Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter

MartinF

Anbefalte innlegg

Syns det er rart at folk bare blir dobbelplassert!

Jeg ble først valgt av vertsfamilien og fikk da velge om jeg ville bo med en annen student eller ikke!

Skal innrømme at jeg var egoistisk i beslutningen med tanker som "jeg vil ha oppmerksomheten, jeg vil være utvekslingsstudenten her osv".

Når jeg kom hit og snakket med vertsfamilien om det ville de ikke ha en annen i det hele tatt.

Jeg bor i et heller lite hus med 3 soverom så det ville heller ikke vært plass!

Det er bare områdereppen her som er litt på trynet og prøver å presse studenter på familier for hvis ikke får hun ikke plassert de.

Men ellers har jeg jo en vertssøster på 17 (er 18 selv), noe som er utrolig greit!

Hun er type person som aksepterer alt og alle, selvom hun ikke gjør egentlig ikke gjør det. Hun har bare en helt utrolig fin egenskap ved å være snill og grei mot alle uansett hvilke meninger hun har om de.

Hjemme i norge har jeg eget stort rom med tv, internet osv. Og jeg kom hit og skulle dele et lite rom med 2 senger, nattbord og klesskap med vertssøster!

Men jeg setter pris på det! Lange samtaler før vi sovner, og nå og da snakker vi i tiiimesvis før vi sovner!

Vi snakker om alt og alle og det er helt utrolig digg å dele rom med henne! Vi er begge rotehuer, vi deler klær, dekorerte hele halve rommet med selvlysende dinosaurer baaare for å være barnslig osv osv.

Vi snakket senest igår om hvor fælt det kommer til å bli når jeg skal dra, hvem skal vi tømme huet for rett før vi sovner nå liksom?!

Mange vil sette pris på stort eget rom, men nå etter dette driter jeg langt i hvor stort rommet mitt er og hva som befinner seg der inne!

Det å få ha dele rom med vertssøster må ha vært en av de beste tingene som har skjedd her borte!

Vet jeg er litt off-topic siden vi snakker om dobbelplassering, men det er close! Og det å bo i et hus med en på din egen alder er fryd og glede :) Jeg har aldri bodd med noen på min egen alder før, men jeg liker det!

Og bare det at dere bor i samme hus gjør at dere går overens, selvom dere er utrolig ulike!

Det blir et slags unikt bånd som knytter dere sammen.

Man putter mer effort i å komme overens enn å være fiender, så oddsen for at dere er venner er større enn at dere ikke går overens! Det er en risk å ta, men hvis folk blir dobbelplassert og kommer overens med den andre er det bare en uforglemmelig opplevelse i seg selv!

Nå sier ikke jeg at dette kommer til å bli hvordan alle vil reagere, jeg er veldig flink å tilpasse meg til nye omstendigheter og situasjoner. Bor på et sted med 500 folk, vi har 50 folk på high schoolen, alle som bor her i byen er luta fattig, jeg bor i et lite hus og deler rom med vertssøster. Men jeg liker det, og setter pris på det!

Woh, lenge siden jeg har lettet på hjertet kjenner jeg! Random innlegg men jaja :) :) :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Der er jeg enig med Thomas! Men dere som skal til USA neste år, har dere snakket med rådgiver om hva dere trenger og hva dere slipper i USA?

Slipper? Har ikke gjort det enda på grunn av elendig fordeling av timer på denne skolen :hmm:

Men Toska, har du fått den innmeldinga til preorienteringsleir også? Og hvor fikk du løsord og sånn til den AFS-portalen?

Fått innmelding til Pre-or i Sandnes ja. Fikk passord til AFS sidene på mail.

Ah, Sandnes... logisk nok ;) Greit, takk :)

Lenke til kommentar

Apropo dobbelplasseringer så hadde vi to studenter hos oss i fjor, og to studenter i år. Ifjor hadde vi en gutt på 16 fra USA og en jente på 17 fra Italita. De ble praktisk talt bestevenner, og jeg, som vertsbror slet ofte å komme til fordi de var så nære. Men det var egentlig bare hyggelig :wee:

I år har vi to gutter på 17 år, fra Italia og Ungarn, og de går kanskje ikke så bra overens som de i fjor, men det er mest fordi de er de største kontrastene i verden; livlig, energifull, sportsmann og electronicafan vs. rolig, mer "voksen", musikkinteressert og metalfan.

Lenke til kommentar
Meget godt innlegg, men for min del, så hadde jeg aldri klart å levd med dobbelplassering. Uansett hvem det hadde vært. Men som alle sier, enten så klaffer det, eller så klaffer det ikke. Da får du heller diskutere om man kan få en ny familie.

Av ren nysgjerrighet, hvorfor ikke Martin?

Lenke til kommentar
Noen som reiser med YFU til USA 09/10? Noen som har reist med YFU? Positiv/negativ "anmeldelse" settes stor pris på =)

Reiste med YFU, følte at det var positivt at det var samme organisasjon i begge land som snakket med hverandre. Mitt problem var at siden de hadde få familier ble jeg plassert i en tvilsom familie, med område representanten min 3-4 timer unna elns. Det var dumt. Både positive og negative opplevelser. Personlig mener jeg at når organisasjonen er så stor og vært rundt så lenge, så hefter det egentlig ikke. Man kan ha fantastiske opplevelser eller dålige opplevelser ;)

Lenke til kommentar
Morsomt at folk helst vil bo alene. Jeg ville helst sett at jeg hadde en bror eller søster :)

Jeg har vertsbrødre og en vertssøster, men kunne aldri tenkt meg å ha en annen utvekslingsstudent å bo sammen med. Det er ikke noe spesiell grunn, men jeg hadde bare ikke klart det. Mulig det er litt egoistisk, men det får så være. Glad jeg havnet her alene jeg :)

Lenke til kommentar

Dere som har vært på NYC campen, syns dere det var verdt det? Det er 3 dager, også må man betale ca. 5-6 tusen.

Dessuten så er man vel på vei til den første dagen, så da blir det kun 2 og en halv dag. Hva syns dere som var der om turen ?

Lenke til kommentar
Noen som reiser med YFU til USA 09/10? Noen som har reist med YFU? Positiv/negativ "anmeldelse" settes stor pris på =)

Jeg reiste med YFU og havnet med personen som delte ut familier til alle personene. Der fant jeg ut at de lyver en del til nykommere.

1. De plasserer folk tilfeldig i de forskjellige statene og grunnen til at du ikke kan bestemme hvilken stat har ingenting med at de skal velge en bedre familie til deg. De tar heller ikke hensyn til hva du skriver. Jeg sa at jeg liker å gå en del på turer og vil gjerne forsette med det, men allikavel plasserte de meg i Wisconsin. Sannsynligvis et av de dårligste stedene å gå på turer i.

2. De vil gi deg bort til første familie som viser interesse for deg. Ofte legger de søknadene på et bord og så kan potensielle familier titte på dem. Etterpå ringer de opp til alle kontakter de har og spør om de vil ha en vertselev og om de kan spørre de kjenner. Grunnen til det er at det er ganske vanskelig å finne nok vertsfamilier til alle elevene og noen får midirtidlige vertsfamilier en god stund.

3. De kan begynne å skrive tull om deg. Jeg skrev at jeg gjerne ville jobbe noe med matte. I papiret som omhandlet meg sto det at jeg hadde veldig lyst til å bli ingeniør.

Uansett, jeg hadde en veldig hyggelig tid. Likte ikke så godt vertsfamilien min, men det gjorde lite når resten av de jeg kjente var veldig hyggelige. Lærte veldig mye fra vertsfamilien og andre. Jeg vil anbefale det.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...