Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer ann på hvordan og hvor syk man er, om det kan hindre deg i dagliglivet eller ikke. Jeg har en hjertefeil, men fikk legeattesst på at jeg fungerer som en vanlig person nå. Jeg vet jo ikke hor arlvorlig ME du har, men dersom du er frisk når du drar(søker) og legen kan skrive under på det, så burde det være ok:) men jeg tror det er litt forskjellig fra organisasjon til organisasjon, så du må nesten bare høre med de forskjellige, Aspect var okei med det=)

Lenke til kommentar

Ja en venninne av meg dro i år med cøliaki. Det gikk helt fint, men hun må kjøpe sin egen mat osv, noe som gjør det mye dyrere.

 

Jeg ville forhørt meg med flere av organisasjonene. Selv om de sier at de er non-profit stemmer dette som oftest ikke helt, så de vil gjerne ha pengene dine. Så lenge det ikke er alvorlige farer for din helse, vil noen helt sikkert la deg reise :)

Lenke til kommentar
har alle organisasjonene den reglen at man må ha vært frisk i to år hvis man sakl dra tul usa. jeg har ME men om 2 uker skal jeg til oslo på et lp kurs(gidder ikke å forklare så mye). Da blir jeg mest sannsynlig hvis frisk. Har slitt med det det siste året men det er bare det siste halvåret det har gått utover skolen, men jeg hadde faktisk skriftli eksamen forrige uke, og får jule karakterene mine som standpunkts karaktererog de var nokså greie. så det jeg lurer på er om dere tror jeg kan reise til usa 2010/2011??

 

Er i litt samme situasjon som deg! Har selv ME og kunne gjerne tenke meg å utveksle ett år til USA på videregående (2. klasse). Btw. så skal jeg selv på LP kurs i Oslo om to uker. Det jeg har lurt litt på er karakterene. Nå til sommeren kommer jeg nok ikke til å få karakterer i de fleste fagene siden jeg omtrent ikke har vært på skolen. Nå går jeg i 9. klasse da, så normalt er vel ikke de karakterene man får da så viktige, men jeg leste her ett sted tror jeg at hvis man skulle til USA så måtte man vise karakterene helt fra 9. klasse. Er det slik, eller tar jeg helt feil? Om det er slik, tror dere det vil bli ett problem for meg?

Lenke til kommentar
har alle organisasjonene den reglen at man må ha vært frisk i to år hvis man sakl dra tul usa. jeg har ME men om 2 uker skal jeg til oslo på et lp kurs(gidder ikke å forklare så mye). Da blir jeg mest sannsynlig hvis frisk. Har slitt med det det siste året men det er bare det siste halvåret det har gått utover skolen, men jeg hadde faktisk skriftli eksamen forrige uke, og får jule karakterene mine som standpunkts karaktererog de var nokså greie. så det jeg lurer på er om dere tror jeg kan reise til usa 2010/2011??

 

Er i litt samme situasjon som deg! Har selv ME og kunne gjerne tenke meg å utveksle ett år til USA på videregående (2. klasse). Btw. så skal jeg selv på LP kurs i Oslo om to uker. Det jeg har lurt litt på er karakterene. Nå til sommeren kommer jeg nok ikke til å få karakterer i de fleste fagene siden jeg omtrent ikke har vært på skolen. Nå går jeg i 9. klasse da, så normalt er vel ikke de karakterene man får da så viktige, men jeg leste her ett sted tror jeg at hvis man skulle til USA så måtte man vise karakterene helt fra 9. klasse. Er det slik, eller tar jeg helt feil? Om det er slik, tror dere det vil bli ett problem for meg?

Jeg måtte vise karakterer fra 8. klasse og opp, men du må nesten snakke med organisasjonen om det, om du kan få det gjennomført uten problemer. Tror det viktigste er at du beviser at du har hatt et stabilt "ytelses"-nivå.

 

Ellers er vel alvorlig sykdom alvorlig sykdom, noe som kan føre til at du kanskje vil trenge å dra på ER, må til enhver tid være klar og forberedt på ditt og datt.

 

Hadde selv noen problemer organisasjonen hengte seg opp i, hvor jeg måtte ha et legenotat som sa at jeg var frisk.

Bare fra fastlegen, ikke fra hvemnåenn som behandlet meg. Så et friskmeldings-notat er absolutt nødvendig, eller et notat som sier at du kan fungere normalt osv.

Lenke til kommentar

godt å høre at jeg ikke er alene Kammomilla, vi treffes vel kansje da i oslo.

har synsykt lyst til å dra til usa så håper at jeg kan men det er bare en ting til, det er ikke sikkert at jeg blir"frisk på papiret" siden alle behandlinger av me er private, men er det et problem hvis jeg kan vise til gjennomført skolegang når jeg er blitt frisk?

Lenke til kommentar

Såå NÅVÆRENDE utvekslingsstudenter:

 

Går utifra at jeg ikke er den eneste som har shoppet littegranne her!

Hva gjør dere når dere skal hjem?

Shippe tingene? Betale overvekt? Legge igjen ting?

 

Første flyselskapet jeg drar med er United og de tillater 2 kofferter med 23 kg/50 lbs i hver gratis, så er det sånn 200$ for overvekt etter det. Så siden jeg sender baggasjen min til Norge spiller det ingen rolle hvilke regler de andre selskapene har.

 

Hørte også at dersom det du shipper til Norge er verdt mer enn 500 kr må du betale toll...

STUCK! Så ja vil gjerne høre hva andre folk har tenkt å gjøre for å se hva som virker smartest!

 

På forhånd TAKK! :thumbs:

Lenke til kommentar

Noen ganger blir jeg så klar av Speak. Vi er fire norske på skolen min, og i går ble vi alle kalt inn til 'the main office' fordi direktøren for internasjonale studenter ville snakke med oss. Vi ble da informert om at vi ikke hadde visum. Ja, visstnok har noe gått i surr et sted, så en av de amerikanske samarbeidsorganisasjonene vi ikke engang reiser med (tror det var USSE, men vi er her med Kaplan Aspect) annullerte visumene våre for åtte måneder siden - uken etter at vi kom hit - noe Speak har visst om i syv måneder allerede. Altså har vi vært her ulovlig under hele oppholdet vårt. En ganske lei situasjon, med andre ord. Spesielt siden jeg skal utvide visumet mitt med et ferievisum for sommeren når jeg skal reise rundt med foreldrene og søsteren min, noe jeg ikke ser skje nå som jeg ikke engang har et visum å forlenge. Skolen sa de jobber med saken, men at vi ikke kommer til å få visumene våre før noen måneder etter hjemreisen, noe som er latterlig, men likevel greit dersom vi ønsker å søke om visum på et senere tidspunkt. Min far har prøvd å ringe Speak i Norge om dette, for det er jo dårlig at vi ikke har hørt om det tidligere. Selvsagt, det virker som om de har byttet ut nesten alle de ansatte, så ingen av dem har egentlig noe med oss å gjøre lenger, og Vebjørn (?) - den eneste som fremdeles har noe med oss å gjøre, for han overtok Kari's (?) stilling to uker før vi dro - er utilgjengelig. Må si at dette er meget dårlig av Speak, og de må da forstå at vi trenger å være informert om en så alvorlig situasjon.

 

Dette har kanskje ikke så mye med dette å gjøre, men jeg måtte få det ut et sted, og det hjelper lite at halve skolen nå ser oss som 'illegal aliens', og holder seg unna oss slik de holder seg unna mexikanerne de mener er her ulovlig. Bare glad vennene mine her ikke tar det så alvorlig, og finner det heller underholdende. Er glad jeg gjorde dette i år, men hadde jeg visst om alle de dumme situasjonene jeg har funnet meg selv i over dette året hadde jeg nok tenkt meg om to ganger når det gjelder Speak. Synes det virker som om de har rotet en del i år og ikke er like bra som de var. Forhåpentligvis er det bare i år, og de får roet seg litt til høstens studenter..

Lenke til kommentar

Nå har jeg 1 dag igjen i Usa og det føles veldig rart! Hadde verdens beste bursdag med alle vennene min her i dag og det blir trist å si ha det til de..

Jeg har faktisk klart og få alle tingene mine ned i 2 kofferter og jeg tror ikke jeg har overvekt.

Jeg har vært fornøyd med Speak (ikke at jeg egentlig har hatt kontakt med dem etter jeg kom til Usa), men jeg tviler på at jeg hadde valgt de hvis jeg skulle ha reist i år pga. alle på kontoret er skiftet ut og det virker ikke som de har helt kontroll lengre. Jeg blir også litt irritert når de først tar kontakt er det med en mail som er skrevet med forferdelig norsk grammatikk og rettskrivning.

Lenke til kommentar
Såå NÅVÆRENDE utvekslingsstudenter:

 

Går utifra at jeg ikke er den eneste som har shoppet littegranne her!

Hva gjør dere når dere skal hjem?

Shippe tingene? Betale overvekt? Legge igjen ting?

 

Første flyselskapet jeg drar med er United og de tillater 2 kofferter med 23 kg/50 lbs i hver gratis, så er det sånn 200$ for overvekt etter det. Så siden jeg sender baggasjen min til Norge spiller det ingen rolle hvilke regler de andre selskapene har.

 

Hørte også at dersom det du shipper til Norge er verdt mer enn 500 kr må du betale toll...

STUCK! Så ja vil gjerne høre hva andre folk har tenkt å gjøre for å se hva som virker smartest!

 

På forhånd TAKK! :thumbs:

 

Kjøpe ekstra kofferter! Kan jo ha 2x50 lbs, så det er nok til det meste.. må nok legge litt press på alt for å få lukket igjen kofferten men.. selv om du er oppgående nok til å skjønne det, så har jeg hørt om mange som ikke har tenkt på vekten må være 50 lbs PER koffert (max) og ikke 45 i den ene og 55 i den andre. Folk som har pakket en koffert så full som det går ann og endt opp med 52 lbs, mens puttet resten i den andre kofferten som ble rundt 30 lbs endte opp med å betale firesifret.. :)

 

Det med toll er bare hvis du tar med ting som er innpakket, som det ser ut som du skal selge videre. Jeg har shoppet ting til 30,000 kr for venner, som jeg bare åpner (sånn at det ikke ser helt "nytt" ut i innpakningen). For da sier du bare at det er ditt ;)

 

På den andre siden, hvis du vil ha noe innpakket og skal shippe det, skriv utenpå pakken at det er en bok (eller noe annet som passer den størrelsen), da åpner ikke tollen pakken og da går den lett igjennom, det vi gjorde når vi bestillte iphones in the old days

 

P.S alt på eget ansvar, :)

Lenke til kommentar

Det er kjempedyrt med overvekt, og hvis de er skikkelig bitches, får de deg til å betale overvekt til alle selskapene du reiser med.... Jeg sendte en eske hjem på nesten 10 kg. Ble vel rundt 500 kroner men bedre enn overvekt (hadde ikke fått plass/greid å løfta det lell ;P) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...