Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Hmm okei, vel eneste problemet mitt er at ene kofferten min er så stor at jeg kan sikkert få plass til 100 lbs i den, så får ikke pakket den full uansett.

 

Men ja når jeg snakker om å shippe ting hjem er det ikke en liten boks jeg vil shippe, mer en stor boks med størrelse på en koffert, dette vil jo bli mine ting, mine brukte klær osv. Syns tollvesenets sider er ganske surrete, men men!

Skal legge litt ting igjen her, men forhåpentligvis får jeg alt jeg vil med meg hjem i 2 kofferter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva du mener surrete?

 

Du fyller bare røfft ut en lapp med innholdet. Du skal ikke skrive 6 par bommullsskjorter og 4 par ullskjorter men heller shirts, socks, shoes, cd-s etc etc. Du generaliserer (det er annet hvis det er mat, planter osv. klær går fint). Merk av som "gave" så blir det ikke noe toll! :)

Lenke til kommentar

ja hm jeg er ny her.

Jeg skal altså reise med EF til Colorado, Pueblo nå til høsten.

Jeg må si at jeg virker litt skeptisk til Ef nå :p

en tur som skulle kun koste 60 000 har nå blitt nærmere 90 000 kr

har de lov til å gjøre slikt?

fikk forresten et tilleg i posten på nesten 10 000 kr pga finanskrisa som herjer i USA for øyeblikket.

Er det noen her som har hatt problemer med Ef ?

noen råd om hva man skal gjøre hvis problemer oppstår?

er ikke så veldig flink på å forhandle med organisasjoner.

Lenke til kommentar
ja hm jeg er ny her.

Jeg skal altså reise med EF til Colorado, Pueblo nå til høsten.

Jeg må si at jeg virker litt skeptisk til Ef nå :p

en tur som skulle kun koste 60 000 har nå blitt nærmere 90 000 kr

har de lov til å gjøre slikt?

fikk forresten et tilleg i posten på nesten 10 000 kr pga finanskrisa som herjer i USA for øyeblikket.

Er det noen her som har hatt problemer med Ef ?

noen råd om hva man skal gjøre hvis problemer oppstår?

er ikke så veldig flink på å forhandle med organisasjoner.

 

Hvorfor har det blitt 30.000 ekstra? Er det pga. valutaen eller er det ting som forsikring o.l?

 

De må iallefall gi deg en grunn.. Litt vanskelig for oss å bedømme hvis vi ikke vet hvorfor tilleggene er der. ;)

Lenke til kommentar
tror det er reiseforsikring og slikt.

Men skal ikke dette egentlig inngå i prisen ? i så fall hva er det egentlig de opprinnelige 60 000 kr dekker ?

det sto i tillegget at vi måtte betale de 10 000 kr fordi den norske kronen hadde blitt svekket av finanskrisen.

er det ikke dollarn som har blitt svekket ? oO

 

Dollaren har gått opp i forhold til den norske kronen. Ligger på rundt 6.3 norske kroner pr dollar nå. Når jeg reiste var den på 5koner, men den gikk fort opp til 6kr, og derreter 7 kroner. Er på vei ned igjen nå.

 

Angående staten du har kommet til, Colorado. Er det en av de fineste statene i USA. Du er heldig som har kommet dit, ihvertfall om du er glad i snowboard, og vinteraktiviteter så er du kommet til rett plass. Jeg bor i Florida, vært på skiferie i Colorado, og det var en av de gøyeste vekene jeg var har hatt i USA. Synest det er urimelig at de kommer med prisøkning, nå så sent, om det er pga valutaen de har økt prisen, i og med at dollaren har vert ganske høg i forhold til den norske kronen siden Oktober, burde kanskje hatt økningen tidligere.

 

// Thoren, utvekslingstudent i Florida 2008/2009.

// Reiser med Speak, er ikke fornøyd med behandligen deres av ting, var mye som måtte bli maset om og gjort på egenhånd. Dette var ting som var etter jeg var komt til USA så vet ikke om det var Speak eller USSE, så lar det stå åpent.

Om noen har spørsmål send PM, sikkert en del jeg kan svare på :)

Lenke til kommentar

snartpåutenlandsreise: Hei. Har som deg, fått et tilegg på nesten 10000,- Reagerte på det selv jeg. Men 90000,- er vel kanskje litt i overkant. Det koster 60 000 + 6000 for Erika forsikringen + nå 8000 i tilegg + annet småsnacks som også kommer i tilegg (f.eks. visumpapirene tror jeg vi måtte betale litt i underkant av 1000 for).

Tror ikke det hjelper med noe forhandlinger nei, prisen får du nok ikke endra desverre.

 

Det ble i grunn jævlig dyrt dette her. Var på kanten til at jeg ikke kunne dra fra før av, men nå har det altså blitt enda dyrere. Glad jeg har en så snill bestemor som legger ut :p

Lenke til kommentar

Det blir dyrt. Men så kommer foreldrene deres til å spare mye + en opplevelse dere kommer til å ha resten av livet, lære om kulturer, bli mer voksen og få et større sosialt nettverk. Og så kan man søke om ca 40 - 50k av lånekassen som hjelper mye.

Kan trøste dere med at både jeg og tvillingbroren min skal ut dette året som utvekslingsstudenter, så det blir det dobbelt for oss ;)

Lenke til kommentar

Ikke ment på noen som helst reklame for Rotary, men ser at folk klager på prisen. Gjennom Rotary er det eneste som vi MÅ betale "forsikring + flybillett" Ellers veldig mye annet valgfritt. Totalt har vi betalt 30 000 nå, og er noen hovedgrupper igjen. så det er nesten 60 000 å spare?!? :O

Lenke til kommentar

Hei: )

 

Nå har jeg lest igjennom alle de 327 sidene med innlegg. Neste skoleår skal jeg være utvekslingsstudent i USA. Reiser med Aspect, og er foreløpig veldig fornøyd med de. Fikk vertsfamilie ganske så tidlig, heldigvis.

 

Angående betalingsmåter i statene. Noen som har erfaringer med å bruke et Visa Electron kort? Snakka med vertsmora mi, og hun spurte banken og de hadde aldri hørt om et Visa Electron kort før, så regner nesten med at det ikke vil fugere der. Lurer derfor på hvilke banker dere har benyttet dere av for Visa kort. Vil jo helst skaffe meg Visa kort med den banken som er billigst. Noen som har tips/synspunkter på dette?

 

Skal til West Virginia, skal bo i en liten by som heter Moundsville. Noen som kjenner noen som har vært / er eller skal være utvekslingsstudent enten i West Virginia, eller i byer/ områder ikke langt unna i andre stater? ( Ohio, Pennsylvania ).

 

Reiser forresten mest sannsynlig over 1. august, andre som drar da?

 

Takk for alle svar

Lenke til kommentar
Hei: )

 

Nå har jeg lest igjennom alle de 327 sidene med innlegg. Neste skoleår skal jeg være utvekslingsstudent i USA. Reiser med Aspect, og er foreløpig veldig fornøyd med de. Fikk vertsfamilie ganske så tidlig, heldigvis.

 

Angående betalingsmåter i statene. Noen som har erfaringer med å bruke et Visa Electron kort? Snakka med vertsmora mi, og hun spurte banken og de hadde aldri hørt om et Visa Electron kort før, så regner nesten med at det ikke vil fugere der. Lurer derfor på hvilke banker dere har benyttet dere av for Visa kort. Vil jo helst skaffe meg Visa kort med den banken som er billigst. Noen som har tips/synspunkter på dette?

 

Skal til West Virginia, skal bo i en liten by som heter Moundsville. Noen som kjenner noen som har vært / er eller skal være utvekslingsstudent enten i West Virginia, eller i byer/ områder ikke langt unna i andre stater? ( Ohio, Pennsylvania ).

 

Reiser forresten mest sannsynlig over 1. august, andre som drar da?

 

Takk for alle svar

 

Hyggelig du reiser med Aspect, fordi Aspect er best!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

lol

 

Visa Electron fungerer heeelt fint, det er bare visse steder (1 av 1043.34) som fucker opp, som f.eks jeg kunne ikke kjøpe mat på Arby's, det er det eneste stedet i USA jeg har vært hittil som ikke har tatt VISA Electron, men så bruker jeg det ikke noe særlig da, jeg har VISA (det hvor du kan bestille alt alltid ingen begrensninger) og det fungerer overalt i verden så og si. Så hvis du er usikker kan du kjøre på med Visa Electron, eller gjøre som meg og ha begge, hvis en ikke fungerer har du den andre. Men VISA Electron fungerer helt fint, jeg tror hovedproblemet her ligger i at hostmoren din er fra WV som er blandt, hvis ikke den fattigste staten i USA, og da er hun kanskje ikke helt inn i VISA. (Og det var seriøst, siden her er de på 1800 tallet og bruker sjekker mange steder, sånn du skriver og signerer.. )

Lenke til kommentar
Hei: )

 

Nå har jeg lest igjennom alle de 327 sidene med innlegg. Neste skoleår skal jeg være utvekslingsstudent i USA. Reiser med Aspect, og er foreløpig veldig fornøyd med de. Fikk vertsfamilie ganske så tidlig, heldigvis.

 

Angående betalingsmåter i statene. Noen som har erfaringer med å bruke et Visa Electron kort? Snakka med vertsmora mi, og hun spurte banken og de hadde aldri hørt om et Visa Electron kort før, så regner nesten med at det ikke vil fugere der. Lurer derfor på hvilke banker dere har benyttet dere av for Visa kort. Vil jo helst skaffe meg Visa kort med den banken som er billigst. Noen som har tips/synspunkter på dette?

 

Skal til West Virginia, skal bo i en liten by som heter Moundsville. Noen som kjenner noen som har vært / er eller skal være utvekslingsstudent enten i West Virginia, eller i byer/ områder ikke langt unna i andre stater? ( Ohio, Pennsylvania ).

 

Reiser forresten mest sannsynlig over 1. august, andre som drar da?

 

Takk for alle svar

 

Visa Electron bør funke fint, jeg har brukt det under hele oppholdet mitt, har ikke hatt noen problemer med det, er som sagt diverse butikker som fucker opp, men det er minimalt som Fredrik sa.

 

//Thoren

Lenke til kommentar
Hei: )

 

Nå har jeg lest igjennom alle de 327 sidene med innlegg. Neste skoleår skal jeg være utvekslingsstudent i USA. Reiser med Aspect, og er foreløpig veldig fornøyd med de. Fikk vertsfamilie ganske så tidlig, heldigvis.

 

Angående betalingsmåter i statene. Noen som har erfaringer med å bruke et Visa Electron kort? Snakka med vertsmora mi, og hun spurte banken og de hadde aldri hørt om et Visa Electron kort før, så regner nesten med at det ikke vil fugere der. Lurer derfor på hvilke banker dere har benyttet dere av for Visa kort. Vil jo helst skaffe meg Visa kort med den banken som er billigst. Noen som har tips/synspunkter på dette?

 

Skal til West Virginia, skal bo i en liten by som heter Moundsville. Noen som kjenner noen som har vært / er eller skal være utvekslingsstudent enten i West Virginia, eller i byer/ områder ikke langt unna i andre stater? ( Ohio, Pennsylvania ).

 

Reiser forresten mest sannsynlig over 1. august, andre som drar da?

 

Takk for alle svar

Grunnen til at hun ikke har hørt om det er at de ikke bruker det i USA. vanlig er at ungdommer har ingenting, eller et ATM kort. Som literally betyr ATM kort. Dvs kan kun benyttes i minibank, ikke som betaling i butikk.

 

Vanlig VISA/VISA electorn i den forstand vi er "vandt til", dvs ikke kreditt kort men debet kort kalles "debit card" og er enten AmEx, VISA, MC etc. Der hvos disse kan brukes kan normalt Electron benyttes. Jeg har fått til å bruke det overalt hvor jeg hyar forsøkt. Men jeg har egentlig ikke brukt mitt Electron kort så mye siden jeg har norsk VISA (debit kort) + amerikansk MC debit kort som jeg vanligvis bruker.

 

Uansett om du bruker VISA, VISA Electron etc må du bruke det som kreditt kort uansett om det er debit eller kreditt. De fleste butikker spør om det er debit eller kreditt. Ettersom det er et norsk kort må du si kreditt. Men du får likevel ingen kreditt, det blir fortsatt trukket vanlig av kontoen din;)

 

Ettersom jeg har brukt Electron kortet mitt så sjeldent kan jeg ikke si hvorvidt du bør ha vanlig VISA. Electron har fungert de få stedene jeg har forsøkt. Men jeg bruker jo kun VISA og MC.. Så ja, hvis din bank ikke vil gi deg VISA tror jeg ikke det er noe stress. Fungerer ikke Electron kort greit nok kan du gjøre som meg og åpne en amerikansk "checking" konto som gir deg debet kort og sjekkhefter(!!). Det finnes gratis alternativer akuratt som i Norge. har hatt Washington Mutual (nå chase) hele året, har ikke kostet meg noe :)

 

Dette ble rotete, men det får bare gå :)

 

og btw!: jeg har faktisk skrevet sjekker! haha

Endret av shaaland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...