Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Dette høres utrolig spennende og morsomt ut! Har et par spørsmål (dessuten må jeg ha denne i mine innlegg :p):

 

1. Er det slik at dette kan tas som en erstatning for enten andre eller tredje året på videregående? Hva er vanligst?

 

2. Må man ta fag opp igjen når man kommer tilbake, eller regnes det som et vanlig skoleår?

 

3. Er det mye arbeid å organisere?

 

4. Hvor store krav er det til engelskkunnskapene?

 

Jeg beklager om disse spørsmålene er stilt en million ganger før, men følte det var greiest å samle alle i en post, fremfor å lete meg frem til enkeltspørsmål i en så lang tråd.

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Er det slik at dette kan tas som en erstatning for enten andre eller tredje året på videregående? Hva er vanligst?

Det vanligste er vel å ta det som erstatning for 2 året. Men det finnes mennesker som tar det som ett friår også, der de tar ett år i utvekslingslandet som ett friår og opplever det samme som en som prøver å få det godkjent.

 

2. Må man ta fag opp igjen når man kommer tilbake, eller regnes det som et vanlig skoleår?

Tviler, er mer opp til skolen!

 

3. Er det mye arbeid å organisere?

Ja, eller det spørs mye på hvilken organisasjon, nå har jeg kun peiling på rotary, var en del med papir som måtte fylles ut, tur til lege og tannlege, div. forsikringspapirer osv, men dette gjorde bare gleden enda større, tro meg. Det er gøy å sitte der å fylle ut papirer, du blir bare mer og mer gira på å dra ut. Jeg gleder meg helt vilt til å dra, drar denne sommeren :D Men mye av gleden ved siden av å ha lest på blogg og forberedelse har faktisk vært utfyllingen av skjemaer, man får følesen av at reisen bare kommer nærmere og næremere!

 

4. Hvor store krav er det til engelskkunnskapene?

Er Engelsken dårlig kan det vel bare gå en vei! Men mange organsiasjoner har en 3er i engelsk som dårligst, men dette varierer. I Rotary som jeg skal reise med var det bare potensiale for å lære noe nytt som utgjorde ett ja eller nei.

 

Men som sagt, du får nesten høre med de nåværende studentene, Martin eller Fredrik, de har mye info å komme med, står også en del om dette lenger framme i tråden!

Endret av EvenUSA92
Lenke til kommentar
Oops, du kan ikke søke om intervju på ambasaden før du har fått passet ditt. Ser nå at du må fylle inn Pass nr, og det finner du jo i passet. DS-156 må nemlig fylles inn før du kan søke.

 

Sitter å holder på med dette nå...

 

Et spm: State/Province, er det kommune her i Norge? Også må jeg fylle inn postal zone, er postnummer tilsvarende? :p

 

Har jo alltid måtte fylle inn dette før også, når jeg har bestilt ting fra USA og sånt. Har alltid kommet fram, men er litt mer serriøst nå kanskje. Dumt å skrive feil.

Vel vi i AFS fikk med veiledning, og Postal Zone/Postal Code er postnummeret ;)

State/Province = fylke

Mens city er poststedet, eller kommunen dersom det er det samme. :)

 

Og sia du spør når/om vi andre skal til ambassaden, er det i alle fall allerede satt opp for oss AFS-ere torsdag den 4. og fredag den 5. juni om ikke noen andre her har sagt det alt.

 

Pusur/Even: Norskprøve? Må ikke jeg ta... :hmm:

Og fag å ta igjen - så lenge du går allmenn er det ingenting som må tas igjen egentlig. bare du snakker med rådgiveren og hører hvilke vilkår når det komme til fagvalg i USA som gjelder. Altså, antall timer med regning du må ha i uka osv.

Endret av Vierett
Lenke til kommentar

Herregud. Jo mer jeg leser om dette, jo mer får jeg lyst til det, men samtidig ... vel, andreåret på videregående, det er jo ikke mer enn et år til! Føler virkelig ikke at jeg vil kunne være forberedt på å bryte alle rammer og rutiner på denne måten allerede om 13-14 måneder ... Hva tenker dere som har vært, er, eller skal til USA om det? Er det ikke litt spesielt å skulle forlate alle kjente omgivelser og begi seg ut på noe slikt?

Lenke til kommentar
Dette høres utrolig spennende og morsomt ut! Har et par spørsmål (dessuten må jeg ha denne i mine innlegg :p):

 

1. Er det slik at dette kan tas som en erstatning for enten andre eller tredje året på videregående? Hva er vanligst?

 

2. Må man ta fag opp igjen når man kommer tilbake, eller regnes det som et vanlig skoleår?

 

3. Er det mye arbeid å organisere?

 

4. Hvor store krav er det til engelskkunnskapene?

 

Jeg beklager om disse spørsmålene er stilt en million ganger før, men følte det var greiest å samle alle i en post, fremfor å lete meg frem til enkeltspørsmål i en så lang tråd.

 

1) Du kan få året godkjent ("erstatning for" som du kallar det) eller du kan ta det som eit friår. Viss du skal ha året godkjent MÅ du reise i 2. klasse og du MÅ ta minst to fag som du kan fortsette med når du kjem tilbake i 3. klasse. Det er skulen som bestemmer om året blir godkjent eller ikkje så det kan hende dette er litt forskjellig frå skule til skule. Det beste er å snakke med rådgivaren på vidaregåande skulen du skal begynne på.

 

2) Dette er opp til skulen. Men eg trur dei fleste ikkje treng å ta opp nokon fag. Eg treng i alle fall ikkje ta nokon fag som privatist... Igjen, snakk med rådgivaren ;)

Det med norsktest har eg aldri hørt om og skal eg vere ærlig høres det ganske dumt ut. For det første glømmer du ikkje morsmålet ditt av å vere vekke i eit år, for det andre skal du ha norsk i 3. klasse med obligatorisk eksamen... Eg trur det er test nok...

 

3) EvenUSA92 svarer bra ;)

 

4) Igjen slå Even til :)

 

Edit: @ Pusur1993: Eg råder deg til å lese heile, absolutt heile, tråden her... Veldig masse god informasjon. Denne tråden gjorde sånn at eg i alle fall bestemte meg for å reise :)

Endret av Bjørnar!
Lenke til kommentar
Herregud. Jo mer jeg leser om dette, jo mer får jeg lyst til det, men samtidig ... vel, andreåret på videregående, det er jo ikke mer enn et år til! Føler virkelig ikke at jeg vil kunne være forberedt på å bryte alle rammer og rutiner på denne måten allerede om 13-14 måneder ... Hva tenker dere som har vært, er, eller skal til USA om det? Er det ikke litt spesielt å skulle forlate alle kjente omgivelser og begi seg ut på noe slikt?

 

Bli med meg! Hehe, jo det er det, men du lærer å være litt selvstendig og du møter verden helt annerledes :)

Lenke til kommentar
Edit: @ Pusur1993: Eg råder deg til å lese heile, absolutt heile, tråden her... Veldig masse god informasjon. Denne tråden gjorde sånn at eg i alle fall bestemte meg for å reise :)

 

Får vel bruke sommerferien på det, da. :p

 

Edit: Lenge siden sist, Tyv! :D

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar

Pusur1993, skal du gå allmenn dette året? For, velger du andre linjer, som f.eks Medier og Kommunikasjon eller Restaurant og Matfag kan du få problemer med å få det godkjent som skoleår. Selv må jeg ta det som et friår da jeg går på Medier og Kommunikasjon.

Lenke til kommentar
Oops, du kan ikke søke om intervju på ambasaden før du har fått passet ditt. Ser nå at du må fylle inn Pass nr, og det finner du jo i passet. DS-156 må nemlig fylles inn før du kan søke.

 

Sitter å holder på med dette nå...

 

Et spm: State/Province, er det kommune her i Norge? Også må jeg fylle inn postal zone, er postnummer tilsvarende? :p

 

Har jo alltid måtte fylle inn dette før også, når jeg har bestilt ting fra USA og sånt. Har alltid kommet fram, men er litt mer serriøst nå kanskje. Dumt å skrive feil.

Adressene i USA skrives

0000 gatenavn

By, Stat postnummer

 

Så, skal du oppgi norsk adresse fyller du inn ditt postnummer i postal zone og poststed som by. hvertfall slik jeg gjør det. Du kan jo fylle ut Stat/provins også, altså fylket men vi skriver jo ikke det io adressen i Norge. Er derimot veldig sikker på at at brev sendt til "Stavanger, Rogaland, Norway" kommer frem :)

Lenke til kommentar
Dette høres utrolig spennende og morsomt ut! Har et par spørsmål (dessuten må jeg ha denne i mine innlegg :p):

 

1. Er det slik at dette kan tas som en erstatning for enten andre eller tredje året på videregående? Hva er vanligst?

 

2. Må man ta fag opp igjen når man kommer tilbake, eller regnes det som et vanlig skoleår?

 

3. Er det mye arbeid å organisere?

 

4. Hvor store krav er det til engelskkunnskapene?

 

Jeg beklager om disse spørsmålene er stilt en million ganger før, men følte det var greiest å samle alle i en post, fremfor å lete meg frem til enkeltspørsmål i en så lang tråd.

 

Svarer bare helt kort siden andre har svart tidligere.

1: Vanlig å ta som 2 året. Kan erstatte i hvertfall almennfag/studiespesialiserende. Har da mulighet til å søke stipender fra Statens lånekasse.

 

2: På almenn, ved riktig fagvalg i USA kan det erstatte 2 klasse. Snakk med rådgiveren din på din skole for å få vite hva du trenger, hvor mange timer etc. Og hvis du går på en annen linje kan rådgiver kanskje hjelpe deg. Men vet at endel må gå om igjen hvis de har feks yrkesfag og drar til USA.

 

3: Nei, jeg søkte bare hos STS. Fikk etterhvert papirer som skulle signeres og fylles ut. Gikk veldig greit. Var dog litt stress med ambassade besøket siden jeg bodde på vestlandet og ambassaden ligger i Oslo.

 

4: STS hadde krav om 3 i engelsk, men jeg tror ærlig talt ikke noen har problemer når dem kommer hit. Vi er så vant til engelsk i Norge at engelsk aldri var noe som helst problem for meg i hvertfall.

Lenke til kommentar

Føler at jeg kanskje ville slitt med engelsken. Skriftlig går greit. Men jeg sliter med uttalen. Kanskje ikke nok til at jeg ikke får gjort meg forstått (dvs., med en del ord gjør jeg det), men nok til at jeg vegrer meg for å snakke så mye ...

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar
Føler at jeg kanskje ville slitt med engelsken. Skriftlig går greit. Men jeg sliter med uttalen. Kanskje ikke nok til at jeg ikke får gjort meg forstått (dvs., med en del ord gjør jeg det), men nok til at jeg vegrer meg for å snakke så mye ...

 

Joda, det går så bra. De sender asiatere hit som ikke engang skjønner setninger som "Hi, how are you?". Det går helt fint, og familien, skolen og alle "forventer" at din engelsk ikke er topp og at du kan ha en aksent. Ikke la noe sånt ødelegge for deg. For er det noe du lærer her borte, så er det å prate engelsk.

Lenke til kommentar
Herregud. Jo mer jeg leser om dette, jo mer får jeg lyst til det, men samtidig ... vel, andreåret på videregående, det er jo ikke mer enn et år til! Føler virkelig ikke at jeg vil kunne være forberedt på å bryte alle rammer og rutiner på denne måten allerede om 13-14 måneder ... Hva tenker dere som har vært, er, eller skal til USA om det? Er det ikke litt spesielt å skulle forlate alle kjente omgivelser og begi seg ut på noe slikt?

 

Det er her du må gjøre som meg og ikke tenke lenger, bare gjør det. Meld deg på og håp på det beste :)

 

 

BTW MAGIC EIER DERE ALLE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...