Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Yes, då har eg fått vertsfamilie! :D

 

Det er ein familie med ein mor som jobber som sjukepleier, far som jobber som IT tech, og ein gutt på 16 år. Dei har to andre sønner som har flyttet ut. Han eine jobber med ein mastergrad mens han andre holder på å ta Computer Science på universitetet.

 

Dei bur i Ohio, på grensen til West Virginia. Det lokale kjøpesenteret ligger i den staten så det sier litt :p

 

Er utrolig glad no! :) Såg ut som ein koselig familie... Gleder meg til å reise :D

Lenke til kommentar
Hvor bor du? hvem byrå reiser du med, er du fornøyd? Slet du ikke med å finne fram på alle flyplassene`?(det er det jeg er nervøs for, ettersom mange for trøbbel med et eller annet underveis).

Noen tips til en som er litt usikker på om han skal reise?:)

 

Jeg bor i Cartersville, Georgia. Reiser med Speak og jeg er fornøyd. Ville nok valgt en annen organisasjon nå, om jeg skulle reist til høsten.

 

Slet ikke med å finne frem, men var trøbbel med billetten min i Stockholm. Nå va jeg bare innom Stockholm, og Atlanta da, så var ikke noe vanskelig. Flyplassene er det minste å være redd for.

Lenke til kommentar
En jeg kjenner har byttet familie 8 gangen på 6 månder.. så du er ikke den verste ;)

 

Synd at det skal gå sånn for noen :( Håper det går bra med deg til slutt. lykke til

 

Tusen takk! Tror jeg kommer til aa trenger det. Hehe.

Hvilken organisasjon reiser du med?

 

STS. Smarbeidsorganisasjon i USA er Erdt/SHARE!

Lenke til kommentar
Jeg har klaget på noen andre i tråden, fordi de ikke respekterer vertsfamilien sin. For meg virker det heller som om du har vært veldig uheldig med familiene, og enda kjipere at det har gått i vranglås med den nye familien.

 

En av grunnene til at du kan få problemer med organisasjonen er fordi det er vanskelig å finne nye vertsfamilier. Når du bodde hos områderepresentanten var det fordi de ikke fant noen familie til deg, og de måtte ringe masse folk for å finne en familie til deg. Det er grunnen til at de blir irritert på deg, men du må huske på at det er ikke din skyld.

 

Jeg vil også foreslå at du prøver å bli i familien din. Kanskje du kan prøve å være litt mer med moren, og da vil hun kanskje like deg bedre.

 

Ja, jeg satt meg ned med vertsfamilien og snakket med de her forleden ettermamma ringte og sa hun haddefaatt klagebrev fra organisasjonen. I folge STS er jeg en jevelunge som ikke folger noen regler, som banner hele tiden, og som ikke eier noen respekt. Jeg gav telefonen til vertsfar, som snakket med mamma lenge.

 

Tilslutt ble alt ordnet opp i. I bunn og grunn hva som hadde gjort at "alle" var sure, var bloggen min. De hadde lest et innlegg hvor det stod at jeg kjedet meg, og derfor bestemt seg for aa gjore livet surt for meg. Dette sa de unnskyld for. De trodde jeg hatet stedet jeg bor paa naa, og folte seg "saaret". Noe som irriterer meg, er at baade vertsfamilien min og resten av den lille byen med 2250 innbyggere leser bloggen min, og at dette er blitt siste nye "snakkis" i byen. FLOTT!

Lenke til kommentar
Okei :thumbup:

Hvilket område bor du i? er du fornøyd med det? Måtte du bytte vertsfamilie?

dro du på sånn forkurs med aspect?

 

og en annen ting, for man veldig mye trekk på prøver pga. skrivefeil?

 

Muncie, Indiana. Var Mid-west statene når jeg dro, men nå er Indiana visst definert som central america når jeg så på aspect. Har byttet vertsfamilie 3 ganger, men første var pga at soccer coachen ville ha meg på en annen skole, og måtte bo i distriktet da, 2. var pga denne familien var bare midlertidig (for å få meg på skolen så jeg kunne spille soccer), så bor nå i 3. og har det bra her.

 

forkurs da mener du New York? nei, jeg kom i september og det var i august. men var på preorienteringen i mai ja.

 

skolen min er chill på skrivefeil f.eks, jeg får A uansett hva jeg gjør i engelsk, uansett om noe er feil, siden du burte få læreren til å forstå at du er her for kulturopplevelsen, og du får ikke credit for klassen, og eneste som skjer hvis du får dårlig grade er at du blir sendt hjem.

 

 

2. Martin er fornøyd med EF, men han reiser med Speak så du kan spørre han.

 

Dan kan du spare deg, Fredrik... Jeg har ingen problemer med å se all pepperen EF har fått, men de får alt for mye ufortjent pepper. Folk som aldri har engang vært i kontakt med EF, går rundt å sier at "alt går galt hvis du reiser med EF", noe jeg vet ikke er tilfellet.

 

Skjerp deg!

 

Nå må du ta det rolig da, jeg sa det bare fordi du er blandt de som har positive ting å si om EF (etter hva jeg har forstått), for det er det ikke mange som har

Lenke til kommentar

Bare for å gjøre det klart for alle som ikke skjønner hvordan organisasjonene virker mellom Norge og USA:

 

(Jeg reiser selv med EF og har ikke hatt noen problemer med de)

 

EF er en organisasjon som representerer flere forskjellige Amerikanske organisasjoner i Norge.

 

EF er pretty much rekrutterer studenter, "gir" de til et Amerikansk selskap, hvis du har søkt regionsvalg blir du plassert hos en viss Regional Manager, og (usikker) den regionale manageren enten gir så og så mange studenter til områderepresentanten, eller områderepresentanten får plukke.

Etter det er det opp til områderepresentanten (som ikke er fra EF men en amerikansk organisasjon!) og plassere deg i en familie.

 

Eneste jeg har hatt med EF å gjøre etter jeg kom her var en telefonsamtale fra "min dude" i EF som ringte for å høre at alt gikk fint, at han følgte med på bloggen min osv osv.

 

Jeg vet at noen organisasjoner har tettere samarbeid og/eller samme organisasjon i utlandet som i Norge.

Jeg bruker EF som eksempel her fordi jeg reiser med de.

Min amerikanske organisasjon heter ISE og er faktisk en underorganisasjon for et annet amerikansk selskap som driver med flere typer utveksling, sommerjobb i utlandet, reise rundt jorden osv. ISE bare happened to be et selskap som tok seg av utvekslingen for high school studenter med J1 visa.

 

MEN poenget mitt er, det er IKKE EF som gjør året til et helvete for deg, det er den Amerikanske organisasjonen!

Og siden EF plasserer studenter i 5+ forskjellige amerikanske samarbeidsorganisasjoner kan man ikke si at EF

er shitty. Tror EF har 7 selskaper i USA, så det sier sitt.

 

Hvis du får et shitty år er det for det meste den amerikanske organisasjonen sin feil, områderepresentanten og regional manager. Og igjen, tenk hvor mange forskjellige områderepresentanter de har her!

 

Sorry hvis dette var rotete, og dere; hvis jeg har tatt veldig feil av noe her let me know!

 

Konklusjon:

Alle som reiser med EF får ikke et helvetesår, det er hundrevis av områderepresentanter her borte.

Kontakter du Norge med problemer skjer dette:

EF kontakter hovedkontoret for den amerikanske organisasjonen som er ansvarlig for deg,

Hovedkontoret kontakter regional manager

Regional manager kontakter områderepresentanten!

 

Områderepresentanten er det viktigste du har her borte når du kommer til problemer,

er områderepresentanten din jævlig og du har problemer du trenger hjelp med, kan du få problemer som kan føre til at du får et helvetes jævlig år (sorry banningen), og du kan selvfølgelig ha et fantastisk år med en jævlig områderepp.

 

Så ja, områdereppen har ikke stort å gjøre med den norske organisasjonen, utenom at de får en report på hva som foregår hvis noe skjer, osv.

Lenke til kommentar

Hei !

Eg har søkt om å reise til USA neste år, og har fått plass og alt :D

I dag fikk eg ein e-post fra ein eventuell vertsfamilie og eg blei dritglad.

"Problemet" er at dette ikkje er ein familie, kun ein vertsfar.

 

"Gratulerer du har fått en vertsfamilie i byen Conrad, i staten Iowa. Vedlagt er et brev fra din vertsfar. Dette er en plassering hvor du bor hos en enslig mann. Han har vært vertsfar 14 ganger, og har for øyeblikket en student boende fra Colombia. Han jobber også som Area Representative – alt dette gjør at han har veldig god erfaring med utvekslingsstudenter. I brevet vil du kunne lese om ham, om byen og om skolen du har blitt tildelt.

 

 

Ettersom dette er en enslig mann, har du muligheten til å si nei til denne plasseringen, men jeg anbefaler deg å tenke deg om før du eventuelt gjør det. Vår erfaring med studenter som bor hos enslige menn og kvinner er stort sett veldig positive. Mange har veldig fine opphold da disse ”enslige” har tid til å sette av til studentene, både til skolearbeid, men også sosialt.

 

 

Les brevet, snakk litt med mor og far og kom så tilbake til meg så snart som mulig. Jeg vil sende deg mer informasjon om plasseringen så snart jeg får det fra ICES."

 

Hilsen

Kathrine

Explorius"

 

 

 

 

 

(Eg kan sende meir info til dei som ønsker det på pm =) )

 

Så det eg lurer på er om noen her har erfaringer med å bo uten en "ordentlig" familie... Ville dere ha akseptert tilbudet eller ikkje??

 

Takker for alle svar =)

Endret av Painapple
Lenke til kommentar
Hei !

Eg har søkt om å reise til USA neste år, og har fått plass og alt :D

I dag fikk eg ein e-post fra ein eventuell vertsfamilie og eg blei dritglad.

"Problemet" er at dette ikkje er ein familie, kun ein vertsfar.

 

"Gratulerer du har fått en vertsfamilie i byen Conrad, i staten Iowa. Vedlagt er et brev fra din vertsfar. Dette er en plassering hvor du bor hos en enslig mann. Han har vært vertsfar 14 ganger, og har for øyeblikket en student boende fra Colombia. Han jobber også som Area Representative – alt dette gjør at han har veldig god erfaring med utvekslingsstudenter. I brevet vil du kunne lese om ham, om byen og om skolen du har blitt tildelt.

 

 

Ettersom dette er en enslig mann, har du muligheten til å si nei til denne plasseringen, men jeg anbefaler deg å tenke deg om før du eventuelt gjør det. Vår erfaring med studenter som bor hos enslige menn og kvinner er stort sett veldig positive. Mange har veldig fine opphold da disse ”enslige” har tid til å sette av til studentene, både til skolearbeid, men også sosialt.

 

 

Les brevet, snakk litt med mor og far og kom så tilbake til meg så snart som mulig. Jeg vil sende deg mer informasjon om plasseringen så snart jeg får det fra ICES."

 

Hilsen

Kathrine

Explorius"

 

 

 

 

 

(Eg kan sende meir info til dei som ønsker det på pm =) )

 

Så det eg lurer på er om noen her har erfaringer med å bo uten en "ordentlig" familie... Ville dere ha akseptert tilbudet eller ikkje??

 

Takker for alle svar =)

Hejdu!

Jeg har hatt 2 venner som har bodd hos enslige foreldre og begge to endte opp med å dra hjem.

 

Nummer en var en gutt som bodde hos en prest, han var veldig grei, tok han steder osv.

Men det var 20 minutter å kjøre til bussen hver dag, og så en time med skolebuss ettersom den lokale skolen ikke godtok utvekslingsstudenter. Etter hvert ble det også problemer i familien, han følte seg ensom og det føltes bare ikke riktig for han å bo uten den vanlige familiesituasjonen med morsrolle, farsrolle og evt søsken.

Dersom noe skjer i det sosiale livet til en eventuell eneforsørger er det veldig vanskelig å finne noen andre å forholde seg til siden det ikke er noen andre i huset.

Etterhvert kom det en annen utvekslingsstudent og, men de kom ikke helt overens og vertsfar rettet all oppmerksomheten mot den andre studenten. Etter at organisasjonen var for treg for han endte han opp med å dra hjem mens det var tidlig nok for å hoppe inn igjen i 2. klasse i norge.

 

Den andre var en jente som bodde med en enslig mor, som fremdeles var i midten av en stor skilsmisse.

Moren endte opp deprimert og begynte å få smålige problemer med alkohol og lette dopmidler og begynte

å ta avgjørelser som å ta nøkkelen fra studenten sin, kreve henne hjemme døgnet rundt når vertsmor ikke en gang var der osv. Her kommer tingen med å ha noen andre å henvende seg til når din eneforsørger har problemer i livet sitt. Måten vertsmor endte opp å forholde seg til utvekslingsstudenten sin på gjorde denne jenten smålig deprimert og, og hun ville bare hjem uten å forsøke et annet sted.

 

Men de fleste områderepresentanter har mer enn 1 student boende hos seg, kanskje dette ikke er situasjonen nå siden du får tilbud om å takke nei. For så lenge eneforsørgeren har barn boende der er det considered "familie" så du får ikke tilbudet om å takke nei!

Siden det også er områderepresentant vil det nok bli endel studenter boende der for korte opphold hvis de har en krisesituasjon og må ut av familien men organisasjonen har ikke funnet ny familie enda. Vet ikke om du ser på det som en positiv eller negativ ting.

 

Jeg prøver ikke å få deg til å si nei, jeg ville bare dele disse to historiene med deg :) jeg går utifra at andre folk som bor med èn person har hatt et flott år ! ! :)

Eneste negative er vel at det kommer til å ta en stund før de finner familie til deg igjen, og det er igjen den fyren du nå har blitt plassert hos sin jobb vil jeg tro! Ville følt meg LITT beæret da, at han plukket deg som den han ville ha boende hos seg utav alle studentene han får til å plassere rundt om kring ;)

 

Men ta deg noen dager hvor du tenker på det! Lykke til

Lenke til kommentar

Jeg ville som Fallskjerm, sannsynligvis ikke sagt ja til dette. Men som sagt, det er ditt valg. Når vertsfar er områderepresentant, så må du nok belage deg på å få andre inn i huset i korte perioder, slik som smismas sier.

 

Diskuter med dine foreldre, og hør hva de mener.

Lenke til kommentar

Vanligvis kan du ikkje avslå ein vertsfamilie, men viss det er noko spesielt som at verstfamilien egentlig berre er èin mann, eller at du havner i eit internat, kan du velge om du vil eller ikkje.

 

Dette gjelder i hvert fall for explorius.

Endret av Bjørnar!
Lenke til kommentar

Eg er sjukt usikker på om eg skal svare ja eller nei. Det at han har hatt 14 tidligere utvekslingstudenter, 6 fra tysklad, pluss det at han faktsik er ein områderepresentant gjer at eg trur han er ein realativ pålitelig person, vist dere skjønner :) og eg trur eg vil bli ganske sur på meg sjølv om eg seier nei til det her og havner i ein heilt jævlig familie :p

 

Men det å kun leve med ein vertsfar eit heilt år vil bli utrolig uvant, og rart. Eg veit heller ikkje om eg synst det er ein fordel med andre utvekslingstudenter som flytter ut og inn som smismas sier... Det vil og kanskje ta lang tid før eg får ein ny vertsfamilie....

 

Er egentlig sjukt usikker på dette, men har satt ein tenkefrist til fredag...

 

 

Smismas: Eg tror ikkje det er han som er områderepresentanten min, men ein annen ;)

Lenke til kommentar
Jeg skjønner at du tviler. Selv ville jeg gjort det! :) som sagt så har han hatt 14 tidligere elever... kanskje de gir deg e-mail adressen til noen av de tidligere elevene han har hatt? Hvis de reiste med samme org. som du det selvsagt. Da kunne du fått litt mer "inside information"

 

Kanskje eg skal spørre om å få e-posten til noen av dei tidligere elevene ja=) det er sikkert ikkje så dumt, for da for eg vite litt meir korleis det er :)

Lenke til kommentar
hei lurer på om noen har erfaring med explorius??

 

eg skal reise med explorius til høsten og hittil har eg bare hatt poitive erfaringar med dei. Dei er kjempe hygglige og når eg lurer på noke får eg alltid svar ganske kjapt, så eg har bare positive ting å seie om dei:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...