyrfritt og jeg ble fortalt at dette var det beste å skaffe meg, men der tar de 0,9% (tror jeg det var, i hvert fall sykt mye), så det er faktisk bedre for meg å beholde alt som det er i Norge, og heller ta ut endel penger om gangen.

9182385[/snapback]

Scandiabanken har 1,75% valutapåslag, altså 17,5 av de 1000 kronene. Men med norkse kort er det jo sjanse for at den amerikanske banken som eier minibanken tar et gebyr...

Lenke til kommentar
Hæ? Man kan da overføre med nettbank til vanlige kontoer i USA?  :dontgetit:

9182300[/snapback]

Nei!

Kontonummerene er så ufattelig lange at det er umulig å få skrevet dem inn i nettbanksystemet. Og amerikanerene bruker ikke nettbank når det skal overføres penger. Da er det som sagt sjekker som gjelder.

Lenke til kommentar
Hæ? Man kan da overføre med nettbank til vanlige kontoer i USA?  :dontgetit:

9182300[/snapback]

Nei!

Kontonummerene er så ufattelig lange at det er umulig å få skrevet dem inn i nettbanksystemet. Og amerikanerene bruker ikke nettbank når det skal overføres penger. Da er det som sagt sjekker som gjelder.

9182569[/snapback]

Hm...overførte da nettopp 3mnd husleie til romkameraten min i USA. Gikk finfint det :)

Bare skrev inn kontonummeret, og søkte opp bankens BIC-kode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...