Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

hei lurte på hvilke regler folk får av vertsfamiliene sine??

Det er som folk sier veldig forskjellig!

 

Generelle inntrykk jeg har fått er tidlige innetider, ingen person av motsatt kjønn inne på rommet, ingen alkohol, forventer mer "familie tid" hvilket kan også bety at de vil ha deg med i kirke, grocery shopping, familie besøk osv.

 

Personlig har jeg havnet på et lite redneck sted hvor 80% (dønn seriøst) om ikke mer er alkoholikere.

 

Kjæresten sin familie bryr seg ikke om vi er bak lukkede dører, min vertsfamilie er helt 100% klar over hva vi gjør ettersom hans far og min vertsfar jobber sammen, og de bryr seg ikke stort.

 

Når det kommer til å dra steder er ikke familien min religiøs, så ingen kirke, familiebesøk er sjeldne,

grocery shopping gjør de gjerne de dagene de ikke jobber og vi er på skole osv.

 

De vil ikke ha meg hjem dritings men så lenge jeg er inne i huset og ikke drar noe sted og holder kjeft om det

får jeg alkohol hvis jeg vil. Noe jeg ikke har utnyttet stort ettersom jeg i mine øyne har bedre ting å gjøre

enn å drikke meg dritings.

 

Eneste de er ganske strenge på her i min familie er innetidene. Men etterhvert som jeg viste familien at de kunne stole på meg har de fått mer tillitt og latt meg gjøre mer.

De vil også ha meg hjemme etter skolen hver dag utenom torsdager for det er siste skoledag (vi går ikke på skole på fredager her)

De krever også at jeg holder rommet mitt ryddig, og om jeg ikke gjør det at jeg rydder det når de ber meg.

Jeg tar også del i husarbeid når jeg føler for det, uten å bli spurt om det. De setter veldig stor pris på det, og det virker som om på den måten ber de meg ikke om å gjøre stort.

 

Vet ikke helt om det er det faktum at jeg er utvekslingsstudent her i huset, men når jeg kommer hjem noen dager henger det lapp på veggen

"Vertsbror: støvsug hele huset"

"Vertssøster: rydd rommet ditt og badet"

"Meg: brett de 5 håndklærne som ligger på bordet"

 

Men men, jeg klager ikke! Er fremdeles ufattelig mer frihet hjemme men nå er jeg veldig vant med alt her :)

 

Har ikke lest mye i denne tråden, så kan jeg spørre hvilke selskap du bruker?

Hvis du lurer på det med tanke på reglene og plasseringen så har ikke selskapet noen ting å si med noen ting jeg nevnte her i dette innlegget. Men jeg reiser med EF, hvis du går tilbake noen sider skrev jeg et lengre innlegg om hvordan organisasjonene virker, og hvordan det er det amerikanske selskapet som er "in charge" of alt som skjer over dammen! Organisasjonen min her borte heter ISE.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk, Martin. For ja, alt står ganske klart i bloggen min!

 

Når det kommer til hvorfor jeg må gå skoleåret om igjen, er det fordi at selv med kun 4 uker igjen til graduation var det en lærerer (mattelæreren for å være nøyaktig) som ikke ville gi meg "final grade", altså en siste karakter. Han mente dette var komplett urettferdig ovenfor alle andre i klassen, og ville ikke bøye seg selv når jeg forklarte at jeg måtte gå skoleåret om igjen og betale stipend tilbake om jeg ikke fikk karakteren. Og ja, jeg skjønte hva han mente, og jeg skjønner jeg ikke gikk på den skolen lenge nok til at han fikk et inntrykk av meg som student, men likevel, jeg har ligget på en beinfast A siden jeg kom til Amerika i alle(!) fag. Jeg skjønner ikke at det virkelig skulle være noe problem å gi meg sluttkarakterer i fagene mine.

 

Så alt det står på nå er den norske skolen. Pappa snakket med den ene rådgiveren igår, og ifølge han er det helt uaktuelt å komme tilbake å gå på norsk skole de siste månedene, men han ville ikke si mer før rådgiveren som hadde med alt med utveksling å gjøre kom tilbake fra sykmelding. Jeg sitter bare her og håper på det beste!

 

Ang. stipend:

Vi som familie kommer ikke til å være dum som brød og nevne for Lånekassen at jeg dro hjem. Eneste det faller på er om STS gir de beskjed eller ikke, noe jeg regner med de gjør. Etter jeg bestemte meg for å dra hjem, fant de flybillett til meg på dagen. Den verste flyreisen jeg har hatt. 8 timer i New York og 4 i London! Uff.

 

Nei, nå er jeg glad jeg er hjemme dere. Ikke mer styr med en tullete og umedgjørlig organisasjon; nå er det heller tullete og umedgjørlige foreldre, men de kan jeg jo sette på plass når jeg vil, ikke sant? ;)

Lenke til kommentar
Eyy! Vertsfamilie :D

 

Rice Lake, wisconsin, mor far og 3 vertssøsken!

 

8-9000 innbyggere med ca 800 personer på skolen!

 

Gledermeeg!

 

Hei! Så gøy, jeg har også kommet til Wisconsin. Til et lite sted som heter Morrisonville. Har du blogg?

Hvor gammel er vertssøsknene dine?

Lenke til kommentar
Må dere gjøre det selv? Hos Speak var det dem som gjorde det, og folk bare møtte opp på de datoene.

 

Tror bare speak og aspect fikser sånne ting for oss. Vi har fått viumpapirer av aspect nå (driiiiiiitmasse) som skal sendes til Berlin, men ei jeg har snakket med som reiser med STS til samme sted, må ringe ambassaden og fikse papirene selv, de hadde ikke fått beskjed om hvor de skulle ringe heller! er vel sånn med visum til USA også da, at de hjelper studentene litt=)

Endret av stine92
Lenke til kommentar
Første post er oppdatert med noen nye blogger. Dere som allerede er listet, gi meg beskjed når dere får plassering, i tilfelle jeg glemmer å skrive det opp.

 

Tar imot flere bloggtips om noen har det.

 

Du kan godt legge til min hvis du gidder :p www.stineiaustralia.blogspot.com

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...