stine92 Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Lurt å være tidlig ute.. Jeg sendte inn første søknad i mai, men hadde ikke plass på ett programm før september:p Også får man fortere plassering også, samme gjelder søknadspapirene. jeg fikk jo plassering før nyttår, mens ei som fikk plass samtidig med meg har brukt lenger til på søknadspapirene, og har ikke fått noe plassering enda Lenke til kommentar
Gryly Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Jeg søkte i april, og sendte inn alle papirene i juni. Har fortsatt ikke fått noen plassering. Det har ikke med hvor rask du er med papirene, men hvor fort de finner den perfekte familie til deg. Må si at jeg synes det var ganske ukonforabelt å si til både speak og sts at jeg hadde valgt å dra med explorius. Følte at jeg sa at de var dårligere alternativer enn det jeg skulle dra med, noe de virkelig ikke er. Lenke til kommentar
asgeri11 Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Snakket med en koselig dame fra speak i dag. Hun var rimelig sikker på at jeg får plass OG skal på intervju på onsdag;D Lenke til kommentar
stine92 Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) Gry: Jeg har ikke fått familie, men vet staten. Aspect deler oss bare inn i tre grupper som drar til forskjellige stater, og de som leverer først får vite hvor de skal først. Det er nok litt annerledes med USA, ettersom i Australia er det skolen som finner familie til oss, derfor får vi vite det først Endret 21. januar 2009 av stine92 Lenke til kommentar
Gryly Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Gry: Jeg har ikke fått familie, men vet staten. Aspect deler oss bare inn i tre grupper som drar til forskjellige stater, og de som leverer først får vite hvor de skal først. Det er nok litt annerledes med USA, ettersom i Australia er det skolen som finner familie til oss, derfor får vi vite det først Okei trodde du snakket om familie Lenke til kommentar
Bjørnar! Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) Yes, no har eg endelig tatt motet til meg og søkt. Eg veit det er litt seint, men eg har ikkje klart å bestemme meg før. Ein dag har eg kjempelyst, og ein annen mindre lyst. Det som virkelig har holdt meg igjen er tanken på å reise fra damen i eit heilt år. Så eg er ikkje sikker eg godtar, sjølv om eg får plass... Har søkt med Explorius og Speak BTW. Endret 21. januar 2009 av IceWolf Lenke til kommentar
Shocktrooper Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Yes, no har eg endelig tatt motet til meg og søkt. Eg veit det er litt seint, men eg har ikkje klart å bestemme meg før. Ein dag har eg kjempelyst, og ein annen mindre lyst. Det som virkelig har holdt meg igjen er tanken på å reise fra damen i eit heilt år. Så eg er ikkje sikker eg godtar, sjølv om eg får plass... Har søkt med Explorius og Speak BTW. Du vet, dama kan vente, og om ett år er dere sikkert ikke sammen uansett.. Kjipt om dere slår opp 1 mnd etter du KUNNE dratt, og du sitter igjen uten en slikk og ingenting. Tror en del har gått i den fella. Sier ikke det skjer deg at dere slår opp, men statistikken viser at det er en god 80% sjanse. Lenke til kommentar
Bjørnar! Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) Ja, det kan skje... Men det er jo mulighet for å reise seinere òg, til collage. Kanskje ein kan få meir ut av det sidan ein er eldre og modnere. Men ho har og tenkt på å reise, og eg håper ho gjer det. Det vil gjere alt masse lettere. Endret 21. januar 2009 av IceWolf Lenke til kommentar
Shocktrooper Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 mhm, det er sant, men da må du også overveie, drar du på college er eventuelle forhold du har her hjemme kanskje enda sterkere enn de er nå, og du vil ikke dra da heller. Jeg var i USA 07/08 og fikk råd om å slå opp av en kar, jeg gjorde det ikke. Og da jeg kom hjem hadde vi forandret i oss i to forskjellige retninger, så da ble det ikke noe mer. Men om du vil ta college i stedet for HS, er det jo greit. Men jeg tror faktisk at man har større utbytte ved å reise på High School enn College. Man er jo yngre og kanskje mer usikker, men man vil lære å takle de fleste situasjoner. Hvorfor ikke gjøre begge deler, HS og College? Lenke til kommentar
Bjørnar! Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Ja, det er jo noe i det... Litt av grunnen til at eg vil reise er jo for å "vokse opp" og lære å takle nye situvasjoner. Både high school og College hadde jo vert noe, kanskje reise på college i Australia. Eg hadde egentlig tenkt å reise til Australia til neste år, men siden turen begynner midt i året blei det tull med godkjenning av året Vi får sjå kva eg gjer... Eg har ein liten stund til eg må bestemme meg. Men eg trur eg kjem til å reise. Apropo kor lang tid eg har. Kor lang tid tar det frå ein sender inn søknaden til ein har blitt godkjent og må seie om ein vil vere med eller ikkje? Lenke til kommentar
Leonie Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Det som virkelig har holdt meg igjen er tanken på å reise fra damen i eit heilt år. Så eg er ikkje sikker eg godtar, sjølv om eg får plass... Heisan! Jeg reiste fra kjæresten min da jeg dro, og vi er fortsatt sammen, og halve oppholdet mitt er allerde over! Har det kjempe bra, jeg savner ham jo masse, men jeg vet at jeg hadde angret hvis jeg ikke hadde dratt! Tenk hvis dere slår opp 2 måneder ut i det nye skole året, og du hadde sagt nei til å dra, hadde du ikke angret da? Opp med humøret du/dere er enda unge, det skal nok gå bra skal du se! Og betyr dere virkelig mye for hverandre så klarer dere et år fra hverandre! Kjenner 2 jenter som dro på utveksling og hadde type, og de er fortsatt sammen med dem i dag! Det ene paret har vært samboere i 2 år, og det andre paret har vært sammen i snart 3 år! Det er ingen ting man ikke kan gjøre om man bare tror på det! Men ja, de fleste jeg kjenner som dro hit og hadde kjæreste har gjort det slutt allerede, vi snakker om 3 par. Men det er risikoen man får ta. Jeg elsker kjæresten min, og jeg vet han elsker meg, og tanken på at jeg ikke skal se ham på enda 5 måneder er tung, men hei, jeg har allerede overlevd 5 måneder, og tiden flyr! Just do it! Og forstår ikke dama di at dette er viktig for deg, så har du et vanskelig valg å ta. Vel, hvis du vil snakke om det, så for all del, ta kontakt. Lenke til kommentar
Bjørnar! Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Det er jo ein slags måte å sjå kor sterkt forholdet er Kan hende nokon har spurt om dette før, eg har berre lest fram til side 110, men korleis går ein fram når ein skal søke stipend? Eg har lest litt på lanekassen.no, men har nokon spørsmål: Må eg ha ein lapp fra skulen der det står at dei godkjenner året viss eg tar dei rette faga? Er det ein spesiell søknad? Eller søker du på vanlig måte på internett? Kortid skal eg søke? Før eg reiser? Lenke til kommentar
Andrehz Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Hei, Hvis man velger studiespesialiserende, og så tar et utvekslingsår i USA andre år på vgs, og man f.eks vil ha fag som "markedsføring of ledelse" og "entrepenør og bedriftsutvikling", får man tilbud om slike fag i USA, og kan man fortsette på dem når man kommer hjem til norge? Lenke til kommentar
Toska92 Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Hørtes ikke ut som trygge fag å velge med tanke på hvor forskjellig utvalget av fag kan vere der borte. Men får du ha like fag i USA med likt timeantall, så får du året godkjent. Lenke til kommentar
perlesmykke Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Må eg ha ein lapp fra skulen der det står at dei godkjenner året viss eg tar dei rette faga?Er det ein spesiell søknad? Eller søker du på vanlig måte på internett? Kortid skal eg søke? Før eg reiser? Du må levere lapp på skolen fra organisasjonen om at du er deltager på programmet deres, også skriver en person ved skolen en spesiell søketing som sendes til lånekassen med beskjed om at skolen er villig til å godkjenne året. Så mener jeg du må søke på papir (ikke internett) for å få visse underskrifter, fylle inn hvor du skal osv. Ikke like kjapt som å søke til vanlig hjemmeboerstipend, men så dreier det seg om mye større summer da. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2009 Hei, Hvis man velger studiespesialiserende, og så tar et utvekslingsår i USA andre år på vgs, og man f.eks vil ha fag som "markedsføring of ledelse" og "entrepenør og bedriftsutvikling", får man tilbud om slike fag i USA, og kan man fortsette på dem når man kommer hjem til norge? Skolen min har marketing og entrepreneurship ihvertfall. Så ja, det er vel mulig om skolen du havner på har det. Lenke til kommentar
smismas Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Wow diskusjon.no, det var bare evigheter siden sist! Hva skolene tilbyr kommer an på hvor stor de er! Hvordan går det ellers, er det fremdeles folk boende i statene som er aktiv? Isååfall, hvordan går det? Nå er det ca 1 år siden jeg fikk vertsfamilie, wow tiden flyr! Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2009 Hvordan går det ellers, er det fremdeles folk boende i statene som er aktiv? Joda, er da her enda. Er dog jævlig lei nå, så blir godt å reise hjem i juni Lenke til kommentar
Bjørnar! Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Du må levere lapp på skolen fra organisasjonen om at du er deltager på programmet deres, også skriver en person ved skolen en spesiell søketing som sendes til lånekassen med beskjed om at skolen er villig til å godkjenne året. Så mener jeg du må søke på papir (ikke internett) for å få visse underskrifter, fylle inn hvor du skal osv. Ikke like kjapt som å søke til vanlig hjemmeboerstipend, men så dreier det seg om mye større summer da. Okei Det var litt verre enn vanlig stipend ja, men det går sikkert bra... Rådgiveren bør ha litt peiling på det og kunne hjelpe meg viss det oppstår noe Lenke til kommentar
smismas Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Hvordan går det ellers, er det fremdeles folk boende i statene som er aktiv? Joda, er da her enda. Er dog jævlig lei nå, så blir godt å reise hjem i juni Ah du er ikke alene! Er så drittlei av reglene her nå... Er HELDIG hvis jeg får være ute til 9, får ikke gå steder i ukedagene, får ikke kjøre bil med noen under 25 så får ikke dratt noen steder å ha det gøy med folk, byen er liten så det er sånn ca ingenting å gjøre osv osv osv... bahh, skal bli GODT å komme hjem om eh sånn litt over 4 mnd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå