Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hey! jeg har tenkt til å reise og studere et år eller halvår i USA, men det er noen ting jeg lurer på:) (det er sikkert tusen stykker som har spurt om det sammme, men jeg orker ikke å bla gjennom alle sidene)

 

1. Er det ikke sjukt stress og mellomlande å skifte fly? eller er det reise ledere der som hjelper deg?

 

2. Dette er det sikkert hundre andre poster om men hvem reisebyråer er best? hørt at nesten ingen er fornøyde med EF?

 

3. Må man være veldig god i engelsk? jeg har karakter 4. i engelsk

 

4. Er nesten alle vertsfamilier kirstene? er det noen områder i USA hvor det er mer eller mindre kristene? (har hørt at kristene er veldig strenge), ikke det at jeg dør av og gå i kirken på en søndag..

 

Noen som har vært i USA som utviklingsstudent og har lyst til å gi litt råd og tips, legg meg til på msn: [email protected]

 

:new_woot:

Lenke til kommentar
kommer litt ann på hvordan skolen din ser på utvekslingsstudenter, men generelt sett og sånn det er på skolen min så er det sånn at de deler opp året rundt Juni/Juli/August, så de som er født 1991 etter 1. August f.eks, er Juniorer, mens jeg som er født i Mai 1991 er senior. Så hvis du har bursdag i første halvdel av 1992 så vil jeg si du har en god del større sjangse til å bli senior, men som sagt, det er skoler som absolutt ikke vil sette deg som senior.. :)

 

Lite typisk at jeg har bursdag i desember. Helvete altså

Lenke til kommentar
Hey! jeg har tenkt til å reise og studere et år eller halvår i USA, men det er noen ting jeg lurer på:) (det er sikkert tusen stykker som har spurt om det sammme, men jeg orker ikke å bla gjennom alle sidene)

 

1. Er det ikke sjukt stress og mellomlande å skifte fly? eller er det reise ledere der som hjelper deg?

 

2. Dette er det sikkert hundre andre poster om men hvem reisebyråer er best? hørt at nesten ingen er fornøyde med EF?

 

3. Må man være veldig god i engelsk? jeg har karakter 4. i engelsk

 

4. Er nesten alle vertsfamilier kirstene? er det noen områder i USA hvor det er mer eller mindre kristene? (har hørt at kristene er veldig strenge), ikke det at jeg dør av og gå i kirken på en søndag..

 

Noen som har vært i USA som utviklingsstudent og har lyst til å gi litt råd og tips, legg meg til på msn: [email protected]

 

:new_woot:

 

 

1. Nei, ikke i det hele tatt, første gang så tror man kanskje at det er så komplisert men det er fryktelig lett, du kommer på gardemoen og sjekker inn, enten e-ticket eller bare stikke inn visa kortet ditt, så gir du dem bagasjen og de gir deg billettene for hele turen, så kommer du bare til gaten din, og sitter der og går på flyet, bagasjen din er sendt hele veien til USA så du trenger ikke bry deg om den, når du mellomlander går du bare av flyet, og koser deg i et par timer før du går til neste gate og går på flyet igjen, og repeat til du er fremme, og da går å henter bagasjen din og du er out of there ;)

 

2. Martin er fornøyd med EF, men han reiser med Speak så du kan spørre han.

 

3. Nei, du trenger ikke være veldig god, Aspect sa til meg at de anbefalte folk med 3-4 i karakter til å dra, og 5 var greit det og, men de vil nesten heller ha folk som er litt "dårligere" (men ikke for dårlige) til å dra for å utvikle seg. For å si det sånn du trenger ikke stresse med det i det hele tatt, jeg har en på skolen min fra Turkmenistan og ei fra Vietnam, han ene har vært her nå nesten ett år og kan fortsatt like mye engelsk som jeg kunne i 4. klasse, han blander "he" og "she", så han kan si "she" til en mannlig lærer f.eks, men uansett du overlever her, de er utrolig snille og forstår deg uansett. Og jeg kan love deg, norsk engelsk accent er 10000 ganger bedre enn den vietnamesiske! :)

 

4. Det er noe som blir kalt bibel belte i sør, og det var det Aspect sa til meg, sørstatene var mer kristene. Men jeg vil si generelt over hele USA er de kristene, men vi har akkurat hatt en stor diskusjon om det her, så hvis du ikke er kristen så krysser du bare det av på skjemaet og ingen kan tvinge deg til å gå i kirken ;)

Lenke til kommentar

Bare i engelsklassen min teltest skrivefeil, omtrent som i den norske skolen :) Faktisk så brukte noen lærere meg for å gjøre narr av sine egne elever.. vi måtte skrive i en bok hvor vi skulle hvis vi skulle ut i timen (do f.eks.), og når noen skrev Library elns feil, så ba de meg stave det og ba deretter de andre å prøve igjen :p dumt men artig

Lenke til kommentar
2. Martin er fornøyd med EF, men han reiser med Speak så du kan spørre han.

 

Dan kan du spare deg, Fredrik... Jeg har ingen problemer med å se all pepperen EF har fått, men de får alt for mye ufortjent pepper. Folk som aldri har engang vært i kontakt med EF, går rundt å sier at "alt går galt hvis du reiser med EF", noe jeg vet ikke er tilfellet.

 

Skjerp deg!

Lenke til kommentar
Jeg er i USA nå ja.

 

Hvor bor du? hvem byrå reiser du med, er du fornøyd? Slet du ikke med å finne fram på alle flyplassene`?(det er det jeg er nervøs for, ettersom mange for trøbbel med et eller annet underveis).

Noen tips til en som er litt usikker på om han skal reise?:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...