Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Absolutt. Å dra er en enorm sjanse - på en måte gambling ettersom man gir opp et år med kjente omgivelser for noe man ikke aner hva er. Det er umulig å vite hva som er i vente, men dersom man er villig til å ta denne sjansen er det viktig å kaste deg ut i det med et åpent sinn og kryssede fingre. De fleste får i alle fall muligheten til å maile/ringe vertsfamilien litt i forveien å bli en smule kjent med dem, men det er likevel et sjansespill. Selv vil jeg påstå at det er en sjanse verdt å ta. Har du litt lyst - go for it. Det er noe du kun kan oppleve once in a lifetime, og selv om det ikke blir drømmeåret du har forestilt deg så blir det et minne for livet. The past is the present to the future. Selv om året blir shitty så lærer du utrolig mye - ikke minst om deg selv - og den lærdommen er gull verdt i fremtiden, tror nå jeg. Har ikke kommet til den delen enda selv, men merker nå at dette året har hjulpet meg å utvikle meg som person, og det er så mange av de opplevelsene jeg har hatt - positive as well as negative - som jeg knaptnok kan vente med å ta med meg tilbake til Norge og bruke kunnskapen min der. Har utviklet meg så mye at jeg nesten ikke kjenner meg selv igjen, og tror det ville skjedd selv om året hadde hatt flere negative sider ved seg, egentlig, men det er vel noe jeg aldri kan vite med sikkerhet..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig bra innlegg, Quinn. Du er, i motsetning til Kattepung, en person som klarer å være saklig, og ikke bare rakke ned på hele konseptet med utveksling. Dog syns jeg du går veldig langt, når du ender opp med selvskading. Skal ikke gå noe mer inn på det, men den starten på var rimelig disturbing.

 

Når det er sagt, så er jeg også 100% enig i at man ikke skal konsentrere kun på de gode tingene med utveksling, MEN skal man fremheve det negative, må man klare å være saklig og seriøs. Det var ikke Kattepung, og jeg står på det jeg sa, at personer som han ødelegger ryktet til Norske utvekslingsstudenter, da spesielt i USA.

 

Alle vil oppleve noe med sitt utvekslingsår, enten om det er problemer med familien, som i fysiske problemer, eller om DU som utvekslingsstudent har tilpasningsproblemer, fordi du nekter å gi slipp på livsstilen din i Norge.

 

Tilslutt, om vi går tilbake med det ang. kirke. Selvfølgelig, om familien sier det er valgfritt om man vil gå i kirken eller ei, så er jo saken grei. Men begynner man å lage kvalm, bare fordi familien vil ha deg med i kirken, og fordi du ikke tror på gud. Det har nemlig ikke noe med det å gjøre, det har med å respektere de menneskene som lar deg bo gratis. Der tror jeg de fleste er enig med meg, eller?

Lenke til kommentar

Familiene bør vel ikke "la deg bo der gratis," som en tjeneste. De gjør det da vel fordi de har lyst til å ha deg der, og oppleve en annen kultur, selv om noen sikkert er rimelig lite fornuftige.

 

Ellers bra innlegg Martin. :) Helt enig i det med respekt. Kirke er noe som er svært viktig for mange amerikanere, og dermed en del av kulturen man reiser for å oppleve.

Lenke til kommentar

Om familiene ser på det som en tjeneste eller ikke er vel ikke så viktig. Det at de åpner hjemmene sine for en helt fremmed står det respekt av, og det _er_ en stor tjeneste. Kattepung virker rimelig respektløs, og når du får bo hos noen på den måten synes jeg det bare er rimelig at du må være med til kirken en gang i uken. Uansett hvor kjedelig du er, eller hvor lite kristen en er.

 

Kirkegangen vil i hvert fall ikke være det som hindrer meg i å dra på utveksling.

Endret av Karlson
Lenke til kommentar
Skjønner..men hvilken organisasjon er best å reise med sånn generelt.. Har lyst til å bo i Nord-Øst området.. Michigan, Wisconsin eller Minnesota..Klimaet i disse statene er vel noenlunde likt det norske og folkene muligens ikke så kristne.. Er det mulig å søke bare i dette området?

 

 

Ja, du kan velge stat eller region med dei fleste organisasjonene. Speak, AFS, Aspect, Explorius m.m... Men du må ofte søke før jul skal du få lov til dette så du er litt sein.

 

Ok.. Er ikke noen krise uansett..Bare jeg får søkt til neste skoleår..

Lenke til kommentar
Skjønner..men hvilken organisasjon er best å reise med sånn generelt.. Har lyst til å bo i Nord-Øst området.. Michigan, Wisconsin eller Minnesota..Klimaet i disse statene er vel noenlunde likt det norske og folkene muligens ikke så kristne.. Er det mulig å søke bare i dette området?

 

 

Ja, du kan velge stat eller region med dei fleste organisasjonene. Speak, AFS, Aspect, Explorius m.m... Men du må ofte søke før jul skal du få lov til dette så du er litt sein.

 

Ok.. Er ikke noen krise uansett..Bare jeg får søkt til neste skoleår..

Sjøl har jeg det for meg at Wisconsin er en av de mest kristne statene :hmm: Da vi 'bodde' der en hel sommerferie for en del år tilbake, var "hvilken misjon hører du til?" like vanlig som "hva heter du?" og "hvor kommer du fra?" :yes: Alikevel var disse statene høyt ønska for meg, men nå har jeg altså endt opp i Texas :p Jaja, jeg elsker ekstremvær, så dette kan bli spennende!

 

Forresten, dersom du ser på denne lenka og om lista er noenlunde oppdatert, skal det kunne gå an å søke med Explorius. Har hørt mye godt om dette nye selskapet.

http://explorius.no/high_school/akkurat_na/

Endret av Vierett
Lenke til kommentar
"90%" av alle som klager og har hatt det dritt har reist med EF.

 

Bevis, takk.

 

Anbefaler alle å gå en gang bare for å se hvor syk kirken egentlig er her borte.

 

Syk er den ikke, men for en nordmann, som er vandt til den Norske kirken, så kan det virke litt brutalt, det er jeg enig i. Uansett, selv med sykt mange timer i kirken siden jeg kom i Juli, så føler jeg ikke at menneskene er noe annerledes uansett. Ja, man tar ofte litt andre valg, men det stopper dem ikke for å være normale også.

 

 

Bevis? Jeg satt 90% i anførselstegn ("90%") som et uttryk istedenfor å skrive mange/veldig mange/de fleste, så har ingenting å bevise for deg lillevenn :) Det er min mening etter å lest om "293284504" mislykke år hvor rundt "263956053.6" av de var med EF. Er en grunn til at EF lar folk melde seg på senere enn de fleste andre, og at så og si ingen blir avslått av de.

 

 

 

 

<alle som sier du burte gå i kirken>

 

Du har fortsatt freedom of religion, du kan ha hvilken religion du vil og ingen skal gjøre at du må gå i kirken opptil flere ganger i uken hvis du ikke vil. Du kan respektere familien med å prøve det ut, men når det går så langt at du blir tvunget til å gå når du ikke vil, da går det for langt. Så hvis dere har lyst: kjør på!. Hvis dere ikke har lyst: prøv det ut. Hvis dere har prøvd det ut, og fortsatt ikke vil: vær så snill, stå opp for dere selv, ikke la dere bli kastet rundt, vit hva du har rett til og ikke, og ikke bry dere om alle her som sier at dere må gå for å respektere familien. er så utrolig mange andre ting du kan gjøre for å vise respekt. :)

Lenke til kommentar

EF er ikke synonymt med et mislykket år, lille venn. Jeg reiste ikke med EF, men syns EF får alt for mye ufortjent pepper, og da SPESIELT av personer som aldri har hatt kontakt med dem engang.

 

Og nå har du nevnt freedom of religion to ganger. Artig at du argumenterer noe som ikke engang gir noen mening. Ja, Amerikanere har freedom of religion, som betyr freedom of belief og worship, og det fordi de har en prinsipp om separasjon mellom kirke og stat. Du kan ikke bruke det som et argument mot å være hyggelig mot vertsfamilien, og bli med på det dem gjør. Ingen tvinger deg til å tro på det som blir sagt i kirken.

 

Jeg går som sagt i kirken her, hver onsdag og søndag, og har fått et helt annet syn på kirkegjengere, og kristne generelt. Jeg tror fortsatt ikke på det dem tror på, men jeg respekterer det, og de respekterer mitt syn. Er det virkelig så jævlig mye å forlange, at dere må stå opp tidlig på en søndag?

Lenke til kommentar
EF er ikke synonymt med et mislykket år, lille venn. Jeg reiste ikke med EF, men syns EF får alt for mye ufortjent pepper, og da SPESIELT av personer som aldri har hatt kontakt med dem engang.

 

Og nå har du nevnt freedom of religion to ganger. Artig at du argumenterer noe som ikke engang gir noen mening. Ja, Amerikanere har freedom of religion, som betyr freedom of belief og worship, og det fordi de har en prinsipp om separasjon mellom kirke og stat. Du kan ikke bruke det som et argument mot å være hyggelig mot vertsfamilien, og bli med på det dem gjør. Ingen tvinger deg til å tro på det som blir sagt i kirken.

 

Jeg går som sagt i kirken her, hver onsdag og søndag, og har fått et helt annet syn på kirkegjengere, og kristne generelt. Jeg tror fortsatt ikke på det dem tror på, men jeg respekterer det, og de respekterer mitt syn. Er det virkelig så jævlig mye å forlange, at dere må stå opp tidlig på en søndag?

 

Har heller ikke sagt det er synonymt med mislykket år. Er bare min mening, og min oppfordring til andre om å ikke velge dem, og hva vet du om jeg har vært i kontakt med dem?

 

Hva er irrelevant med det? Du har rett til å ikke måtte ,i dette tilfellet, gå i kirken. Hyggelig at du går i kirken, syns du skal fortsette med det! ;) Jeg prøver bare å la alle andre få vite at de ikke trenger å gå i kirken hvis de ikke vil ;)

Endret av FredrikUSA91
Lenke til kommentar

kattepung: Dette er rett og slett latterlig. YFU, fortalte oss tidlig at det er vi som må gjøre tilpasningene, ikke vertsfamilien. Hvis vertsfamilien går i kirken, så går du også i kirken, fordi du skal bli en del av familien.

En fyr fortalte oss at hans to døtre hadde dratt til Frankrike. Hun ene kom til en familie hvor alt skulle være rent og man kunne ikke en gang ta på veggene. Hun andre kom til en familie som sa "du kan gjerne tørke av bordet, men vi gjør det ikke" og de gadd heller ikke å lukke døren til do. Hva gjorde de? begynte å mukke og klage som deg. Nei, de prøvde å passe inn og bli en del av familien. Du har misforstått poenget fullstendig.

 

Jeg likte aldri vertsfamilien min noe særlig, men jeg holdt fint ut med dem i et helt år selv om det ble en del problemer i starten. Jeg nektet å spille fotball 5 ganger i uken som fritidsaktivitet og ville heller gjøre hva som helst annet. Dette likte de svært dårlig, og de skrev til familien min at jeg ikke ville spille fotball, og det var det eneste som var aktuelt. De ga dereter dem masse lenker til andre fritidsaktiviteter i Milwaukee, og det gjorde dem veldig irritert. Jeg endte opp med å starte på løpelaget for en annen skole, og det fungerte flott.

 

De var veldig lite forståelsefulle, og strenge og derfor likte jeg dem ikke, men jeg puttet ikke meg selv på bakbena for det. Jeg elsket fritidsaktivitetene mine, og jeg dro til og med til en annen stat med en del asiatere for å spille nationals i sjakk. Jeg er ikke kristen, men jeg måtte gå i kirken hver søndag, men det var greit. Ble veldig godt kjent med presten, og jeg og en annen utvekslingselev overnattet flere ganger hos han og spiste god mat og så på filmer langt på natt, samt lagde vitser om franskmenn og om pirates of caribbian.

 

Jeg var utrolig glad i klassekameratene mine og traff dem ofte i helgene, og jeg ble godt kjent med løpetreneren min og dro ofte på løpetur med han og sønnen hans. Svært mange av de jeg kjente hadde også veldig god humor. Selv om vertsfamilien ikke var det beste, lærte jeg masse og jeg hadde det veldig fint. Hadde jeg satt meg på bakbena ville jeg nok ha fått det mye verre. Det viktige er at du må forandre deg, og det å tilpasse en ny kultur lærer du mye av.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Dog syns jeg du går veldig langt, når du ender opp med selvskading. Skal ikke gå noe mer inn på det, men den starten på var rimelig disturbing.

Det er et problem jeg har slitt med i flere år, og nevnte det ikke som noe som oppstod her borte. Nevnte det bare som en av de mange tingene som ikke bare har vært positivt her, og for å vise at man kan ha problemer av alle slag, og på en måte håndtere dem og 'vinne' over dem. At enn hva som skjer så har man mennesker rundt seg som støtter deg. Det problemet ble kjent i Norge først før jul ved at min eldre søster som har visst om det i to år allerede bestemte seg for å være litt stor i kjeften, og foreldrene mine gav meg ultimatumet 'snakk med noen og få hjelp - helst psychologist - eller dra hjem og gjør basicly det samme. Jeg snakket først med nurse på skolen, så med vertsmor, og de har vært en enorm støtte for meg mens de også hjalp meg med å finne en profesjonell å snakke med. Var det som var poenget med å i det hele tatt bringe det opp. Er ikke noe jeg er stolt av i det hele tatt, og jeg liker fremdeles ikke å snakke om det, men jeg ville vise at selv gjennom trasige tider og all slags negative ting så har man støtte her borte, og noen er nesten alltid villige til å hjelpe. Skolen, vertsforeldrene, andre voksne du ender med å stole på, eller kanskje modne venner . . . snakk med noen om eventuelle problemer, og selv om en part ikke er til noe hjelp er sjansene store for at en annen part vil. Brødrene mine her, for eksempel, har vært den største støtten for meg så langt. Har ikke tall på alle de gangene de har plukket opp bitene for meg når jeg har falt sammen. Vet ikke om dette makes sense for dere andre, men for meg virker det som en fornuftig ting fremtidlige utvekslingsstudenter kanskje kan ta nytte av, for jeg husker jeg var litt redd før jeg dro for at noe kanskje skjedde og jeg måtte håndtere alt helt alene.

Lenke til kommentar
Syns det er ganske utrolig at disse "moralske vokterne" snakker så flott om å respekt osv, mens de i denne tråden hudfletter de med andre meninger.

 

Btw, melder meg ut av denne tråden. Dette barnslige tullet gidder jeg rett og slett ikke mer. Dere får ta en jobb i et utvekslingsselskap så dere kan spre deres budskap om paradis så mye dere vil.

:cry: ja desverre... går ikke ann å ha en annerledes mening her inne, desverre. Dere må lære dere litt respekt, og (ironisk nok) widen your horizons litt

Lenke til kommentar
Syns det er ganske utrolig at disse "moralske vokterne" snakker så flott om å respekt osv, mens de i denne tråden hudfletter de med andre meninger.

 

Btw, melder meg ut av denne tråden. Dette barnslige tullet gidder jeg rett og slett ikke mer. Dere får ta en jobb i et utvekslingsselskap så dere kan spre deres budskap om paradis så mye dere vil.

Hva er deres andre meninger? Mener dere at familien skal forandre seg og ikke dere? Mener dere at vi skal fjerne hovedbudskapet at man ikke skal bli en del av en ny familie, og at dere kan gjøre hva dere vil?

 

Du må huske på at familien tar imot dere gratis og de godtar å betale matkostnader, strømleie, og andre utgifter for deg. Er det ikke bare da rimlig at dere prøver å bli en del av familien og gjør det en familiemedlem ville vanligvis ha gjort med litt modifikasjoner? Selvfølgelig snakker jeg dere imot. Hvorfor i all verden skal jeg respektere at familien skal bli deres personlige tjenere gratis?

 

Hvis du ville leve ditt eget liv. Hvorfor ble du utvekslingselev? Hvorfor leier du ikke egen bolig i USA og drar? Da kan du pule så mange damer som du vil.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Syns det er ganske utrolig at disse "moralske vokterne" snakker så flott om å respekt osv, mens de i denne tråden hudfletter de med andre meninger.

 

Btw, melder meg ut av denne tråden. Dette barnslige tullet gidder jeg rett og slett ikke mer. Dere får ta en jobb i et utvekslingsselskap så dere kan spre deres budskap om paradis så mye dere vil.

Hva er deres andre meninger? Mener dere at familien skal forandre seg og ikke dere? Mener dere at vi skal fjerne hovedbudskapet at man ikke skal bli en del av en ny familie, og at dere kan gjøre hva dere vil?

 

Du må huske på at familien tar imot dere gratis og de godtar å betale matkostnader, strømleie, og andre utgifter for deg. Er det ikke bare da rimlig at dere prøver å bli en del av familien og gjør det en familiemedlem ville vanligvis ha gjort med litt modifikasjoner? Selvfølgelig snakker jeg dere imot. Hvorfor i all verden skal jeg respektere at familien skal bli deres personlige tjenere gratis?

 

Hvis du ville leve ditt eget liv. Hvorfor ble du utvekslingselev? Hvorfor leier du ikke egen bolig i USA og drar? Da kan du pule så mange damer som du vil.

 

 

Mange som drar for å oppleve High School og andre ting i USA enn religion, hvis man ikke vil være med så kan man og har man rett til å ikke bli med, ingen skal påtvinge kirken på noen i det hele tatt.

 

Familien får også mye igjen med å ha deg, kultur opplevelse og gleden av å ha deg i huset. Det minste de kan gjøre er å respektere at du ikke går i kirken.

 

Skjønner det er mange her som har lyst å oppleve det og ikke har baller nok til å si imot, og det er helt greit :) keep up the good work, men respekter andre som ikke vil.

 

Du kan gjøre mye for å respektere de annet enn å dra i kirken, og man trenger ikke leie egen bolig i USA for å pule så mange damer man vil, men det går fint ann å bli utvekslingsstudent og ha et perfekt år uten å måtte føle man må gå i kirken for å ikke "disrespecte" familien.

 

get real

Lenke til kommentar

De fleste (om ikke alle) organisasjonene opererer med at du skal prøve kirken en gang eller to, men hvis det ikke er noe for deg, kan ingen tvinge deg. Og ja Martin, dette har noe med Freedom of religion, for under religionsfrihet kommer også valget om å ikke ha en religion.

 

Dette handler om at man må kunne få lov til å belyse de negative sidene med utveksling. Det at noen ordlegger seg på en annerledes måte, betyr ikke at man skal kunne hetse noen.

Lenke til kommentar
Syns det er ganske utrolig at disse "moralske vokterne" snakker så flott om å respekt osv, mens de i denne tråden hudfletter de med andre meninger.

 

Btw, melder meg ut av denne tråden. Dette barnslige tullet gidder jeg rett og slett ikke mer. Dere får ta en jobb i et utvekslingsselskap så dere kan spre deres budskap om paradis så mye dere vil.

Hva er deres andre meninger? Mener dere at familien skal forandre seg og ikke dere? Mener dere at vi skal fjerne hovedbudskapet at man ikke skal bli en del av en ny familie, og at dere kan gjøre hva dere vil?

 

Du må huske på at familien tar imot dere gratis og de godtar å betale matkostnader, strømleie, og andre utgifter for deg. Er det ikke bare da rimlig at dere prøver å bli en del av familien og gjør det en familiemedlem ville vanligvis ha gjort med litt modifikasjoner? Selvfølgelig snakker jeg dere imot. Hvorfor i all verden skal jeg respektere at familien skal bli deres personlige tjenere gratis?

 

Hvis du ville leve ditt eget liv. Hvorfor ble du utvekslingselev? Hvorfor leier du ikke egen bolig i USA og drar? Da kan du pule så mange damer som du vil.

 

 

Mange som drar for å oppleve High School og andre ting i USA enn religion, hvis man ikke vil være med så kan man og har man rett til å ikke bli med, ingen skal påtvinge kirken på noen i det hele tatt.

 

Familien får også mye igjen med å ha deg, kultur opplevelse og gleden av å ha deg i huset. Det minste de kan gjøre er å respektere at du ikke går i kirken.

 

Skjønner det er mange her som har lyst å oppleve det og ikke har baller nok til å si imot, og det er helt greit :) keep up the good work, men respekter andre som ikke vil.

 

Du kan gjøre mye for å respektere de annet enn å dra i kirken, og man trenger ikke leie egen bolig i USA for å pule så mange damer man vil, men det går fint ann å bli utvekslingsstudent og ha et perfekt år uten å måtte føle man må gå i kirken for å ikke "disrespecte" familien.

 

get real

I YFU ihvertfall, kan du velge. Jeg synes det er greit å bli med vertsfamilien til kirken/synagogen, etc. deres, eller jeg synes det ikke er greit. Det burde forsvares med at du tror på en annen trosretning og vil forsette å følge den. De respekterer det.

 

Det de ikke respekterer er respektløs ungdom som nekter å bli med i kirken, fordi de synes det er kjedelig. Det er faktisk ikke sånn at dere gjør en tjeneste for familien. Det er svært få familier som drømmer om å få en vertselev og mange gjør det like mye for vertsbarnet sin skyld. For det andre, hvor koslig er det å ha en vrang utvekslingselev i huset. Det blir det samme som å si at folk som driver med veldedighetsarbeid blir gjort en tjeneste for, siden de kan ha det hyggelig.

 

Jeg fikk vertsfamilien som delte ut familier, og jeg vet godt at mange sluttet å ta imot utvekslingselever nettopp på grunn av studenter som satt seg på bakbena og nektet å bli en del av familien. De gjør en meget stor tjeneste for deg, og du gidder ikke en gang å bruke litt av søndagen på familien.

 

Hvis du ønsker å oppleve High School, start på et internat i USA. Men forventer du at en familie skal ta hånd om deg, betale for deg og ta deg imot med åpne hender. Da burde du også gi litt tilbake. Ved f.eks. å bli med på opplegg som er vanlige for familien. Å bruke noen timer på søndag på en familieaktivitet bør du tåle.

 

Jeg tenker at i fremtiden vil jeg ta imot en utvekslingselev, men får jeg en drittunge som setter seg på bakbena og nekter å bli med på familieaktiviteter vil jeg kaste han ut. Helst, bør slike folk bli sendt hjem, fordi de er altfor umodne for å være utvekslingselever.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...