Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Wow dette var masse, eh religionspreik!

Trodde seriøst ikke at religion skulle være et såpass stort issue når det kommer til å kunne ha et fint år...

Jeg er selv VELDIG ikke-religiøs men hadde aldrig kunne reagert såpass sterkt som noen her!

 

Jeg krysset av for at jeg ikke kom til å være åpen for kirke mer enn helligdager, og at jeg ikke var særlig religiøs og at jeg ikke ville havne i en familie med jøder eller muslimer eller noe som ville vært veldig opposite av meg selv og min tro og mine meninger. Vet at det ikke er å være åpen, men alt jeg får servert etter det ville jeg tatt imot med åpne armer! Og dette var EF!

 

Jeg tror det de fleste folk ikke skjønner er at EF gjør noe drit for deg i norge, hander applicationen din til USA hvor du er i hendene til en annen organisasjon. Det er ikke EF som finner familiene for deg, det er organisasjonen her borte.

 

Ellers, ER nøkkelen til et godt og fint år et godt forhold til familien din. Det tok meg en stund å bli vant til hvordan alt foregår her borte, familien min var bare helt sykt streng og kunne finne på ting som å be meg komme hjem klokken 5 på en lørdags ettermiddag uten at noen var hjemme i huset en gang.

Satt og hadde en middag og etter en random samtale satt vertsmor og telte på fingrene "september, october, november osv" før hun sa at det kun tok meg 5 mnd å lære reglene (sarkastisk)

 

Jeg syntes dette var ganske fælt for jeg visste ikke at jeg hadde oppført meg som en jævelunge!

Men jeg tar hensyn til hva de vil, jeg prøvde å møte de på midten ved å argumentere litt på tidlige innetider osv.

Istedenfor å bli dritsur for at jeg må komme hjem klokken 5, setter jeg heller pris på de gangene de lar meg være ute til midnatt osv.

 

Har selv en vertssøster som har vært "engel på jord" hele livet, og kom akkurat i rebell alderen nå når hun er 17, det passer meg ganske fint for det setter meg i et godt lys. Satt randomly i stuen og fikk på tape når vertsmor sa "Vel, nå har det seg sånn at Malin er den greie ungen her i huset"

 

Så ja, i mine øyne har alt å gjøre med om du er VILLIG til å tilpasse deg.

 

Kan tåle litt kritikk på denne, men ja, jeg syns at en er moden nok får å være utvekslingsstudent når man

kan takle problemene sine i ukjente omstendigheter uten å ha sine nærmeste venner og familie rundt seg

 

Man må være åpen for forandring, og forandring er ikke alltid positivt. Gi ting en sjans, hvis det ikke fungerer for deg, ta det opp med noen! Hva er det verste som kan skje? Noen blir kanskje litt upset og det er det!

 

Jeg er ganske sikker på at de fleste kan si seg enig med meg med at livet er ikke en forbanna dans på roser.

Verken i Norge eller USA eller for den slags skyld i andre land. Det er ikke slik at man kan dra til USA og tro at man blir kvitt problemer slik som det.

 

Veldig random innlegg om alt mulig, men dette er mine meninger.

Er jævlig lett for meg å si, vær åpen om ditt, vær åpen om datt. Er helt og holdent 100% opp til en annen person å høre på meg og andre med slike meninger, men det vil gjøre hvem nå enn som hører på oss GODT..

Tro meg!

Har vært igjennom den perfekte situasjonen "problemet var ikke meg, det er vertsfamilien".

Jeg skiftet holdning "jeg er problemet, ikke vertsfamilien". Slik endte jævelskapet mellom meg og vertsfamilien!

Fikk så utrolig mye mer tillit og priveleges på den måten!

 

Vel anyways, lykke til til dere som drar og resten av oppholdet til dere som er der nå.

Oppholdet blir ikke bedre enn hva du gjør det til...

Lenke til kommentar

Ok, nå syntes jeg vi har hatt en god og ikke minst viktig diskusjon rundt dette! Men kan vi ikke legge den diskusjonen død nå? Det kommer tydelig fram at dette er individuelt, og man kan komme med mange forskjellige meninger rundt dette. Martin kom med en god konklusjon lengre oppe, og la oss holde oss til den, eller hva? :)

Lenke til kommentar

Sikkert ikke så mange som har dratt på utveksling fra idrettslinja før, så du bør snakke med rådgiver på skolen og få det svart på hvitt så snart som mulig (hvis du reiser neste år)

 

En måte å gjøre det er at de forhåndsgodkjenner året ditt, hvis du får alle fagene der er du heldig men hvis ikke så kan du ta de som privatist mens du går tredjeklasse. Da får du fortsatt godkjent år og stipend. I tilfelle de er vanskelige med deg Carefree92 ;)

Lenke til kommentar

Hvor lang tid tok det før dere hadde deres første drøm på engelsk?

 

Vil også si at det er ok å gå i kirka for å respektere familien og å se nye sider av kulturen til landet/familien du er i, men det kan bli for mye.

Jeg bor hos en kristen familie - pappan er minister, sjef over 50 andre presten som alle har sin egen kirke. de går også i kirken hver søndag morgen og kveld, pluss kirkeaktiviteter i ukedagene på tirsdag, onsdag og torsdag.

Lenke til kommentar
Hvor lang tid tok det før dere hadde deres første drøm på engelsk?

 

Vil også si at det er ok å gå i kirka for å respektere familien og å se nye sider av kulturen til landet/familien du er i, men det kan bli for mye.

Jeg bor hos en kristen familie - pappan er minister, sjef over 50 andre presten som alle har sin egen kirke. de går også i kirken hver søndag morgen og kveld, pluss kirkeaktiviteter i ukedagene på tirsdag, onsdag og torsdag.

 

Jeg har vaert her hele aaret, og ennaa ikke hatt en englesk drom-opplevelse. Weird.

Lenke til kommentar

Bare lurer på en ting...

 

Områdereppen min vil ikke la meg kjøre rundt med kjæresten fordi han er på probation...

I handbooken sies det ikke noe om at jeg må følge områdereppens regler, bare at hostfamilyens er de viktigste...

 

Så er jeg helt alene og helt skrudd i hue når jeg tenker:

"Så lenge det ikke er i handbooken, imot loven eller imot vertsfamiliens regler, drit i det" ?

 

Virker som om områdereppen her prøver å fucke opp livet til studentene sine, følger du reglene her borte vil jeg sammenligne det med en bootcamp, seriøst.

 

Er lei av å følge fiktive regler som jeg ikke tror områderepresentanten min har noen rettigheter what so ever til å sette.

Jeg bor i en liten by med 600 folk og hun bor her og, så hva enn du gjør, alle vet om det.

Lenke til kommentar

Kan du ikke spørre selskapet du reiste med i Norge om det, da? Så får du et krystallklart svar, liksom. De har vel email?

 

Ang kirkegang, så er det jo noe som heter "Know your enemy and it will make you stronger" :) Folk går jo på kino og ser LOTR ørten ganger, tåler vel å høre litt eventyr i kirka også.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Kan du ikke spørre selskapet du reiste med i Norge om det, da? Så får du et krystallklart svar, liksom. De har vel email?

 

Problemet her er at organisasjonen i Norge ikke har stort med deg å gjøre når du er her borte...

Det eneste de gjør er å kontakte hovedkontoret, de vil kontakte regional representant som igjen vil kontakte områderepresentant og hun vil ta det opp med meg...

 

Jeg har allerede busted områdereppen i å lage en regel hun ikke har rett til å lage..

Hun sa det at vi ikke fikk kjøre rundt med noen under 25, og det er opp til vertsfamilien.

Da kontaktet jeg hovedkontoret i NY, som kontaktet regional representant, sooom igjen kontaktet min områderepresentant og vi endte opp i samtale om det... Noe som jeg helst vil slippe for hun er en bitch :p

 

Men men, det er ok for vertsfamilien min at jeg kjører rundt med han såh jah, det står i handbooken at vertsfamiliens regler er de viktigste og jeg bryter jo ingen lov ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...