Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ALLE FREMTIDIGE UTVEKSLINGS STUDENTER, LES DETTE

 

 

Registrerte meg bare for å komme med et bidrag her. Leste kjapt igjennom noen sider, og det virker som om alle dere tror at det bare er solskinn i vente i USA. Ved å dra til USA etterlater dere alt som har kjært, og det ekke poeng å ha noe forventninger..etter en stund her virker Norge som verdens helligste plass, aner ikke hvor mange ganger jeg har drømt jeg var back. La meg servere min historie her som bevis på at EF kan suge meg

 

Kom hit i slutten av juli og hadde fått vertsfamilie..men da jeg kom frem kunne de visst ikke ha meg likevel. Bodde hos representaten min i over en måned..skolen hadde starta. Da fikk jeg tilbud om en familie som var veldig kristen, og der og da ville jeg bare starte skolen å kommet i gang med ting, så greit det tenkte jeg. Endte opp med å måtte gå i kirka hver fuckings søndag, enda jeg sa jeg ikke ville bli med. fra kl 08-1300!! da jeg til slutt ga faen og sa at jeg ikke orka det, ringte ef meg og sa jeg ville bli sendt hjem om jeg ikke gjorde som vertsfamilien sa..måtte i et møte med pastoren i kirka "for terapi" siden vertsmora mi ikke greide å ha en samtale med meg visstnok. Endte opp med at jeg nå i stedet må gå hver onsdag, som er bedre, siden jeg greier ikke stå opp så faens tidlig. Ble også nødt til å bruke ferien til å være på en fuckings kirke camp, der alt vi gjorde var å be bønner og leke hemma leker for småunger..dessuten hver helg prøver de dra meg med i kirka på fredag og vertsbroren min blir alltid så skuffa når jeg ikke blir med. Irriterende, har sagt klart i fra at jeg blir med på onsdagene av respekt, men ikke er kristen selv.

 

I Norge var jeg en type som likte å drikke, feste, ha damer på overnatting osv, men her får jeg ikke engang lov av vertsfammen å være alene med jenter...sex i amerika er så sykt tabu pga den jævla kristendommen!!! ..og det finnes knapt fester. Er du av typen som er glad i å pule, drikke, snuse, feste og røyke så bør du vurdere to ganger om du skal stikke ass. Vær forsiktig med hva dere skriver på facebook også, fordi EF adder deg anonymt og sjekker hva du driver med..dette ekke kødd, det gjorde de med meg, fant det ut da jeg hadde en link til bloggen min i statusen min på facebook. De til og med oversatte bloggen min, men jeg hadde kodet det rimelig godt, så de ikke fant ut at jeg drakk osv, da kontakte de EF i Norge som ringte foreldra mine, heldigvis er EF i Norge menensker med forståelse, så ble ikke sendt hjem..men de sa de skulle sende meg hjem om jeg ikke sletta bloggen, siden jeg kritiserte vertsfamilien min der osv. har også en kompis som fikk den verste vertsfamilien ever og han fikk ikke bytta før etter nesten 9 månder!! han hadde en homofil vertsbror som til tider sov i samma seng som han, og vertsmora var kusina til representaten i området, så hvis han klaga ville de sende han hjem. homsevertsbroren fotfølgte også kompisen min rundt HELE JÆVLA TIDEN og lagde livet hans til et helvette.

kommer ikke på noe mer akkurat nå men tenkte jeg bare skulle dele mine erfaringer..FUCK EF og fuck high school year i usa.

Endret av kattepung
Lenke til kommentar

Beklager, men at vertsfamilien din vil ha deg med i kirken ser jeg ikke problemet i. Du bor hos en familie, de får ikke en krone for å ha deg der, også skal du lage kvalm fordi du ikke vil i kirken? Sånne som deg gir Norske studenter et dårlig rykte.

 

Jeg er i kirken hver søndag 10-12.30 og 18.30-19.30 og onsdager 19.30-20.30. Denne uken har vi forresten sånn gospel meeting, så har vært i kirken fra seks til ni mandag og tirsdag, og skal det samme i dag. Liker jeg det? Nei, men orker ikke lage sak ut av det, fordi de er en helt fantastisk familie, og de lar meg bo hos dem gratis, og de gir meg mat, og alt jeg trenger. Slutt å klag, have fun. Det er ikke meningen at du skal reise over hit for å drikke og smoke weed hver helg.

 

--

 

Hvordan opplever dere som er der egentlig finanskrisen? Like dramatisk som man får inntrykk av?

 

Nja, nei egentlig ikke. Altså, vi spiser ikke ute tre ganger i uken lengre, men nei, det er ikke akkurat noe spesielt hos min familie. I nærmiljøet er det jo litt kritisk innimellom, men ellers greit nok. Var værre når bensinen ble "dyr" i høst.

Lenke til kommentar
kattepungs innlegg

 

Ble plutselig litt skeptisk nå.. Er det vanlig at slike situasjoner forekommer? Trodde man fikk vite hvem familien var osv før man dro jeg men..

 

Hvilken organisasjon er best å reise med for å ikke ende opp i samme situasjon som kattepung?

Endret av Carefree92
Lenke til kommentar

Er ikke noe å være skeptisk over, Carefree91. Vanlig og vanlig, det er mange studenter, noen havner i kjipe situasjoner, mens andre LAGER kjipe situasjoner selv. Det mistenker jeg sterkt med denne "kattepung". Fyren opptrer jo som en idiot i innlegget sitt.

 

Ingen organisasjoner har en "god vertsfamilie"-garanti. Det er opp til deg å gjøre året bra, og ikke klage på alt og ingenting. Som fks. å måtte bli med i kirken.

Lenke til kommentar

MartinF: loool, at du er snill tulling som godtar alt får være ditt problem. så lenge jeg hater kirken så gidder jeg seph ikke bli med. jeg dro ikke over hit for festing, men det hører med for å ha det moro. man får sikkert et bra år her om man ikke liker å drikke, feste, pule og snuse(snusing går egentlig greit, bare at den svenske snusen er bedre enn den amerikanske), men hvis du er festglad og livsnyter så ikke gidd å dra:P jeg ville hvertfall ikke stikki om jeg kunne dratt tilbake i tid. p3ace

Lenke til kommentar

Skjønner..men hvilken organisasjon er best å reise med sånn generelt.. Har lyst til å bo i Nord-Øst området.. Michigan, Wisconsin eller Minnesota..Klimaet i disse statene er vel noenlunde likt det norske og folkene muligens ikke så kristne.. Er det mulig å søke bare i dette området?

Lenke til kommentar

Men eg må seie meg enig med Martin her. Når du reiser må du vere innstilt på å oppleve ein kulturforskjell. Og det er ikkje samfunnet/familien som skal forandre seg, der er DU som har det ansvaret. Viss du ikkje skjønner det er du utruleg umoden. Men det bør selvfølgelig gå ann å ha ein roleg diskusjon med vertsfamilien og finne ut av ting som kirke-gang og andre regler. Viss du klarer å halde deg sakleg så trur eg dei fleste vertsfamiliane vil kunne gi deg litt "spele rom". Og hus, Kompromiss er tingen! :)

 

Eit utveklsingsår er aldri perfekt. Alle støter på problem, nokon store og nokon små. Det er opp til deg korleis du tar problema og om du klarer å løyse dei. Selvfølgelig kan det komme så store problem at du må bytte vertsfamilie og då bør det vere lett og raskt gjort.

Her har kanskje EF gjort ein dårleg jobb for deg Kattepung, du burde sikkert ha bytta for lenge sidan, men på ein annan side virker det ikkje heilt som det hadde funka heller...

 

Iverfar (skyt meg viss eg tar feil her!!) hadde vell ein av dei styggeste historiane eg har hørt, men han klarte å gjere det beste ut av det og fekk eit fint år :)

 

Men no går eg og bysselaller, god natt =)

Endret av roberteh
Flettet to innlegg fra samme bruker.
Lenke til kommentar

Med henhold til §1 såvel som §2 i retningslinjene forsvant "3" innlegg. Vi holder oss for gode til personangrep på forumet. Brukere av forumet bes om å holde en høflig tone. Redigerte også ytterligere "2" innlegg.

 

Usakligheter opphører her. Ytterligere overtredelse vil medføre reaksjoner i grove tilfeller.

 

Eventuelle reaksjoner på moderasjon skal gjøres via "Personlig Melding".

 

:)

Lenke til kommentar
<pung innlegg>

 

 

Som du sikkert ser så blir du flamet av alle "de perfekte" utvekslingsstudentene hvis du prøver å lage et annet bilde enn at alt er paradise som utvekslingsstudent i USA :)

 

Er mye du sier som jeg ikke er enig i, men kjenner meg også igjen i mye. En ting jeg kan si først er at å velge EF er bare fail, joda det er noen som har det bra med EF men "90%" av alle som klager og har hatt det dritt har reist med EF. Hvorfor velge de når det er så mange andre fine orgainsasjoner :) men som sagt, ingen organisasjon er perfekte. er STOR forskjell på solskinns-ord (var ikke det et fint ord?) fra organisasjonen i Norge og faktum i USA.

 

Som sagt, ikke enig med mye i posten din, men er et par punkter som jeg vil kommentere.

 

etter en stund her virker Norge som verdens helligste plass, aner ikke hvor mange ganger jeg har drømt jeg var back

 

Helt enig, Norge er nok verdens beste land i verden og jeg hadde aldri kunne tatt et år til her på rad (etter dette året), MEN det har fortsatt vært et av mine beste år her borte, opplevd så utrolig mye og fått ufattelig mange erfaringer.

 

Endte opp med å måtte gå i kirka hver fuckings søndag, enda jeg sa jeg ikke ville bli med. fra kl 08-1300!!

 

Ja, de er hjernevasket. Halvparten vet ikke hva kristendommen står for en gang, er noe som heter FREEDOM OF RELIGION, selv hvor mye dere her inne klager på at man burte gå i kirken. Jeg har vært i kirken 2 ganger totalt under hele oppholdet, og det er fordi det er fine jenter der :p anbefaler alle å gå en gang bare for å se hvor syk kirken egentlig er her borte. F.eks sist gang så disset de Hinduister og Atheister, hva er det for noe? kristendommen som vi/de fleste nordmenn er vant til er bare søt og snill, mens her blir du nærmest skreket til hva som er riktig og hva du skal tro.

 

Vær forsiktig med hva dere skriver på facebook også, fordi EF adder deg anonymt og sjekker hva du driver med..dette ekke kødd, det gjorde de med meg, fant det ut da jeg hadde en link til bloggen min i statusen min på facebook. De til og med oversatte bloggen min

 

Har hele gjengen på facebook jeg, sitter å chatter med de på facebook chat noen ganger, noe som er litt søtt da.. og dette er helt sant at de gjør sånt, er helt normalt. Har også blogg, har kodet litt jeg og sånn som venner forstår, men skriver egentlig ikke så mye mer på den pga kan ikke skrive om halvparten som skjer her.

 

Koordinatorerne mine leser bloggen, ja faktisk hele skolen. Bare for å ta ett eksempel så kom jeg inn i biblioteket en dag, og da satt 3 stykker (med ryggen til, de så meg ikke), å leste bloggen min via google translate, den funksjonen som oversetter hele siden. Har også sånn shiz på bloggen som tracker hvor folk leser bloggen fra, og finner folk fra andre byer rundt her som jeg bare har møtt en gang. Amerikanerne elsker å snoke i ting, det er jo litt spennende.

 

<det du sa om amerikanske snusen>

 

tja, her er det delte meninger, svensk snus er jo selvfølgelig bedre, og da er det bare å bestille (northerner.com) så ligger det 2 rør skruf i postkassen etter 3 dager med express. mens du har flere utvalg du kan gå ned på kiosken på hjørnet å kjøpe, f.eks camel frost passer til skolen pga det er så små poser så man trenger ikke være redd for at noen skal skjønne noe i det hele tatt, marlboro funker jo egentlig også som dette, og de ser jo ut som tyggispakker så går veldig under radaren. Skoal er fine til hjemmekos siden de ligner jo mest på general maxi portion. Men må si hjertet begynner å banke og jeg får det største smilet om munnen når et par rør med svensk snus ligger klar på sengen min altså :) så syns ikke de flotte menneskene der ute som snuser skal ha noe å være redd for!

 

<du som lurte på finanskrisen>

 

vi som kom hit høsten 08 fikk nok merke den litt, når jeg kom hit var bensin prisen 4 dollar + per gallon, noe som er veldig mye nå (den lå på 1.50 ca for noen uker siden, og er 2 nå). Som f.eks jeg fikk fortalt av både organisasjon i Norge og i USA etter jeg kom at veldig mange familier hadde ikke råd til å ha en utvekslingsstudent lenger pga finanskrisen, siden 99.9999999999999999999999% av alle utvekslingsstudent familier er middelklasse familier som gjør dette med åpent hjerte :p

 

 

som sagt, jeg ser mye av det du sier, men ikke enig i alt. er du her dette året eller?

Endret av FredrikUSA91
Lenke til kommentar
"90%" av alle som klager og har hatt det dritt har reist med EF.

 

Bevis, takk.

 

Anbefaler alle å gå en gang bare for å se hvor syk kirken egentlig er her borte.

 

Syk er den ikke, men for en nordmann, som er vandt til den Norske kirken, så kan det virke litt brutalt, det er jeg enig i. Uansett, selv med sykt mange timer i kirken siden jeg kom i Juli, så føler jeg ikke at menneskene er noe annerledes uansett. Ja, man tar ofte litt andre valg, men det stopper dem ikke for å være normale også.

Lenke til kommentar
Skjønner..men hvilken organisasjon er best å reise med sånn generelt.. Har lyst til å bo i Nord-Øst området.. Michigan, Wisconsin eller Minnesota..Klimaet i disse statene er vel noenlunde likt det norske og folkene muligens ikke så kristne.. Er det mulig å søke bare i dette området?

 

 

Ja, du kan velge stat eller region med dei fleste organisasjonene. Speak, AFS, Aspect, Explorius m.m... Men du må ofte søke før jul skal du få lov til dette så du er litt sein.

Lenke til kommentar
Er ikke noe å være skeptisk over, Carefree91. Vanlig og vanlig, det er mange studenter, noen havner i kjipe situasjoner, mens andre LAGER kjipe situasjoner selv. Det mistenker jeg sterkt med denne "kattepung". Fyren opptrer jo som en idiot i innlegget sitt.

 

Hva prater du om, Martin?? Hva vet du om situasjonen hans.. han oppfører seg absolutt ikke som en idiot, jeg ser meg enig i mye av det han sier. Skjerp deg! Denne tråden er ikke bare kun for de som bare snakker positivt om utveksling. Da kunne du likesågodt kalt tråden for "Reklame for Utveksling".

 

Jeg skjønner godt Kattepung, det at han her virker litt desperat er vel forståelig da han tydeligvis ikke har hatt det veldig fint.

 

Hadde også et lite fint år i fjor, og det hadde en utvekslingselev til som jeg kjente. Iver har også delt sin historie, så det er mer enn nok "bevis" på at du ikke er garantert et godt år. Og Martin, ikke si at dette er fordi vi var lite mottakelige mot andre kulturer!

 

Bullshit

Lenke til kommentar

Mye slenging her nå om både det ene og det andre, og jeg må si at det er litt latterlig å lese at noen mener dette forumet er bare for de som har positive ting å si. Tror ikke det er noen som har dratt på utveksling som ikke har hatt dumme dager eller negative ting å si. Det er bare det at for de aller fleste så veier de gode tingene mer en de mindre gode, og man velger å se ting på den lyse siden. Også, når man ser på året sitt så vil man veie det positive mot det negative, og selv om det er en del på den negative siden så er alle gode stunder gull verdt, og de blir da mer dominante selv om de kanskje er unummerert, og man velger å se på året som vellykket. Skal ikke påstå at dette gjelder alle, men jeg kjenner mange som har gjort/er på utveksling, og flertallet sier det samme som meg. Beklager dersom noen mener jeg snakker for dem, uten at de er enige.

 

Temaet som kommer frem her i de siste innleggene må jeg si passer ganske godt, egentlig. Jeg var nemlig ute og røykte med to av brødrene mine litt tidligere i kveld, og mens han som har skole i morgen gikk og la seg, ble han andre utvekslingsstudenten og jeg sittende på badet i the poolroom og snakke. Han har nemlig hatt det veldig vanskelig den siste tiden siden hans bestemor, som han er enormt nær ettersom hun bor i etasjen over han i Spania og de har hatt samme maid siden han var liten, ligger syk på sykehuset med kort tid igjen å leve. I tillegg har det vært snakk om at ei han 'hooked up with' i starten av påsken har fått en STD, og jenta han elsker (elsker, ikke begjærer, tro du meg) er i et håpløst forhold med en annen hun ikke vil ende til tross for misbruk og det at hun er utro mot ham med min bror. Dette er bare toppen av isberget, og bare det som har skjedd nå den siste halvannen uken, og han har vært mye i trøbbel med vertsfamilien min. Året har langt fra vært en dans på roser for noen av oss, men når vi ser tilbake på månedene vi har vært her, måtte vi begge si at alt det vonde ikke har noe som helst å stille opp med i forhold til alle de gode stundene vi har hatt. Helgene med weed på stranden, i skogen eller bak garasjen, ølfylte kvelder i kjelleren uten vertsforeldrene våres viten, alle sigarettene vi har røket utenfor huset, starbucks, stranda, og egentlig overalt. Timene vi har tilbrakt på rommene våre eller the poolroom med å bare snakke og være sammen, gangene vi drar ut på middag, og alle de småtingene. Det kan ta uker mellom hver gang vi får muligheten til å gjøre det, og de ukene inneholder gjerne depresjon, angstanfall, selvskading, husarrest, og all slags dritt. Jeg er til og med i terapi her borte på grunn av tre av de ovennevnte tingene ettersom det ble oppdaget av andre like før jul. Jeg har kuttet meg selv ganske ille, jeg har kastet meg selv ned trapper, brukket en finger, og litt av hvert (velger å ikke nevne det verste fordi det rett og slett ville blitt litt grotesk). Det var langtifra så ille i fjor, men til tross for alle de ille tingene jeg har gjort her, som jeg har opplevd, og ting andre har gjort mot meg betyr så lite når jeg tenker på solskinnsflekkene. De betyr mer for meg enn noe annet, og det å føle seg glad og lykkelig - rett og slett happy - for bare et kvarter eller en time er så precious. Det å føle at du har alt du trenger akkurat der og da. At så lenge du har familien din (i USA), vennene dine, noen du er glad i og bryr deg om mer enn deg selv . . . slike øyeblikk er sjeldne og far between for folk som meg, men de utveier alt annet. Har valgt å ikke gå i detalj når det kommer til problemene jeg har hatt med vertfamilien min og 'venner' her i statene, for når alt kommer til alt er jeg jo glad i dem - til tross for at de kan være noen unreasonable drittsekker. Broren min og jeg ble sittende der på gulvet og snakke om det i nesten to timer, så gikk vi ut for enda en sigarett hver, før vi gikk til hvert vårt rom for å runde av for natten. Slike stunder er gull verdt! Vet at de to siste månedene her ikke kommer til å bli bare enkle, men jeg møter dem med åpne armer. Jeg er klar for det verden har å slenge i trynet mitt så lenge jeg har noen gode stunder i vente også.

 

Men ja, jeg er enig med de som sier at man ikke bare skal snakke om de gode tingene, for ingen slipper unna uten noen humper i veien. Alle er heller ikke klare for et utvekslingsår i den alder av 16/17/18 heller, for det krever en viss modenhet, selvstendighet, og tilpasningsevner for å gjøre det. Når du kommer hit er du ikke alene, men på en annen måte er du nettopp det. Du har støtte rundt deg, men det er du som kommer hit fra en annen kultur og vaner, etter å ha forlatt alt kjent og kjært for nesten et år. Man må være moden nok til å ta utfordringene man kommer til å møte, og selvstendig nok til å greie å ta dem på strak arm, håndtere dem etter sine egne beste evner, og gjøre det beste ut av det. Det er ditt ansvar å tilpasse deg ditt 'nye' liv og kultur, for det er du som kommer brasende inn i de andres liv, ikke motsatt. Ingen sier at alt er perfekt - en dans på roser. Du har ikke kontroll over alt som skjer, men det er opp til deg om du gjør det beste ut av det du får slengt i trynet, og med det får et bra år.

 

Må også nevne at jeg kanskje ikke har slitt like mye som andre folk med tanke på at jeg har planlagt å bli utvekslingsstudent siden jeg gikk i niende. Har derfor gjort alt i min makt for ikke å komme inn i vaner som drikking, røyking, snusing og slikt før jeg dro, ettersom jeg ikke visste om jeg kom til å få muligheten til å fortsette en slik livsstil når jeg kom hit. Jeg har alltid tenkt at det å komme inn i slike vaner for så å ikke kunne gjøre det igjen på minst ti måneder kom til å gjøre året verre enn det trengte å være, så jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke engang rørte alkohol før jeg kom hit. Var en sosial røyker, men løste det med å ha en fin balanse av inhaling og puffing. Da jeg kom hit, however, var jeg heldig med å få brødre på 17, 18 og 19 år, så det har blitt nok av drikking og røyking her. Kan dessverre si at jeg nå må kalle meg selv en totalt inhaling røyker. Ikke noe jeg er stolt av, men det har hjulpet meg på mange veier. 90% av de jeg kjenner her røyker, så det har ikke akkurat hjulpet, men det er sosialt, og jeg har det fantastisk gøy her. Ikke alltid, selvsagt, men ofte nok.

 

Når det kommer til kirke har jeg vært heldig. Bor hos en katolsk familie, og i begynnelsen var det påkrevd at vi alle gikk i kirken hver søndag fra 8:30 til 9:30. Ikke ille i det hele tatt, selv om mye av de katolske messene gjorde meg kvalm. Etter seks uker greide jeg å forsove meg, og våknet til et tomt hus 8:10, og da de andre kom hjem annonserte vertsmor at det fra da av var valgfritt å ble med i kirka. De visste at jeg var agnostiker, men også at jeg vokste opp i et kristent hjem, respekterte alt ved kristendommen, og egentlig ikke hadde noe i mot å bli med dersom de ønsket det. Etter det har jeg likevel ikke vært med i kirken, og det har heller ingen av brødrene mine gjort. Eller, i jula var det også valgfritt, men alle vi fire 'ungene', og to tidligere utvekslingsstudenter som har bodd her og som var på besøk over jul troppet opp og krabbet inn i bilene for å bli med. Siden har jeg dog ikke vært der, og det er intet problem for vertsforeldrene mine, selv om jeg tror de hadde satt pris på at vi dro oss opp om morgenen for å bli med every once in a while.

 

Var for det meste det jeg ville si, egentlig. Tror i alle fall det var alt. Beklager langt innlegg!

Lenke til kommentar

Her må jeg si meg helt og holdent enig med MartinF. Om Kattepung har hatt et ille år eller ikke, så oppfører han seg, og skriver, som en idiot. Ærlig talt, drar dere for å pule og drikke? Føler dere virkelig at verden ikke er den samme uten? Og, hvordan kan dere klage på at dere må gå i kjerka, når dere faktisk, egentlig, er der borte for å lære en ny kultur, og se hvordan andre mennesker fra andre steder her i verden lever?

 

For meg virker det ikke som det er USA som er problemet her, heller dere som er for umodne til å dra, og forventer "solskinnsturer" der dere puler blonde "babes" og røyker hasj og drikker dere drita vær helg.

 

Ærlig talt, dere gjør meg så faens flau av å være utveklslingsstudent. Det er ikke uten grunn at så mange der ute tror alle nordmenn er idioter!

Lenke til kommentar

Bra innlegg Quin! Flott du tar deg tid til å skrive eit så djupt innlegg :)

Eg er enig med deg. Det er mange som har ein crappy tid der borte, det må ingen prøve å skjule, men dei aller fleste har også gode minner og det er opp til oss å gjere det beste ut av det...

 

Eg trur mange ikkje er modne nok eller tenkjer alt skal gå på skinner. Dette har kanskje noko med at alle organisasjonane lover sol og grøne enger... Uansett er det av og til det blir jævlig uansett kor forberedt og åpen du er, men det er ein sjanse du må ta...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...