Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter

MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jeg bli da sendt til Las Vegas til sommeren :)

Jeg har bare spørsmål når det gjelder valg av fag, siden det er så utrolig forvirrende

og rådgiver er aldri inne. Så jeg spør nå folk av erfaring.

Hvis man skal gå videre på realfag på VG3

Hva vil da være "rikitg" valg av fag der borte for å kunne få fortsette på realfagen?

Noen som har gjort dette og har lyst til å dele hvilke fag dere har valgt?

Takk :)

Lenke til kommentar

Jeg har bare spørsmål når det gjelder valg av fag, siden det er så utrolig forvirrende

Hva vil da være "rikitg" valg av fag der borte for å kunne få fortsette på realfagen?

spørs hvilke realfag du har, generelt hva folk jeg kjenner "erstatter" real fagene i norge med er;

Realfagsmatte - Pre Calc

Fysikk - AP Physics

Kjemi - AP Chemistry (vanlig Chemistry holder IKKE)

IT - AP Computer

Biologi - AP Biology hvis skolen din tilbyr, etter det jeg forstår kan det holde med vanlig Biology

kommer ikke på fler realfag nå, men får å få det godkjent med skolen din i norge er veldig forskjellig fra skole til skole, tror sikkert du kunne tatt normal physics (ikke AP) og fortsatt fått det godkjent, men tror du vil slite i 3. klasse da :)

Lenke til kommentar

spørs hvilke realfag du har, generelt hva folk jeg kjenner "erstatter" real fagene i norge med er;

Realfagsmatte - Pre Calc

Fysikk - AP Physics

IT - AP Computer

Biologi - AP Biology hvis skolen din tilbyr, etter det jeg forstår kan det holde med vanlig Biology

kommer ikke på fler realfag nå, men får å få det godkjent med skolen din i norge er veldig forskjellig fra skole til skole, tror sikkert du kunne tatt normal physics (ikke AP) og fortsatt fått det godkjent, men tror du vil slite i 3. klasse da :)

Hjertelig! :D

Er ikke helt sikker på nøyaktig hvor mange fag jeg må ha,

ettersom det er noe tull med realfagsmatten.

Men hadde tenkt å kjøre realfagsmatte, fysikk og IT.

Eventuelt et fag til hvis det er nødvendig.

Endret av frexz
Lenke til kommentar

Realfagsmatte - Pre Calc

Fysikk - AP Physics

IT - AP Computer

Tusen takk :thumbup: dette har eg òg lurt på veldig lenge, men aldri fått konkret svar...

Kanskje dette skulle komme i første-posten, sammen med samfunnsfagene viss noen veit kva dei tilsvarer i USA :)

Lenke til kommentar
Har valgt så og si alle økonomi-samfunnsfaga + real-matten.

noen som har en liste på disse også?

Og forskjellen på S-matten og T-matten i USA? er det forskjellige fag?

Gjort som deg, men dropppa real-matten. HAr ikke så mye for seg å ta den om en ikke skal bli ingeniør e.l sa lærerene;)

Lenke til kommentar

Realfagsmatte - Pre Calc

Fysikk - AP Physics

IT - AP Computer

Hjertelig! :D

Er ikke helt sikker på nøyaktig hvor mange fag jeg må ha,

ettersom det er noe tull med realfagsmatten.

Men hadde tenkt å kjøre realfagsmatte, fysikk og IT.

Eventuelt et fag til hvis det er nødvendig.

Da ville jeg tatt Pre-Calc, AP Physics og AP Computer (hvis dette tilbys, noen skoler har forskjellige computer classes, men de fleste har en form for dem uansett.) men husk å hør med skolen din så du er sikker på å få det godkjent.

Realfagsmatte - Pre Calc

Fysikk - AP Physics

IT - AP Computer

Tusen takk :thumbup: dette har eg òg lurt på veldig lenge, men aldri fått konkret svar...

Kanskje dette skulle komme i første-posten, sammen med samfunnsfagene viss noen veit kva dei tilsvarer i USA :)

npp ;) men fortsatt, jeg har Chemistry og kunne fått dette som "gyldig" for å fortsette med kjemi i 3. klasse i Norge, men da tror jeg hadde slitt, siden vi startet ut med å forklare hva elektroner og protoner er, men så plutselig opp til mer heavy stuff jeg aldri hadde hatt i Norge.. så jeg ville anbefalt AP chemistry så du kanskje til og med har en liten "edge" når du kommer hjem til Norge..

Har valgt så og si alle økonomi-samfunnsfaga + real-matten.

noen som har en liste på disse også?

Og forskjellen på S-matten og T-matten i USA? er det forskjellige fag?

Igjen må jeg svare på grunnlag av mine erfaringer med skolen min og de jeg har snakket med;

Jeg vil si 1T/2T/R1 er som pre-calc, grunnen til at jeg bruker en slash mellom disse er at på skolen min ihvertfall så vil jeg si pre-calc går igjen de pensumene, så hvis man hadde 1T i 1. klasse og skulle hatt R1 i 2. klasse så ville jeg absolutt ha tatt Pre-Calc, selv om dette kommer til å bli vanskelig :p siden neste steg under Pre-Calc blir Algebra II, og det er for lett (etter min oppfattning), når du nevner S-Matten så hadde ikke jeg valget om å ta det på skolen min i Norge, men etter hva jeg har hørt er det med samfunnsøkonomi rettet (?), og da har man fag på skolen min som Business Math, Personal Finance og Economics, sistnevnte er senior class som er ganske vanskelig, men her går man igjennom aksjer osv, så ville kanskje sammenlignet det mer med Markedsføring og ledelse? jeg tok selv personal finance, men dette var for lett, men allikevel får jeg det godkjent som "markedsføring og ledelse", så starter 2M&L i 3. klasse.

kort sammendrag hvis det ble mye rot; er ikke direkte S matte og T matte, men pre-calc er den vanskeligste matten, får å få noe lignende S matte må du kanskje mixe litt

Lenke til kommentar

Er ikke enig whatsoever. Jeg skriver av to grunner. 1. For å ha noe å lese tilbake på hva som skjedde mens jeg var her, når jeg kommer tilbake, og 2. For å holde familien min oppdatert. Jeg gir ihvertfall en stor faen i om en anonym internettbruker kalt Randy_Rhoads mener blogging er oppskrytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...