Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Jepp, valutatilleget var ikke noe særlig. Utvekslingsåret var dyrt nok fra før av, og nå skal jeg liksom betale 8000 kroner mer... Jaja, det ordner seg vel. Dere som reiser med andre organisasjoner enn EF, har dere også måtte betale mer enn det opprinnelige beløpet?

 

Jeg får ta en prat med rådgiver i morgen igjen. Da skal da holde å ta med meg bekreftelse fra EF om at jeg skal reise. Jeg reiser da uansett om jeg får familie nå eller i juli ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, eller du skal innom tre-fire familier i øpet av ett år, men hvis det er en av familiene som du trives ekstremt godt i, er det muligheter for å si ifra til YEO'en i distriktet, med samtykke av hostfamilien at du ønsker å bli enda lenger i den aktuelle familien. Grunnen til dette er at du skal være sikret å leve under gode kår samt at rotarys tankegang eller no går ut på at man skal rotere hele tiden. Litt off topic, men i klubbene er det en president, også går det ett år, og så blir det en ny en. Det roteres hele tiden. Slik er Rotary bygget opp.

 

Tilbake til det med skole greiene så er svaret nei. Man skal ikke skifte skole etter en viss periode eller når man skifter familien. Du blir skiftet familie til ett annent medlem eller venn av familien som er godkjent som en vertsfamilie i distriktet, som igjen sørger for at du ikke skal skifte skole. Så nei, man skifter ikke skole.

 

Når det kommer til det å skifte familie flere ganger så pass på. Kjenner ei her som reiser med Rotary (hun er fra tyskland) og hun er helt uforskammet frekk mot den siste familien sin fordi hun mener at de bør skjønne at hun bare vil ha det gøy de siste måneden hun er her, så hun er aldri hjemme, respekterer dem ikke og gjør aldri noe med dem. Hun bare tar uten å gi noe tilbake, sier ikke at du kommer til å gjør det, men bare vær litt forsiktig, for jeg vet det er vanskelig å skulle passe inn i flere familier. (:

Lenke til kommentar
Straight talk eller ikke, han høres ut som en idiot og dårlig diplomat for Norge.

 

Og hvem faen er du til å snakke? Du vet jo ikke en dritt om hvordan det er å være her borte, om vi har senior skip day som så og si alle skoler i Amerika følger mer eller mindre seriøst, og du vil sitte igjen som en av 3 seniorer (av totalt rundt 30 i hver klasse) i klasserommet, så må du få lov til å være på skolen, men hvis jeg vil oppleve kulere sider av Amerika enn bare å være på skolen så kan jeg gjøre det uten at du skal kalle meg idiot og dårlig dipolomat for Norge. Forestiller meg deg som jævlig taper uten venner som sitter på et diskusjonsforum hele dagen fordi du er så jævelig usosial at du er redd for å bare gå utenfor døren.

Jeg snakker til deg? Og, jeg dømmer bare etter det du skriver selv, her og på den bloggen din.

 

Hvordan du forestiller deg meg er forresten en helt annen ting, til tross for at jeg liker fantasien din. Hvorfor må jeg være en usosial taper bare fordi jeg synes du oppfører deg som en idiot? Bare fordi jeg foretrekker å være et godt eksempel for Norge, og tar utveksling seriøst, som en mulighet til å dele, og lære andres kulturer, så kan jeg ikke være... kul?

Lenke til kommentar
Jepp, valutatilleget var ikke noe særlig. Utvekslingsåret var dyrt nok fra før av, og nå skal jeg liksom betale 8000 kroner mer... Jaja, det ordner seg vel. Dere som reiser med andre organisasjoner enn EF, har dere også måtte betale mer enn det opprinnelige beløpet?

 

 

Vi som reiser med AFS, hvertfall jeg da, måtte betale 3000 ekstra.

Lenke til kommentar
Jepp, valutatilleget var ikke noe særlig. Utvekslingsåret var dyrt nok fra før av, og nå skal jeg liksom betale 8000 kroner mer... Jaja, det ordner seg vel. Dere som reiser med andre organisasjoner enn EF, har dere også måtte betale mer enn det opprinnelige beløpet?

 

 

Vi som reiser med AFS, hvertfall jeg da, måtte betale 3000 ekstra.

 

Okai. Ser at AFS har en høyere pris enn EF i utgangspunktet. Men i de 69 000 kronene AFS tar, er forsikringen inkludert?

 

Litt usikker på hvilken forsikring jeg skal velge. Den som EF anbefaler har en pris på 6000 kroner.

Lenke til kommentar

Jo, men mener at den kun gjelder opp til 3mnd eller noe slikt. Mulig jeg trenger en utvidet forsikring. Men det er jeg ikke sikker på, så det skal sjekkes ut. Hvorfor EF da anbefaler alle sammen til å betale de 6000 kronene for den forsikringen de anbefaler, skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har veldig lyst til å resie til USA som utvekslingsstudent, men jeg lurer på om jeg kan velge hvor jeg skal dra selv? Hvis det går an å velge, hvilke organisasjoner er det som lar deg gjøre det? Jeg har lyst til å dra til Burbank, CA. Det ser ut til å være kjempe bra der, noen som vet noe om dette? Det er ikke så veldig farlig hva slags familie jeg kommer til, jeg tilpasser meg bra (bare de spiser sunn mat og ikke amerikansk junk food og har tilgjengelig internett)

Endret av baylie
Lenke til kommentar
Hei, jeg har veldig lyst til å resie til USA som utvekslingsstudent, men jeg lurer på om jeg kan velge hvor jeg skal dra selv? Hvis det går an å velge, hvilke organisasjoner er det som lar deg gjøre det? Jeg har lyst til å dra til Burbank, LA. Det ser ut til å være kjempe bra der, noen som vet noe om dette? Det er ikke så veldig farlig hva slags familie jeg kommer til, jeg tilpasser meg bra (bare de spiser sunn mat og ikke amerikansk junk food og har tilgjengelig internett)

 

Jeg må desverre skuffe deg å si at du ikke nøyaktig kan velge en by du har lyst til å bo i. Det du kan, er å velge California som områdevalg og håpe på det beste. Det hjelper ofte å si at du liker surfing og slikt mht. at du vil ganske nærme kysten.

 

Jeg skal faktisk til Burbank, CA ett år :D

Lenke til kommentar

Jeg reiser med Explorius og jeg fikk valuta pålegg på ca 6000 kr. Siste regning kom på 36 000 kr. Men sånn er det. Da blir det alt i alt 66 000 kr. inkl. forsikring, NY-tur, valuta tilegg + en til tror jeg =S.

 

Og Baylie, jeg vil nå bare først og fremst si at det er MYE viktigere å få en bra familie. Og jeg tror at det er ingen som kan velge om familien skal spise sunn mat osv. Hvis dette er veldig viktig kan man jo snakke med familien man har fått tildelt og finne en løsning. Og ang Burbank, hvorfor er det så viktig å kommer akkurat til LA, eller California for den saks skyld? Men uansett, man kan ikke velge et spessielt sted i en stat, men man kan skaffe seg stats garanti. Det er det forskjellige organisasjoner som har. Explorius kan man ønske seg en stat, i EF en region likt som mange andre, tror man kan ha stats garanti i Speak og aspet også. Men hvis du absolutt vil komme til burbank kan du jo finne familie selv, men med explorius må familien da være godkjent av organisasjonen.

I usa er det mange som har internett men det er også en del som ikke har det. Men jeg liker ikke dette at du har forhånds krav til familien. Det er det ingen organisasjoner som godkjenner ( eller hva man skal si) Og husk det er familien som velger deg og ikke omvendt !

Jeg reiser nå til høsten og jeg bestemte meg for ikke å ha statsvalg fordi hvis jeg hadde statsvalg og kom til, la oss si wisconsin (jeg bare tok en stat), og jeg ikke trivdes hadde jeg nok tatt litt av skylden selv. Og det er det jeg ikke ville, så jeg bestemte meg for ikke å ta statsvalg, men nå er jeg veldig fornøyd med den staten og byen, og ikke minst familien jeg kom til ! ! !

 

Men i hvertfall nå er det bare 10 uker igjen til jeg drar. Blandede følelser med å reise nå. Vil på en måte ikke dra fra folk, men samtidig kan jeg ikke vente.

 

Også har jeg vært litt treig, så på fredag skal jeg ordne pass, så søke time hos ambasaden så skal jeg søke om stipend. føler jeg begynner å få litt dårlig tid, selv om jeg egentlig ikke har det !

 

Når er det dere som er der borte nå, kommer hjem?

Endret av Anna-E
Lenke til kommentar
*Idioti*

 

Skjerp deg, Fredrik. "Alle" andre skulker skolen, så da gir det deg rett til å skulke? Hva om det er "Senior Drunk Day". Henger du deg på, og kommer dritings på skolen og? Om du er en sånn person, som henger seg på hva andre gjør, da syns jeg litt synd på deg...

 

Jeg er enig med KoffeinKanin.

 

Anne-E: Jeg kommer hjem 17. juni, men da skal jeg feriere med pappa i 3 uker først. Skal kjøre å hente han om en liten time, også er det graduation på fredag. Skolen er med andre ord ferdig. :D

Lenke til kommentar
Straight talk eller ikke, han høres ut som en idiot og dårlig diplomat for Norge.

 

Og hvem faen er du til å snakke? Du vet jo ikke en dritt om hvordan det er å være her borte, om vi har senior skip day som så og si alle skoler i Amerika følger mer eller mindre seriøst, og du vil sitte igjen som en av 3 seniorer (av totalt rundt 30 i hver klasse) i klasserommet, så må du få lov til å være på skolen, men hvis jeg vil oppleve kulere sider av Amerika enn bare å være på skolen så kan jeg gjøre det uten at du skal kalle meg idiot og dårlig dipolomat for Norge. Forestiller meg deg som jævlig taper uten venner som sitter på et diskusjonsforum hele dagen fordi du er så jævelig usosial at du er redd for å bare gå utenfor døren.

Jeg snakker til deg? Og, jeg dømmer bare etter det du skriver selv, her og på den bloggen din.

 

Hvordan du forestiller deg meg er forresten en helt annen ting, til tross for at jeg liker fantasien din. Hvorfor må jeg være en usosial taper bare fordi jeg synes du oppfører deg som en idiot? Bare fordi jeg foretrekker å være et godt eksempel for Norge, og tar utveksling seriøst, som en mulighet til å dele, og lære andres kulturer, så kan jeg ikke være... kul?

Takk, fikk endelig bevist at jeg hadde rett om inntrykket av deg.

 

Hvor får du det fra at jeg er et dårlig eksempel eller diplomat som du så fint kaller det? Jeg var på førstesiden av en avis med 120,000 lesere (det er ikke mye i USA men jeg utfordrer deg til å slå den :) ) Jeg var top 5 på Honor Roll som første exchange student i skolehistorien med beste karakterer på skolen med 1200 elever+, senest i går gjorde jeg frivillig 5 timer community service ved å være hjelper på jentenes track sectional (ingen skjulte motiver! ;) ) , jeg har et omfattende samarbeids prosjekt med staten om å sammenligne skolen her vs Norge, jeg er exchange student of the year i county'et mitt.

 

Skryt skryt skryt, men ikke kom hit å si å si jeg er et dårlig eksempel bare fordi du vil være den taperen som sitter igjen på skolen mens de andre drar på stranda, tror jeg har oppnåd mye mer enn du noen gang kommer til å gjøre i hele livet ditt, men lykke til da :)

 

 

*Idioti*

 

Skjerp deg, Fredrik. "Alle" andre skulker skolen, så da gir det deg rett til å skulke? Hva om det er "Senior Drunk Day". Henger du deg på, og kommer dritings på skolen og? Om du er en sånn person, som henger seg på hva andre gjør, da syns jeg litt synd på deg...

 

Jeg er enig med KoffeinKanin.

 

Anne-E: Jeg kommer hjem 17. juni, men da skal jeg feriere med pappa i 3 uker først. Skal kjøre å hente han om en liten time, også er det graduation på fredag. Skolen er med andre ord ferdig. :D

 

Martin, du og jeg er helt forskjellige, det vet jeg og det er bare tøft. Når det er senior skip day så kan alle som vil skulke i mine øyne, hva er galt med det? Det er en "tradisjon" som har foregått i USA i lang tid, det er en del av opplevelsen.

 

At du sammenligner Senior Skip Day med "Senior Drunk Day" er jo helt latterlig, har aldri hørt om Senior Drunk Day, men hvis det er noe dere gjør på skolen din så syns jeg du virkelig skal vurdere det!

 

Kos deg på graduation, og husk å være hjemme til curfew kl 9 ;)

Endret av FredrikUSA91
Lenke til kommentar
Når det er senior skip day så kan alle som vil skulke i mine øyne, hva er galt med det? Det er en "tradisjon" som har foregått i USA i lang tid, det er en del av opplevelsen.

 

Det er fortsatt er brudd på reglene, ihvertfall her. Er ikke noe forskjell på Senior Skip Day, og Fredrik Skip Day.. Skulking er skulking. Er ikke noe forskjell på at 300 gjør det, enn at en gjør det.

 

At du sammenligner Senior Skip Day med "Senior Drunk Day" er jo helt latterlig

 

Hvorfor er det latterlig? Du henger deg jo på andre når de skulker tydeligvis, så den sammenligning passet fint, da den ene er ekstrem. Hadde jeg sagt Senior No Shoes Day, så hadde du neppe tatt det like seriøst.

 

Kos deg på graduation, og husk å være hjemme til curfew kl 9 ;)

 

Har ikke curfew jeg, og takk for det.

Lenke til kommentar
Det er fortsatt er brudd på reglene, ihvertfall her. Er ikke noe forskjell på Senior Skip Day, og Fredrik Skip Day.. Skulking er skulking. Er ikke noe forskjell på at 300 gjør det, enn at en gjør det.

 

Hvorfor er det latterlig? Du henger deg jo på andre når de skulker tydeligvis, så den sammenligning passet fint, da den ene er ekstrem. Hadde jeg sagt Senior No Shoes Day, så hadde du neppe tatt det like seriøst.

Har ikke curfew jeg, og takk for det.

 

Hvis du skal følge hver eneste regel her borte tror jeg du kommer til å få det veldig kjedelig, vet ikke hvor kjedelig liv du lever eller om Speak har de samme reglene som Aspect, men vi har ihvertfall en regel som sier du ikke kan bevege deg mer enn X miles utenfor byen uten noen 25 år eller eldre, den regelen blir brutt av selv de flinkeste mest disiplinerte exchange studentene her. Når det er senior skip day så er det senior skip day, regelbrudd eller ikke.

 

 

Er ikke noe å henge seg på andre, det er en ting alle, med unntak av en håndful, som skipper, vanskelig å spesifisere hvem som er den første til å skippe på senior skipday, må vel så hvem som våkner først da.. for de andre henger seg jo på han/hun etter det du skriver. Hadde du sagt Senior No Shoes Day så hadde jeg ikke tatt det noe seriøst pga a) Har ingen som helst respekt for deg, du har ingen autoritet i det hele tatt b) hadde aldri trodd på at du kunne finne på noe som hadde vært morsomt og så nærme å bryte en av de utrolig strenge reglene som må følges for å ikke være idiot.

 

Tror du egentlig bare slutte å snakke når du ikke en gang vet hva senior skip day er, du kan få lov å gå på skolen hvis du vil, du kan jo egentlig ikke synke lavere i mine øyne uansett

Endret av FredrikUSA91
Lenke til kommentar

Det er jo nesten det samme som i Norge når vi konfirmerer oss. Der borte er det "tradisjon" å skulke en dag, og her i Norge er det "tradisjon" å gå på slengemandag, og det er jo det samme som å skulke. (Vet ikke om dere gjør det men her hvor jeg bor er det iallefall "tradisjon")

Lenke til kommentar

har alle organisasjonene den reglen at man må ha vært frisk i to år hvis man sakl dra tul usa. jeg har ME men om 2 uker skal jeg til oslo på et lp kurs(gidder ikke å forklare så mye). Da blir jeg mest sannsynlig hvis frisk. Har slitt med det det siste året men det er bare det siste halvåret det har gått utover skolen, men jeg hadde faktisk skriftli eksamen forrige uke, og får jule karakterene mine som standpunkts karaktererog de var nokså greie. så det jeg lurer på er om dere tror jeg kan reise til usa 2010/2011??

Lenke til kommentar

Kan man bli frisk av ME? Trodde det "gikk bra å være syk" så lenge man informerte om sykdomshistorien og at eventuelle vertsfamilier fikk samme informasjon? :s

 

Skolen min hadde også senior skip day, og lærerne syns det var en vell fortjent dag. Vi hadde planlagt dagen, og "alle" på skolen visste om det, t.o.m. rektor ønsket oss en god tur. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...