Toska92 Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Men det vil jeg tro er som Næringsøkonomi. Er det noe som ligner mer på Samfunnsøkonomi? Lenke til kommentar
kvantefysikk Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Hei alle sammen :-) Det finnes andre muligheter enn å reise med en organisasjon. Jeg skal flytte til England til høsten, og jeg drar gjennom fylkeskommunen min. I mitt fylke (Nord-Trøndelag) var det fem stk som fikk dra, og da måtte man altså søke. Jeg fikk beskjed for noen dager siden at jeg fikk plass, tror det var 11 søkere eller noe. Opplegget er at Nord-Trøndelag fylkeskommune betaler skolepengene (ca. 25.000,-) mens man selv betaler ca. £130 per uke for å bo hos vertsfamilien. Da får altså vertsfamilien penger for at du bor der. Uten lommepenger vil dette koste ca. 50.000 på ett år, noe som ikke er særlig dyrt... Bor du i Sør-Trøndelag fungerer dette også, men der tror jeg det er 15 stk som får dra. Nord-Trøndelag har også samarbeid med Belgia. Lurt å sjekke om din fylkeskommune også har noen slike vennskapsavtaler :-) Forresten: Min blogg fra England: http://bringebaer.blogg.no Lenke til kommentar
Toska92 Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Hordaland sender 16 til Cardiff, Wales. Lenke til kommentar
Iverfar Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Men det vil jeg tro er som Næringsøkonomi. Er det noe som ligner mer på Samfunnsøkonomi? Den eneste måten du kan sikre deg dette er at du får pensumlisten til alle økonomifag på skolen din i USA (når du får) og ber rådgiveren din sammenligne og bestemme hvilke som har best samsvar. Du har altså ingen garanti før du har fått skole Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Eventuelt lese norskpensum selv og ta særskilt eksamen da du kommer hjem. Det order ser som oftest! Lenke til kommentar
Bjørnar! Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Hordaland sender 16 til Cardiff, Wales. Dei sender også noen til ein internatskule i USA... Men eg veit ikkje nøyaktig kor mange. Endret 6. februar 2009 av IceWolf Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Jippi! Fikk brevet idag. Jeg fikk sisteplassen til Canada. Så da blir det pakking av slalåmsko, vindjakker og baguetter. Lenke til kommentar
marssvin Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) Noen som ikke har fått plass til turene til Hawaii. Jeg selger min for en rimlig pris. Får desverre ikke dratt selv. Snakker om turen 25 februar - 4 mars. Send PM om du er interesert. Må være gutt også. Endret 7. februar 2009 av marssvin Lenke til kommentar
smismas Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Er det noen som vet noe om å bli sendt hjem/kasta ut fra programmet. Jeg tenker da på om man mister visumet og/eller skolepassen? Det er med Aspect jeg lurer på? ahah hva faen har du gjort? dersom du mister skoleplass blir du kastet av programmet, dersom du blir kastet ut fra programmet mister du rettighetene dine til å bli her mtp visumet og du blir sendt hjem. blir du kastet ut fra programmet mister du skoleplassen siden du fikk den gjennom programmet, og ja, nok en gang du blir sendt hjem pga du har visum for å være her og studere for et år, siden du ikke studerer er det heimatt! mister du visum har du enkelt og greit gjort noe så gale at du blir sendt hjem Lenke til kommentar
master air Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 KoffeinKanin: Vet du hvor i Canada du ender opp? By/provins? Lenke til kommentar
lauraf Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Vet noen om det er for sent til å reise på utvekslign fra høsten? Jeg er egentlig åpen for alle land, selv om USa er det jeg har mest lyst til.. (klarte å starte et nytt emne, men så etterpå dette forumet...) Lenke til kommentar
_mag Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Vet noen om det er for sent til å reise på utvekslign fra høsten? Jeg er egentlig åpen for alle land, selv om USa er det jeg har mest lyst til.. (klarte å starte et nytt emne, men så etterpå dette forumet...) Du er ganske sent ute. De fleste ser ut til å ha siste søknadsfrist i mars-mai, men mange land er fullt tror jeg.. Iallefall USA er ganske fullt overalt. Men hvis du er åpen tror jeg du kan velge. Jeg reiste med AFS (til Chile) og det var helt fantastisk! De er også en av de billigste hvis du tar med alt som er inkludert tror jeg.. Ser ut som de har en del ledige plasser til europa og asia enda: www.afs.no Ellers har jeg hørt at YFU er bra også. De som er bedrifter (EF; explorus, STS osv.) har jeg ikke hørt så mye bra om, men mange her i forumet har hatt det bra med de.. Lykke til! Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 KoffeinKanin: Vet du hvor i Canada du ender opp? By/provins? Quebec, mest sannsynlig. Fransktalende Canada ihvertfall. Lenke til kommentar
Gryly Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Noen flere enn meg fra explorius som har fått invitasjon til info møte? Skal dere lørdagen 6 juni eller søndag 7 juni? hadde vært gøy å dra sammen med noen Lenke til kommentar
master air Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 KoffeinKanin: Vet du hvor i Canada du ender opp? By/provins? Quebec, mest sannsynlig. Fransktalende Canada ihvertfall. Da blir det Quebec, de er dårligere og dårligere i fransk jo lenger unna Quebec man kommer. De på vestkysten er elendige i fransk. Må advare deg, er mange i Quebec som snakker dirty Québecois. Snakker veldig fort, skal være vanskligere å forstå en Frankrike fransk, men er ikke et problem. Er du heldig ender du opp i Montreal eller Quebec City. Problemet med Montreal er at hvis du i det hele tatt begynner å stottre på fransk bytter de over på engelsk og du vil få litt mer problemer med å lære språket så fort som mulig. Quebec City er en utrolig fin og gammel by. Er den eldste i Canada hvis jeg ikke husker feil, hadde 400 årsdag i fjor sommer. Gled deg til Canada day hvis du forsatt er der da, utrolig gøy. Og at i Quebec er det 18 for å drikke, ikke 19 som det er i Ontario som jeg måtte forholde meg til. Lenke til kommentar
klaraT Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Noen flere enn meg fra explorius som har fått invitasjon til info møte? Skal dere lørdagen 6 juni eller søndag 7 juni? hadde vært gøy å dra sammen med noen eg tok 6. juni. Så reise vi nok fredags morning så får eg tid til å shoppe litt for det hadde det blitt veldig travelt å ta søndag, det tar liksom ca 8 tima bare til Oslo, og Drammen er vel en times tid ekstra? Lenke til kommentar
Gryly Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Noen flere enn meg fra explorius som har fått invitasjon til info møte? Skal dere lørdagen 6 juni eller søndag 7 juni? hadde vært gøy å dra sammen med noen eg tok 6. juni. Så reise vi nok fredags morning så får eg tid til å shoppe litt for det hadde det blitt veldig travelt å ta søndag, det tar liksom ca 8 tima bare til Oslo, og Drammen er vel en times tid ekstra? Jo det er ca en time ekstra.. hadde tenkt på søndagen jeg da.. Noen andre som skal? Lenke til kommentar
Anna-E Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Jeg tenkte jeg skulle ta lørdagen, da blir det minst stress, for da kan jeg dra hjem igjen på sønda,g så får jeg vært med noen venner osv.. gleder meg til å se resten som skal reise=) Lenke til kommentar
FredrikUSA91 Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 hjemreise 28. mai chicago anyone? Lenke til kommentar
Splius Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Her er et veldig generelt spm. Hvordan er den gjennomsnittlige amerikaner med henhold til internettbruk? Er det slik at en kanskje risikerer kun å få være på Diskusjon 1 gang i uka ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå