Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det handler ikke om folkeskikk Martin. Hva om jeg var en sterkt troende muslim, ville du tenkt det samme om at jeg skulle sitte i kirken noen timer hver søndag og høre om en tro jeg ikke hørte til? Her er det klare grenser, og det er derfor organisasjonene har en regel om at hvis du ikke vil, så du ikke. Enkelt og greit! Er det på grunn av trass og latskap skjønner jeg, men personlig har jeg tatt avstand fra kristendom og det skal alle respektere, selv om de har meg som gjest ett år.

 

Og nei, hvis min mor døde hadde jeg ikke gått i kirken fordi begravelsen ikke ville vært kirkelig! Ikke tro at bare fordi man er et kristent land har alle denne troen, eller ønsker å bli pakket på denne troen. Det er kanskje greit for deg, det betyr ikke at det er greit for alle andre!

 

Vennligst ikke si "lille venn" til noen, har vel sett det 2-3 ganger her (ikke bare av deg), det er nedsettende og skaper forskjeller mentalt mellom folk. Politisk sett kjent som en herskemåte, det er ikke fint. Skjønneru?

Er du en sterk troende muslim, trenger du selvfølgelig ikke å dra til kirken. Det er jo vantro, og det respekterer de. Det er ofte noen muslimske familier som søker utvekslingselever et eller annet sted i USA, og da kan det godt være at de sender deg til dem. Hvis du tror på en trosretning, er det bare å krysse av på at du vil praktisere denne relgionen videre, og de vil respektere det.

 

Saken er at ingen av dere er sterkt praktiserende muslimer. Som jeg har forstått, er dere ateister og praktiserer ingen relgion. Ergo, den eneste grunnen til at du ikke vil gidde å gå til kirken, er fordi du synes det er kjedelig. Det er en altfor dårlig grunn til å nekte.

 

Hva vet du om min religion eller ei?

 

Og å velge å ikke tro er faktisk et valg også, så hvis man ikke har en religion betyr ikke at man ikke bryr seg og dermed kan sitte der og høre på. Religion eller ikke er et aktivt valg, og hvis man syns det er greit å gå i kirken uansett hva, så er det kjempeflott. Men det må respekteres at alle ikke syns dette er greit. Og det handler som sagt ingenting om respekt å gjøre, men heller selvrespekt. Vi er alle individer!

Det vet jeg ikke. Jeg bare antar, og antagelsene mine var korrekte. Aha, så du havner i ateisthelvete hvis du hører på? Er det ateistsynd hvis du går i kitken? Går det utover ateistbønnene dine som du gjør i tilegg? Det er grunnen til at hvis man tror på en annen relgion, så respekterer de det fordi det vil straffe seg. Å gå i kirken som ateist vil ikke straffe seg på noen måte og du trenger ikke en gang å praktisere noe utenom.

 

Jeg er ikke ateist, men jeg er nærmest antroposofi. Jeg gikk i kirken, og fikk bare positive opplevelser ut av det. Jeg og en annen utvekslingselev ble kjent med presten og vi ble veldig glad i humoren hans. Vi overnattet hos han et par ganger også, og så på filmer og spiste god mat. Jeg ble også en del av koret, og at jeg måtte synge

 

God's here

Watching us all

He's near

Right where we are

So close your eyes

And let all your doubts disappear

God's here

No, I don't think

 

betyr ingenting, fordi jeg ikke tror på det. Det handler ikke om å si at man tror på kristendommen, fordi du må faktisk tro på kristendommen for at du skal bli kristen. Altså, den eneste grunnen til at du ikke skulle gå i kirken er at det er bortkastet og at det er kjedelig. Altså, veldig dårlige grunner til å ikke bli med på en familieaktivitet. Dette vil besvare de andre også, siden de ikke dro frem noen nye argumenter.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Haha, martin nå syns jeg du begynner å bli litt hissig i bukkskjegget her! chill mann, and pass me the dutchie! ;)

Ikke kom her å snakk om at du ikke gidder å høre på meg fordi jeg er usaklig, så lenge du forstår poenget mitt er jeg saklig nok til å diskutere her, dette ekke noen rettsak der du er hele juryen og jeg sitter med den veltrente rumpa mi på tiltalebenken :-)

 

Pinnsvin og Fredrik snakker fakta! EF lokker oss med at de skal finne en vertsfamilie som passer deg, og det passa aldri meg å herpe søndagsmorran for å høre på en pastor lese opp fra en bok som burde stå under "fiction" på Barnes & Noble! Selvfølgelig overgår de bra stundene de dårlige, minnes da jeg pulte dattera til en local MC gangleder mens jæveln sov i naborommet og jeg var supposed to sleep on ze couch, det var heftig shit! :!: men dog så har det vært mye faenskap her, mye mer enn nødvendig! ekke noe som heter at vi skal følge vertsfammens 10 bud siden vi bor hos dem, greit nok at man skal være grei, rydde etter seg, henge med dem i ny og ned..men det får være grenser for å være kompis!

ønsker bare å servere the true story! selv i de grønneste skoger er det kvist og kvast, men har vært for mye kvist og kvast i min skog her!

Lenke til kommentar

Camlon jeg er ikke ateist men ei kristen, let's leave it to that. OK? Lær deg først som sist å ha litt respekt. Det at andre, som meg, ikke går i kirken må også respekteres, på lik linje med at jeg ikke hakker på deg for å gå i kirken er også respekt. For å gjøre ting klart, var jeg med i kirken flere ganger i måneden i USA, og var med på det sosiale.

 

Og det er kanskje akkurat derfor jeg mener at således man ikke vil, skal man ikke utav det noen her kaller "respekt".

Endret av pinnsvin
Lenke til kommentar
betyr ingenting, fordi jeg ikke tror på det. Det handler ikke om å si at man tror på kristendommen, fordi du må faktisk tro på kristendommen for at du skal bli kristen. Altså, den eneste grunnen til at du ikke skulle gå i kirken er at det er bortkastet og at det er kjedelig. Altså, veldig dårlige grunner til å ikke bli med på en familieaktivitet. Dette vil besvare de andre også, siden de ikke dro frem noen nye argumenter.

 

Hva i svarte vet du hva sannheten er? Om og om igjen forklarer vi hvorfor vi ikke vil gå i kirken, men du vet jo selvfølgelig hva den "egentlige" grunnen er. Jeg er med på hver eneste familieaktivitet, selv kirkeavtiviteter i hverdagen. Men kirken på søndager føler jeg at jeg ikke burde måtte gå i. Jeg tror ikke på gud, og for meg er det i mot min tro å gå i kirken. Kirken er kjedelig, men det er svarte meg skolen og. Og jeg går da på skolen hver dag?!?!?! Jeg har prøvd det ut i flere måneder og funnet ut at 3 timer i kirken ikke er noe for meg. Dette burde familien respektere. Og det burde hvertfall du respektere, uten å komme med de dobbel-moralske argumentene dine: "I følge min tankegang viser ikke du respekt for de du bor hos, altså trenger ikke jeg vise respekt for deg".

Jeg tror han rett og slett ikke vil høre :nei:

Lenke til kommentar

Jeg synes Martin har veldig gode argumenter. For meg virker det som et tegn på lite respekt for familien. Når en familie bruker så mye penger på deg, og så mye tid, synes jeg det er litt sjokkerende at noen synes det er for mye å bruke noen timer i kirken hver søndag.

 

En hovedgrunn til å dra på utveksling er vel for å bli kjent med, og være en del av kulturen du reiser til? Er ikke kirken da en kjempemulighet for akkurat dette?

Lenke til kommentar

Jeg reiste med YFU! Og hvis du hadde tatt deg tid til å lese mitt innlegg, ville du sett at jeg skrev at jeg verken var ateist eller kristen.

 

Dette har ingenting med latskap å gjøre. Tro er svært personlig, og ingen skal tvinges til noe de ikke vil. Som sagt tidligere hadde vi muligheten til å ticke av om vi er religiøs og om vi vil være med i familiens trohus. Jeg ticket av at jeg ikke ville være med i kirken, en familie basert på en prest og prestedatter med mann tok meg inn uten å ta hensyn til dette. Jeg prøvde å gå i kirken, men det funket ikke siden dette ikke er noe jeg tror på og vil ha meg frabedt å bli fortalt at sånn er det, og hvis man ikke tror på dette kommer man til helvete osv.

 

Kan si at jeg hadde ikke en eneste fraværsdag på skolen hele året, og spilte sport året gjennom. Siden du nevnte skole og latskap lizm

Endret av pinnsvin
Lenke til kommentar
Jeg reiste med YFU! Og hvis du hadde tatt deg tid til å lese mitt innlegg, ville du sett at jeg skrev at jeg verken var ateist eller kristen.

 

Dette har ingenting med latskap å gjøre. Tro er svært personlig, og ingen skal tvinges til noe de ikke vil. Som sagt tidligere hadde vi muligheten til å ticke av om vi er religiøs og om vi vil være med i familiens trohus. Jeg ticket av at jeg ikke ville være med i kirken, en familie basert på en prest og prestedatter med mann tok meg inn uten å ta hensyn til dette. Jeg prøvde å gå i kirken, men det funket ikke siden dette ikke er noe jeg tror på og vil ha meg frabedt å bli fortalt at sånn er det, og hvis man ikke tror på dette kommer man til helvete osv.

 

Kan si at jeg hadde ikke en eneste fraværsdag på skolen hele året, og spilte sport året gjennom. Siden du nevnte skole og latskap lizm

Hva krysset du av. Krysset du av at du ville praktisere en annen relgion eller hva som sto der, eller krysset du av at du kunne bli med på vertsfamilien på den aktiviteten.

 

Du tror ikke på noe, ergo det har ingenting med tro å gjøre. Og jo vi kan absolutt tvinge deg til å gjøre noe du ikke vil. Du er tvunget til å gå på skolen, du er tvunget til å holde deg til familiens regler og prøve å bli en del av familien. At du er lat og setter deg på bakbena skaper bare trøbbel, og det viser at du ikke respekterer din egen familie som er veldig kristne og ser på det som viktig. Klarer du ikke en gang å bruke et par timer med familien. Herregud!

 

Oi, så tøff. Ingen fraværsdager. Man er ikke borte fra skolen uten grunn i USA, spesielt med tanke på at du må spørre etter alle leksene fra tidligere. Jeg hadde noen fraværsdager, men det var fordi at jeg var med på det nasjonale mesterskapet i sjakk og diverse andre mesterskap. Gjør det meg lat? Det er en selvfølge at du går på skolen og blir med på fritidsaktiviteter.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Sjansen er stor, ja, men havner du på en skole med lange tradisjoner, og et godt lag fra sesongen før, så kan det bli vanskelig. Men ja, føler du at football er noe for deg, så prøv det!

 

Er sinnsykt høy i forhold til gjennomsnittet på min alder, 193cm, så tror hvertfall jeg skal prøve meg på basketball. Soccer spiller jeg jo her i Norge, så tror jeg kommer med hvis jeg begynner på skolelaget der. Amerikansk fotball har jeg aldri spillt før og kan ikke noen av reglene. Hvis det i tillegg er vanskelig å komme med tror jeg jeg dropper det. Basketball har jeg sjans i pga høyden. Men ser at det kan virke som en veldig svart sport i USA, utifra det jeg har sett av High School basketball på nettet.

Endret av Carefree92
Lenke til kommentar
Jeg sliter med å forstå tankegangen til enkelte her. Hvorfor i alle dager skal man akseptere alt mulig fordi vertsfamilien har vært "oh so kind as to open up their home for me"?

Nei, du skal ikke akseptere alt mulig, men å bruke noen timer hver søndag på familien er abolutt noe man skal akseptere, selv om man synes det er kjedelig.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Vet du hva, jeg tror snart jeg gir deg opp Camlon. Det handler ikke om å bare bruke et par timer i uken sammen med familien, det handler om TRO. Det handler om å kunne velge å ta avstand fra det, og da skal man få lov!

 

Siste kommentar fra meg og du er rapportert

Det handler ikke om tro, fordi du tror ikke på noe. Du er ikke buddist, jøde, muslim, hinduist. Du tror ikke på noe, og hvis du tror på noe så er det riktig relgion. Dette handler bare om en ting, og det er å gidde å bruke et par timer på familien på søndagene.

 

Jeg kan gjerne spørre deg også. Havner du i ateisthelvete om du går i kirken? Driver du med ateistsynd om du går i kirken? Du er den typen mennesker som gjør at vi har problemer med å finne vertsfamilier.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg forslår at dere roer ned diskusjonen om vertsfamilier og tro en smule. Et innlegg er slettet på grunn av personangrep, og det er kjedelig om det blir lfere.

 

Dette er ikke et enkelt tema, og det finnes ikke enkle svar. Ha såpass respekt for hverandre at dere aksepterer at dere uenige om dette. Det går an å være enige om å være uenige...

 

Reaksjoner tas på PM, ikke i tråden.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Vet du hva, jeg tror snart jeg gir deg opp Camlon. Det handler ikke om å bare bruke et par timer i uken sammen med familien, det handler om TRO. Det handler om å kunne velge å ta avstand fra det, og da skal man få lov!

 

Siste kommentar fra meg og du er rapportert

Det handler ikke om tro, fordi du tror ikke på noe. Du er ikke buddist, jøde, muslim, hinduist. Du tror ikke på noe, og hvis du tror på noe så er det riktig relgion. Dette handler bare om en ting, og det er å gidde å bruke et par timer på familien på søndagene.

 

Jeg kan gjerne spørre deg også. Havner du i ateisthelvete om du går i kirken? Driver du med ateistsynd om du går i kirken? Du er den typen mennesker som gjør at vi har problemer med å finne vertsfamilier.

 

Mangel på tro er like mye verdt som tro i seg selv. Som ateist kan man tru på vitenskapelige teorier, humanisme, til og med visse religiøse påstander osv. At noe er basert på tro og gjetting (religionen du ramser opp) er ikke grunn nok til at det trumfer over mangel på tro (ateisme/agnositisme) Vi har like mye rett til å si nei til kirken på bakgrunn av hva vi trur og mener.

 

Handler man i islamhelvette om man går i kirken, blir man gjenfødt som slange hvis man er buddhist eller hinduist? Nei. Alle disse religionen står for religionsfrihet, det burde vertsfamiliene i USA gjøre også. Og det trur jeg de fleste gjør. Det skader ingen å gå til kirken hver søndag, men om studentene føler at det ikke passer dem i det hele tatt, ubehag ved å gå i kirken eller lignende kan ingen tvinge dem til det. Det handler ikke om respekt pverfor vertsfamilien, det kan du vise på andre måter.

Lenke til kommentar

Jeg orker ikke noen lang diskusjon paa dette, fordi jeg syns egentlig sporsmaal om religion eller ei er utrolig individuelt; baade for studenten og for familien.

 

Om du ikke er religios og kommer til en familie som ikke synes det er viktig at du blir med i kirken, er det UTROLIG BRA for deg. MEN(!) kommer du til en familie som ser det som respektlost at du velger aa ikke gaa, syns du ikke det er en utrolig lei grunn aa gjore oppholdet ditt anspent paa? Hvor mye tar det deg aa gaa i kirken en time en sondag? Jeg syns ikke det tar mye i det hele tatt, og jeg vet at hvis jeg hadde faatt en familie som ville ha meg med i kirken ville jeg ikke likt det, men vet du hva? Jeg hadde nok gjort det. Jeg syns forholdet mitt til familien er saa utrolig mye viktigere enn en time kirke i uken.

 

Saa har vi igjen den situasjonen hvor studenten er helt imot alt som har med religion aa gjoere. I en saann situasjon syns jeg vertsfamilien skal vere respektfull. Det er ikke respektlost av studenten i det hele tatt aa gaa naar de ikke har noe aa gjoere der i det hele tatt! Da syns jeg heller det er respektlost av familien aa tvinge studenten! Greit nok, de gir deg kost og losji, men de gjor da ikke det av tvang? De gjor det fordi de vil laere om studenten og en annen kultur.

 

Alt i alt syns jeg egentlig at det kommer helt ann paa situasjonen, ikke "regler", hvis dere skjonner hva jeg mener. Uansett, jeg syns ikke at sporsmaalet om kirkebesok eller ikke skal komme i veien for aaret deres i Amerika. Selv har jeg hadd 4 forskjellige vertsfamilier, noe som har vert veldig vanskelig for meg, men jeg har alltid tilpasset meg, faatt nye venner, nye vaner, osv. Ja, jeg gaar paa "bonfires" nesten hver kveld, og ja, det er alkohol der, men saa lenge du holder deg innen noenlunde ok tilstand, burde det vaere ok. Snakk med baade vertsforeldre og kordinatoren deres om det, forklar at for aa oppleve den Amerikanske kulturen, og faktisk ha noe aa gjoere, maa de tillate deg aavaere paa en plass med alkohol. Kanskje de ikke tillater at du drikker selv, men det aa vaere der er jo greit nok?

 

Jeg tror nokkelen til et flott aar er forholdet deres til vertsfamilien, og ikke "sex, drugs and rock 'n roll". :thumbup:

Lenke til kommentar

Nå syns jeg vi snart bør legge denne diskusjonen bak oss. Jeg har full respekt for de som ikke ønsker å gå i kirken, og det tror jeg alle er enig i. Er klar over at jeg startet denne diskusjonen, men det som provoserer meg er denne Kattepung, som fra dag 1 har oppført seg som en idiot. Jeg står på det jeg sa, at det er sånne som han som ødelegger rykte til Norske utvekslingsstudenter.

 

Og selvfølgelig stemmer det at ingen vertsfamilier kan tvinge deg til å gå i kirken, men om du selv ikke er en aktiv agnostiker/ateist, men at det går på at man ikke orker å stå opp om morgenen for å dra i kirken, da krysser man grensen min ihvertfall. Uansett om man er ateist eller ikke, prøv det om familien din går i kirken. Ikke bare nekt og lag kvalme fra dag 1.

 

Jeg har sagt flere ganger at jeg ikke tror på gud, og at jeg er en agnostiker, men av å gå i kirken her, to ganger i uken, så har jeg lært utrolig mye, ikke bare om bibelen og dens "hemmeligheter" ( :p ), men også hvordan kristne tenker. Ingen tar skade av å gå i kirken, ateist/agnostiker eller ei, men føler man ubehag, så snakk med familien.

 

Alle bør prøve det, om familien vil at du skal bli med i kirken. Dette blir siste ord fra meg i denne diskusjonen, fordi alle har et individuelt syn, og jeg kom med mitt tidlig i tråden. Føler man ubehag ved å gå i kirken, greit, men forklar dette til vertsfamilien. Er man lat og ikke orker opp om søndagsmorgenene, så gir jeg en lang faen i at man blir truet med hjemsendelse eller annet herk. Sånne liker jeg ikke i det hele tatt.

 

--

 

og det passa aldri meg å herpe søndagsmorran for å høre på en pastor lese opp fra en bok som burde stå under "fiction" på Barnes & Noble!

 

Nok et bevis på hvorfor jeg har null medfølelse for ditt "mislykkede" år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...