Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Tråden for utvekslingsstudenter

MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel du må se på de norske læreplanmålene og siden du linker til gir en god beskrivelse av hva du lærer/gjør, så derved kan du jo se hvilke fag som passer for det du trenger :) sånn sett ser du lett om Chemistry er nok, eller om det ikke holder mål. Det er forresten stor forskjell på Chemistry og Physics :)

Calculus og spesielt AP calculus er nok det høyeste du kommer, tror jeg :)

Lenke til kommentar

Generelt:

City schools:

- Bedre i sport

- Flere afroamerikanere (for at ingen skal misforstå; jeg elsker dem)

- Flere elever

- Mer sikkerhet, som politi osv

- Mer utvalg av fag, sporter, aktivititeter, klubber osv (igjen, dette er generelt)

- Alt for lite penger iforhold til elever

- "mindre-rike" elever

- kan le av county schools

County schools:

- Mindre fag, men igjen "spennede" fag som Woodworking 1-4 og Metal Fabrication 1-4 (hentet fra skolen til Tobye)

- Mer penger på mindre antall elever

- GENERELT suger i sporter, kommer ann på hvor stor county school det er

- Mindre utvalg av sporter, aktivitieter, clubs osv

- Lettere å "kjenne alle", mindre omgangskrets, "alle-kjenner-alle"

- Ikke så mye politi som leter etter fulle folk

- Flere homofile (noen av dere er kanskje homofile, så da er det tøft, men er bare ment som informasjon.)

- generelt "rikere" elever (vi er jo faktisk i en recession)

- blir mobbet av city schools

det var noe av det jeg kom på, og er en liten "-" foran hvert punkt, så da betyr det at det er statement og no need for kilder :) livet er herlig

men dette kommer jo selvfølgelig på hvor stor/liten county schoolen er, men dette er generelle tanker fra meg og en håndfull eller to andre jeg har snakket med. Jeg er på en city school, 1200 elever. For meg syns jeg det beste hadde vært å gå på en stor county school med rundt 8-900 elever. :)

Så kommer vi til fagene;

som f.eks chemistry, altså vanlig chemistry tar utgangspunkt av at du ikke vet noe om kjemi, altså vi har naturfag i norge hvor vi får inn alt om protoner, kjemiske reaksjoner osvosv, men ihvertfall når jeg begynte med vanlig chemistry her borte så gikk vi igjennom ting vi hadde i naturfag i 8. klasse, men så plutselig etter et semester hoppet vi til ting folk som har Kj2 i Norge aldri hadde hørt om, og så ned til ting fra 9. klasse igjen. Derimot hvis du tar AP Chemistry eller Honors Chemistry så er det basert på at du har hatt chemistry, og da er det mer likt i norge, in my humble opinion.

AP Calculus er 1-2hr homework per dag, står det på turners hjemmeside, men dette går som sagt enkelt hvis du har 1-2 study halls, men som f.eks i Tobye's eksempel må han ha 30 timer ordentlig "timer" i uken, forskjellig fra meg som i teorien kunne hatt 5 study halls om dagen + US HIstory og engelsk.

Tobye, etter å snakket med deg så mye på msn så vet jeg ærlig ikke hva du skal gjøre, gjør hva du føler for..

Endret av FredrikUSA91
Lenke til kommentar
Så skolen holder meg tilbake, OG, at jeg må bo med en annen utveklingsstudent. Vær så snill, må ha noen synspunkt på dette. Ville dere bodd med en annen? Hvorfor/Hvorfor ikke? Har hørt mye rart om tyske utveklingstudenter :p.

Jeg bor med en utvekslingsstudent fra Danmark og det er jeg kjempeglad for. Jeg vet at det er enten eller - enten kommer dere overens, eller ikke. Jeg har på en måte fått ei ny søster og bestevenn. Ikke akkurat bestevenn kanskje, siden vi er utrolig ulike og vi hadde liksom aldri vært venner om vi hadde gått på samme skole hjemme. Men du blir liksom på en måte tvingt til å være så gode venner når du bor så tett innpå. Vi deler tilogmed rom! Men det gjør sannsynligvis ikke dere da. Men tingen er at det gjør alt mye lettere når dere er 2. Alltid greit å ha noen du kjenner fra før på første skoledag, for eksempel. Hvis det blir trøbbel i vertsfamilien er dere alltid to om det. Føler deg altså mindre alene :) En rundt deg som går gjennom akkurat det samme som det ;D

Som sagt, jeg vet at det er sjanse for at kjemien ikke stemmer, men sånn jeg ser på det har året blitt mye lettere&bedre av å bo med en annen utvekslingsstudent :) Dere trenger jo ikke å være bestevenner! Er jo akkurat som en vertsbror. =)

Lenke til kommentar
du er tull.

skriv imot a ? :)

Hvorfor skal jeg skrive noe i mot? Du skrev at det var din personlige mening. Og din mening, er etter min mening, bare tull. :p

Det avhenger så sykt i fra stat til stat, og og by til by, at sånt kan man nesten ikke gi en god forklaring på.

Lenke til kommentar

Hvordan er det med å ta året som 18/19 åring? Hørt det ikke var mulig, finnes det ingen måte?

Hvis det er mulig tenkte jeg å ta allmenn påbygning i USA, om mulig?

Hvis det er mulig, blir jeg da å gå tredje året?

Hvis det er mulig, har jeg krav på stipend siden jeg får generell studiokompentanse av det? Ikke at penger er noe problem da, men hadde vært greit å få halvert utgiftene :) .

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar
Jeg er her som 18/19 åring, så ja det er mulig. Dog får du ingen stipend, og nei, man kan ikke ta allmenn påbygning i USA.

Jeg starter VG3 Allmenn påbygning nå til høsten når jeg kommer hjem.

Helt sikker på at man ikke kan ta allmenn påbygning? Er det noe du har sjekket opp ordntlig?

Går du i tredjeklasse high school?

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Kan du la var å være så jævlig frekk MartinF? Du eier ikke denne tråden så oppfør deg!

Kjenner en som "lurte" systemet på Almenn påbygging. Hvis du tar første semester, altså bare et halvt år i USA, så kan du få det godkjent og få stipend. Blir ekstra hard jobbing siste halvår dog, så man må jo ha en rundtur med seg selv om man orker det :)

Lenke til kommentar
Kan du la var å være så jævlig frekk MartinF? Du eier ikke denne tråden så oppfør deg!

Kjenner en som "lurte" systemet på Almenn påbygging. Hvis du tar første semester, altså bare et halvt år i USA, så kan du få det godkjent og få stipend. Blir ekstra hard jobbing siste halvår dog, så man må jo ha en rundtur med seg selv om man orker det :)

Nå har jeg ikke all verdens kunskap om dette, men går det ann å ta så mye som mulig av allmenn påbyggning der også ta resten som privatist slik at man tar eksamen i de restrerende fagene når man kommer hjem?

Veldig kronglete skrevet.

Lenke til kommentar

Ok, så tar vi en sånn tone nå? Om han hadde lest posten min, så hadde han fått svar på spørsmålet sitt... Er ikke et forsøk på å være frekk..

Dette derimot er å være frekk: Teknisk sett så eier jeg tråden når jeg er trådstarter...

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke all verdens kunskap om dette, men går det ann å ta så mye som mulig av allmenn påbyggning der også ta resten som privatist slik at man tar eksamen i de restrerende fagene når man kommer hjem?

Veldig kronglete skrevet.

Hmm tja, spørst om det er en skole som vil godta dette. Du kan jo spørre din skole, men tvilsomt. For å få stipend må du ha en vgs. som godkjenner - eller forhåndsgodkjenner - året ditt, altså å ta privatisteksamener helt på egen hånd vil ikke være nok. Men du kan jo snakke med skolen din, høre om du kan være i USA siste året, ta alle fagene som privatist og få vitnemål hos de.

Beklager MartinF, somme tider virker dine poster bare veldig krasse :)

Lenke til kommentar

Jeg ser det at jeg må få skaffet meg en bærbar PC etterhvert, muligens en mac. Bør jeg kjøpe i Norge før jeg reiser, eller vente til jeg kommer til USA? Tenker på diverse garantier osv.

Spørsmål til deg MartinF: Jeg ser at du kan skrive både æøå på din maskin som er kjøpt i USA. Bytta du hele tastaturet eller bruker du noe programvare?

Lenke til kommentar
Jeg ser det at jeg må få skaffet meg en bærbar PC etterhvert, muligens en mac. Bør jeg kjøpe i Norge før jeg reiser, eller vente til jeg kommer til USA? Tenker på diverse garantier osv.

Jeg tok med min HP bærbar bortover, og fikk problemer med datamaskinen. Garantien kunne ikke brukes i USA, selv om HP er et internasjonalt merke osv. Vel, du kan ikke forvente å bruke garantien i Norge hvis du kjøper maskin der, men hvis du er rask å kjøpe oppdager man vel de fleste feil innen 9-10 måneder, så personlig vil jeg si at det må være trygt, men selvsagt kan man være uheldig og tape penger :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...